چگونگی درمان طبیعی اختلال هراس یا پنیک

چگونگی درمان طبیعی اختلال هراس یا پنیک

 

داروهایی مانند بازدارنده های بازجذب سروتونین (SSRIs) و بنزودیازپین ها اغلب برای درمان حملات هراس تجویز می شوند. با این حال، بعضی از داروهای تجویز شده برای حملات هراس می توانند وابستگی و سایر عوارض ناخواسته ناشی از آن را ایجاد کنند

اگر شما در برابر دارو مقاوم هستید یا می خواهید با استفاده از روش های طبیعی علائم خود را کنترل کنید  آموزش تکنیک های شناختی-رفتاری، مهارت های آرامش بخشی ، داروهای گیاهی، زندگی متمرکز بر سلامتی میتواند به خوبی به شما کمک کند.

 

 

 کمک غیردارویی برای حملات هراس

 

 

بسیار مهم است که شما یک ارزیابی طبی و بالینی توسط یک متخصص روان پزشکی داشته باشید تا بررسی کامل انجام شود که علاوه بر مشکل هراس مشکل دیگری نداشته باشید زیرا در این صوت ممکن است علائم وحشت شما را افزایش دهد یا تشدید

اگر حملات هراس زندگی روزمره شما را مختل کرده و منافع شخصی شما را تحت تاثیر قرار داده و همچنین توانایی شما برای انجام وظایف تان در محل کار یا در خانه را کاهش داده است، مشاوره با متخصص بهداشت روانی ممکن است به شما کمک کند.

برای ارزیابی سلامت روان بهتراست از متخصصان رواشناسی بالینی کمک بگیرید زیرا بسیاری از متخصصان بهداشت روان برای درمان مشکلات بهداشت روانی مانند اختلال هراس و حملات هراس آموزش دیده اند.
استفاده از روش های  درمان رفتاری شناختی (CBT) یک روش مفید برای درمان حملات هراس است.  CBT  بر حملات هراس متمرکز است این روش بر تغییر افکار فرد در مورد حملات هراس به منظور تغییر احساسات (اضطراب، ترس) و رفتارها می باشد.

 

حمایت اجتماعی را دنبال کنید

صحبت کردن با دیگران که دچار حملات پنیک میشوند ممکن است به شما در کنترل بیماری خود کمک کند و میتواند برای مدیریت حملات تهاجمی مفید واقع شود. اعضای گروه می توانند راهبردهای مواجهه و مدیریت ترس و موفقیت های شان را به اشتراک بگذارند. متخصصان با تخصص در حملات هراس ممکن است در جلسات با شما صحبت کنند.

یک گزینه برای افزایش حمایت، پیوستن به یک گروه درمانی یا گروه پشتیبانی است .در برخی از کشورها مانند امریکا انجمن های اضطراب و افسردگی وجود دارد.

 

استفاده از روشهای خودآموز شناختی-رفتاری

 

بپذیرید.احتمال پذیرش اختلال هراس یا پنیک در افرادی که دچار حملات هراس ( پنیک ) هستند بسیار کم است و به احتمال بیشتری از پذیرش آن اجتناب میکنند.

درمان رفتاری شناختی (CBT) یک درمان مبتنی بر تجربه است که برای حملات هراس( پنیک ) به کار میرود ، بر تغییر اندیشه فرد در مورد حملات هراس به منظور کاهش اضطراب کلی متمرکز است . بنابراین، اگر حمله را قبول کنید، ممکن است مانع ازحملات آینده شود.
به جای تلاش برای مقابله با این حملات، بهتراست با این حملات روبرو شوند و به عنوان یک واکنش بدن نسبت به آن شرایط باید

بپذیرند.

 

واقع بینانه در مورد حملات پنیک فکر کنید

 

 

 

به خاطر داشته باشید که یک حمله تهاجمی ،واکنشی به تهدید است که درک میشود. واقعیت این است که ما  واقعا در معرض خطر نیستیم، هرچند که فکر ،احساس و عمل ما موقعیت هراس زا را به ما القاء می کند.حملات پنیک به شما آسیب نمی زند بلکه فکر شما است که دچار مشکل است و باید اصلاح گردد.

بر وحشت / اضطراب خود تمرکز کرده و ان را مشاهده کنید

 

 

هنگامی که متوجه شدید که هیچ خطری وجود ندارد، می توانید بر تجربه ای که در اختیار دارید تمرکز کنید. به جای احساس وحشت خودتان را به عنوان یک ناظر عینی از آنچه که احساس می کنید در نظر بگیرید.بر احساساتی که شما را در بر میگیرد توجه کنید. به جای “مبارزه”  با “مشاهده” این احساسات، سطح استرس و درگیری در ذهن شما کاهش می یابد.فرآیند مشاهده

بسیار مهم است.

 

 

 

باعوامل برانگیزاننده مقابله  کنید

 

زمانی که فرد دریک موقعیت خاص دچارحمله عصبی میشود دفعه بعد نسبت به آن موقعیت نیزواکنش نشان میدهد.. به عنوان مثال، اولین حمله شما ممکن است هنگام رانندگی رخ داده باشد.لزوما رانندگی علت واقعی نبوده است بود اما ذهن شما به یاد می آورد که هنگامی که حمله اتفاق افتاد، رانندگی می کردید و این دو را پیوند می دهد.در حال حاضر رانندگی یک “برانگیزاننده” برای حمله بعدی تبدیل شده است.
درک مفاهیم و آماده شدن شما هنگام برخورد با چنین مواقعی مهم است. برنامه ای برای مقابله با عوامل خاص (به عنوان مثال در اطراف افرادی که به خصوص به شما اضطراب یا ترس و اضطراب میدهند) یا استفاده از مکانیسم های مقابله ای (مانند تنفس عمیق، مهارت های آرامش بخش، هنر و …) حائز اهمیت است.

 

 

تمرین مهارت های آرامش بخش 

 

هنر ذهن را امتحان کنید ذهنیت با تمرکز عمدی در لحظه کنونی همراه است. ذهنیت ممکن است به ویژه برای فردی که از اضطراب و حملات وحشت رنج می برد مفید باشد. به جای نگرانی در مورد یک حمله احتمالی در آینده و یا فکر کردن در مورد حملات هراس گذشته،  تنها به آنچه در حال حاضر در آگاهی خود (اهداف، صداها، احساسات) اتفاق می افتد تمرکز کنید.
با در نظر گرفتن یک محیط آرام و با تمرکز ذهنی، شروع کنید. یک تمرین این است که به آرامی و عمدا یک میوه کوچک با توجه به ظاهر، احساس و طعم آن ، میل کنید.انجام این تمرین در هر کجا و زمانی قابل است.
عضلات خود را آرام کنید از طریق تکنیک به نام آرامش عضلانی پیشرفته، شما می توانید به طور عمدی آرامش عضلات خود را در سراسر بدن کنترل کنید. این ورزش می تواند در طول زمان اضطراب و استرس افزایش یابد. با استفاده از این تکنیک می توان احتمال حمله هراس را کاهش داد.  خود را در یک مکان امن و راحت قرار دهید، ترجیحا با چشمان بسته.

درگیر شدن در تمرینات تنفسی عمیق می تواند در کاهش اضطراب ناشی از حملات هراس بسیار مفید باشد.

 

مصرف کاواکاوا 

 

این گیاه به خاطر اثرات آرامش آن شناخته شده است. نشان داده شده است برای افرادی که سطح اضطراب خفیف تا متوسط را دارند، سودمند است.

مصرف مکمل اینوسیتول . یک مکمل کربوهیدرات است که به شکل پودر می آید. این به نفع افرادی است که در معرض حملات هراس هستند.

قبل از مصرف مکمل ها یا داروهای گیاهی، با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

نظارت بر سلامت جسمی شما

 

تعهد به داشتن یک رژیم غذایی وتمرینات ورزشی. ورزش فیزیکی، به ویژه ورزش قلبی عروقی، نشان داده است که باعث کاهش حملات ناخوشایند و اضطراب می شود. ورزش به عنوان یک خروجی برای خنثی کردن فشار فیزیکی است که می تواند منجر به انتشار عاطفی شود. اشکال مختلفی از ورزش وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید: پیاده روی، شنا، رقص هوازی (مانند زومبا)، پیلاتس، دوچرخه سواری، قایقرانی،  طناب بازی  و ورزش مانند فوتبال و بسکتبال.
نشان داده شده است که یوگا باعث کاهش اضطراب و فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک در افراد مبتلا به حملات هراس شده است.
تنظیم چرخه خواب مهم است ، اضطراب می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در خواب شود اغلب بزرگسالان به حداقل 8 ساعت خواب برای داشتن عملکرد مطلوب نیاز دارند.

کنترل مصرف مواد محرک.محرک هایی نظیر کافئین، نیکوتین و کوکائین می توانند اضطراب و بروز حملات هراس را افزایش دهند.محدود کردن یا حذف این مواد محرک میتواند به شما کمک کند.

سایر انواع محرک های تجویزی مانند ریتالین (متیل فنیدات، آدرال . سایر داروهای مورد استفاده برای درمان ADHD و سایر اختلالات)  بهتر است بدون تجویز پزشک مصرف یا قطع نشود زیرا ممکن است منجر به حمله هراس گردد.
مواد غیرقانونی محرک شامل افدرین، اکستازی (MDMA) و متامفتامین می توانند عوارض جانبی شدید ایجاد کنند و می توانند تهدید کننده زندگی باشند. الکل نیز یک ماده خطرناک است که با حملات هراس تداخل دارد.

 

 

آگاهی داشتن و اطلاعات در مورد اختلال هراس یا پنیک

 

بدانید که یک حمله تهاجمی چیست. یکی از چیزهای بسیار وحشتناک در مورد حملات هراس احساس عدم کنترل است. نشانه های حمله ناگهانی ممکن است عبارتند از: افزایش ضربان قلب یا تپش قلب، ناراحتی قفسه سینه، عرق کردن، حالت تهوع، سرگیجه، سرد شدن یا سردرد، احساس خارش یا بی حسی، احساس سخت نفس کشیدن، احساس خفگی، حالت شکنندگی یا جیغ، احساس عدم کنترل بدن  و ترس از مرگ است. اغلب مردم نگران حمله قلبی می باشند.  ناتوانی در کنترل حملات باعث می شود همه آنها نگران کننده تر باشند. تشخیص دهید که شما تنها نیستید واقعیت این است که از هر یک نفر 20 نفر از حملات هراس (موسسه ملی سلامت روان) رنج می برد.

 

منبع :

wikihow

  • مریم عبداللهی 
  • روانشناس و نوروتراپیست

 

ارائه خدمات تخصصی نوروفیدبک و بیوفیدبک 

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *