نوروفیدبک و افزایش انگیزه فردی 

 نوروفیدبک و افزایش انگیزه فردی 

 

بهترین مرکز نوروفیدبک تهران

 

وقتی که مراجعین از طریق نوروفیدبک فعالیت های مغزی خود را می بینند در ایجاد انگیزه فردی به انها کمک میشود.

 

در بهترین حالت، ما هر روز خود را موظف به لباس پوشیدن و رفتن به محل کار یا مدرسه می کنیم، اگر چه مشوق های بزرگتری در کار وجود دارد.

اگر ما می توانستیم مراکز انگیزشی درون مغزمان را کنترل کنیم میتوانستیم رعب و وحشت را نیزکنترل می کردیم،در چنین شرایطی میتوانستیم به سوی زندگی سالم و سازنده تری هدایت شویم؟ دانشمندان دانشگاه دوک با استفاده از یک استراتژی تصویربرداری مغز جدید، اکنون قدم اول را در درک نحوه دستکاری مدارهای عصبی خاص با استفاده از افکار و تصاویر گرفته اند.

این تحقیقات در مجله  نورون  شماره 16 شرح داده اند که بخشی از این رویکرد بزرگ را نوروفیدبک است که شرکت کنندگان بخشی از فعالیت ذهنی خود را از طریق نمایش پویا دیده و منجر به ایجاد انگیزه درآنها شده است .

محقق ارشد تحقیق، R. Alison Adcock، استادیار روانپزشکی و علوم رفتاری و مدیر مرکز مرکز علوم شناختی عصب شناسی در این تحقیقات، گفت: “این روش ها یک مسیر مستقیم برای دستکاری شبکه های مغز است که درگیری عملکرد مغز سالم و رفتار روزانه را نشان می دهد.

نوروفیدبک یک فرم تخصصی بیوفیدبک است که به افراد اجازه می دهد تا نسبت به  جنبه های فیزیولوژی خود نظیر ضربان قلب و دمای پوست ، عملکرد مغزی و …نظارت داشته باشند. این می تواند به ایجاد یک استراتژی برای غلبه بر اضطراب و استرس و یا مقابله با سایر شرایط پزشکی کمک کند.

 

نوروفیدبک از لحاظ تاریخی به الکتروانسفالوگرافی و یا EEG مبتنی است که در آن الگوهای فعالیت الکتریکی به وسیله الکترودهای متصل به پوست سر به طور غیرمستقیم کنترل می شوند. اما این اقدامات تنها تخمین های تقریبی را که فعالیتهایی را که  در مغز رخ می دهد، فراهم می کند.

تیم Adcock در حال کار بر روی راه های استفاده از افکار و رفتار برای تنظیم عملکرد مغز در هشت سال گذشته است. در این زمان، آنها ابزارهایی را برای تحلیل داده های تصویری پیچیده مغز در زمان واقعی و همچنین نمایش آنها به شرکت کنندگان در حین نوروفیدبک در حالی که آنها درحال  اسکن از طریق fMRI هستند، توسعه داده اند.

این مطالعه بر روی منطقه تکتونستیک شکمی (VTA) انجام گرفته است ( یک ناحیه کوچک درون مغز است که منبع اصلی دوپامین است، یک عصب شناخته شده که نقش آن در انگیزه، تجربیات پاداش، یادگیری و حافظه، متمرکز شده است).

با توجه به تحقیقات قبلی Adcock، هنگامی که مردم انگیزه  به یاد آوردن تصاویر خاص را پیدا میکنند، باافزایش فعال سازی VTA قبل از اینکه تصوير به نظر برسد روبرو میشوند .

همکار جف مکینس، یک محقق پس از مداخله در آزمایشگاه Adcock گفت که انگیزه های خارجی مانند پول به خوبی برای تحریک VTA میتواند موثر باشد ، اما معلوم نیست که آیا مردم می توانند این منطقه را به تنهایی تحریک کنند یا خیر.

 

در این تحقیق ، تیم شرکت کنندگان را تشویق کردند تا احساسات انگیزشی شان را با استفاده از استراتژی های شخصی خود – در فواصل 20 ثانیه ای ایجاد کنند. آنها قادر نبودند فعالیت خود را در VTA خود به طور پیوسته افزایش دهند.

 

اما زمانی که دانشمندان ، شرکت کنندگان را با استفاده از نوروفیدبک انگیزه مندشان کردند تحریک این منطقه (VTA ) افزایش پیدا کرد.

خلاصه تحقیق:

فعال سازی ناحیه شکمی (VTA) و شبکه های mesolimbic برای انگیزه، عملکرد و یادگیری ضروری است. انسان ها به طور مرتب تلاش می کنند تا خود را با اثر نامطلوب و یا تاثیر بر شبکه های(  ( VTA با انگیزه کنند. با استفاده از fMRI، استراتژی های انگیزشی شرکت کنندگان بدون آموزش را پیدا کردیم که به طور مداوم این منطقه  فعال نبود. با این وجود، بعد از آموزش مغز از طریق نوروفیدبک ، شرکت کنندگان به طور واضح بدون کمکهای خارجی فعالیت  منطقه VTA  را فعال کردند.. خود فعال سازی VTA همراه با افزایش ارتباط شبکه Mesolimbic بود.یادگیری و تعمیم پس از آموزش مغز از طریق  نوروفیدبک و توانایی برای حفظ فعال سازی VTA بدون پاداش خارجی و یا نشانه پاداش امکان پذیر است . این یافته ها نشان می دهد که ایده های مربوط به انگیزه و فیزیولوژی مغز و توانایی مداخلات قابل تعمیم برای بهبود عملکرد و یادگیری هماهنگی دارند.

از این تحقیقات میتوان نتیجه گرفت که نوروفیدبک میتواند انگیزه انجام کاری را در افراد ایجاد کند .

 

آشنایی بیشتر با نوروفیدبک 

نوروفیدبک، برای مغز انسان مانند یک آینه عمل می کند. ما هر روز با نگاه کردن به آینه متوجه نقائص و اشکالات موجود در ظاهر خودمان می شویم.

در واقع آینه ما را نسبت به وضعیت ظاهری مان و عیب و نقص های احتمالی موجود در آن آگاه می کند. این آگاهی و شناخت به ما کمک می کند تا در جهت رفع نقص های موجود در وضعیت ظاهری خود اقدام کنیم. نوروفیدبک دقیقا برای امواغ مغزی و عملکردهای فیزیولوژیک مغز ما به عنوان یک آینه ی پیشرفته عمل می کند. نوروفیدبک با استفاده از ابزارهای الکترونیک پیشرفته و کامپیوتر به ما کمک می کند تا از آن چه در مغز ما در حال رخ دادن است آگاه شویم.

نوروفیدبک، واکنش های فیزیولوژیک  نهفته درمغز انسان و امواج مغزی که هر لحظه بر وضعیت رفتاری و عملکردی ما اثر گذارند را ثبت می کند و بعد آن چه که در همان لحظه در مغز انسان در حال اتفاق افتادن است را کاملا دقیق، روشن و واضح روی صفحه ی نمایشگر به تصویر می کشد.

نوروفیدبک به انسان کم می کند تا از وضعیت امواج مغزی خود، از نحوه ی عملکرد واکنش های زیست شناختی غیرارادی مغز خود در لحظه، آگاهی و شناخت دقیق و فوری کسب کند. این افزایش آگاهی و شناخت به فرد کمک می کند تا بتواند در جهت رفع اشکالات و ناهنجاری های موجود در امواج مغزی خود اقدام کند. افزایش آگاهی نسبت به وضعیت امواج مغزی با عث می شود فرد بتواند کنترل بیشتری بر این امواج  داشته باشد.

 

منبع :

Karl Bates – Duke University

مریم عبدالهی،روانشناس و نوروتراپیست

درمانگر تخصصی کودکان

عضو انجمن روانشناسان

 

جهت کسب نوبت ویزیت در کلیه شعبات تهران اینجا کلیک کنید

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ « نوروفیدبک و افزایش انگیزه فردی »

  1. با سلاک.من یه سوال داشتم. ممنون میشم جواب بدید . ایا کسی که تحت درمان نوروفیدبک قرار داره تعویض پروتکل درمانی شخص با بیماری دیگر بصورت عمدی یا تصادفی توسط درمانگر میتونه موجب اسیب به مغز بیمار یا تشدید اختلال فرد بشه یا نه و اگه اره این اسیب میتونه در یه جلسه اتفاق بیفته؟. با تشکر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *