فراموشی کوتاه مدت چرا رخ می دهد ؟

فراموشی کوتاه مدت

فراموشی کوتاه مدت یک دوره ناگهانی و موقتی از دست دادن حافظه است که ارتباطی یا عارضه های عصبی مانند صرع و سکته ندارد
در طول یک فراموشی کوتاه مدت ،شما به سادگی نمی توانید آخرین چیزی که اتفاق افتاده است را به خاطر بیاورید و به همین دلیل نمی توانید به یاد آورید که کجا هستید و یا اصلا چگونه به آن جا آمده اید.به علاوه ممکن است به خاطر نیاورید که آن جا و اکنون چه اتفاقی افتاده است.

تصادفا شما مکررا یک سوال را خود می پرسید چرا که پاسخی که همین الان به خود داده اید را به خاطر نمی آورید.همچنین ممکن است درباره چیزی که 1 روز یا یک ماه و حتی 1 سال پیش اتفاق افتاده است چیزی به خاطر نیاورید
این عارضه معمولا برای افراد میانسال یا پیرتر رخ می دهد.در طول فراموشی کوتاه مدت شما به خاطر می اورید که کی هستید،و افرادی را که به خوبی می شناسید را تشخیص میدهید.

حمله فراموشی کوتاه مدت معمولا به تدریج و پس از گذشت چند ساعت بهبود پیدا می کند.در طول روند بهبود شما به آهستگی اتفاقات و شرایط را به یاد می آورید.این عارضه خطرناک نیست اما به هرحال می تواند ترسناک باشد.

فراموشی کوتاه مدت
فراموشی کوتاه مدت

علائم فراموشی کوتاه مدت

فراموشی کوتاه مدت معمولا توسط مهم ترین علامتش شناخته می شود که این است که نمی توانید خاطرات جدید را شکل دهید یا این که گذشته نزدیک را به خاطر بیاورید.هنگامی که این علامت بروز پیدا می کند ،تشخیص دیگر علت های احتمالی آن می تواند بسیار مهم باشد

برای تشخیص فراموشی کوتاه مدت باید علائم و نشانه های زیر وجود داشته باشند :
فراموشی ناگهانی که توسط دیگران هم تشخیص داده شود
حفظ هویت فردی با وجود از دست دادن حافظه
شناخت عادی، مانند توانایی تشخیص و نامگذاری اشیاء آشنا و دنبال کردن دستورات ساده
عدم وجود علائمی که نشان دهنده صدمه به یک ناحیه خاص از مغز، مانند فلج اندام، حرکت غیر ارادی یا عدم شناخت صحیح کلمات است
علائم دیگر و سوابقی که به تشخیص فراموشی کوتاه مدت کمک می کند شامل موارد زیر است :

به خاطر نیاوردن 24 ساعت گذشته و حتی کمتر از آن
بازگشت مداوم حافظه
عدم وجود آسیب های مغزی که اخیرا رخ داده باشند
عدم وجود هیچ گونه تشنجی در طول دوره فراموشی
عدم سابقه صرع

علاوه بر علائم و نشانه هایی که ذکر شد، یکی از شایع ترین ویژگی های فراموشی کوتاه مدت پرسیدن سوال های تکراری از خود است مانند :
“من این جا چه کار می کنم ؟”
“چگونه به اینجا رسیدم ؟ ”

بهترین متخصص مغز و اعصاب

اگر شخصی در اطرافتان به طور مداوم و سریع میان هوشیاری و واقعیت کنونی به سردرگمی درباره این که چه اتفاقی افتاده است سوئیچ می کند،فورا او را به نزد بهترین متخصص مغز و اعصاب ببرید.برای تماس با متخصصین جایروس کلینیک اینجا را کلیک کنید.
گرچه فراموشی کوتاه مدت چندان خطرناک نیست اما تشخیص این عارضه از بیماری های مغز و اعصاب خطرناک که می توانند برای زندگی تان تهدید کننده باشند و منجر به از دست دادن حافظه گردند ، همیشه ساده و آسان نیست

علت فراموشی موقت

علت اصلی فراموشی کوتاه مدت مشخص نیست. اما متخصصین ارتباطی را میان فراموشی کوتاه مدت و سابقه میگرن یافته اند و تصور بر این است که فاکتورهایی که به هر دو عارضه مربوط است به طور کامل درک نشده اند.
یکی دیگر از علل احتمالی این است که رگ ها بیش از حد خون داشته باشند اینکه دیگر اختلالات وریدی (مانند گرفتگی عروق ) وجود داشته باشد .
گرچه احتمال وقوع این عارضه پس از رخدادهای زیر خیلی پایین است اما برخی از رویدادهای که به طور شایع در ارتباط با آن گزارش شده اند شامل موارد زیر است :
غرق شدن ناگهانی در آب سرد یا داغ
فعالیت شدید بدنی
رابطه جنسی
عملیات های پزشکی مانند آنژیوگرافی یا اندوسکوپی
ضربه خفیف به سَر
پریشانی عاطفی حاد، که ممکن است ناشی از خبر بد، درگیری یا کارهای بیشماری باشد
عوامل تشدید
اتفاقا ،فشار خون بالا و کلسترول بالا (که به شدت به سکته ها مرتبط هستند) عوامل تشدید فراموشی کوتاه مدت به حساب نمی آیند. این مسئله احتمالا به این خاطر است که این عارضه بیماری های عروق خونی ناشی از پیری را به وجود نمی آورد. هم چنین جنسیت شما ربطی به احتمال ابتلای شما نخواهد داشت

فراموشی کوتاه مدت
فراموشی کوتاه مدت

بیشترین عوامل تشدید ابتلا به این بیماری شامل موارد زیر است :
سن : افرادی با سن 50 یا پیر تر ،بیش از دیگر افراد در معرض ابتلا به این عارضه هستند
سابقه میگرن : اگر میگرن دارید ، احتمال ابتلای شما به این عارضه بیش از افراد دیگر است

عواقب فراموشی کوتاه مدت

این عارضه، عواقب مستقیمی ندارد. فراموشی کوتاه مدت تشدید کننده ی احتمال سکته یا صرع نیست.
این احتمال وجود دارد که دوره دوم فراموشی کوتاه مدت داشته باشید اما این که بیش از دو بار رخ دهد اتفاقی بعید و نادر خواهد بود.
اما،حتی فراموشی موقت هم می تواند موجب فشارهای احساسی روی فرد شود.اگر شما می خواهید که راجع به سلامت خود اطمینان کسب کنید ،از پزشک خود بخواهید که به نتایج ازمایشات شما نگاهی دوباره انداخته و اگر لازم بود آزمایشات دیگری هم بنویسد.
پیشگیری از فراموشی کوتاه مدت
به خاطر این که علت اصلی این عارضه مشخص نیست و احتمال بازگشت و عود کردن آن هم بسیار پایین است ،لذا راه مشخص و واضحی برای پیشگیری از آن وجود ندارد.

تشخیص

تشخیص این عارضه بر تشخیص عارضه های جدی تری مانند سکته،صرع یا ضربه سر که می توانند منجر به برخی انواع از دست دادن حافظه شوند تمرکز دارد.
معاینه جسمانی
این روند با معاینه نورولوژیکال ، بررسی رفلکس ها ، تنه عضلانی، قدرت عضلانی، عملکرد حسی، راه رفتن، قرار گیری بدن ، هماهنگی و تعادل شروع می شود. دکتر همچنین ممکن است سوالاتی برای آزمایش کردن تفکر، قضاوت و حافظه شما بپرسد.
آزمایش های مغز و تصویر برداری
مرحله بعدی آزمایش گرفتن از فرد جهت بررسی نابه هنجاری های فعالیت الکتریکی مغز و جریان خون خواهد بود.پزشک شما ممکن است یک یا چندین ازمایش برای شما توصیه کند.
ام آر آی (MR) : این تکنیک از رشته های مغناطیسی و امواج رادیویی برای ساختن تصاویر پز جزئیات از مغز ،استفاده می کند. MRI تصاویری سه بعدی می سازد که می توان از زاویه های مختلف به آن نگاه کرد.
توموگرافی کامپیوتری (CT): با استفاده از تجهیزات مخصوص اشعه ایکس، پزشک شما تصاویر را از زوایای مختلف دریافت می کند و آن ها را به هم متصل کرده تا عکس های مقطعی از مغز و جمجمه را به دست آورد . سیتی اسکن می تواند اختلالاتی را در ساختار مغز، از جمله رگ های خونی، کشیده و یا شکسته و سکته مغزی های گذشته را نشان دهد..

فراموشی کوتاه مدت
فراموشی کوتاه مدت

الکتروانسفالوگرام (EEG): یک EEG فعالیت الکتریکی مغز را از طریق الکترودهای متصل به پوست سر ضبط می کند . افرادی که مبتلا به صرع هستند، اغلب تغییراتی در امواج مغزی خود دارند حتی زمانی که تشنج نکرده اند . این آزمایش معمولا در صورتی انجام می شود که بیش از یک دوره فراموشی کوتاه مدت داشته باشید یا اگر پزشک شما مشکوک است که شما تشنج داشته باشید.

درمان حافظه کوتاه مدت

درمانی برای این عارضه لازم نیست.این مشکل خود به خود بر طرف شده و هیچ گونه اثرات شناخته شده ای ندارد.اما توصیه پزشکان جایروس کلینیک این است که برای اطمینان بهتر است به بهترین متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید تا از بی خطر بودن این عارضه اطمینان کسب کنید.برای تماس با متخصصین ما اینجا را کلیک کنید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید

مراکز درمانی 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

7 دیدگاه دربارهٔ «فراموشی کوتاه مدت چرا رخ می دهد ؟»

  1. سلام خسته نباشید مادرم دو بار هست که دچار فراموشی کوتاه مدت میشه یک بار ۵ سال پیش وقتی خبر فوت برادر بزرگش رو شنید یک بار هم چند روز پیش وقتی خبر فوت اون یکی برادرش رو شنید که بعد از حدود ده ساعت حافظه اش برگشت ولی اون اتفاقاتی که توی اون ده ساعت افتاده رو یادش نمیاد سوالم این هست که این فراموشی های کوتاه مدت میتونه زمینه ای برای آلزایمر باشه و اینکه چه پیشگیری هایی میتونیم بکنیم؟؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست گرامی
      جهت بررسی این موضوع نیاز به بررسی طبی مادرتان می باشد. توصیه می شود مادرتان توسط متخصص مغز و اعصاب معاینه شوند. در صورت تمایل با مرکز شماره یک تماس بگیرید همکاران راهنماییتان می کنند.

  2. سلام وقتتون بخیر
    سوالی داشتم الان نزدیک یه دوسه سالی میشه حافظه کوتاه مدتم واقعاافتضاح شده ینی درحدیکه دارم نمازمیخونم یادم نیست سجده رورفتم نرفتم چهره افرادروبخوبی یادم میمونه ولی اسم خیلی خیلی دیریادم میوفتهاحساس میکنم واقعافراموش کارشدم میشه راهنمایم کنین آیامقطعی یانیازبه درمان داره؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      جهت بررسی این موضوع و ارائه راهکار مناسب، نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی شما می باشد. توصیه می شود به روانپزشک مراجعه نمایید. متناسب با علت و میزان اختلال، راهکار درمانی اتخاذ می گردد. برخی راهکارهای موثر در این زمینه: رژیم غذایی سالم، خواب کافی، ورزش، کنترل استرس، دارودرمانی و …
      در صورت تمایل با مرکز شماره یک تماس بگیرید همکاران راهنماییتان می کنند.

  3. سلام یه ضربه به سرم خورد موقع بلند شدن وسط سرم یکمی جلو تر به جسم سخت فلزی کمی خون اومد ولی اولش سرم گیج رفت سیاهی چشم .دیگه یادم نمیاد .هرچی در گذشته بوده رو دقیق بلدم بعد از ان هرچی رو بخونم ببینم بعد از خواب اصلا یادم نمیاد .انگار برای حرف زدن گیر میکنم .خیلی احساس خستگی میکنم زیادمیخوابم حدودا ۱۲ ساعت

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      توصیه می شود جهت معاینه و بررسی این موضوع، توسط متخصص مغز و اعصاب معاینه شوید. در صورت تمایل، با مرکز شماره یک تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *