علت فراموشی ناگهانی چیست؟

علت فراموشی ناگهانی چیست؟

فراموشی ناگهانی

فراموشی ناگهانی یک اتفاق اجتناب ناپذیر در زندگی روزمره همه افراد  است.

این که گاهی اوقات ناگهان یک کلمه را فراموش کنید، کلیدهای خود را جا بگذارید، یا مسیر خانه تان را فراموش کنید، امری طبیعی است. اما فراموشی ناگهانی با بزرگتر شدن و رشد کردن انسان، شایع تر میشوند. با این حال، از دست دادن حافظه ناگهانی و شدید – مانند فراموش کردن نام فرزندان یا ندانستن اینکه کجا هستید – می تواند نشانگر یک مشکل جدی باشد.

از دست دادن حافظه می تواند نشانه ای از بیماری آلزایمر و دیگر انواع زوال عقلی باشد. اما وقتی که به سرعت و ناگهانی ظاهر می شود، اغلب به دلیل چیزهای دیگری است. بسیاری از این علل قابل درمان هستند.

در زیر به برخی موارد و اتفاقاتی که می تواند موجب فراموشی ناگهانی شود، و کارهایی که می توانید برای آن انجام دهید، اشاره می شود.

با ما همراه باشید….

داروهایی که نابود کننده ی حافظه اند

بسیاری از داروهای تجویزی ممکن است بر روی حافظه شما تاثیر منفی بگذارند. این فهرست کامل نیست، اما برخی از رایج ترین موارد آن عبارتند از:

  • داروهای درمان اضطراب: آلپرازولام (Xanax)، کلردیاازپوکساید (Librium)، کلونازپام (کلونپین)، دیازپام (والیم)، فلورازپام (Dalmane)، لورازپام (Ativan)
  • داروهای درمان افسردگی یا درد: آمیتریپتیلین (الاویل)، کلومیفامین (آنافرانیل)، دیزپارامین (نورپرمین)، دوکسپین (سینکوان)، ایمی پرامین (Tofranil)، نورتریپتیلین (Aventyl، Pamelor)
  • داروهای درمان فشار خون بالا: آتنولول (Tenormin)، کاپتوپریل (Capoten)، متپرولول (Lopressor، Toprol)، پروپرانولول (Inderal)، سوتالول (Betapace)
  • داروهای درمان کلسترول بالا: آتورواستاتین (لیپیتور)، فلوواستاتین (لسکول)، لواستاتین (Mevacor)، پروستاتین (Pravachol)، رووواستاتین (Crestor)، سیمواستاتین (Zocor)
  • داروهای مسکن درد: فنتانیل (Duragesic)، هیدروکودون (Norco، Vicodin)، هیدرومورفون (Dilaudid، Exalgo)، مورفین (Astramorph، Avinza)، اکسید کتون (OxyContin، Percocet)
  • داروهای درمان تشنج: استازولامید (Diamox)، کاربامازپین (Tegretol)، گاباپنتین (Neurontin)، لاموتیگریین (Lamictal)، پره گابالین (Lyrica)، اسید والپروک (Depakote)
  • داروهای درمان مشکل خواب:: eszopiclone (Lunesta)، zaleplon (سوناتا)، zolpidem (Ambien)

چنانچه یکی از این داروها را مصرف می کنید – یا حتی دارویی که در این لیست نیست – و در مورد حافظه خود نگرانی دارید،با پزشک خود صحبت کنید تا شکل داروی شما را تغییر دهد

افسردگی باعث فراموشی ناگهانی است

حافظه و احساسات شما با هم ارتباط دارند. افسردگی، استرس یا اضطراب می تواند تمرکز شما را تحت تأثیر قرار دهد. هنگامی که نمی توانید تمرکز کنید، نمی توانید به خوبی چیز ها را هم به یاد داشته باشید.

اگر احساس غم و اندوه می کنید یا دیگر علاقه ای به چیزهایی که قبلا برایتان لذت بخش بوده است ،ندارید ، به یک متخصص بهداشت روان مراجعه کنید. داروهای ضد افسردگی و روان درمانی  می تواند به درمان افسردگی کمک کند.

چه ویتامینی برای حافظه خوبه

کمبود بیش از حد ویتامین B12 در رژیم غذایی ، نیز می تواند بر حافظه تأثیر بگذارد. این مواد مغذی به بدن شما کمک می کند از انرژی غذا استفاده کرده و از سلول های عصبی محافظت کند تا بتوانید به وضوح فکر کنید.

بدن به طور طبیعی ویتامین B12 را تولید نمی کند. شما آن را از مواد غذایی ای مانند گوشت، ماهی، شیر، پنیر و تخم مرغ دریافت می کنید. بعضی از گیاهخواران ها ممکن است به اندازه کافی ویتامین B12 از رژیم غذایی شان دریافت نکنند. چنانچه دچار کمبود این ویتامین هستید، از پزشکتان درباره مصرف یک مکمل راهنمایی بگیرید.

فراموشی ناگهانی
فراموشی ناگهانی

تاثیر الکل بر حافظه

اگر مصرف الکل شما بالاست ممکن است با ذخیره سازی خاطرات جدید یا به باد اوردن خاطرات قدیمی دچار مشکل شوید

اگر به شکلی تفننی الکل مصرف می کنید،  ممکن است گاهی اوقات دچار”از حال رفتن”(سیاه مستی) شوید. ممکن است  تمام اتفاقاتی که در آن برهه از زمان افتاده اند را فراموش کنید.  اگر بیش از حد الکل مصرف کنید فراموشی ناگهانی می تواند در شما شکلی دائمی به خود بگیرد .

ضربه به سر و تاثیر آن در فراموشی

سقوط، تصادف اتومبیل یا سایر ضربه های سخت به سر شما می تواند باعث عدم یادآوری افراد یا رویداد ها شود. حتی اگر آسیب به بخش ناخودآگاه مغز نرسد، می تواند منجر به فراموشی ناگهانی شود.

با توجه به شدت ضربه به سر ، مشکلات پیش آمده برای حافظه ممکن است از بین بروند یا این که دائمی شوند.

سکته مغزی و فراموشی ناگهانی

سکته مغزی زمانی رخ می دهد که یک انسداد یا ناحیه ضعیف در رگ های خونی، جریان خون به بخشی از مغز را متوقف کند. بدون خون غنی از اکسیژن، سلول های مغزی شروع به مردن می کنند. سکته مغزی می تواند باعث از دست دادن حافظه کوتاه مدت و یا بلند مدت شود. ممکن است چیزهایی که آموخته اید را فراموش کنید یا به سادگی دچار گیجی بشوید.

برای محافظت از عروق  خونی و جلوگیری از سکته های بیشتر اقدامات زیر را انجام دهید:

  • فشار خون و میزان کلسترول خود را با رژیم غذایی، ورزش و دارو کنترل کنید.
  • اگر دیابت دارید، قند خون بالا یتان را درمان کنید.
  • سیگار نکشید.

فراموشی حافظه

دمانس زمانی اتفاق می افتد که شما به طور ناگهانی جزئیات و اتفاقات زندگی خودتان را به یاد نمی آورید. این مسئله می تواند به مغز شما آسیب برساند .

“فراموشی ناپایدار جهانی” نوعی از زوال حافظه است که در آن شما ناگهان اینکه کجا هستید و اخیرا چه اتفاقاتی در جهان افتاده است را از یاد می برید. ممکن است به طور مرتب سوالاتی تکراری از دیگران بپرسید تا اتفاقات را به یاد بیاورید .

این نوع فراموشی می تواند پس از اتفاقات زیر رخ دهد:

  • آسیب رسیدن به سر
  • ناراحتی احساسی
  • ورزش شدید
  • بعضی از پروسه های محدوده مورد استفاده، برای تشخیص برخی بیماری ها

“فراموشی ناپایدار جهانی” نادر است و نیازی به درمان ندارد. باید به تنهایی و خود به خود بهتر شود.

تومورهای مغزی بر حافظه اثر می گذارند

آسیب های مغزی ناشی از یک تومور یا درمان آن می تواند حافظه را تحت تأثیر قرار دهد. شیمی درمانی، جراحی، و پرتو درمانی می تواند توانایی شما را برای  به وضوح فکر کردن  تحت تاثیر قرار دهد. سرطان همچنین می تواند شما را خسته کند که به واسطه ی آن نتوانید درست فکر کنید.

در حین درمان  سرطان ، از خود مراقبت کنید. غذای خوب بخورید و زیاد استراحت کنید تا برای حفظ حافظه خود  انرژی ذخیره کنید.

مشکلات تیروئید باعث فراموشی می شوند

غده تیروئید در گردن باعث تولید هورمون هایی می شود که بدن را کنترل می کنند. هنگامی که تیروئید شما هورمون های تیروئیدی را کم می کند – که به نام کم کاری تیروئید شناخته می شود- این امر تمام بدن شما را دچار اختلال و کُندی می کند. سپس احساس خستگی، افسردگی و فراموشکاری خواهید داشت .

برای بررسی سطح هورمون تیروئید، دکتر یک آزمایش خون انجام خواهد داد. اگر سطح آن کم باشد، قرصهای هورمون تیروئید برایتان تجویز می کند.

چه کاری انجام دهیم

چنانچه نگران از دست دادن حافظه خود  هستید، به پزشک مراجعه کنید. او در مورد علائم تان از شما سؤال می کند و آزمایش هایی را برای پیدا کردن علت اصلی این عارضه انجام خواهد داد. . بسیاری از علت های از دست دادن حافظه را می توان درمان کرد.

بهترین کلینیک مغز و اعصاب در تهران

جایروس کلینیک با در اختیار داشتن کادری مجرب متخصص در امور مغز و اعصاب است و می تواند بهترین مرجع پزشکی برای مشاوره های مربوط به اختلالات مغزی از جمله مسائل مربوط به حافظه و فراموشی باشد. همین حالا می توانید از اینجا در جایروس نوبت بگیرید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

0 دیدگاه دربارهٔ «علت فراموشی ناگهانی چیست؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *