علائم اولیه سرطان

Dermatologist examines a mole

لکه جدید بر روی پوست یا تغییر اندازه، رنگ و شکل لکه و خالی که بر روی پوست بوده می تواند علائم سرطان پوست باشد. یکی دیگر از علائم آن بروز خالی است که هیچ شباهتی به دیگر خال های بدن ندارد. اگر هرگونه علائم غیرطبیعی بر روی بدن خود مشاهده می کنید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک معاینه کامل انجام خواهد داد و ممکن است نمونه ای از پوست شما را بگیرد تا سلول های سرطانی را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار دهد.

سرفه های آزاردهنده

اگر سیگاری نیستید، به ندرت دچار سرفه می شوید و البته سرفه های آزار دهنده نیز به ندرت علامت سرطان می باشند. این سرفه ها معمولا به خاطر ترشحات پشت بینی، آسم، رفلاکس اسید معده یا یک عفونت بروز می کنند. اما اگر سرفه های شما برطرف نمی شود، یا سرفه هایتان همراه با خون است –به ویژه اگر سیگار می کشید – حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک مخاط ریه را آزمایش خواهد کرد یا بر روی قفسه سینه رادیوگرافی انجام خواهد داد.

تغییر در پستان ها

همیشه تغییرات پستان نشان دهنده سرطان نیستند. هرگونه تغییرات را به پزشک اطلاع دهید تا معاینات لازم را انجام دهد. بروز هرگونه جوش، تغییر، درد و قرمزی را در پستان های خود به پزشک اطلاع دهید. در این شرایط پزشک ماموگرافی، MRI و یا نمونه برداری را توصیه خواهد کرد.

نفخ کردن

ممکن است به خاطر رژیم غذایی خود یا حتی اضطراب دچار نفخ شوید. اما اگر این مشکل بهبود پیدا نکرد و یا همراه آن دچار خستگی، کاهش وزن و یا کمر درد نیز هستید به پزشک مراجعه کنید. نفخ مداوم در خانم ها ممکن است نشانه سرطان تخمدان باشد.

مشکل در دفع ادرار یا مدفوع

بسیاری از مردان با افزایش سن دچار مشکلات ادرار می شوند، از جمله نیاز مکرر به دستشویی دارند یا دچار نشت ادرار می شوند. گاهی این موارد علائم بزرگ شدن پروستات هستند، اما گاهی نیز نشانه سرطان پروستات می باشند. در این شرایط برای انجام آزمایش خون یا یک آزمایش خاص به نام PSA به پزشک مراجعه کنید.

التهاب غدد لنفاوی

این غدد کوچک لوبیا شکل در گردن، زیر بغل و دیگر قسمت های بدن می باشند. زمانی که این غدد ملتهب می شوند، به این معناست که بدن در حال مبارزه با یک عفونت مانند سرماخوردگی یا گلو درد است. برخی سرطان ها مانند لنفوم و سرطان خون نیز با این تورم همراه هستند. برای تعیین دقیق علت این تورم با پزشک خود مشورت کنید.

خون در ادرار یا مدفوع

اگر در زمان استفاده از دستشویی خون مشاهده کردید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. مدفوع خونی از رگ های ملتهبی به نام هموروئیدها می آید اما گاهی نیز ممکن است نشانه سرطان روده باشد. عفونت ادرار نیز با خون در ادرار همراه است، اما سرطان مثانه و سرطان کلیه نیز دارای چنین نشانه ای می باشد.

مشاهده تغییر در بیضه ها

علائم سرطان0 - Copy

اگر هر گونه توده یا التهابی را در بیضه های خود مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. وجود توده بدون درد شایعترین نشانه سرطان بیضه می باشد. گاهی نیز برخی مردان در زیر شکم خود یا کیسه بیضه احساس سنگینی می کنند یا فکر می کنند که بیضه هایشان بزرگتر شده است. پزشک معاینات جسمی بر روی این بخش انجام خواهد داد و سونوگرافی برای بررسی تومور و دیگر مشکلات استفاده می کند.

مشکل در بلع

سرماخوردگی، ریفلاکس اسید معده یا حتی برخی داروها باعث بروز مشکل در بلع می شوند. اگر این مشکل به مرور زمان یا با مصرف آنتی اسیدها بهتر نشد، به پزشک مراجعه کنید. مشکل در بلع ممکن است نشانه وجود سرطان در گلو یا مری باشد. پزشک معاینات لازم و برخی آزمایش های رادیوگرافی بر روی فرد انجام خواهد داد.

خونریری غیرعادی واژن

خونریزی واژن که مربوط به پریود ماهانه نیست، علل مختلفی دارد، از جمله فیبروئید و حتی برخی مشکلات کنترل بارداری. اما اگر بین پریودها و بعد از رابطه جنسی خونریزی دارید یا ترشحات خونی مشاهده می کنید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک مواردی مانند سرطان رحم، گردن رحم یا مهبل را مورد بررسی قرار خواهد داد. اگر بعد از یائسگی هم دچار خونریزی شده اید، حتما به پزشک اطلاع دهید. این امر طبیعی نیست و باید بررسی شود.

مشکلات دهانی

تغییرات و مشکلات دهانی عبارتند از بوی بد دهان و زخم های دهانی که معمولا زیاد جدی نیستند. اما اگر در دهان خود تکه های سفید یا قرمز مشاهده می کنید یا زخمی که با گذشت چند هفته بهبود پیدا نکرده است، به پزشک مراجعه کنید. اینها ممکن است علائم سرطان دهان باشند. موارد دیگری که باید به دنبال آنها باشید عبارتند از وجود توده ای در گونه، مشکل در حرکت دادن فک یا درد دهان.

کاهش وزن

اگر سبک غذا خوردن یا ورزش کردن خود را تغییر دهید، طبیعی است که وزن شما تا حدی کاهش می یابد. به علاوه عوامل دیگری مانند اضطراب یا مشکلات تیروئید نیز بر روی وزن تاثیر می گذارند. اما کاهش 5 کیلو وزن بدون هیچ تلاشی اصلا طبیعی نیست. کاهش بدون دلیل وزن اولین نشانه سرطان پانکراتیت، معده، مری یا ریه می باشد.

تب

تب معمولا مسئله بدی نیست. گاهی نشانه مبارزه بدن با یک عفونت است. عوارض جانبی برخی داروها نیز تب است. اما تب بدون دلیل و مداوم نشانه سرطان خون ، لوسمی یا لنفوم، می باشد.

سوزش سر دل یا سوء هاضمه

تقریبا هرکسی دچار این احساس می شود، اغلب به خاطر رژیم غذایی و اضطراب رخ می دهد. اگر تغییر سبک زندگی تاثیر نگذاشت و سوء هاضمه شما بهبود پیدا نکرد، پزشک برای بررسی علت آن آزمایشاتی انجام خواهد داد. این مشکل ممکن است نشانه سرطان معده باشد.

خستگی زیاد

عوامل زیادی باعث خستگی شما می شوند که اکثر آنها زیاد جدی نیستند. اما گاهی خستگی اولین نشانه سرطان خون است. به علاوه برخی سرطان های معده و روده باعث از دست رفتن خون می شوند که شما متوجه آن نمی شوید ولی باعث خستگی و بی حالی شما می شوند. اگر تمام مدت خسته اید و استراحت هم به بهبود شما کمک نمی کند، به پزشک مراجعه کنید.

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *