شيوه هايي براي مقابله با “مشكلات خواب” و “غروب زدگي”

sleep issues and sundowning

چنانچه از سالمندي مبتلا به اختلال غروب زدگي يا مشكلات خواب نگهداري ميكنيد، بكارگيري مطالب زير ميتواند كارآمد و موثر باشد:

  • او را به شيوه اي آرام كنيد.
  • سعي كنيد متوجه شويد كه او به چيزي نياز دارد.
  • به آرامي او را از زمان مطلع سازيد.
  • از بحث كردن با وي خودداري كنيد.
  • به او اطمينان دهيد كه اوضاع خوب است و مشكلي وجود ندارد.
  • محدوديت هاي فيزيكي براي وي قائل نشويد. بطور مثال اگر فرد نياز دارد قدم بزند، اجازه دهيد اين كار را انجام دهد و شما بر وي نظارت كنيد.
  • هنگام عصر و غروب، خانه را كاملا روشن نگه داريد. نور كافي تحريك ناشي از محيط هاي تاريك و ناآشنا را كاهش ميدهد.
  • محيط خوابي امن و راحت با دماي مناسب براي او فراهم سازيد. براي ايجاد امنيت بيشتر در فرد، اتاق را به يك شب خواب يا آباژور مجهز كنيد و درب ها و پنجره ها را قفل كنيد.
  • يك برنامه منظم را دنبال كنيد. تا جاييكه ممكن است افراد مبتلا به اختلال فراموشي يا دمانس را به رعايت كردن و پيروي از وعده هاي غذايي منظم و ساعت مشخص خوابيدن و بيدار شدن تشويق كنيد. اين امر به فرد كمك ميكند تا خواب آسوده در طول شب داشته باشد.
  • مانع از مصرف شام سنگين و الكل در آنها شويد. سعي كنيد بخصوص در ساعات اوليه صبح، مانع از مصرف نيكوتين و الكل در آنها شويد و مصرف شيريني جات و كافئين را در آنها محدود سازيد. در برنامه غذايي فرد يك وعده كامل ناهار و يك عصرانه مختصر قرار دهيد.
  • براي فعاليت بيشتر در طول روز برنامه ريزي كنيد. افراديكه در طول روز بيشتر استراحت ميكنند، احتمالا در طول شب بيدار خواهند ماند. سعي كنيد بعداز ظهرها مانع از خواب قيلوله (خواب نيمروزي) فرد شويد و او را با فعاليت هايي چون مراجعه به پزشك، گردش و حمام سرگرم كنيد. سعي كنيد او را تشويق كنيد بطور منظم به ورزش بپردازد. اما اين برنامه را تا 4 ساعت پيش از زمان خوابش تنظيم كنيد.
  • سعي كنيد عوامل را شناسايي كنيد. عوامل مزاحم اطراف (مانند تلويزيون، سر و صداي كودكان، كارهاي منزل، صداي بلند موسيقي و غيره) را بخصوص در غروب محدود سازيد.
  • از خستگي جسمي و روحي خود آگاه باشيد. چنانچه شما در ساعات انتهايي بعد از ظهر احساس تنش و خستگي كنيد، ممكن است اين حس به فرد منتقل شده به وي را آشفته و مضطرب سازد. سعي كنيد در طول شب به اندازه كافي استراحت كنيد تا در طول روز انرژي بيشتري براي اينگونه افراد داشته باشيد.
  • تجربيات خود را با ديگران به اشتراك بگذاريد و با يكديگر تبادل نظر كنيد.

 

جهت اطلاعات بيشتر می توانید با مشاوران و متخصصان ما در کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب آلومینا تماس حاصل فرماييد.

 

گردآوري و ترجمه: مينو زرفش

منبع :    www.alz.org\

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *