سرطان در بارداری | بهترین مرکز درمان تومور مغزی در تهران

سرطان در بارداری | بهترین متخصص درمان تومور مغزی در تهران

ممکنه در دوره بارداری مبتلا به سرطان بشید. با این حال نگران نباشید این موضوع شایع نیست. همچنین ممکنه در دوره ای که به خاطر سرطان تحت درمان هستید باردار بشید.

بارداری باعث بروز سرطان نمیشه و در بیشتر موارد باردار بودن باعث رشد سریع تر تومور سرطانی در بدن نمی شود.

در مواردی تغییرات هورمونی میتونه باعث بروز برخی از انواع سرطان مانند ملانوما بشه. با اینحال این مشکل به ندرت پیش میاد.

درمان سرطان در بارداری
تشخیص سرطان در بارداری

سرطان در مادران معمولا باعث آسیب رسیدن به جنین نمیشه اما برخی از روش های درمان سرطان خطراتی را برای جنین به وجود میاره. سعی کنید در طول دوره بارداری با پزشک معالج خود کاملا هماهنگ باشید و روش درمانی را انتخاب کنید که کمترین خطر را برای سلامتی خودتان و نوزادتان ایجاد کند.

در ادامه روش های تشخیص و درمان در دوره بارداری را معرفی می کنیم.

احتمال سرطان در دوره بارداری

به طور کلی سرطان در دوره بارداری شایع نیست. آمارها نشان می دهد که از هر 1000 زن باردار یک نفر به نوعی از سرطان دچار می شود. با این حال برآورد شده است به این خاطر که زنان بیشتر در سنین بالا تصمیم به باردار شدن می گیرند، تعداد زنان باردار مبتلا به سرطان افزایش خواهد یافت. خطر ابتلا به بیشتر انواع سرطان با افزایش سن بیشتر می شود.

یکی از انواع سرطان که زنان باردار بیشتر دچار آن می شوند، سرطان سینه است. از هر 3000 زنان باردار یک نفر دچار این نوع سرطان می شود.

شایع ترین انواع سرطان در دوره بارداری

شایع ترین انواع سرطان در دوره بارداری عبارتند از:

  • سرطان سینه
  • سرطان رحم
  • لنفوم هاجکین و غیر هاجکین
  • سرطان تخم دان
  • ملانوما
  • سرطان خون
  • سرطان تیروئید
  • سرطان روده بزرگ

بقیه انواع سرطان، از قبیل سرطان ریه، سرطان مغز و سرطان استخوان هم ممکن است در دوره بارداری اتفاق بیفتند، اما موارد ابتلا به این انواع سرطان در دوره بارداری بسیار کم است.

در مواردی، برخی از علائم سرطان شبیه به علائم بارداری است، که این موضوع باعث دشواری در تشخیص سرطان می شود. شایع ترین علائم مشترک میان بارداری و برخی از انواع سرطان عبارتند از:

  • نفخ
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • خستگی
  • تغییرات در سینه
  • خونریزی مقعد

تشخیص سرطان در دوره بارداری

اگر پزشک شما تشخیص داده است که در دوره بارداری دچار سرطان شده اید، باید برای تشخیص دقیق از قسمت مورد نظر تصویربرداری شود.

انواع تست سرطان در دوره بارداری

اشعه ایکس

در تصویربرداری اشعه ایکس از دوز پایین پرتو برای ایجاد تصویری از درون بدن شما استفاده می شود. متخصصان در این حوزه تشخیص داده اند که میزان اشعه ای که در نوع از تصویربرداری استفاده می شود آسیبی به جنین نمی رساند. زنان باردار باید در طول تصویربرداری اشعه ایکس پوششی را بر روی شکم خود قرار دهند.

تصویر برداری توموگرافی کامپیوتری (CT اسکن)

تصویربرداری CT اسکن با استفاده از دستگاه اشعه ایکس که به کامپیوتر متصل است، تصویر دقیقی را از ارگان های بدن ایجاد می کند. CT اسکن از سر و سینه در دوره بارداری خطری را ایجاد نمی کند. CT اسکن از ناحیه شکم و لگن باید فقط در موارد خیلی ضروری انجام شود. همچنین باید در طول CT پوششی را بر روی بدن خود قرار دهید.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

تصویربرداری MRI از قوه مغناطیسی و کامپوتر برای تصویربرداری از درون بدن شما استفاده می کند. این نوع تصویربرداری به این دلیل که از پرتوهای یونیزه استفاده نمی کند برای زنان باردار خطری ندارد.

فراوانمایی

در فراوانمایی از امواج صوتی برای تصویربرداری از برخی قسمت هاب بدن استفاده می شود. این تصویربرداری در دوره بارداری خطری برای کودک و مادر ندارد.

بیوپسی

در بیوپسی، نمونه هایی از بافت بدن خارج می شود تا با انجام آزمایشاتی بر روی آن، شیوع سرطان در فرد تشخیص داده شود. این نوع تصویربرداری نیز خطری برای زنان باردار ایجاد نمی کند.

انواع دیگر تست های تشخیص سرطان

ممکن است پزشک شما بخواهد تست های فیزیکی از شما بگیرد و یا از شما بخواهد تست های آزمایشگاهی را انجام دهید تا بتواند اطلاعات بیشتری را در مورد بیماری شما کسب کند.

در مواردی، تست های عادی که در دوره زنان در دوره بارداری انجام می دهند، باعث می شود سرطان زودتر تشخیص داده شود و در نتیجه درمان آن با سهولت بیشتری انجام بگیرد. برای مثال با تست پاپ (Pap) می توان سرطان رحم را تشخیص داد و یا تست فراوانمایی می تواند باعث شود سرطان تخم دان را در مراحل اولیه رشد آن تشخیص داد و آن را سریعا درمان کرد.

تاثیر سرطان بر بارداری

در بسیاری از موارد، سرطان منجر به این نمیشه که جنین در شکم تان را سقط کنید. با اینحال، در بیشتر اوقات لازم است نوزاد خود را زودتر از شکم خارج کنید.

تیمی که شما را تحت مراقبت های پزشکی قرار می دهند بایستی شما را از تمام خطرات و فواید مدیریت همزمان سرطان و بارداری آگاه کنند. شما باید همزمان با متخصص زنان و زایمان و یک انکولوژیست هماهنگ باشید. انکولوژیست پزشکی است که سرطان را درمان می کند. زنان زایمانی که مبتلا به سرطان هستند باید خیلی بیشتر از دیگر زنان زایمان با پزشک ویزیت کنند.

تاثیر سرطان بر جنین

متخصصان از تمام تاثیرات سرطان بر جنین اطلاع ندارند. ممکن است برخی از انواع سرطان از مادر به جفت (ارگان تغذیه جنین در دوره بارداری) انتقال پیدا کنند. با اینحال، بیشتر سرطان ها به ندرت بر جنین تاثیر می گذارند.

بسیار به ندرت مشاهده شده است که سرطان هایی مانند ملانوما و خون از جفت به جنین انتقال پیدا کنند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، پزشک معالج شما می گوید که چگونه نوزاد را قبل و بعد از تولد تحت درمان قرار دهید.

بعد از اینکه نوزاد شما متولد شد، پزشک شما علائم اولیه سرطان را در او مورد بررسی قرار می دهد. اگر نوزاد شما سالم باشد، نیازی به درمان بیشتر نیست.

بعضی از روش های درمان سرطان می تواند منجر به آسیب رسیدن به جنین شود. احتمال آسیب رسیدن به جنین در سه ماهه اول بارداری بیشتر است. در طول سه ماهه اول بارداری ارگان ها و ساختارهای بدن جنین شکل می گیرند.

تاثیر سرطان بر شیردهی از سینه

اگر هنگام ابتلا  به سرطان از سینه نوزاد خود را تغذیه کنید، سلول های سرطانی از بدن شما به کودک انتقال نخواهد یافت. بسیاری از زنان مبتلا به سرطان، و یا کسانی که سرطان آنها درمان شده است، می توانند با خیال راحت کودکشان را از سینه تغذیه کنند.

شیمی درمانی و دیگر درمان های سرطان از شیر مادر به بدن نوزاد انتقال پیدا می کند. به همین دلیل، اگر تحت درمان سرطان قرار دارید، توصیه می شود که از سینه خود به نوزاد شیر ندهید. با پزشک خود در مورد خطرات شیردهی در دوره بارداری مشورت کنید.

اگر در دوره بارداری قرار دارید و علائم سرطان مغز در شما مشاهده شده است می توانید برای تشخیص و درمان این سرطان از تیم متخصص جایروس کلیک بهره ببرید. برای دریافت نوبت و ویزیت متخصصین زبده ما اینجا کلیک کنید.

https://www.healthline.com/health/cancer-in-pregnancy


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *