زوال عقل چگونه موجب افسردگی نیز می شود؟

زوال عقل : ناراحتی و غم مداوم،ممکن است بیشتر از فقط یک مشکل روحی باشد،بلکه می تواند یک علامت هشدار دهنده،نقص حافظه باشد

نمی توانید بخوابید،نا آرام و ملتهب هستید،غذایی که زمانی دوست داشتید اکنون به نظر اشتهایتان را کور می کند،این ها علائم این هستند که شاید شما افسرده اید،اما همچنین ممکن است علامت مشکلی بزرگتر مثل زوال عقل (آلزایمر) باشند

ارتباط میان زوال عقل و افسردگی

مدت زیادی است که محققان دریافته اند افسردگی و زوال عقل ،ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند. با این حال هنور هم می توان درباره این که این دو فقط علائم مشترکی و مشابهی دارند یا این که افسردگی یک علامت زود هنگام زوال عقل است،بحث کرد.به نظر می رسد هر دو نظریه درست است.تیم تحقیقاتی جایروس کلینیک همچنین می گوید که افسردگی در اواخر عمر ممکن است نشان دهنده تغییرات در مغزی باشد که می تواند ما را مستعد ابتلا به زوال عقل کند.

زوال عقل
زوال عقل

اغلب افراد سالخورده علائم افسردگی را تشخیص  نمی دهند یا فکر می کنند که این علائم،عواقب اجتناب ناپذیر پیری و مسّن شدن است. تصور بر این است که افراد مسن بیشتر از دیگران در معرض بیماری های افسردگی هستند

بیشتر آن ها می گویند: “خب من 83 سالمه، هر کس دیگه ای هم بود افسرده می شد”

به همین علت معمولا غم و غصه را نادیده گرفته و آن را یکی از عوارض پیری می داند

افسردگی شایع ناشی از پیری

ارتباط میان افسردگی و زوال عقل هنگامی مشخص تر و واضح تر می شود که بدانید،افسردگی با افزایش سنّ شایع تر و معمول ت رمی شود.تمام موارد زیر ممکن است با افزایش سن،شما را در معرض افسردگی قرار دهد:

مرگ همسر،دوستان یا اعضای خانواده

رفت و آمدهای مداوم از خانه به خانه سالمندان و مراکز درمانی

عوارض جانبی داروهایی که برای عارضه هایتان مصرف می کنید.

همچنین بسیار محتمل است که با افزایش سن به بیماری هایی مانند دیابت،بیماری قلبی و سرطان مبتلا شوید.این عارضه ها ممکن است خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهند.

افسردگی می تواند موجب بدتر شدن بیماری ها شود.

زوال عقل
زوال عقل

درمان افسردگی پیش از بروز آلزایمر

یکی از دلایل مهم مطالعه پیرامون این مسئله این است که افرادی که علائم افسردگی دارند باید  به درمان خود ادامه دهند حتی اگر علائم آنها موجب از کار افتادن آن ها نشده است.”

علائم افسردگی

علائم افسردگی در سالمندان ممکن است متفوات باشد و بسیاری از این علائم ممکن است شبیه به نقص حافظه یا بیماری باشند.اگر این علائم را در خود مشاهده کردید،با پزشک خود تماس بگیرید.هدف از درمان افسردگی در بزرگسالی این است که خطر بروز زوال عقل و آلزایمر را کاهش داد:

احساس غیرمفید بودن،نا امیدی یا بی ارزشی

بی انرژی بودن،کوفتگی

التهاب،بد بینی

از دست دادن علاقه خود به انجام فعالیت های روزمره

به سختی تمرکز کردن و به یاد آوردن

گیجی

خواب دشوار یا به سختی خوابیدن

بی اشتهایی یا پُر خوری

گرفتگی و دردهایی که از بین نمی روند

درمان آلزایمر

اما باید به خاطر داشته باشید ،داشتن عوامل تشدید و عامل های آلزایمر به این معنی نیست که حتما به این بیماری مبتلا خواهید شد.بسیاری از افرادی که سابقه افسردگی داشته اند هرگز به آلزایمر مبتلا نشده اند

اما چنانچه که فرد به افسردگی (مخصوصا در سنین پایین تر) مبتلا باشد،باید چه کند؟ معمول ترین روش ها شامل دارو درمانی و صحبت کردن با فرد می شود.بسیاری از افرادی که به افسردگی مبتلا هستند،با افزایش فعالیت هایی مانند ورزش،مدیتیشن،گذراندن زمان با کودکان و یا فعالیت هایی که شامل بازی کردن با حیوانات خانگی می شود،منافع بسیاری کسب می کنند.

حتی اگر ما به طور کامل مکانیزم داخلی مغز را نفهمیم،اما تردیدی وجود ندارد که افسردگی طولانی مدت ممکن است به ایزوله شدن،غیرفعال بودن و نا امیدی منجر شود.هنگامی که بتوانید بر افسردگی غلبه کنید برای مغز بسیار خوب و مناسب خواهد بود و به این ترتیب احتمال بروز آلزایمر و مشکلات مغزی نیز کاهش پیدا می کند

چگونه می توان تشخیص داد که فردی از اعضای خانواده تان که به زوال عقل و آلزایمر مبتلاست،افسردگی دارد؟علائم شامل شامل: اضطراب،غمگین بودن،بی اشتهایی،بیشتر زمان را خواب بودن،کاهش وزن و پریشانی می شود.

برخی مواقع آن ها افکاری دردناک ، ناراحت کننده یا نظراتی منفی ابراز می کنند.مانند:” دلم می خواهد بمیرم” یا “من خیلی تنهام”.

این ها جملاتی است که شما به عنوان اعضای خانواده به آن ها توجه داشته باشید،چرا که این ها علائم افسردگی هستند

آلزایمر شدید

بسیاری از افرادی که به زوال عقل مبتلا هستند،قادر نیستند که به شما بگویند که افسرده اند،اما کنش های آن ها به مثابه یک پیغام می ماند.برای مثال،فردی که به زوال عقل مبتلاست،و همیشه باغبانی را دوست داشته همچنان هم به فعالیت هایی که به گل ها ربط داشته باشد،واکنش نشان خواهد داد،مثلا گذاشتن گل ها در گلدان یا پیاده روی در بیرون از منزل برای دیدن شکفتن گل ها.

فردی که زوال عقل دارد و افسرده نیز هست،نسبت به انجام کارهایی که در گذشته به آن ها علاقه داشته است بی تفاوت خواهد شد ،حتی اگر اخیرا بسیار از این فعالیت ها لذت برده است.

زوال عقل
زوال عقل

درمان دارویی آلزایمر

اگر فکر می کنید دوست و یا عضو خانواده تان که به آلزایمر دارد،افسرده شده است،از پزشک کمک بخواهید.راه ها و ابزارهای زیادی وجود دارد که پزشک شما می تواند از آن ها برای درمان بیمار استفاده کنند.به نظر می آید داروهای ضد افسردگی برای این عارضه بسیار مناسب باشد

ورزش کردن نیز راه مناسبی برای درمان افسردگی سالمندان مبتلا به زوال عقل است.دو بار در روز ورزش کنید،فرد مبتلا را به بیرون از منزل و زیر نور آفتاب برید،تشویقشان کنید که برنامه روزانه داشته باشند و یا اینکه شخصی را استخدام کنید تا بیمار را به فعالیت و گفت و گو وادار کند

شاید پاسخ این مسئله:” در آغوش گرفتن فرد و دارو است”.

هنگگامی که افسردگی یک فرد را درمان می کنیم ،می توانیم فرد را به زندگی بهتر و شادتری برگردانیم که این مسئله هم باعث خشنودی آن ها و هم ما به عنوان اطرافیان می شود.

 

لینک منبع

بیشتر بدانید 1

بیشتر بدانید 2


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *