در مورد بيماري تريکوتيلومانيا یا «وسواس کندن مو» چه میدانید؟

 tricotillomania

بيماري «وسواس کندن مو» که اولين بار توسط يک متخصص پوست فرانسوي به نام «فرانسوا هالوپه» شرح داده شد، جزو اختلال هاي کنترل تکانه دسته بندي مي شود و عبارت است از کندن مکرر موها که مي تواند منجر به از دست دادن مقدار قابل توجهي از مو شود. به طور معمول فرد پيش از کندن مو، تنش و اجباري را براي انجام اين کار در خود احساس مي کند، بنابراين مبادرت به اين عمل مي نمايد. سپس حالتي از رضايت وآرامش موقت را تجربه مي کند. پس از مدت کوتاهي اين چرخه، بار ديگر آغاز مي شود و بدين ترتيب، شخص مکرراً موهاي خود را مي کند. در بسياري از موارد قبل از کندن، فرد دسته اي از موهاي خود را دور انگشت مي پيچد. اين حالت در دختر بچه ها بيش تر مشاهده مي گردد

علائم:
بیمار مکرراً موهای خود را می کند به حدی که جای موهای کنده شده به وضوح قابل رویت و تشخیص است. موهاي سر، ابرو، مژه، صورت و ناحيه تناسلي، معمولاً ساير اختلال هاي پوستي وجود ندارند و پوست سر به جز در مناطق کنده شده، سالم است.

. قبل از کندن مو و زمانی که بیمار مقاومت می کند بی اندازه عصبی می شود.

. لذت رضایت و آرامش بعد از کندن مو که اغلب با احساس گناه و ناتوانی همراه می شود.

. تکرار این عمل تاثیر چشم گیری در شرایط اجتماعی و حرفه ای بیمار به وجود می آورد.

. اعتماد به نفس و روابط عاطفی بیمار با همسر و نزدیکان گرفتار مختل می شود

«تريکوتيلومانيا» (وسواس کندن) در زنان شايع تر از مردان است. هم چنين قسمت عمده ي کودکاني که موهاي خود را دور انگشتان شان مي پيچند و يا آن را مي کنند، دختر بچه ها هستند. این بیماری که زمانی بسیار نادر بوده امروز در بعضی آمارگیری ها تا 4% افراد دیده می شود. شروع بیماری عموما قبل از 17 سالگی دیده شده است.
دو گروه متمایز از این بیماری دیده شده ، فرم زود رسی که حدود 6 سالگی آغاز شده ، در دختر و پسر یکسان است و با چند ماه رفتار درمانی بهبود می یابد.
دیگر نوع دیررسی که معمولا در 13 سالگی شروع می شود ، در دختران 3 برابر پسران است و بطور مزمنی پیشروی کرده و به درمان مقاوم است.

 

درمان های اختصاصی تریکوتیلومانیا به روش های دارویی و غیردارویی در کلینیک آلومینا در دسترس است.

 

123

طیبه گیلانی

کارشناس ارشد روانشناسی (مدیرارشد دپارتمان تحقیقات روان درمانی)


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

3 دیدگاه دربارهٔ «در مورد بيماري تريکوتيلومانيا یا «وسواس کندن مو» چه میدانید؟»

  1. با سلام
    ٢٤سال دارم و از ١٢ سالگى دچار جنون كندن مو يا همون تريكوتيلومانيا شدم، هيچ درمانى جوابگويه بيماريم نبوده و اوضاع روحى وحشتناكى دارم.از وقتى ازدواج كردم اين موضوع تشديد هم شده! ميخوام ببينم اميدى هست به خوب شدنم يا اين بيمارى تا آخر عمر همراهمه و همچنان من رو سر افكنده ميكنه؟!

  2. سلام من پسرم 26 سالمه مو های صورتم فقط در قسمت چانه رو ئیده اما مو های زائی زیر بغل و و اطراف الت به طور طبیعی رو ئیده را هی برای رو یش ریشهاییم و موی سینه و جود دارد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *