درمان دستی ستون فقرات ( منوآل تراپی )

درمان دستی ستون فقرات

درمان دستی ستون فقرات

دردهای ستون فقرات یکی از رایج ترین عارضه هایی است که برای افراد سرتاسر جهان پیش می آید ، چه جوانی کم سن و سال باشید و چه میانسالی در اواخر دهه ی 60 زندگی تان ، حتما تا به حال یک بار به کمردرد و دردهای ستون فقرات دچار شده اید و به خوبی می دانید که این دردها تا چه حد می توانند شما را زمین گیر کرده و اجازه هرگونه فعالیتی را از شما بگیرند.

درمان دستی ستون فقرات
درمان دستی ستون فقرات

درمان های مختلفی برای دردهای ستون فقرات وجود دارد که هر کدام از ان اثرات کوتاه مدت و طولانی مدت مخصوص به خود را دارند.

راه های درمان آرتروز ستون فقرات

درمان دستی ستون فقرات یک نوع درمان موثر و بسیار مفید است که امروزه در مراکز فیزیوتراپی انجام می شود.

تاثیر گذاری این تکنیک درمانی در کنترل و مدیریت درد ستون فقرات و علی الخصوص کمردرد اثبات شده است

کمردرد نیز یک نوع اختلال و درد رایج است که بار زیادی برای فرد و جامعه به همراه خواهد داشت.

این عارضه معمولا موجب کاهش کیفیت زندگی، کاهش ساعات کاری و صرف هزینه های بسیار بالا برای درمان می شود.

در این مطلب ،منظور از کمردرد وخیم ، کمردردهایی است که بیش از 12 هفته به طول می انجامند.در این مطلب ، تمرکز ما بیشتر بر آن دسته از کمردرد هایی است که به خاطر عارضه های دیگری مانند عفونت،تومور یا آسیب های جدی به وجود نیامده اند.

درمان دستی ستون فقرات هم چنین به عنوان ” منوآل تراپی”  ستون فقرات نیز شناخته می شود که هم شامل دستکاری و هم تجمع می باشد.

در تجمع دستی ، تراپیست ستون فقرات بیمار را در داخل محدوده ی حرکتی آن تکان خواهد داد.فیزیوتراپیست در ابتدا این تکان ها را آهسته آغاز کرده  و در محدوده ی کوچکی حرکت می دهد ، اما پس از مدتی و به تدریج ، محدوده ی حرکتی را افزایش داده و این حرکات قدرتمند تر می شوند.

درمان دستی ستون فقرات
درمان دستی ستون فقرات

دستکاری نیز یک نوع تکنیک منفعل است که در آن درمانگر به طور خاص حرکت یا حرکاتی را به مفصل اعمال می کند .

درمان های دستی گرچه تا کنون چندان در میان مراکز فیزیوتراپی کشور چندان جا نیفتاده اند اما می توان به جرئت گفت که یکی از کاربردی ترین و موثرترین روش های فیزیوتراپی به شما می رود.

در طول این درمان ، فیزیوتراپیست نقاط دردناک ستون فقرات شما را شناسایی کرده و بر اساس تکنیک ها و متدهایی که وجود دارد ، به آهستگی برخی از نقاط بدن شما را حرکت خواهد داد. با تداوم این کار به تدریج درد ستون فقرات بیمار کاهش پیدا کرده و موجب تسکین درد می شود.

یکی دیگر از مزایای این شیوه ی درمانی ،افزایش محدوده ی حرکتی ستون فقرات می باشد.

در صورتی که حتی یک بار در طول زندگی به این درد ها یا کمردرد وخیم دچار شده اید ، به خوبی می دانید که کمردرد تا چه حد می تواند موجب کاهش محدوده ی حرکتی شما شود. شما به سختی می توانید کمر خود را تکان داده یا این که حتی از سر جای خود بلند شوید.

درمان دستی ستون فقرات
درمان دستی ستون فقرات

درمان دستی ستون فقرات به خوبی این مشکل را حل کرده ، چرا که با حرکت دادن تدریجی ستون فقرات می تواند موجب افزایش این محدوده شود.

آسیب های ستون فقرات

اسیب های ستون فقرات می توانند بسیار متفاوت باشند ، ممکن است تنها یک کمردرد ساده باشد یا این که به عارضه های وخیم تری مانند آرتروز ستون فقرات منجر شود.

هر کدام از این عارضه ها که باشد ، درمان دستی ستون فقرات می تواند راه بسیار خوبی برای تسکین و درمان درد باشد

مرکز فیزیوتراپی و توانبخشی شایگان مهر با در اختیار داشتن بهترین تراپیست های تهران افتخار دارد که کلیه درمان های دستی ستون فقرات را به مراجعه کنندگان عزیز ارائه کند.شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هم چنین اخذ نوبت از این مرکز به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید.

درمان دستی دیسک کمر

درمان دستی هم چنین می تواند برای درمان مفاصلی که توانایی حرکت خود و هم چنین محدوده ی حرکتی شان را به خاطر برخی عارضه های اسکلتی-عضلانی خاص  از دست داده اند، به کار رود.

این محدودیت می تواند موجب ناراحتی ، درد و تغییر در عملکرد، ژست ایستادن و حرکت شود.

درمان دستی شامل برگرداندن توانایی و قدرت حرکت به مفاصل خشک شده و التهاب عضلات را برای بازگرداندن بیمار به زندگی عادی بدون درد، کاهش خواهد داد.

علاوه بر این ؛ درمان دستی می تواند موجب تسکین درد دو نوع درد در بیماران شود :

  • بیمارانی که مبتلا به کمردرد وخیم هستند که شامل مشکلات مفصلی مانند اختلال مفصل ساکرولیاک است
  • کمردرد وخیمی که به خاطر آسیب های بافت نرم پیش آمده اند مانند کمردرد به علت فشار عضلانی یا رباط در رفته

گرچه تحقیقات بسیار بیشتری لازم است تا اثبات شود که درمان دستی برای آسیب های ستون فقرات موثر هستند اما می توان تسکین درد را به طور عین در بیماران مبتلا به این عارضه ها مشاهده کرد.

درمان دستی ستون فقرات
درمان دستی ستون فقرات

تکنیک های درمان دستی بیشتر به این کار می رود که التهاب عضلات کمر را تسکین دهد و علاوه بر این کمر درد را کاهش داده و قدرت انعطاف بدن را بالا ببرد.

در واقع، تکنیک های درمان دستی ،حرکت های زیر را ارائه می دهد

  • کار کردن روی بافت نرم که شامل ماساژ می شود و موجب فشار وارد شدن به بافت های نرم بدن مانند عضلات و ماهیچه ها می گردد.این فشار به ریلکس کردن عضلات کمک می کند ، جریان خون را افزایش داده ،بافت های زخم را از بین برده و درد در این نواحی ( بافت نرم) را از بین می برد
  • منیپولاسیون و موبیلیزاسیون که از حرکات های دقیق اندازه گیری شده با سرعت های مختلف ( آهسته یا سریع) ، فشارهای متفاوت ( ملایم یا پرفشار) و فاصله های مختلف برای پیچاندن ، کشیدن یا هل دادن استخوان ها و مفاصل در یک پوزیشن استفاده می کند.این کار موجب تسکین بافت های تنگ اطراف مفاصل شده و درد مفاصل اطراف بافت را کاهش می دهد و به انعطاف پذیری کمک می کند.

مترجم و محقق : ندا ناصری

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *