درمان انحراف ستون فقرات (اسکولیوز) | بهترین مرکز فیزیوتراپی و توانبخشی

درمان انحراف ستون فقرات

درمان انحراف ستون فقرات

انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز یکی از رایج ترین ناهنجاری هایی است که در ستون فقرات بروز پیدا می کند.اگرچه انواع دیگری از ناهنجاری های ستون فقرات مانند کایفوسیز و لوردوسیز نیز وجود دارند ولی خب میزان شیوع آن ها در میان افراد بسیار کمتر است.

وقتی که دو تا مشکل اساسی در ستون فقرات وجود داشته باشد می توان با قطعیت گفت که بیمار دچار انحراف ستون فقرات یا همان اسکولیوز شده است.

درمان انحراف ستون فقرات
درمان انحراف ستون فقرات

در ادامه به این دو نوع ناهنجاری اشاره می کنیم:

  • انحراف طرفی ستون مهره : انحراف طرفی ستون مهره به این معنی است این ستون از یک طرف به طرف دیگر خم شده است.وقتی که به این دسته از بیماران به هنگام خم شدنشان نگاه کنید متوجه شکل S مانند ستون فقرات آن ها خواهید شد.کمی زاویه انحراف ستون مهره در کل چندان هم غیر عادی و نا به هنجار نیست.در صورتی که این انحراف بیش از 10 درجه بود می توان به آن ناهنجاری ستون مهره گفت.

  • چرخش: نابه هنجاری چرخش ستون مهره معمولا نامحسوس است اما همیشه می توان آن را در ناهنجاری اسکولیوز پیدا کرد.جنبه چرخشی اسکولیوز می تواند منجر به پیچش در شکل کل بدن شود.

درمان انحراف ستون فقرات با فیزیوتراپی

پیدا کردن یک راه جدید برای حرکت کردن می تواند برخی از عدم هماهنگی های ناشی از اسکولیوز را برگرداند.

درمان انحراف ستون فقرات
درمان انحراف ستون فقرات

معمولا فیزیوتراپیست شما دو نوع راه را پیشنهاد می کند.اولین راه این است که بدن خود را به سمتی که اکنون هستید بیشتر بکشید( شاید به نظرتان متناقض برسد اما این تمرینات کششی می تواند واقعا مفید باشند)

این کار باعث می شود که عضلاتی که در حال کشش آن ها هستید به سر جای خود کشیده شده و به تدریج کوتاه تر شوند.

اسکولیوز بر توانایی سیستم عصبی مرکزی تاثیر می گذارد تا به کوتاه شدن عضلات کمک کند.

راه دوم این است که برعکس این حرکت را انجام دهید : در صورتی که ستون فقرات شما به سمت چپ کشیده شده است،بدن خود را به سمت راست خم کنید. این روش، به نظر می رسد که چندان مناسب نباشد.

تمرینات کششی به این منظور انجام می شوند تا به عضلاتی که شل شده اند کمک کنند.

تمرین ورزشی برای اسکولیوز و انحراف ستون مهره

در ادامه تصمیم داریم به برخی تمرینات ورزشی اشاره کنیم که برای افراد مبتلا به اسکولیوز بسیار مناسب و مفید ست.به طور کلی علاوه بر بیمارانی که اسکولیوز دارند، ورزش کردن برای سلامت عمومی بدن نیز بسیار مناسب و مفید است.

درمان انحراف ستون فقرات
درمان انحراف ستون فقرات

گام برداشته و یک بازوی خود را بکشید

  1. روی کمر دراز بکشید و هر پایی که به نظر بلندتر می رسد را انتخاب کرده و با همان گام بردارید
  2. پای مخالف را به سمت زمین ببرید (در حالی که از روی زانو آن را خم کرده اید)
  3. دست موافق پایی که پایین آورده اید را بلند کنید.به عنوان مثال اگر پای چپتان به سمت زمین خم شده است،دست چپ را بالا بیاورید
  4. این حرکت را در 2 الی 3 ست (5 الی 10 مرتبه) در همان طرف بدن انجام دهید.این حرکت را روی سمت دیگر بدن تکرار نکنید.

  1. در یک پوزیشن مستطیلی شکل باریک تا جای که امکانش را دارید دستان خود را به سمت جلو راست نگه دارید و بکشید.
  2. این پوزیشن را به مدت 2 ثانیه نگه داشته، و سپس ران و لگن را تا جای ممکن به سمت زمین پایین بیاورید
  3. تلاش کنید تا جایی که کمرتان احساس درد و ناراحتی ندارد ران ها را به پایین بکشید.
  4. 2 الی 3 ست این حرکت را تکرار کنید(5 الی 10 بار)

می توان اسکولیوز خفیف را به سادگی با انجام برخی تمرینات و ورزش ها در خانه کنترل کرد.علاوه بر این فیزیوتراپی انحراف ستون فقرات نیز می تواند برای کنترل و مدیریت این عارضه بسیار مفید باشد.

برای برخی از افراد یوگا نیز توصیه می شود تا سطوح درد را کاهش داده و قدرت انعطاف را بالا ببرند.

اسکولیوز هایی با شدت متوسط را نیز می توان با بریس کنترل کرد تا از این طریق از انحراف بیشتر ستون فقرات جلوگیری کرد.بسته به شدت انحراف ستون فقرات ،ممکن است پزشک شما از دیگر روش های درمانی و هم چنین جراحی استفاده کند.

جراحی اسکولیوز

به محض این که انحراف ستون فقرات به حد مشخصی رسید و سن فرد نیز تا اندازه ای بالا رفت؛بهترین گزینه ی پیش رو جراحی خواهد بود.

جراحی اصلاح اسکولیوز و انحراف طرفی ستون فقرات به چندین شکل انجام می شود و انتخاب یکی از این اشکال به چندین فاکتور بستگی دارد .از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • شکلی که ستون فقرات شما گرفته است
  • این که قد شما چقدر است
  • این که تا چه حد دیگر بخش های بدن شما به خاطر رشد ستون فقراتتان تحت تاثیر قرار گرفته اند.
درمان انحراف ستون فقرات
درمان انحراف ستون فقرات

هزینه جراحی اسکولیوز

مجددا باید عنوان کنیم که همه چیز در نهایت به شدت وخامت عارضه ی شما بستگی دارد. در صورتی که این عارضه در همان ابتدای کودکی تشخیص داده شود ، می توان انتظار داشت که هزینه ی جراحی آن چندان بالا نباشد. اما در صورتی که در بزرگ سالی تصمیم به درمان این عارضه گرفته اید شاید ناچار شوید هزینه های بیشتری را صرف کنید.

بهترین جراح ارتوپد مرکز شایگان مهر افتخار دارد که کلیه خدمات درمان این عارضه ( از تشخیص تا جراحی) را به شما عزیزان ارائه کند.شما می توانید جهت تماس با این مجموعه و اخذ نوبت اینجا را کلیک کنید.

فیزیوتراپی انحراف ستون فقرات

در صورتی که تصمیم به جراحی برایتان جدی شد، اولین نکته ای که باید در نظر بگیرید، رفتن به جلسات فیزیوتراپی قبل و بعد از جراحی است.

 

فیزیوتراپی قبل از جراحی به شما کمک می کند که قدرت ستون فقرات خود را بالاتر برده و راحت تر بتوانید با پیامدهای ناشی از جراحی کنار بیایید. علاوه بر این ،پس از جراحی نیز باید جلسات خود را دنبال کنید تا روند بهبود این عارضه در شما سریع تر شود.

 مرکز فیزیوتراپی و توانبخشی شایگان مهر آماده انجام کلیه خدمات فیزیوتراپی به شما شما عزیزان می باشد. شما می توانید جهت مشاوره و اخذ نوبت از این مرکز به صفحه ی تماس با ما مراجعه نمایید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *