تی دی سی اس (TDCS) در درمان افسردگی

مهمترین علل افسردگی
Depression

 تی دی سی اس (TDCS) در درمان افسردگی

درمان موثر و ایمن افسردگی یک چالش بزرگ برای درمانگران است. اخیرا محققان به این نتیجه رسیده اند که ترکیب درمان های دارویی و غیر دارویی برای درمان افسردگی نتایج بهتری در پی دارد. یکی از روش های غیر دارویی که برای درمان افسردگی به کار می رود تی دی سی اس است. مطالعات اثرات مثبت استفاده از تی دی سی اس در کاهش علایم افسردگی را نشان داده اند.

تحریک الکتریکی متناوب مغز (TDCS)

تحریک الکتریکی متناوب مغز (TDCS)، روشی غیر تهاجمی برای تحریک مغز است که در آن جریان ضعیف و متناوبی از جمجمه به لایه های زیرین فرستاده می شود و باعث تغییر تحریک پذیری قشر مغز می شود. تی دی ی اس بر روی نمونه های حیوانی  برای سال ها آزمایش شده است.  جریان ضعیف و متناوب الکتریکی که به لایه های زیرین جمجمه فرستاده می شود سبب تغییر واکنش پذیری سلول های عصبی مغز می شود.

 

به همین منظور محققان در تحقیقی درمان دارویی افسردگی با سرترالین را با تحریک غیر تهاجمی مغز یا TDCS ادقام کردند. به گفته یکی از پزشکان به نظر می رسد که تحریک الکتریکی مغز مانند سرترالین برای افراد مبتلا به افسردگی درمانی موثر باشد اما ادقام این دو روش اثر درمانی بیشتری را نشان داده است.

به گفته محققان TDCS درمانی بدون درد با یک جریان الکتریکی ضعیف و متناوب برای تحریک قسمت خاصی از مغز است که تا کنون برای شرایط گوناگونی مانند سکته، اضطراب، وسواس،درد و پارکینسون به کار رفته است و یکی از درمان های هیجان انگیز برای افسردگی و اصلاح عملکرد مغز می باشد.

از آنجا که درمانگران نیز می دانند که روان درمانی و دارو درمانی همیشه برای افراد مبتلا به افسردگی موثر نیست، بنابراین وجود درمان موثر دیگری مانند تی دی سی اس (TDCS) می تواند بسیار با اهمیت باشد. چراکه رویکرد های درمانی دوگانه هر دو جنبه الکتریکی و شیمیایی مغز را تحت تاثیر قرار می دهند. داروها جنبه شیمیایی عملکرد مغز و تحریک الکتریکی جنبه الکتریکی مغز را تحت تاثیر قرار می دهند.

درمان افسردگی

در مطالعه ای 120 بیمار مبتلا به افسردگی مزمن همزمان با مصرف دارو، تحت درمان با تی دی سی اس قرار گرفتند. بعد از 6 هفته، بهبودی قابل توجهی در افرادی که هر دو درمان را دریافت کرده بودند مشاهده شد. مدت زمان درمان با تی دی سی اس 12 جلسه سی دقیقه ای بود. همچنین اثرات جانبی گزارش شده بسیار ملایم و شامل خارش، خراش و قرمزی پوست در نواحی تحریک و همچنین بالا رفتن خلق بود.

همچنین این نتایج نشان داد که تحریک مغز به تنهایی نیز می تواند برای بیمارانی که نمی توانند دارو مصرف کنند مفید باشد چرا که در گروهی که فقط با تی دی سی اس و بدون مصرف دارو درمان شده بودند نیز بهبودی علایم مشاهده شده بود.

محققان امیدوارند که مطالعاتی اینچنین درمانگران را به استفاده از تی دی سی اس به عنوان یک درمان موثر برای افسردگی ترغیب کند.

افرادی که از افسردگی رنج می برند معمولا به درمان طولانی مدت نیاز دارند. با وجود نتایج اثر بخش مطالعات این افراد می توانند از داروهای ضد افسردگی به صورت روزانه و دوره های هفتگی تحریک مغزی برای دستیابی به بیشترین و طولانی ترین درمان اثر بخش استفاده کنند.

این نتایج مثبت توجه زیادی را به تی دی سی اس به عنوان درمانی برای افسرگی جلب کرد که نیازمند تحقیقات بیشتر می باشد. عملکرد ایمن تی دی سی اس به عنوان یک درمان جدید افسردگی برای درمانگران بسیار نوید بخش است. تی دی سی اس با تحریک بسیار ملایم مغز خطری برای ایجاد تشنج ندارد، به تفکر آسیبی نمی رساند و حتی ممکن است تفکر را نیز بهبود بخشد.

 

فریبا زمانی

کارشناس ارشد روانشناسی

منبع

https://www.webmd.com/depression/news/20130206/electrical-brain-stimulation-plus-drug-fights-depression-study


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)