تفاوت روانشناس با نوروتراپیست در چیست؟

تفاوت و شباهت های روانشناس با نوروتراپیست

 

روانشناس و نوروتراپیست  با سلام خدمت همه دوستان ،من مریم عبداللهی هستم روانشناس و نوروتراپیست مرکز جایروس (آلومینا ) با 13 سال سابقه کار تخصصی در رابطه با سوالی که خیلی از مراجع کنندگان در زمینه اینکه مگر شما هم مشاوره میدهید ؟ مگر شما نوروتراپیست نیستید ؟تفاوت روانشناس با نوروتراپیست در چیست؟ پاسخ هایی را برای آگاهی شما عزیزان بدهم.قبل از پرداختن به جواب این سوال درا ابتدا بهتراست در مورد اینکه یک روانشناس خوب کیست توضیحاتی را خدمتتان عرض کنم از خصوصیات یک روانشناس خوب باید به موارد زیر اشاره کرد :

 

خصوصیات یک روانشناس و مشاور خوب

ابتدا به دقت به سخنان مراجعش گوش میکند و بعد با بکارگیری دانش بروز خودش تلاش میکند بهترین روش درمانی و مشاوره‌ای را برای آن شخص مد نظر قرار دهد که میتواند یکی از آن روش ها نوروفیدبک باشد ، مثلا امکان دارد دو فرد با مشکل شبیه وسواس به مشاور مراجعه نمایند و مشاور برای هر کدام روش درمانی بطور کامل متفاوتی را گزینش و انتخاب نماید.

البته بطور معمول در اغلب اختلالات، گزینش و انتخاب رویه درمان یک تصمیم گیری دوطرفه است و خود فرد بیمار نیز در این پروسه نقش فعالی را ایفا می‌کند.

 

سوالات متداول یک روانشناس در اولین جلسه مشاوره

یک مشاور برای اجرای یک مشاوره‌ی درست چند تا اصل باید ملاحظه کنه:

 

۱بدترین کار تو مشاوره این که بدون این که از عواطف و تفکرات مراجع اگاهی داشته باشیم آغاز به صحبت و رهنمود دادن کنیم یا بعبارتی مشاور آغاز کننده‌ی صحبت باشه بنابراین مشاور پسندیده همواره اول شنونده‌ی خوبی باید باشد .


اگر به دنبالی راهی برای افزایش هوش و حافظه و بهبود عملکرد مغزتان هستید، دوره تقویت هوش و تقویت حافظه دکتر مصطفی امیری را از دست ندهید.

تقویت هوش


 

۲یک مشاور پسندیده آمادگی شنیدن هر مشکلی رو داره چون ما مردم ایران تا کاسه‌ی صبرمون لبریز نشه بفکر درمان نمی‌افتیم.

۳یک مشاور پسندیده امادگی پذیرش هر شخصی (فردی) با هر نژاد و قومیتی رو داره مشاور پسندیده مراجع طرد نمی‌کنه چون بطور معمول مشاور یکی از آخرین پناهگاه‌های مراجع است که اگه طرد بشه مشکلات زیادی ببار میاره.

۴یک مشاور پسندیده ضمن آگاهی به همه رویکردهای مشاوره‌ای برای درمان از رویکرد التقاطی نیز ممکن است  استفاده کنه.

۵مشاور پسندیده ،آگاه است که درمان یک خیابان دو طرفست بین مراجع و مشاور برای همین چنانچه مراجع انگیزه‌ی هیچ کاری رو نداره اول رو مسائل انگیزشی او کار میکنه.

۶مشاور باید از خواست اساسی مراجع برای درمان آگاه باشه و توی اون راستا قدم برداره.

۷مشاور باید بتونه یک رابطه‌ی حسنه وهمراه با اعتماد ایجاد کنه تا مراجع بی هیچ اضطرابی مشکلاش بتونه راحت بگه.

۸یک مشاور پسندیده دانش دایره المعارفی داره از فلسفه اجتماع شناسی روانشناسی گرفته تا ادبیات و … چون بعضی وقت‌ها توی جلسه‌ی درمان این بحث‌ها مطرح میشه.

۹مشاور پسندیده انرژی بازشناسی (تشخیص) افکار مخرب  داره و با اعتماد بنفس بایست تلاش در ازبین بردن اون‌ها کنه.

۱۰ مشاور نباید مراجع رو به خودش وابسته کنه به شکلی که دیگه نتونه استقلال بدست بیاره برا همین وقتی مراجع از مشاور تعریف میکنه باید بگیم درست که من کمک کردم اما این شما بودی که مشکل حل کردی.

۱۱ مشاور پسندیده ، هیچ سوالی از روی کنجکاوی نباید بپرسه چون اگه بپرسه مراجع احساس میکنه مشاور کارش رو بلد نیست.

۱۲ مشاور پسندیده باید توی خیلی حوزه‌ها خودش وارد بشه تا بتونه مناسب‌تر مراجع هایی که توی اون حوزه‌های ویژه (خاص) مشکل دارن رو درک کنه.

۱۳اگر مراجع به حرف مشاور عمل نکرد شما باید همچنان مشاور باقی بمونید به عنوان مثال مراجع میگه میخوام دعوا کنم وبه حرف شما که خواهان صلحید گوش نمیده شما باید مشاور باقی بمونید به عنوان مثال بگین اگه رفتی دعوا دست کم با خودت چاقو نبر.

۱۴ مشاور پسندیده نصیحت نمی‌کنه.

۱۵ مشاور پسندیده به مسائل جنبه‌ی ارزشی نمی‌ده و پسندیده ونامطلوب براش معنا نداره.

 

این مبحث در مورد روانشناس خیلی گسترده است و در اینجا با بیان کلیات برای شما عزیزان خواستم با کلیات ان آشنا شوید ، همان طور که در بالا ذکر شد یکی از راه کارهایی که ممکن است روانشناس ارائه دهد استفاده از روش درمانی نوروفیدبک که اغلب درمان مکمل برای اختلال بیش فعالی، نقص توجه، میگرن،اضطراب ،افزایش عملکرد ذهنی به کار می رود می باشد که هر روانشناس و یا همکاران روانپزشک و متخصصین مغزو اعصاب میتوانند این روش درمانی را در کنار درمان های دیگر به کار ببرند دراین زیر توضیحات کلی در مورد نوروفیدبک نیز برای شما بیان خواهد شد تا اطلاعات جامعی در مورد این روش درمانی نیز داشته باشید.

 

موسیقی افزایش تمرکز

نوروفیدبک چیست؟

در مغز تمام ما انسان‌ها، هزاران فرایند و تکاپو (فعالیت) خودکار و غیر ارادی در حال اتفاق افتادن است. فرایندهای ناهشیار بی شماری که بطور کامل از حوزه‌ی آگاهی و اختیار ما به دورهستند. هر لحظه در مغز هریک از ما، امواج مغزی ویژه (خاص) و فرایندهای فیزیولوژیک بی شماری در جریان است بدون آن که ما آگاهی وشناختی نسبت به نحوه‌ی کارکرد آن‌ها داشته باشیم.

فرایندهای فیزیولوژیک نهفته در مغز ما و امواج مغزی موجود در آن مدام و بدون دخالت آگاهانه‌ی ما بر روی رفتار، افکار، کارکرد و وضعیت تندرستی (سلامت) بدنی و روانی ما اثرگذاری (تاثیر) گذارند.

هیچ یک از ما انسان‌ها در شرایط طبیعی و نرمال نمی‌توانیم در زمینه نحوه‌ی کارکرد هر یک از این بازخوردهای زیست فیزیولوژیکی غیرارادی و امواج مغزی موجود در مغزمان داده‌های موثق و دقیق و روشنی داشته باشیم. به خودتان نگاه کنید! آیا اطلاع دارید هم اکنون امواج مغزی شما در چه وضعیتی قرار دارند؟

طبیعتا در شرایط طبیعی و بدون بکارگیری ابزارهای ویژه (خاص) قادر نیستید نسبت به هیچ یک از بازخوردهای زیست فیزیولوژیکی بدن خود آگاهی دقیقی داشته باشید. علاوه براین وجود هرگونه ناهنجاری و اشکال طی روند طبیعی کارکرد امواج مغزی و فرایندهای زیست شناختی در بدن آدم، میتواند منتهی به بروز نشانه‌های بیمارگونه شود. به بیان دیگر به هم خوردن رویه طبیعی کارکرد امواج مغزی و واکنش‌های زیست شناختی میتواند به عنوان نشانه و نشانی از وجود یک وضعیت بیمارگونه‌ی جسمانی یا روانی مورد توجه قرار گیرد. نوروفیدبک، برای مغز آدم مانند یک آینه عمل میکند.

به زبان عامیانه تر باید بگویم که نوعی آینه است که وقتی جلوی ان ایستاده و خود را مشاهده میکنید و متوجه ظاهر نامرتب خود میشوید میتوانید با خود اگاهی خودتان را مرتب کنید در واقع نوروفیدبک هم مانند همان آینه عمل میکند ، اما

 

نوروفیدبک معجزه نمی کند 

 

در خیلی از موارد استفاده  صرف از روش درمانی نوروفیدبک به کاهش علائم کمک نمی کند و نیاز است درمان دارویی نیز در کنار آن استفاده شود ، البته قابل ذکر است که در حیطه اختلالات یادگیری علاوه بر نوروفیدبک استفاده از توانبخشی و کاردرمانی ذهنی نیز بسیار حائز اهمیت است و بسته به نیاز فرد هر دو روش به کار گرفته خواهد شد .

 

*هر نوروتراپیستی ،روانشناس نیست *

 

حالا که در مورد عملکرد یک روانشناس و نوروتراپیست آشنا شدید بهتراست بگویم که متاسفانه خیلی از همکاران ما به دلیل تعدد مراجع نمیتوانند خودشان هم کار مشاوره انجام دهند هم از روش نوروفیدبک استفاده کنند از برخی کارشناسان رشته های دیگر که بیکار هستند میخواهند که کار نوروفیدبک شان را انجام دهند و این کارشناسان عزیز بدون داشتن هیچ گونه علم مرتبط وبا داشتن دانش اندکی که تحت نظارت همکار عزیز فرا گرفته و هیچ آشنایی با انواع اختلالات، روش های درمانی ، نوروفیزیولوژی ندارد ظاهرا اقدام به درمان شما عزیزان می کنند.

 

هر روانشناسی میتواند با گذراندن دوره های تخصصی نوروفیدبک ، نوروتراپیست باشد 

 

 

افتخار ما در آلومینا ارائه خدمات نورفیدبک و روش های دیگر تنها با پرداخت یک هزینه 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «تفاوت روانشناس با نوروتراپیست در چیست؟»

  1. شقایق رحمانیان

    سلام وقت بخیر من لیسانس گرفتم و از مهر وارد مقطع ارشد روانشناسی بالینی میشم آیا میتونم از همین الان دوره های نوروفیدبک رو بگذرونم و مشغول بکار بشم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *