اعتیاد به گوشی هوشمند چه تأثیری در زندگی نوجوانان دارد؟

اعتیاد به تلفن هوشمند چه تأثیری در زندگی نوجوانان دارد؟

اعتیاد به تلفن هوشمنداعتیاد به تلفن هوشمند می تواند زندگی نوجوانان را تغییر دهد. امروزه نیمی از والدین فکر می کنند که فرزندان شان به تلفن های هوشمند خود معتاد هستند. این والدین در مورد اینکه چگونه تلفن های همراه بر سلامت روانی کودکان تأثیر می گذارند نگران هستند. ما هر روز می شنویم که گوشی های هوشمند و رسانه های اجتماعی کودکان و به ویژه نوجوانان ما را تنبل ، معتاد ، تنها ، بی انگیزه ، و بی علاقه به دنیای واقعی می کنند.

اما ممکن است ترس ما نابجا باشد. هیچ شواهد قانع کننده ای وجود ندارد که وقت گذرانی با تلفن های هوشمند بر سلامت روان نوجوانان تأثیر منفی داشته باشد.

اختلالات روحی در نوجوانان

اختلالات روحی یک مشکل واقعی برای تعداد قابل توجهی از نوجوانان است. از هر پنج کودک زیر 18 ساله یک نفر از آنها از یک اختلال روانی رنج می برند.  و این اتفاق قبل از این است که تلفن هوشمند در اختیار آنها قرار گیرد.

دنیای دیجیتال ورژن جدیدی از نوجوانان را بوجود نمی آورد.  بسیاری از عواملی که نوجوانان را به سمت گوشی های هوشمند جلب می کند نیاز به ارتباط اجتماعی ، تجربه های جدید و کسب اطلاعات در مورد جهان است. اینها مواردی هستند که نوجوانان همیشه دنبال کرده اند. درست همان طور که در جهان آفلاین وجود دارد ، مکان های روشن و تاریکی در ارتباط آنلاین وجود دارد که جوانان برای بررسی آنها نیاز به هدایت و کمک ما  دارند.

اما برای اینکه بتوانیم نوجوان خود را به درستی هدایت کنیم ، باید انتقاد از فرزندان خود در مورد استفاده از تلفن های هوشمند را متوقف کنیم و شروع به ساختن دنیای دیجیتال بر اساس شواهد موجود کنیم. والدین در مورد استفاده  از صفحه نمایش توسط فرزندان نوجوان خود دچار وسواس و نگرانی شده اند. به صورتی که همواره نگران امنیت داده ها ، حریم خصوصی و از دست دادن استقلال نوجوان خود هستند. بد تر از همه اینکه ، این امر می تواند والدین را از دلایل واقعی مشکلات بهداشت روانی نوجوانان پرت کند.

تجربه یک مادر

ظبنابراین آیا نگرانی های ما در مورد نوجوانان و گوشی های هوشمندشان مهم است؟ شاید. اما نه آنطور که ما انتظار داریم. والدین وقت زیادی را صرف بحث کردن با فرزندان خود در مورد مدتی که مشغول صرف وقت گذرانی با تلفن هستند ، می کنند.

کالن هارتز اخیرا به Healthline گفت : دختر من 19 ساله است و همیشه او را درحالی می بینید که تلفن او در دستش دیده می شود. “یادداشت های او در این تلفن است.  با تلفن به موسیقی گوش می دهد.  مرتب با دوستانش چت می کند و پیام می فرستد.  و گاهی ممکن است تا چندین روز با کسی حرف نزند.  از تلفن برای انجام همه کارهایش استفاده می کند.”

کالن هارتز تنها مادری نیست که نگران فرزند خود است.  نتیجه گزارشاتی که اخیراً توسط Common Sense Media   منتشر شده این است که  72 درصد از نوجوانان احساس می کنند که نیاز دارند بلافاصله به همه پیام های تلفن خود پاسخ  دهند.  همچنین 59 درصد از والدین احساس می کنند نوجوانان شان به  تلفن همراهش وابسته شده است.  این گزارشات نگران کننده هستند اما خبر خوب این است که  تا حد کمی نیز اغراق آمیز هستند.

اعتیاد به تلفن هوشمند

اعتیاد به تلفن هوشمند

هر چند اعتیاد واقعی به تلفن  به وسواس اجباری رسیده است. اما آیا فرزند شما به اندازه کافی می خوابد؟ ورزش می کند ؟ زمانی را به دوستان و خانواده خود اختصاص می دهد؟ آیا  تکالیف خود را انجام می دهد؟ اینها سؤالاتی است که شما باید بپرسید. هر نوع وسواس اجباری ، چه قمار باشد و چه استفاده از اینترنت ، نیاز به تغییراتی دارد.  اگر افراد وقت خود را برای انجام وظایف و سرگرمی ها به خوبی تقسیم کنند ، احتمال اعتیاد به تلفن هوشمند منتفی است.

با این حال ، اعتیاد واقعی به گوشی و دستگاه های مشابه غیر قابل انکار است.  حتی اگر اکثر نوجوانان به علت وابستگی واقعی به تلفن های شان ناراحت باشند ، باز هم این امکان وجود دارد که به دلیل تکنولوژی موجود در آنها ، رفتار کودک  تغییر کند.

وسواس اجباری

وسواس اجباری

براساس یک تحقیق که در سال گذشته در مجله رشد کودک منتشر شد ، امروزه نوجوانان مسیری آهسته تر را نسبت به گذشته ، برای پذیرش مسئولیت های بالا تری تجربه می کنند. محققان نتیجه گرفتند که تلفن های هوشمند و تبلت در این مورد مقصر می باشند.  زیرا نوجوانان تنها با چند کلیک می توانند  در دنیای مجازی ارتباط اجتماعی برقرار کنند.  امروزه نوجوانان بیشتر در خانه می مانند و به دنبال  ارتباط در جهان واقعی نیستند.

ملیسا براگ ، مادری از ویرجینیا اخیرا به Healthline گفته است :”متوجه شدم که دختر نوجوانم و دوستان او با تلفن های هوشمند خود زندگی می کنند.  آنها حتی یک لحظه هم گوشی های خود را کنار نمی گذارند.  البته نمی توان گفت که این رفتار اعتیاد است.  بلکه ممکن است تنها یک عادت نامناسب باشد.

جان ماپر یک درمانگر  بهداشت روانی نوجوان در Somerville، نیوجرسی است.   او توضیح داد : “مغز ما دقیقاً همان کاری را انجام می دهد که برای انجام آن ساخته شده است. هنگامی که ما متولد می شویم ، مغز ما مانند یک هارد دیسک است.  مغز به طور مداوم به روز رسانی می شود.  و تجربیات جدیدی را تجسس می کند.  سخت افزار مغز ما به گونه ای طراحی شده است که برای رسیدن به لذت سخت تلاش می کنیم. مطالعات نشان داده است که چگونه صداهایی که نشاندهنده رسیدن پیام یا پست های جدید در تلفن های ما است می تواند ارسال دوپامین را مختل کند.  برای بعضی از بچه ها و بزرگسالان به طور یکسان ، این اختلال در ارسال دوپامین به وسواس اجباری منجر می شود.

افسردگی و خودکشی در نوجوانان

افسردگی و خودکشی در نوجوانانمتأسفانه ، موضوع به این سادگی ها نیست که تلفن های هوشمند ما باعث شود که ما احساس خوبی داشته باشیم. زیرا نتیجه برخی تحقیقات این بوده  که تأثیر درازمدت تلفن های هوشمند در واقع می تواند کاملاً منفی باشد.

یک مطالعه که در سال 2017 در مجله علمی روانشناسی بالینی منتشر شده ، نشان داد که زمان وقت گذراندن با تلفن های هوشمند و رسانه های اجتماعی در نوجوانان دبیرستانی افزایش یافته است.  به صورتی که منجر به افزایش میزان علائم افسردگی و پیامدهای مرتبط با خودکشی و بالا رفتن آمار خودکشی در نوجوانان شده است.

این آمار باید هشداری برای والدین باشد. ارتباط دائمی ما با اینترنت و تلفن ممکن است نتایج منفی زیادی داشته باشد.

 

مشکلات والدین

اعتیاد به تلفن هوشمند در بزرگسالان

با این حال این فقط  نوجوانان نیستند  که این نیاز دائمی را برای ارتباط با تلفن های شان تجربه می کنند.  والدین نیز اغلب درگیر این مشکل هستند.  پدر و مادر ها در طول روز مرتب برای فرزندان خود که سر کلاس درس هستند ، پیام تلفنی می فرستند. و  بچه ها اگر نتوانند پاسخ ان را بدهند ، بسیار مضطرب می شوند.  متن این پیام ها معمولاً هیچ ربطی به مدرسه ندارد.

زمانی که در مدارس قوانین سخت گیرانه در مورد استفاده از تلفن به کار می رفت ،  والدین به مدرسه مراجعه می کردند و می خواستند که تلفن فرزند شان را پس بدهند.  هر چند که فرزندشان به علت استفاده از تلفن همراه نمره انظباط بدی بگیرد.

یک مادر خانه دار به Healthline اعتراف می کند که  به تلفن خود بیشتر از بچه هایش وابسته است. من به دلیل اینکه شاغل نیستم فکر می کنم که از اجتماع دور افتاده ام.  رسانه های اجتماعی حدود 90 درصد از زندگی اجتماعی  من را تشکیل می دهند. من به فیس بوک پیوستم و دائما در فیس بوک در حال گشت زدن هستم.  این کار باعث می شود که نتوانم به همه مسئولیت های خود در مورد  مراقبت از  خانواده خود عمل کنم.  گاهی اوقات اتفاق می افتد که  یک مکالمه آنلاین من  یک ساعت یا بیشتر ادامه پیدا می کند و من در این مدت از جایم حرکت هم نکرده ام.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع 

لینک منبع


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *