تاثیر موسیقی بر عملکرد کودکان

موسیقی

پیش دبستانی هایی که موسیقی کار می کنند نسبت به همسالان  بسیار مفید تر عمل می کنند و مهارت بیشتری در حل مسئله دارند.در واقع: بر اساس یافته ها  فواید این که  کودکان  در یک گروه موسیقی بودند در مقایسه با کودکانی که موسیقی کار نمی کردند 30 بار بیشتر بود.

یافته های تحققات قبلی نشان داده بود که موسیقی به طور قابل توجهی در بهبود رفتار اجتماعی کودکان تأثیر دارد،این مطالعه به بررسی تأثیر آواز خواندن یا نواختن یک ساز بر حل مسأله و همکاری و تفاوت بین دختر و پسر می پردازد.

این مطالعه که در دانشکده ی روانشناسی لندن انجام شد، همکاری و مهارتهای حل مسأله در 24  دختر و 24 پسر بررسی کرد.

این مطالعه شامل دو گروه کودک 4 ساله بود که به شکل تصادفی در گروه ها جای گرفتند،یکی از گروها، کلاس موسیقی و بازی پرش قورباغه را در برنامه داشت ولی گروه دیگر  به قصه گوش دادند.

سپس هر دو گروه در دو بازی شرکت کردند: بازی [ همکاری] و بازی [کمک] . مهارت های حل مسئله کودکان از طریق مشاهده واکنش ها در طول بازی کمک اندازه گیری شد.

یافته ها نشان داد که کودکانی که موسیقی کار می کنند 30 برابر کودکان گروه دیگر در مهارتهایشان پیشرفت و بهبود داشتند و دختران 20 برابر بیشتر از پسران این رشد را نشان می دادند.

موسیقی کار کردن و آواز خواندن، مهارت همکاری را در بین کودکان در مقایسه با کودکان گروه دیگر 6 برابر افزایش داده بود و این رشد در دختران بیشتر بود ، پسران گروه موسیقی در مهارت های حل مسئله  حدوداً 4 برابر بهتر از کودکان گروه دیگر عمل کردند.

این مطالعه علاوه بر تأیید مطالعات قبلی، نیاز به گنجاندن زمانی برای موسیقی و آواز کار کردن در برنامه ی پیش دبستانی ها به منظور ایجاد پیوند اجتماعی و تقویت رفتار مثبت و مناسب تأکید می کند. موسیقی کار کردن سبب می شود تا کودکان با یادگیریهای متفاوت و مشکلات عاطفی در محیط مدرسه کمتر احساس بیگانگی کنند و حس مثبت و ومفید بودن در آنها تشویق و تقویت می شود.


قسمت دوم

تاثیر موزیک برای اطفال، چگونه است؟

گوش کردن به موزیک تأثیرات مثبتی بر ذهن و روان کودکان می‌گذارد که در این نوشتار نیز به بیان آن‌ها می‌پردازیم و پسندیده‌تر است گوش کردن به موزیک را جزء برنامه هر روزه کودک قراردهید.

گوش کردن به موزیک تأثیرات مثبتی بر ذهن و روان کودکان می‌گذارد که در این نوشتار نیز به بیان آن‌ها می‌پردازیم و پسندیده‌تر است گوش کردن به موزیک را جزء برنامه هر روزه کودک قراردهید.موزیک اثر روان‌شناختی قدرتمندی بر کودک دارد.

موسیقی‌درمانی شیوه‌ی خاص درمانی است که گهگاهی اوقات از آن برای ارتقای سلامت عاطفی کودک، یاری به درمان اضطراب و نگرانی و تحکیم بُعد روانی کودکان استفاده میشود.

حتی عده‌ای از پژوهشگران اعتقاد دارند سلیقه ا‌ی که اشخاص در برگزیدن موزیک دارند می‌تواند اطلاعات نسبتاً دقیقی در زمینه جنبه‌های مختلف شخصیت کودک ارائه دهد مایه‌ی آرامش ذهن و تجدید قوای جسم موزیک می‌باشد و ولو در زمینه‌ی مدیریت روان کودکان کمک خیلی زیادی میکند در این نوشتار به وارسی دیگر موارد تآثیر موزیک بر ذهن کودکان می‌پردازیم.

یاری به کارکرد شناختی در طفل

مطالعات علمی اثبات نموده موزیک پس‌زمینه، همان موزیک که کودک هنگام تمرکز روی انجام کاری دیگر به آن گوش می‌دهد، در بالغین و بزرگسالان قادر به بهتر کردن کارکرد وظایف شناختی (از حل مسئله گرفته تا انجام امور شغلی) می‌باشد.در این مورد پژوهشی خاص انجام شد که نتیجه‌ی این بود: پخش موزیک شاد منجربه التیام و بهبود سرعت پردازش اطلاعات در مغز کودک میشود و روی‌هم‌رفته هم موزیک شاد و تند و هم موزیک آرام منجربه بهتر کردن کارکرد حافظه در اطفال خواهد شد.

بعد از این به بعد به منظور تحکیم کارکرد ذهنی طفل در هنگام انجام امورات گوناگون از یاد نبرید از یک موزیک پس‌زمینه‌ی ملایم بهره جویی کنید.پیشنهاد مینماییم موسیقی‌های بدون کلام را برگزینید. و از پخش موسیقی‌هایی که خواننده در آن‌ها، زمین ‌و ‌زمان را به‌هم می‌دوزد، امتناع کنید.

برآیند بررسی آزمایش‌ها نشان داد گوش‌دادن به موزیک روی بازتاب آدم به اضطراب و نگرانی، به ویژه روی سیستم عصبی خودمختار، تأثیرگذار می‌باشد.آن بخش از کودکانی که به موزیک گوش داده بودند، پس از مواجه با عامل استرس‌زا، آرامش خود را با سرعت بیشتری به‌دست آوردند.

موزیک حافظه طفل را التیام و بهبود می‌دهد.
اغلب کودکان علاقه‌ی خیلی زیادی به پخش موزیک هنگام مطالعه دروس خود دارند ولی نتیجه این کار چیست؟ برخی حس میکنند گوش‌دادن به موزیک موردعلاقه هنگام مطالعه سبب بهتر کردن کارکرد حافظه میشود و البته عده‌ای دیگر مخالف‌اند و اعتقاد دارند در این‌گونه موقعیت‌ها، موزیک صرفاً عامل لذت‌بخش حواس‌پرتی در طفل می‌باشد.
اینکار سبب که احتمالاً موزیک اثر مثبتی روی حافظه کودک دارد، ولی این امر به فاکتورهای متعددی وابسته است، ازجمله نوع موزیک، لذت‌بردن فرد از آن موزیک و حتی میزان آشنایی او با جهان موزیک
در یکی دیگر از پژوهش‌ها معین شد کودکانی که که دانش موسیقایی دارند، زمانی‌که به موسیقی‌های عادی گوش می‌دهند، در آزمایش‌های فراگیری کارکرد بهتری دارند؛ احتمالاً این امر به‌خاطر آرام‌بودن موزیک و ایجادنکردن حجم خیلی زیاد حواس‌پرتی در طفل می‌باشد همچنین، دانش‌آموزانی که دانش موسیقایی خاصی ندارند، زمانی‌که به موزیک مثبت گوش می‌دهند، در زمینه‌ی فراگیری مناسب‌تر عمل میکنند و دلیل این امر هم احتمالاً ایجاد عواطف مثبت بدون ایجاد تداخل در شکل‌گیری حافظه است.
در آخرین تحقیقات معین شده است که کودکانی که در‌حال فراگیری یک زبان جدید می‌باشند، هنگامی که واژه‌ها ی تازه را با آهنگ می‌آموزند، درمقایسه با زمانی‌که آن‌ها را به‌صورت ساده و هیچ‌گونه ریتم و آهنگی فرا می‌گیرند، کارکرد بهتری خواهند داشت.نتیجه اینکار سبب آن به شرایط کودکانی وابسته است که به آن گوش می‌دهند.

چنانچه حس میکنید، گوش‌دادن به موزیک هنگام مطالعه یا حل مسئله سبب حواس‌پرتی شما میشود، بنابراین پسندیده‌تر است در حرف نزدن کار کنید یا نهایتا به موزیک بسیار ملایم گوش کنید.

موزیک به اطفال انگیزه می‌دهد.

در زمان هایی که تابه‌حال به این موضوع دقت نموده اید، زمانی‌که به موسیقی‌هایی با ریتم تند گوش می‌دهید، انگیزه‌تان به منظور انجام تمرینات ورزشی بیشتر می‌شود؟
در یکی از آزمایشات طراحی شده به منظور وارسی این مسئله از دوازده دانشجوی مرد خواسته شد که روی یک دوچرخه پایدار با سرعت دل‌خواه پدال بزنند.این شرکت‌کنندگان در سه آزمایش متفاوت به‌مدت ۲۵ دقیقه پدال زدند که طول این مدت به فهرست پخش که شامل شش قطعه موزیک با ضرباهنگ‌های متفاوت بود، گوش می‌دادند دانشجویان از موضوع آزمایش بی‌خبر بودند و پژوهندگان هم تغییرات جزئی در موسیقی‌ها اعمال و کارکرد دانشجویان را ارزیابی کردند.

سرعت پخش موزیک تقریبا پایدار باقی میماند و تنها ۱۰ نسبت کمتر یا بیشتر می‌شد.

فکر میکنید تغییر جزئی ضرباهنگ موسیقی‌ها چه تأثیراتی روی مسافت طی‌شده توسط دوچرخه، تپش قلب دانشجوها و لذت‌بردن از موزیک داشت؟ پژوهندگان دریافتند افزایش سرعت قطعه‌های موزیک منجربه افزایش مسافت طی‌شده، افزایش سرعت پدال‌زدن و مصرف انرژی بیشتر دانشجوها شد.از سمت دیگر کاهش سرعت ضرباهنگ موزیک منجربه کاهش همه‌ی این متغیرها شد جالب اینجاس که مشارکت‌کنندگان نه‌تنها هنگام گوش‌دادن به موسیقی‌های تند، سخت‌تر کار کردند، بلکه لذت بیشتری هم از موزیک برده‌اند.

ازاین‌رو چنانچه قصد انجام تمرینات ورزشی روزانه‌تان را دارید، پسندیده‌تر است فهرستی پر از فایل‌هایی با ضرباهنگ تند آماده نمایید تا هم با انگیزه‌ی بیشتری فعالیت فیزیکی کنید. و هم لذت بیشتری از موزیک ببرید.

بالا رفتن مقدار استقامت و بهتر کردن کارکرد با موزیک

یکی دیگر از برتری‌های روان‌‌شناختی موزیک، قدرت آن در بهتر کردن کارکرد آدم است.گرچه اشخاص هنگام پیاده‌روی و دویدن دارای سرعتی تقریبا پایدار هستند، محققان متوجه شده‌اند اضافه‌شدن یک موزیک ریتمیک و تند، شاید سبب تحریک اشخاص برای بالا بردن سرعت پیاده‌روی یا دویدن خواهد شد.

دونده‌ها نه‌تنها هنگام گوش‌دادن به موزیک تندتر می‌دوند، بلکه رغبت بیشتری به ادامه‌ی کار با همان سرعت دارند و استقامت بیشتری از خود نشان میدهند.

دکتر متخصص متخصصی تشریح میکند موزیک همانند انواع دواها و داروهای شیمیایی قادربه تغییر انگیزش‌های عاطفی و روان‌شناختی است.موزیک حتی میتواند قبل از وارد شدن اشخاص به باشگاه‌های ورزشی، آن‌ها را از دید ذهنی به منظور انجام تمرینات ورزشی آماده کند.

ولی چرا موزیک قادر به بهتر کردن کارکرد اشخاص هنگام انجام تمرینات ورزشی است؟ گوش‌دادن به موزیک سبب میگردد اشخاص متوجه نشوند هنگام انجام تمرینات ورزشی در حال مصرف چه مقدار انرژی هستند.شما سخت‌تر کار میکنید ولی متوجه نمی‌شوید چه مقدار انرژی مصرف میکنید.

ازآنجایی‌که توجه فرد با موزیک منحرف میشود، شاید متوجه نشانه‌های مشهود مصرف بالای انرژی مانند افزایش دم و بازدم، عرق کردن زیاد و درد عضلات نخواهد شد.

در پایان اینکه، موزیک قدرت الهام‌بخشی و سرگرم‌کردن انسان‌ها را دارد و درعین‌حال دارای تأثیرات قدرتمند روان‌شناختی است که باعث افزایش سلامت بدنی و التیام و بهبود حال روحی شما خواهد شد.به‌جای اینکه به موزیک به دیده‌ی ابزاری صرفا سرگرم‌کننده نگاه کنید، بفکر بکارگیری قدرت بی‌نظیر آن به منظور بهترشدن روحیه‌تان باشید.

تلاش کنید موزیک را وارد زندگی روزمره‌تان کنید و زمان‌های خاصی را برای گوش‌دادن به موسیقی‌های کلاسیک و آرام‌بخش صرف کنید.

شکی نیست که اینکار روحیه‌ی شما را شادتر کرده، انگیزه حیات را بالاتر می‌برد و آرامش بیشتری برایتان به‌ارمغان خواهد آورد.


قسمت سوم

آموزش موزیک در مدرسه‌ها چه فوایدی برای دانش‌آموزان دارد؟

آموزش موزیک هنوز در بعضی از سرزمین‌های دنیا، جایی در برنامه درسی مدرسه‌ها ندارد؛ ازجمله در آموزش‌وپرورش سرزمین ما

بااین‌حال بایست گفت سرزمین‌های جهان موزیک در دروس آموزشگاهی از همان کودکی گنجانده شده و اهمیتی معادل با دروس ریاضی و علوم و تاریخ دارد.

یافته‌ها و بررسی‌های روان‌شناختی و علوم اعصاب توسط پژوهندگان نقش غیرقابل‌انکار و مؤثر موزیک را در فرایند رشد و تحول بهینه آدمی، تأیید میکنند.

مقصود از آموزش، حرفه‌ای شدن اشخاص در موزیک نیست همانگونه که باوجود درس ورزش در بین دروس مدرسه، همه دانش‌آموزان در آتیه ورزشکار نمی‌شوند زیرا بین استعدادها و علاقه‌ها اشخاص تفاوت‌هایی وجود دارد؛ ولی آموزش موزیک در دوره رشد و تحصیل فواید بسیاری دارد که دانش‌آموزان ما از آن محروم‌اند.

حال به چه علت، نمی‌دانیم! در جهان تحقیقات بی‌شماری درباره اثر موزیک بر رشد ذهن، مهارت‌های شناختی، عاطفی و اجتماعی اشخاص انجام شده که بنیاد موزیک NAMM آنهارا جمع آوری کرده و بعضی از آنها در ادامه می‌آیند:

مهارت‌های آموزشی

بررسی‌های نشان داده اند کودکان کوچکی که آموزش موزیک می‌بینند، توانایی‌های استدلال انتزاعی زیادتری نسبت به همسالان خود دارند و این توانایی‌ها با طی شدن زمان با آموزش یکسره موزیک التیام و بهبود می‌یابند.

صرف‌نظر از وضعیت اقتصادی اجتماعی و یا کیفیت مدرسه، دانش‌آموزانی که در برنامه‌های موزیک با کیفیت بالا مشارکت میکنند، در آزمون‌های خواندن و دیکته وضعیت بهتری دارند.

حضور دانش‌آموزان در مدارسی که دارای برنامه‌های موزیک هستند، ۹۳ ۳٪ در قیاس با مدرسه‌ها بدون برنامه‌های موزیک ۸۴ ۹٪ است.

مهارت‌های شنیداری کودکانی که هرروز آموزش موزیک دیده‌اند، قوی‌تر از افرادی است که آموزش موزیک ندارند.

به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای، مهارت‌های تشخیص اصوات در محیط‌های پرسروصدا رشد میکند و صداها در حافظه حفظ می‌شوند.

کودکان با عدم توانایی در فراگیری یا نارساخوانی که در سروصدا تمرکز که مردها، میتوانند از درس‌های موزیک به اندازه قابل‌توجهی بهره‌مند شوند.

مهارت‌های شناختی

در کارکرد مناطق مختلف مغز و حافظه کودکان کوچکی که در حین یکسال در کلاس‌های موزیک شرکت کرده‌اند در قیاس با کودکانی که آموزش موزیک نمی‌گیرند پیشرفت و التیام و بهبود قابل‌ملاحظه‌ای مشاهده شده است.

کودکانی که آموزش موزیک دیده‌اند در آزمون حافظه و مهارت‌های کلی اطلاعات مانند سواد، حافظه کلامی، پردازش تصویری، ریاضی و غیره مناسب‌تر عمل میکنند.

بر اساس برآیند یک پژوهش در سال ۲۰۱۴، فراگیری شیوه و متد کار با ابزار موزیک به اطفال کمک میکند تا هماهنگی و مهارت‌های حرکتی را رشد دهند؛ زیرا آن‌ها برای نواختن، احتیاج به حرکت دست، بازو و پاها دارند.

موزیک و ریاضی بسیار درهم‌آمیخته‌اند.

کودکان با درک ضرب، ریتم و مقیاس در حال فراگیری شیوه تقسیم کردن، ایجاد کسر و تشخیص الگوها هستند.

پژوهشگران متوجه شدند که بعد از ۲ سال، کودکانی که نه‌تنها به‌طور منظم بلکه به‌طور فعال در کلاس‌های موزیک حضور داشتند، در شیوه کارکرد مغز برای خواندن، نسبت به همتایان خود پیشرفت بیشتری داشتند و نمرات آنها در خواندن بالاتر بود.

مطالعه‌ای در دانشگاه کالیفرنیا نشان میدهد کودکانی که در آموزش موزیک شرکت کردند، پیشرفت‌های قابل توجهی در مهارت‌های استدلال انتزاعی نشان دادند.

درواقع، پژوهشگران الگوهای شارژ عصبی را کشف کرده‌اند که نشون میدهد موزیک می‌تواند کارکرد مغز را حفظ کند و بالا نگاه دارد.

آموزش موزیک نه‌تنها کمک میکند تا کودکان مهارت‌های حرکتی خوب را رشد دهند، بلکه طبق یک پژوهش نوین، به بلوغ عاطفی و رفتاری نیز که یکی از با اهمیت‌ترین عوامل رشد مغز است یاری می‌کند.

پژوهشگران در پژوهشی که بر روی ۴۸ کودک دبستانی کانادایی در سال ۲۰۱۱ انجام شد، دریافتند که پس از ۲۰ روز ممارست موزیک، هوش کلامی بالاتر رفته است.

درواقع، این افزایش ۵ برابر افزون‌تر از دسته کنترل بود که در کلاس‌های هنری دیداری شرکت کرده بودند.

سیلویون مورنو، استاد روانشناسی دانشگاه تورنتو می‌گوید آموزش موزیک در نود درصد از کودکان، «عملکرد اجرایی» یعنی توانایی مغز برای برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، پردازش اطلاعات و حل مسائل را افزایش میدهد.

در پژوهشی در سال ۲۰۰۹ در گاهنامه علوم اعصاب، پژوهشگران از MRI برای مطالعه مغز ۳۱ کودک شش ساله استفاده کرده بودند.

آن‌ها پس از ۱۵ ماه آموزش موزیک متوجه شدند که مغز دانش آموزان در مناطقی که مهارت‌های حرکتی خوب و شنوایی را کنترل میکنند بزرگ‌تر شده است و توانایی‌های آنها در این دو منطقه نیز التیام و بهبود یافته است.

هم چنین جسم پینه‌ای که دو نیمکره مغز را به هم متصل میکند نیز رشد کرده بود.

مهارت‌های اجتماعی

کودکانی که با موزیک سروکار دارند به‌احتمال‌زیاد در تمام تحصیلات خود موفق خواهند بود، در تیم‌ها مناسب‌تر شرکت خواهند کرد، مهارت‌های تفکر انتقادی را رشد داده و تحصیلات بیشتری را دنبال میکنند.

آموزش موزیک به عادات مطالعه، رفتار و اعتمادبه‌نفس مناسب‌تر، کمک میکند و ارتباط عاطفی کودکان با پدر و مادر را تحکیم میکند.

بیشتر اولیایی که فرزندانشان در کلاس‌های موزیک شرکت میکنند، فرزندانی شادتر، با دقت و تمرکز بیشتر، خودجوش‌تر و در امور تحصیلی موفق‌تر دارند و دلیل آن را حضور در کلاس‌های موزیک می‌دانند.

کلاس‌های گروهی موزیک احتیاج به تعامل، همکاری و ارتباط دارند زیرا کودکان باید با همدیگر همکاری داشته باشند تا یک کنسرت اجرا کنند و موفق باشند، ازاین‌رو هماهنگی با دسته و تعامل با بقیه را فرامی‌گیرند.

ضمن اینکه هر کودکی ساز خود را می‌نوازد یاد میگیرد که با دسته هماهنگ باشد؛ یعنی میتوان با دسته تعامل کرد و درعین‌حال فردیت خود را حفظ کرد.

کار با ابزار موزیک به کودکان آموزش میدهد تا ساعت‌ها، ماه‌ها و بعضی‌اوقات سال‌ها، صبر و ممارست کنند تا به اهداف خاصی مانند حفظ و فراگیری اجرای یک قطعه از یک موزیک یا یک اجرای گروهی دست یابند.

مزیت‌های دیگر موزیک برای اطفال عبارت‌اند از: همکاری، مشارکت، سازش، خلاقیت و تمرکز، مهارت‌هایی که هنگام وارد شدن به مدرسه در مواجه با چالش‌های جدید ضروری است، دوستی‌های جدید و مهارت‌های اجتماعی

این کودکان با همکلاسی‌های خود در رابطه و تعامل بیشتر و بهتری هستند و مشکلات انضباطی پایین‌تر دارند.

بیشتر آن‌ها نیز در آتیه در رشته‌های موردعلاقه خود تحصیل میکنند.

۹۵ درصد از آمریکایی‌ها موزیک را قسمتی از آموزش جامع می‌دانند و ۹۳ درصد اعتقاد دارند مدرسه‌ها باید آموزش‌های موزیک را به‌عنوان قسمتی از برنامه درسی منظم ارائه دهند.

۷۹ درصد از اشخاص حتی میگویند که آموزش موزیک بایست برای هر دانش‌آموز به‌طور اختصاصی در مدرسه گزینش شود.

آموزش موزیک چنانچه از سن و سال پایین و از مسیر بازی و نشاط آموزش داده شود، کل موضوع فراگیری را در طفل تحت اثر قرار میدهد و آن را جذاب میکند و او را به فرایند فراگیری در علوم مختلف علاقه‌مند و ترغیب میکند.

با امید به اینکه روزی آموزش موزیک به علت فواید بسیاری که در رشد مهارت‌های کودکان دارد، بعنوان یک درس در بین دروس تحصیلی آموزش‌وپرورش کشور عزیزمان نیز گنجانده شود.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *