چگونه با نوجوانم رفتار کنم؟

چگونه با نوجوانم رفتار کنم؟

فرزندپروری نوجوان

نکاتی درباره تربیت نوجوانان:

نوجوانی به دلیل تغییرات خاص این سن می­تواند دوره­ ای گیج کننده برای والدین و فرزندانشان باشد. با اینکه گذراندن این سال­ها می­تواند سخت باشد اما کارهای زیادی وجود دارد که شما می­توانید از طریق آن نوجوان خود را تغذیه کنید و رفتار مسئولانه را در او پرورش دهید. مسلما کمک به نوجوانان برای اینکه تبدیل به بزرگسالی حامی، مستقل و مسئول شود، وظیفه کوچکی نیست. مطالب زیر به شما کمک می­کند که به مهارت­های فرزندپروری که برای راهنمایی نوجوانان خود به آن نیاز دارید، دست یابید.

1. عشقتان را نشان دهید

به فرزندتان توجه مثبت داشته باشید. یعنی با او وقت بگذرانید تا بفهمد که برای او ارزش قائل هستید. وقتی حرف می­زند به صحبت­های او گوش دهید و به احساساتش احترام بگذارید. فکر نکنید که فرزندتان می­داند که شما چقدر او را دوست دارید بلکه با محبت و رفتار خود این عشق را نشان دهید. حتی اگر به نظر نمی­رسد که نوجوانتان به رابطه با شما علاقمند باشد ادامه دهید. مثلا مرتب با هم غذا بخورید، از فرزندتان بخواهید به شما در آماده کردن غذا کمک کند. بعضی روزها هم که احساس می­کنید نمی­توانید سر صحبت را با او باز کنید به کارهایی بپردازیدکه بیشتر با نوجوان در یک محیط مشترک قرار بگیرید نزدیک بودن به یکدیگر باعث می­شود زمینه گفتگو ایجاد شود.

یادتان باشد اگر می­گوییم به فرزندتان عشق بی قید و شرط داشته باشید به این معنی نیست که بدون قید و شرط همه ­ی کارهای نوجوانتان را تایید کنید. بلکه شما می­توانید در حالی­که چارچوب­هایی را برای فرزندتان تعیین می­کنید نشان دهید که عشق شما به او بر اساس رفتاری که او نشان می­دهد نیست بلکه شما صرف نظر از هرکاری که او انجام می­دهد همیشه دوستش خواهید داشت. اگر از رفتاری که نوجوان انجام داده ناراضی هستید و فکر می­کنید می­توانست کار بهتری انجام دهد. انتقادهای خودتان را بر روی رفتار وی متمرکز کنید و هیچ­ گاه کل شخصیت او را زیر سوال نبرید. مثلا نگویید تو پسر یا دختر بدی هستی بلکه بگویید این کاری که کردی درست نبود.

2. انتظارات منطقی داشته باشید

نوجوانان تمایل دارند که با انتظارات والدین خود زندگی کنند پس انتظارات خود را سطح بالا بگیرید اما به جای تمرکز بر روی دستاوردهایی از قبیل گرفتن نمره 20 از فرزندتان بخواهید که مهربان، ملاحظه­ گر، محترم، راستگو و بخشنده باشد.

وقتی صحبت از دستاوردهای روزمره به میان می­ آید، به یاد داشته باشید که نوجوانان اعتماد به نفس خود را از طریق موفقیت­هایشان کسب می­کنند و از این طریق آماده رویارویی با چالش­های بعدی می ­شوند. وقتی نوجوان شما با وظایف دشواری روبرو می­شود به جای اینکه خودتان آن کار را انجام دهید، از او حمایت کنید تا متوجه شود چه کارهایی را می­تواند انجام دهد.  اگر می­بینید که دارد کم می ­آورد یا کنار می­ کشد، از او حمایت کنید و تشویقش کنید تا خودش را پیدا کرده و دوباره تلاش کند. این خیلی مهم است که به تلاش­های نوجوانتان بیشتر از نتیجه نهایی اهمیت دهید.

3. قوانین و عواقب آن را تعیین کنید

قوانین و چارچوب­ ها به جهت آموزش نوجوان است نه تنبیه یا کنترل او، پس برای اینکه فرزندتان تشویق شود که خوب رفتار کند، راجع به رفتارهای درست و نادرست در خانه، مدرسه و جاهای دیگر گفتگو کنید. برای رفتارهای نوجوانتان عواقب و پیامدهای مناسب و عادلانه تعیین کنید.

 وقتی عواقب و پیامدها را مشخص کردید به نکات زیر توجه کنید:

از دادن اولتیماتوم خودداری کنید

 به جای اینکه بگویید نمیتوانی تا دیر وقت بیرون بمانی، قوانینی برای ساعات رفت و آمد تعیین کنید. قوانین را کوتاه و ضع کنید و به نکات مهم اشاره کنید. عواقب را فوری و پس از رفتار فرزندتان اجرا کنید و نگذارید در این بین فاصله بیفتد تا نوجوان متوجه شود به خاطر کدام رفتار تنبیه یا محدود شده است.

 تصمیمات خود را توضیح دهید

 وقتی نوجوان متوجه هدف یک قانون شود بیشتر احتمال دارد آن را بپذیرد و هنگامی که بداند این محدودیتها برای امنیت خودش اجرا می شود کمتر احتمال دارد که سرکشی و مقاومت کند.

منطقی باشید

قوانینی وضع نکنید که عملا و در واقعیت نوجوان شما نتواند آن را اجرا کند. مثلا یک نوجوانی که خیلی نامنظم است ممکن است نتواند بلافاصله یک اتاق مرتب و بی نظیر داشته باشد. پس گام به گام و متناسب با شرایط نوجوان قوانین را برنامه ریزی کنید.

انعطاف پذیر باشید

همانطور که فرزندتان مسئولیت پذیرتر می شود آزادی او را افزایش دهید. اگر نوجوان قدرت قضاوت ضعیفی نشان می دهد محدودیت های بیشتری وضع کنید.

وقتی که محدودیت ها و تنبیه را اجرا می کنید (منظور تنبیهات روانی و بدنی نیست بلکه اجرای قوانینی است که برای نوجوان گذاشته بودید که شامل محدودیتهای متناسب بارفتار فرد می شود)، از رفتار فرزندتان انتقاد کنید و شخصیت او را زیر سوال نبرید که مثلا تو آدم نفهمی هستی بگویید این کار تو اشتباه بود و کارتو دوست نداشتم و به خاطر رفتار بدت بر اساس قوانین و عواقبی که قبلا با هم هماهنگ کردیم توبیخ یا محدود میشی. برای او در مورد کاستی هایش، پیامدهای ذهنی و دراز مدت رفتارش سخنرانی نکنید زیرا باعث می شود با شما مقابله کند. از لحن طعنه آمیز، تحقیر کننده و توهین آمیز استفاده نکنید. خجالت زده کردن نوجوان می تواند باعث شود که او احساس شرم کند و حالت دفاعی به خود بگیرد و متوجه نشود که این تنبیه برای چه اعمال شده و چه کاری را اشتباه انجام داده است. قبل از اینکه با او صحیت کنید در نظر بگیرید که چیزی را به او بگویید که لازم و درست باشد و در گفته هایتان قضاوتی نسبت به شخصیت نوجوان وجود نداشته باشد.

4. قوانین را اولویت بندی کنید

در حالی که مهم است که قوانین را به صورت مداوم اجرا کنید، برای مسائلی مثل تمارین درسی و ساعت خواب استثنا قائل شوید. اولویت بندی قوانین باعث می شود که شما و فرزندتان مذاکره و سازش را تمرین کنید. البته قبل از آن درنظر بگیرید که تا چه حد و بر سر چه مسائلی سازش خواهید کرد. در کل ما دو دسته مسائل داریم که یکسری قابل مذاکره هستند مثل نمونه هایی که قبلا مطرح شد و یکسری غیر قابل مذاکره. وقتی پای امنیت نوجوانتان به میان می آید به هیج وجه مذاکره نکنید مواردی مثل مصرف مواد، فعالیتهای جنسی، رانندگی پرخطر قابل مذاکره نیستند. اجازه دهید نوجوان بداند به هیج وجه استفاده از سیگار، الکل یا مصرف مواد را تحمل نمی کنید.

5. نمونه مثبتی برای فرزندتان باشید

نوجوانان با مشاهده رفتار والدینشان یاد می گیرند که چگونه رفتار کنند. در واقع صدای عمل شما بلندتر از  صدای کلماتتان به گوش بچه ها می رسد. به نوجوان نشان دهید که چگونه با استرس مقابله کند و در برابر آن طاقت بیاورد. وقتی الگوی خوبی برای آن ها باشید به احتمال بیشتری از شما دنباله روی می کنند.

مطالب بالا را به کار بگیرید و در اجرای آن ها مداومت داشته باشید تا به سلامت همراه با فرزندتان از دوره پیچیده نوجوانی عبور کنید.

 

 

 

 

 

پانته آ فیروزی

روانشناس

جهت مطالعه تربیت جنسی کودک اینجا کلیک کنید

[button color=”blue” size=”small” link=”http://www.mayoclinic.org” target=”blank” ]لینک منبع[/button]

[review]

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *