افسردگی و اضطراب نوجوان مان را چطور متوجه بشیم ؟

در مقاله زیر نکات کلیدی توسط دکتر ندا فرزانه روانپزشک و روان درمانگر در مورد ” افسردگی و اضطراب نوجوانمان را چطور متوجه بشیم ؟” برای خوانندگان محترم سایت  بیان شده است. این سوالی است که بسیاری از والدینی که نوجوان دارند، در جلسات درمانی از روانپزشک و روانشناس میپرسند و مشغله فکری بسیاری از والدین است.نکته کلیدی این است که در صورت وجود علایم زیر در نوجوان خود از خود درمانی و استفاده از داروهای بدون تجویز روانپزشک و یا استفاده از توصیه های غیرحرفه ای اطرافیان بپرهیزید و به روانپزشک و روانشناس برای تشخیص دقیق مراجعه نمایید چون مطالعات مختلف نشان داده که تشخیص و درمان به موقع افسردگی و اضطراب در نوجوانان مانع مزمن شدن علایم و تشدید آنها میشود.

افسردگی و اضطراب نوجوانمان را چطور متوجه بشیم؟
افسردگی و اضطراب نوجوانمان را چطور متوجه بشیم؟

آیا تاکنون فکر کرده اید که نوجوان تحریک پذیر و ناراحت شما ممکن است به افسردگی دوره نوجوانی مبتلا شده باشد؟ البته اکثر نوجوان ها هر از گاهی احساس ناراحتی می کنند. و زمانی که اختلالات هورمونی را به دیگر تغییرات زندگی یک نوجوان اضافه می کنید، درک نوسانات خلقی و ناراحتی ها برای شما آسان تر می شود. به هرحال یافته ها نشان می دهند که از هر 8 نوجوان یکی از آنها به افسردگی مبتلاست. اما افسردگی و پیامدهای مربوط به آن به راحتی قابل درمان هستند.
بنابراین اگر ناراحتی نوجوان شما بیشتر از دو هفته طول کشید و علائم دیگر افسردگی را هم نشان داد، شاید زمان آن رسیده که به متخصص مراجعه کنید.

چرا افراد نوجوان به افسردگی مبتلا می شوند؟

علت های مختلفی برای بروز افسردگی در نوجوانان وجود دارد. به عنوان مثال نوجوان ممکن است به خاطر نمرات خود احساس بی ارزشی یا عدم لیاقت کند. عملکرد وی در مدرسه، موقعیت اجتماعی نوجوان در کنار همسن و سالانش، گرایش جنسی وی یا زندگی خانوادگی نوجوان هر یک عواملی هستند که تاثیرات مهمی بر روی احساسات نوجوان دارند. گاهی افسردگی دوره نوجوانی ناشی از استرس های محیطی است. اما علت آن هر چه که باشد، زمانی که خانواده یا دوستان – یا هر کسی که مورد علاقه نوجوان است – برای بهبود وضعیت فرد کمکی نکند، احتمال ابتلای فرد به افسردگی دوره نوجوانی بیشتر خواهد شد.

نشانه های افسردگی نوجوانی چیست؟

اغلب نوجوانان مبتلا به افسردگی دچار تغییرات قابل توجهی در رفتارها و افکار خود می شوند. در این شرایط نوجوان افسرده ممکن است هیچ انگیزه ای نداشته باشد و حتی دچار انزوا شود و زمان زیادی را در تنهایی و در اتاق خواب خود سپری کند.

کودکان مبتلا به افسردگی ممکن است بیش از حد بخوابند، عادت های غذا خوردن آنها تغییر می کند و حتی رفتارهای مجرمانه از خود نشان می دهند، مانند سرقت کردن از مغازه. در ادامه به علائم بیشتری اشاره می شود، اما به هرحال علائم بیان شده تمام نشانه های افسردگی نیستند ولی علایمی هستند که در صورت مشاهده در نوجوان خود باید به روانپزشک و روانشناس برای ویزیت و بررسی بلافاصله مراجعه نمایید:

• بی تفاوتی
• شکایت از دردهای مختلف، از جمله سردرد، دل درد، کمر درد یا خستگی شدید
• مشکل در تمرکز
• مشکل در تصمیم گیری
• احساس گناه
• رفتارهای غیر مسئولانه – به عنوان مثال فراموش کردن تعهدات، دیر رسیدن به مدرسه یا نرفتن به مدرسه

افسردگی و اضطراب نوجوانمان را چطور متوجه بشیم؟
افسردگی و اضطراب نوجوانمان را چطور متوجه بشیم؟

از دست دادن اشتها و علاقه به غذا خوردن یا پرخوری و افزایش وزن سریع
• از دست دادن حافظه
• فکر کردن به مرگ
• رفتارهای شورشی
• ناراحتی، اضطراب یا احساس یاس
• بیداری شبانه و خواب در طول روز
• افت ناگهانی نمره ها

بیشتر بدانیم:

[button color=”purple ” size=”small” link=”https://gyrusclinic.com/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85-%D9%88-%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%A7%D9%81%D8%B3%D8%B1%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A2/” target=”blank” ]آیا با علایم و علت افسردگی در نوجوانان آشنا هستید؟[/button]

• مصرف الکل و مواد مخدر و فعالیت های جنسی پر خطر

افسردگی و اضطراب نوجوانمان را چطور متوجه بشیم؟
افسردگی و اضطراب نوجوانمان را چطور متوجه بشیم؟

• دوری کردن از دوستان و در مدت طولانی در فضای مجازی بودن

افسردگی و اضطراب نوجوانمان را چطور متوجه بشیم؟
افسردگی و اضطراب نوجوانمان را چطور متوجه بشیم؟

آیا افسردگی ممکن است ارثی باشد؟

بله، افسردگی که معمولا در سنین بین 15 تا 30 سل شروع می شود، گاهی ارثی است. در حقیقت افسردگی نوجوانان در بین نوجوانانی مشاهده می شود که دارای سابقه خانوادگی افسردگی هستند.

درمان افسردگی در نوجوانان

افسردگی و اضطراب نوجوانمان را چطور متوجه بشیم؟
افسردگی و اضطراب نوجوانمان را چطور متوجه بشیم؟

روش های مختلفی برای درمان افسردگی وجود دارد، از جمله دارو و روان درمانی. اگر علت افسردگی نوجوان مشکلات و اختلافات خانوادگی باشد، خانواده درمانی نیز موثر خواهد بود. به علاوه نوجوان برای حل مشکلات مدرسه و یا مشکلات به وجود آمده با همسن و سالان خود، نیاز به حمایت و کمک والدین و معلم ها نیز دارد. در موارد شدید هم لازم است نوجوان بستری شود.
پزشک می تواند با توجه به شرایط نوجوان بیمار بهترین روش درمانی برای وی انتخاب کند.
سازمان غذا و داروی امریکا در مورد مصرف داروهای ضد افسردگی این هشدار را می دهد که گاهی به ندرت مصرف برخی از این داروها منجر به فکر به خودکشی در کودکان و نوجوانان می شود. بنابراین مصرف داروهای ضد افسردگی در افراد کم سن و سال نیازمند مراقبت های جدی است. اگر در این باره نگرانی یا سوالی دارید، با پزشک مشورت کنید.

آیا داروهای ضد افسردگی برای درمان افسردگی در نوجوانان موثر است؟

بله. بررسی هایی که در این زمینه انجام شده اند نشان داده اند که داروهای ضد افسردگی در بهبود علائم ضد افسردگی در نوجوانان موثر بوده است. یکی از مطالعات کلیدی که اخیرا توسط موسسه ملی بهداشت و روان انجام شده، سه روش را برای درمان افسردگی در نوجوانان مورد استفاده قرار گرفت که عبارتند از:
• استفاده از داروی ضد افسردگی پروزاک که توسط سازمان غذا و داروی امریکا برای کودکان 8 تا 18 سال تایید شده است.
• استفاده از روش درمان رفتار شناختی یا CBT برای کمک به نوجوانان و تغییر الگوهای منفی رفتاری و فکری که علائم افسردگی را افزایش داده اند.
• ترکیبی از دارو و روش CBT

در انتهای هفته 12 ام این بررسی مشخص شد افرادی که از روش ترکیبی مصرف دارو و روش درمانی CBT استفاده می کنند، از هر 4 نفر 3 نفر بهبود قابل توجهی در علائم خود مشاهده می کنند. در بین کودکانی که فقط از داروی پروزاک مصرف می کردند، بیش از 60 درصد بهبود پیدا کردند. اما این تحقیق نشان داد استفاده از روش درمانی ترکیبی دو برابر اثربخش تر از مصرف دارو است.

علائم هشدار دهنده خودکشی در نوجوانان

خودکشی در نوجوانان بر اثر افسردگی یک مشکل بسیار جدی است. مشکلات خانوادگی، از دست دادن یک عزیز یا مشکلاتی که در مدرسه برای نوجوان به وجود می آید، منجر به بروز احساسات منفی در فرد و در نهایت بروز افسردگی می شوند. افسردگی معمولا نوجوان را غرق در مشکل می کند و درد ناشی از آن برای فرد غیر قابل تحمل می شود.

علائم هشدار دهنده خودکشی در نوجوان عبارتند از:

• یاس و ناامیدی برای آینده
• تصور اینکه دیگران هیچ اهمیتی به فرد نمی دهند
• آمادگی برای مرگ و رها کردن اشیا مورد علاقه، نوشتن نامه خداحافظی یا نوشتن یک وصیت نامه
• مصرف مواد مخدر و الکل برای خوابیدن یا رها کردن برخی افکار
• اقدام به خودکشی
اگر نوجوان شما هر یک از این علائم را نشان می دهد، بلافاصله به روانپزشک مراجعه کنید.

:Refrences and links

[button color=”blue” size=”small” link=”https://www.webmd.com/depression/guide/teen-depression#1″ target=”blank” ]Depression and anxiety in teenage[/button]
[button color=”green” size=”small” link=”https://www.hidoctor.ir/17520_%D8%A7%D9%81%D8%B3%D8%B1%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D9%84%D9%84-%D9%88-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86.html/” target=”blank” ]افسردگی در نوجوانان علل و راه های درمان[/button]

دکتر ندا فرزانه
دکتر ندا فرزانه

 

 

 

روانپزشک و روان درمانگر

بورد تخصص اعصاب و روان از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران

عضو انجمن رواندرمانی از 1396

عضو انجمن روانپزشکان ایران از 1391

عضو علمی انجمن ترنس سکچوال از 1396


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *