چرا آلودگی هوا برای مغز شما بد است؟

آلودگی هوا

گرم شدن کره ی زمین و آلودگی نه تنها خرابی هایی را بر روی سیاره ی ما ایجاد می کند، بلکه تاثیرات بدی بر روی سلامتی انسان ها دارند.

آلودگی هوا باعث افزایش بیماری های تنفسی، آسم و افزایش خطر به شکته ی مغزی شده اند. مطالعات جدید نشان می دهند که آلودگی هوا بر روی مغز انسان نیز تاثیر می گذارد.

تحقیقات اخیر دانشمندان در دانشکده ی پزشکی بوستن نشان می دهد که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هوای آلوده باعث از بین رفتن ساختار مغز و اختلال در عملکرد شناختی مغز در میان سالی و یا پیری می شود.

مطالعات انجام شده در آوریل 2015، ” قرار گرفتن طولانی مدت در برابر ذرات معلق، نزدیکی محل سکونت به جاده های اصلی و بررسی ساختار مغز”، در مجله ی استروک منتشر شد.

محققان شواهدی را کشف کردند حاکی از اینکه آلودگی هوا بر روی ساختار مغز تاثیر می گذارد و منجر به نوعی سکته ی مغزی خاموش ایسکمیک می شود که رگ های خون رسان به مغز مسدود می شوند.

این تحقیقات افرادی را که نزدیک به جاده های اصلی زندگی می کنند، مورد بررسی قرار داد و سپس با استفاده از تصاویر ماهواره ای ذرات معلق در هوا و تاثیر زندگی در چنین محیطی را بر روی این افراد ارزیابی کرد. این ذرات که باعث آلودگی می شوند، منابع نختلفی دارند، از جمله: نیروگاه ها، کارخانه ها، کامیون ها و اتومبیل ها و همچنین سوزاندن زغال سنگ و چوب.

ذرات معلق موجود در هوا می تواند به ریه ها نفوذ کند. مطالعات قرار گرفتن در معرض هوای آلوده را با افزایش تعداد مراجعان به بیمارستان و افزایش مشکلات قلبی عروقی و سکته ی قلبی و مغزی ، مرتبط دانسته اند.

آلودگی هوا بر روی عملکرد مغز تاثیر می گذارد:

بخش گسترده ای از مطالعات نشان داده اند که آلودگی هوا، بدون توجه به سن و سال افراد، تاثیر بدی بر روی مغز آنها دارد. تحقیقات انجام شده در مارس 2015: ” ارتباط بین ترافیک مربوط به آلودگی هوا در مدارس و افزایش شناخت کودکان دبستانی: یک تحقیق آینده نگر” نشان داد که آلودگی هوا می تواند مانع رشد قدرت شناختی کودکان شود.

محققان سه نتیجه ی شناختی را ( حافظه ی کاری، حافظه ی کاری برتر و توجه) در 2715 دانش آموز دبستانی از 39 مدرسه ی مختلف، بررسی کردند. آنها دریافتند که کودکان واقع در مدارس آلوده تر، با شرایط اجتماعی و اقتصادی یکسان با دیگر دانش آموزان، دارای بازدهی شناختی کمتری هستند، حتی پس از هماهنگ شدن با فاکتورهای دیگری که بر روی افزایش توانایی درک تاثیر مثبت می گذارند.

یافته ها پیشنهاد می کنند که توسعه ی فعالیت های مغز به ترافیک و آلودگی ناشی از آن در دوره ی میانه ی کودکی، حساس می باشد. خوشبختانه این یافته ها سیاست گذاران را تحت تاثیر قرار داده و آنها را تشویق به تنظیمات بیشتر برای کاهش آلودگی هوا و انتخاب مکان های پاکتر برای مدارس جدید کرده است.

تحقیق انجام شده در نوامبر 2012 در رابطه با جامعه ی پیری شناسی در امریکا، دریافت که زندگی در مناطقی با سطح بلای آلودگی هوا می تواند منجر به کاهش سطح ادراک در افراد مسن شود. این اولین تحقیقاتی است که نشان می دهد قرار گرفتن در معرض هوای آلوده بر روی عملکرد شناخت در مردان و زنان مسن تاثیر بسزایی دارد.

محققان دریافتند که ذرات هوا که دارای قطر 2.5 میکرومتر یا کوچکتر هستند، می توانند به عمق ریه و احتمالا مغز نفوذ کنند. نویسنده ها به این نتیجه رسیدند که هوای آلوده می تواند یک خطر محیطی مهم برای کاهش میزان ادراک و شناخت در افراد مسن باشد.

خاتمه: یک دلیل دیگر برای کنار گذاشتن اتومبیل و استفاده از دوچرخه

اگر در محیطی با سطح آلودگی بالا زندگی می کنید، تحقیقاتی در مارس 2015 در دانمارک نشان داد که فعالیت های ورزشی می تواند برخی تاثیرات مضر مربوط به آلودگی هوا حتی بیشتر کرده و خطر مرگ و میر زود رس را نیز افزایش دهد.

فعالیت بدنی می تواند مصرف تنفسی و میزان آلاینده های هوا را که شما از طریق تنفس وارد ریه های خود می کنید، افزایش دهد که این امر اثرات مضر آلودگی هوا را در طی ورزش هوازی زیاد می کند.

اگر امکانش برایتان وجود دارد، در داخل خانه ورزش کنید و یا به محیطی مانند پارک، کنار رودخانه و یا جایی با درختان زیاد بروید که دارای میزان آلودگی کمتری است. به ویژه در روزهایی که میزان آلودگی هوا بیشتر است.

دانشمندان مرکز تحقیقات اروپا در حال استفاده از تکنولوژی تلفن های هوشمند هستند که به وسیله ی آنها می توانند هوای آلوده ی اطراف را ردیابی کرده و دریابند کی و کجا میزان آلودگی هوا در بدترین حالت ممکن است.

آلودگی هوا در ساعت های مختلف روز و زمان های مختلف سال، حتی در یک شهر، متفاوت است.

خوشبختانه تکنولوژی امروز این امکان را برای همه فراهم کرده که بتوانند دریابند چه زمانی سطح آلودگی هوا بیشتر یا کمتر است، بنابراین هر کدام از ما می توانیم فعالیت های خارج از خانه را از طریق این تکنولوژی با سطح آلودگی تنظیم کنیم.

اگر در مناطق شهری زندگی می کنید، لطفا به یاد داشته باشید که اثرات زیان آور غیرفعال بودن، تاثیر هوای آلوده را نیز تشدید می کند.

 

[divider]

مرکز تحقیقات کلینیک مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *