علائم بیماری رماتيسم مفاصل

رماتیسم مفاصل
رماتیسم مفاصل

 بی حسی، گز گز و سوزش دست ها

یکی از علائم شایع درد مفاصل سندروم تونل استخوان مچ (سندورم تونل کارپال) که با احساس سوزش و درد در قسمت مچ و دست ها همراه است. این احساس درست مانند زمانی است که  به کونه  آرنج شما ضربه وارد می شود.  آنچه که در اینجا رخ می دهد این است که آماس و تورم دست ها (از شانه تا نوك انگشت ) سبب می شود که سلسله اعصاب دست متراکم شده و بر هم فشرده شوند. این حالت در طی شب شدیدتر نیز می شود. در صورتی که شما با این علائم  به پزشک مراجعه کرده و توضیحات بیشتری به پزشک ارائه نکنید، بیماری شما ممکن است تنها سندروم تونل استخوان مچ  تشخیص داده شود.

بروز مشکل در پاها و گام برداشتن

مشکلات در راه رفتن و گام برداشتن بعلت درد مفاصل
مشکلات در راه رفتن و گام برداشتن بعلت درد مفاصل

 از جمله قسمت هایی از بدن افراد  که درد مفاصل و آماس و التهاب در آن بخش ها بروز پیدا می کند، پاهای جلو است. اغلب خانم ها از پوشیدن کفش های پاشنه بلند خودداری کرده و برای درمان درد های مزمن به پزشک مراجعه می کنند.

برخی افراد مبتلا به رماتیسم مفاصل در پاشنه پای خود احساس درد می کنند، زیرا  فاسئيت پلانتار (plantar fasciitis) یک نوع بیماری پا می باشد که بعلت التهاب مفاصل یا بافت های پا در بخش تحتانی آن نزدیک به پاشنه ایجاد می شود.

مشکل بینایی

خشکی آب چشم
خشکی آب چشم

افراد مبتلا به دردهای رماتیسمی و درد مفاصل در معرض خطر ابتلا به سندروم شوگرن (دومین‌ اختلال‌ خودایمنی‌ روماتیسمی‌) نیز هستند که  می تواند موجب خشکی چشم ها، دهان، بینی، گلو و پوست بدن گردد، زیرا به سبب التهاب و آماس بدن، از ترشح  و بیرون ریزی رطوبت و آب غده های عرقی بدن جلوگیری می شود. این مورد ممکن است حتی در مراحل اولیه بیماری نیز رخ دهد، اما تنها نشانه بیماری رماتیسم مفاصل به شمار نمی رود.

بیشتر افرادی که از خشکی چشم رنج می برند، فورا به متخصص چشم مراجعه می کنند و بدنبال درمان بیماری هستند، اما پیشنهاد ما به شما این است که در کنار توضیح مشکل خود، در صورت بروز علائم دیگر ، این موارد را نیز با پزشک در میان بگذارید.

درد جفت مفاصل

یکی از علائم غالب بیماری رماتیسم مفاصل، درد مفاصل است. بسیاری از افراد تصور می کنند که درد مفاصل بعلت فشار بیش از حد، تقلای زیاد و یا آرتروز بروز پیدا می کنند. این درد مداوم میتواند با بیماری فیبرومیالژیا یا خستگی مزمن به اشتباه تشخیص داده شود. درد مفاصل ناشی از رماتیسم مفاصل زودگذر نیست؛ غالبا به مدت یک هفته یا بیشتر به طول می انجامد. درد به صورت همالگير (تاثير كننده بر بخش هاى متقارن بدن )، یعنی در هر دو دست، هر دو پا، زانوها و قوزک پا بوجود می آید.

کوفتگی و درد عضلات پس از برخاستن از خواب صبحگاهی

photolibrary_rf_illustration_of_joint_with_rheumatoid_arthritis.

یکی دیگر از علائم بیماری رماتیسم مفاصل، درد مفاصل در اوایل صبح است. بار دیگر، این مورد نیز در نشانه های شایع بیماری آرتروز است که موجب درد مفاصل و اندام های بدن پس از وقفه های  طولانی مدت یا عدم فعالیت مانند خوابیدن می شود. تفاوت بین این دو در این است که درد آرتروز پس از گذشت تقریبا نیم ساعت فروکش می کند. اما درد مفاصل ناشی از رماتیسم مفاصل تا مدت ها به درازا می کشد.

گرفتگی و قفل شدن مفاصل

گاهی اوقات افراد مبتلا به بیماری رماتیسم مفاصل دچار گرفتگی عضلات بویژه در ناحیه زانو و آرنج می شوند. این حالت بدین دلیل رخ می دهد که تورم و آماس تاندون اطراف مفاصل زیاد است، به گونه ای که فضایی برای حرکت و جا به جایی مفصل وجود ندارد. همین عامل سبب بوجود آمدن کیست در پشت زانوان و عدم حرکت مفاصل شود. این حالت می تواند با بیماری پارگی غضروف زانو ( بیماری آسیب به مفصل زانو  و ایجاد کیست که بیشتر در میان ورزشکاران شایع است) به اشتباه گرفته شود.

پیدایش غده های زیر پوستی

 وجود باگره یا غده های سفت و برجسته در زیر پوست
وجود باگره یا غده های سفت و برجسته در زیر پوست

  باگره یا غده های سفت و برجسته ای در زیر پوست وجود دارند و بیشتر در اطراف مفاصل مشاهده می شوند. این غده ها بیشتر در پشت آرنج ظاهر میشوند و بسیاری از افراد  به سرعت متوجه وجودشان می شوند. این غده های بیشتر در بدن افرادی که به بیماری پیشرفته رماتیسم مفاصل دچار هستند، مشاهده می شوند. در زمان هایی این غده های زیر پوستی با نقرس (درد مفاصل دست و پا در اثر تحجر اسيد اوريك ) ناشی از آرتروز به اشتباه گرفته می شوند.

منبع:

http://www.health.com

نگارنده: حدیث بختیاری

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *