ذهن آگاهی(Mindfulness) و درمان آسیب (تروما)

ذهن آگاهی

افرادی که اتفاقات آسیب زایی را تجربه می کنند اغلب گرفتار استرس، اضطراب و افسردگی می شوند. عواقب آسیب می تواند برای هفته ها ، ماه ها و یا سال ها طول بکشد. با درمان تروما ، تا حد زیادی می توان  طول مدت این علائم را کاهش داد.

برخی از ویژگی های مشترک در تروما، مشکل در تمرکز، هجوم افکار مزاحم ومرور لحظات و وقایع آسیب زا می باشد.

یکی از مولفه هایی که برای درمان مراجعانی با این مشکل، موثر به نظر می رسد ذهن آگاهی (Mindfulness)  میباشد.

مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی، معمولاً برای درمان در بسیاری از بخش های مربوط به سلامت روانی و مسائل پزشکی، از جمله (البته نه فقط این موارد) استرس، اضطراب و افسردگی استفاده می شود (کولن،2011).

 یک تعریف از ذهن آگاهی(Mindfulness)، «توجه به روشی خاص: بر روی هدف حاضر، بدون قضاوت در مورد آن »می باشد. (کابات زین1994).

با استفاده از تمرین ذهن آگاهی به حال حاضر،تمرکز مراجعان بهبود می یابد و استرس و اضطراب آنها کاهش می یابد، بینش آنها افزایش می یابد که می تواند به کاهش افسردگی در آنها کمک کند.

گاهی اوقات افکاری به شخص هجوم می آورد،که می تواند زنجیره ای از واکنش های مرتبط با افکار و عواطف را ایجاد کند. این فرایند غیر معمول نیست و نه فقط برای کسانی که یک رویداد آسیب زا را تجربه کرده اند بلکه  ممکن است برای هر کسی اتفاق بیافتد. با این حال ، برای فردی که دچار آسیب های روانی می باشد ، این فرایند هجوم افکار و واکنش های زنجیره ای افکار مضطرب و احساسات شدید میتواند نسبت به قبل از تروما شدیدتر و طولانی تر باشد. که اگر ادامه پیدا کند می تواند به یک الگوی فکر منفی تبدیل شود و اضطراب و افسردگی شدید را به همراه داشته باشد.

در این حالت اغلب افکاری از این قبیل که در گذشته چه شده است و در آینده ممکن است چه اتفاقی بیافتد،به فرد هجوم می آورد. ذهن آگاهی، روشی است که بر اساس توجه به حال پایه ریزی شده است ومی تواند به فرد برای تغییر مسیر از تولید افکار منفی و مقابله با استرس و اضطراب و افسردگی کمک کند.

ذهن آگاهی به طرق مختلفی میتواند مورد استفاده قرار بگیرد. یک تمرین ذهن آگاهی که می تواند موثر باشد: در نظر گرفتن زمانی برای توجه به یک موضوع یا شیء خاص است.

برای شروع یک شیء را انتخاب کرده و از مراجع می خواهیم تا بر روی آن تمرکز کند و از همه حواس خود برای توصیف شیء استفاده کند و جنبه های مختلف آن را مورد بررسی قرار دهد. مانند شکل،رنگ و هر چیز دیگری که از آن شیء برداشت می کند. مدت زمان 5 تا 10 دقیقه ای برای این کار او در نظر گرفته می شود.بعد از اینکه تمرین تمام شد با او در مورد چیزی که تجربه کرده است صحبت می کنیم، اگر او به نکاتی توجه کرده بود که قبلاً حواسش به آنها نبوده.یعنی در طول این تمرین این اتفاق افتاده است.

این مهم است که به مراجعان تأکید کنیم که آنها هنوز هم ممکن است بتوانند در جریان هجوم افکار تمرینات ذهن آگاهی را انجام دهند. وظیفه ی ما از بین بردن این افکار نیست، اما شناختن افکاری که هجوم می آورند و توجه و تمرکز دوباره بر روی شیء یا هر  چیز دیگری،چیزی است که خود فرد انتخاب می کند به کدام توجه کند. ما باید فرد را به توجه وتمرکز روی اشیاء و موضوعات دیگر ،زمانی که افکار منفی و مزاحم  به سراغشان می آید،در طول تمرینات کوتاه مدت تشویق کنیم.

این تنها یکی از روشهای زیاد ذهن آگاهی بود.اطلاعات زیادی برای استفاده پزشکان از ذهن آگاهی و انجام مداخلات خاص برای مراجعان وجود دارد.


تمرین‌های مایندفولنس (ذهن آگاهی)

کمک تان میکند در برابر فشار و استرس‌های روزمره، پایداری بیشتری داشته باشید و با آسایش بیشتری به مسیرتان ادامه بدهید.

قبل از هر چیز بایست بدانید که ذهن‌آگاهی، ریشه در بودیسم دارد: مایندفولنس (ذهن آگاهی) یک روش هستی و تجربه‌ی زندگیست.

ذهن‌آگاهی به معنای حضور در لحظه‌ی حال است.

این مبادرت (اقدام)، سخت‌تر از آن است که با تکیه به روزمرگی‌ها حاصل شود؛ ولی درعین‌حال یکی از ضروریات زندگی هرروزه‌ی شما است.

مراحل ساده‌ی ممارست ذهن‌آگاهی

 

  • روزانه بامداد، وقت ناهار ظهر یا بعدازظهر، به مدت چند دقیقه تنفس عمقی (عمیق) بکشید.
  • در طی روز به فعالیتهایی که می‌کنید دقت کنید، به عنوان مثال یک خودکار یا تلفن در دست دارید، بیرون (خارج) از محل کار نشسته‌اید یا در صف انتظار ایستاده‌اید. اتفاقاتی که در اطرافتان رخ میدهد. یادداشت کنید.به دکور دیوارها پسندیده نگاه کنید، به زمینی که زیر پای شما است توجه نمایید.
  • حالا روی خودتان متمرکز شوید.تلاش کنید تنفستان را با یک مانترا هماهنگ کنید.
  • بایست بدانید که ذهن‌آگاهی، ضرورتاً یک فرم از مدیتیشن است.
  • به حواس خود توجه کنید: بوها، طعم‌ها، آنچه لمس میکنید و آنچه می‌شنوید.

بزرگ‌ترین مانعی که بر سر راه شما وجود دارد، اینست که از زمان حال غافل شوید.

چه در جلسات کاری، زمان پیاده‌روی یا هر تکاپو (فعالیت) دیگری، تلاش کنید از همه‌ی ذرات زندگی، حتی جوانب خسته‌کننده‌ی آن، لذت ببرید..

Mindfulness

ذهن‌آگاهی و اضطراب و نگرانی

 

سؤالی که پیش میاید این است که چرا اصولاً باید ذهن‌آگاهی را ممارست کنید؟ ذهن‌آگاهی با تحکیم اراده‌ی شما، اضطراب و نگرانی و اضطرابی را که سد راه کامیابی و رسیدن به اهداف می‌شوند، از میان میبرد. مؤسسه‌ی Mindful در وبلاگ خود تشریح میکند که چرا این تمرین‌ها، به کاهش پریشانی (اضطراب) شما یاری می‌کند:

  • آگاهی زیادتری نسبت به افکارتان پیدا میکنید و متوجه می‌شوید چه وقتی باید از عقایدتان دست بکشید.
  • زمانیکه در شرایط ناخوشایندی قرار می‌گیرید، بی درنگ واکنشی نشان نمی‌دهید.در عوض اندکی صبر میکنید تا بهترین راهکار را بیابید.
  • متمرکز بودن در لحظه‌ی حال، به شما آسودگی (آرامش) بیشتری می‌بخشد؛ درحالی‌که تعجیل در بازتاب، اضطراب و نگرانی را افزایش میدهد.
  • بیش‌ازپیش به نیازهای پیکرتان واقف خواهید بود و با اقدامات به‌موقع، مانع از پیشرفت درد در جسمتان می‌شوید.
  • عواطف بقیه را مناسب‌تر درک میکنید و هوش هیجانی‌تان افزایش میابد.این امر سبب میشود کم‌تر با بقیه گرفتار شوید.
  • هم نسبت به خودتان و هم نسبت به دیگران، دلسوزتر و مراقب‌تر خواهید بود.شفقت نیز به آسودگی (آرامش) شما کمک میکند و سطح نگرانی را پایین میآورد.
  • تمرین‌های مایندفولنس (ذهن آگاهی) تکاپو (فعالیت) بخش آمیگدال مغز را تقلیل میدهد.آمیگدال، مسئول پاسخگویی به عوامل استرس‌زا است.

    درنتیجه، پس‌زمینه‌ی ذهنی شما آرام‌تر میشود و اضطراب و نگرانی اندک‌تری حس میکنید.

  • تمرکز ذهنی‌تان افزایش می‌یابد و به تبع آن، کارایی‌تان بالا میرود.افزایش بهره‌وری و کارایی سبب میشود حس خوبی داشته باشید و در برابر عوامل استرس‌زا، آسیب‌پذیری اندک‌تری نمایش دهید.
  • شما میتوانید نگرشتان را نسبت به اضطراب و نگرانی دگرگون کنید.به‌جای اینکه منحصراً به عواقب منفی کار فکر کنید و در احساساتی نظیر هراس و پریشانی (اضطراب) غرق شوید، ذهن‌آگاهی کمک تان میکند افق دیدتان را دگرگون کنید و مسائل را از دریچه‌های متفاوتی ببینید.

دهه‌ی ۷۰ میلادی، یک دوره‌ی آزمایشی مشهور و موفق بنام «کاهش اضطراب و نگرانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی» برگزار شد که پایدار می‌کرد این تمرین‌ها، به رویارویی با افکار منفی که انسان‌ها روزانه با آنها دست‌به‌گریبان‌اند، یاری می‌کند.

درعین‌حال میتوان از تمرین‌های مدیتیشن در مجاور شناخت درمانی کمک گرفت.

و درنهایت، مایندفولنس (ذهن آگاهی) با وضوح بخشیدن به دیدگاه مردم، شیوه‌ی زندگی آنهارا تغییر می‌دهد.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «ذهن آگاهی(Mindfulness) و درمان آسیب (تروما)»

  1. باسلام من فرهاد فراهانی هستم سن من بنجاه سال هست وباز نشته هستم ومجرد زندگی میکنم وکلا ازدواج نکردم وشغل دیگر من مکانیک اتومبیل هستم مدت سه ماهی هست که من احساس میکنم از نظر اخلاقی تغییر کردم یعنی اینکه خیلی بی حوصله وحساس شدم طوری که یک سریال یا بک فیلم در تلوزیون می بینم زودتر از کارگردان اشکم سرازیر میشه خلاصه قبلا خیلی مسافرت دوست داشتم ومیرفتم تمام کشور ایران سفر کردم دیگه کاملا اشباح شدم ازسفر کردن دیگه میلی به مالو دنیا ندارم احساس میکنم که بوچی وبیکسی میکنم طوری من ماشینم را خیلی دوست داشتم ولی فعلا علاقع به هیچ چیزی ندارم بیخوابی استرس هر ان فکر میکنم وقتی که میخوام بخوابم با نگرانی وترس میترسم بمیرم حالا بظر شما من افسردگی گرفتم قبلا سیگار وبصورت تفریحی تریاک میکشیدم ولی مدت شش ماهی هست که هیچ نوع مواد دودی استفاده نکردم حالا شما نظر بدین ایا من افسرده هستم خواهشن راهنمایی کنید با تشکر از شما

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام، دوست گرامی برای بررسی این موضوع نیاز به صحبت با شما و جلسات مشاوره و روانکاوی وجود دارد. صرفا با این اطلاعات نمی توان به طور قطع گفت چه اختلالی و با چه شدت وجود دارد. توصیه می کنیم برای بررسی این موضوع و جلوگیری از شدت آن با روانشناس صحبت کنید. در صورت تمایل می توانید از طریق صفحه تماس با ما، با یکی از مراکز تماس بگیرید تا همکاران تایم مشاوره هماهنگ نمایند. امیدواریم به زودی نشاط و انگیزه مثبت در زندگی را بازیابید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *