آسیب ها و ضربه های مغزی

ضربه مغزی
ضربه مغزی

آسیب به سر

مغز در مقابل اکثر آسیب ها به خوبی محافظت می شود. مغز در داخل یک استخوان سخت قرار گرفته است. لایه هایی از غشاء و مایع این محافظت را بیشتر می کنند. اما حتی با همه این محافظت های طبیعی مغز ممکن است آسیب ببیند و آسیب به مغز می تواند تمام کارهای شما را تحت تاثیر قرار دهد، از فکر کردن تا راه رفتن شما. آسیب مغزی هر ضربه ای می باشد که آنقدر سخت است که عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار می دهد.

چگونه مغز آسیب می بیند؟

یک ضربه سخت به سر باعث تکان خوردن مغز در داخل جمجمه شده و منجر به کبودی، پارگی رگ های خونی و یا آسیب عصبی به مغز می شود. زمانی که ضربه سختی به سر وارد می شود اما هیچگونه خونریزی مشاهده نمی شود، ممکن است نوعی آسیب مغزی بسته بروز کرده باشد. آسیب مغزی باز زمانی رخ می دهد که یک جسم به داخل مغز نفوذ می کند.

آسیب مغزی خفیف در مقابل آسیب شدید

آسیب مغزی ممکن است خفیف یا شدید باشد. ضربه زمانی که خفیف باشد، بهبود خیلی سریع حاصل می شود. ضربه شدید ممکن است هوشیاری را تا مدت طولانی دچار مشکل سازد. ضربات شدید حتی منجر به کما یا مرگ خواهند شد.

ضربه مغزی چیست؟

ضربه مغزی بر اثر ضربه رخ می دهد که مغز را در داخل جمجمه به عقب و جلو تکان می دهد. هر ضربه سختی به سر یا بدن می تواند منجر به ضربه مغزی شود. گرجه ضربه مغزی یک آسیب مغزی خفیف محسوب می شود، اما ممکن است موجب آسیب های طولانی مدت شود.

پس از وارد شدن ضربه به سر ممکن است برای مدتی کوتاه دچار مشکل شوید. اما بسیاری از افراد مبتلا به ضربه مغزی در ابتدا علائم بارزی نشان نمی دهند. اولین نشانه های ضربه مغزی عبارتند از سرگیجه، تهوع یا استفراغ، تاری دید، سردرد و مشکل در فکر کردن که در صورت بروز این نشانه ها به پزشک مراجعه کنید.

درست مانند مچ پایتان که پس از پیچ خوردگی نیاز به استراحت دارد، مغز هم پس از ضربه خوردن به استراحت نیاز دارد. برای بهبود مغز به خواب زیادی احتیاج دارید. به آرامی فعالیت های قبلی خود را شروع کنید. بدون تایید پزشک برخی فعالیت ها را انجام ندهید. زمان بهبود ضربه مغزی دوم بیشتر طول می کشد و خطر آسیب های دائم را بیشتر می کند.

شکستگی جمجمه

جمجمه بسیار سخت است. اما اگر ضربه سختی به آن وارد شود، ممکن است ترک بردارد. اگر لبه های تیز بخش های شکسته جمجمه به مغز فشار وارد آورد، باعث آسیب رسیدن به بافت ظریف مغز شده و منجر به خونریزی مغز می شود. یکی از علائم شکستگی جمجه خونریزی یا خارج شدن مایع شفاف از بینی یا گوش ها می باشد.

آسیب رسیدن به مغز و همچنین آسیب دیدن رگ های خونی داخل مغز منجر به خونریزی مغزی می شوند. این خون در یک جا جمع شده و تشکیل توده ای به نام هماتوم می دهد. اگر هماتوم به مغز فشار وارد کند، منجر به قطع جریان خون به مغز می شود که یک وضعیت اورژانسی است. سردرد، استفراغ و عدم تعادل نیز از علائم هماتوم هستند.

پزشک با انجام برخی آزمایش ها ضربه مغزی را تشخیص می دهد. برای بررسی حافظه، تمرکز، توانایی حل مشکل و دیگر عملکردهای مغز سوالاتی از شما خواهد پرسید. اگر علائم شدیدتری نشان دهید مغز شما از طریق سی تی اسکن یا MRI بررسی خواهد شد.

تاثیر ضربه مغزی بر حافظه

Brainstorming concept

ضربه مغزی ممکن است به بخش هایی از مغز آسیب برساند که کار ذخیره سازی اطلاعات را انجام می دهند. به همین دلیل در این مواقع تاریخ تولد خود یا آنچه را که باعث بروز این مشکل شد به سختی به یاد می آورید. برخی فراموشی ها پس از ضربه مغزی طبیعی است اما باید به حالت قبل بازگردد. افرادی که دچار ضربات مغزی شدیدتر می شوند، حافظه خود را برای مدت طولانی تری از دست می دهند.

ضربه مغزی ممکن است به بخش هایی از مغز آسیب برساند که به تعادل و راه رفتن شما کمک می کند. در نتیجه ممکن است دچار سرگیجه شوید. به علاوه ممکن است بخش های مربوط به بینایی در مغز دچار آسیب شوند. درمان جسمی و دیگر روش های توانبخشی باعث بهبود تعادل و حرکت پس از ضربه می شوند.

پس از وارد شدن ضربه به سر ممکن است فرد آسیب دیده دچار مشکلات خلقی شود. بیش از نیمی از افراد آسیب دیده دچار علائم افسردگی می شوند، از جمله ناراحتی و بی خوابی مداوم. برخی دیگر علائمی از نوسانات خلقی نشان می دهند، لحظه ای می خندند و لحظه ای بعد گریه می کنند. برخی هم دچار عصبانیت یا اضطراب شدید می شوند. اگر نمی توانید احساسات خود را کنترل کنید، به پزشک مراجعه کنید.

اثرات بلند مدت ضربه مغزی

برخی اثرات مربوط به ضربه مغزی شدید تا آخر عمر همراه شما می مانند. مشکلات فکری، حرکتی و کنترل عواطف ممکن است به راحتی برطرف نشوند، به ویژه اگر ضربات زیادی به سر وارد شده باشند (به عنوان مثال در نتیجه ورزش). شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ضربه مغزی خطر بروز آلزایمر، بیماری پارکینسون و دیگر اختلالات مغزی را افزایش می دهد.

در مورد ضربات خفیف به مغز بهترین روش درمانی استراحت کردن و فرصت دادن به مغز می باشد. عوارض جسمی و ذهنی ناشی از ضربه های مغزی شدید از طریق گفتار درمانی و روش های درمانی جسمی و شغلی بهبود می یابند. جلسه های مشاوره با روانشناس و روانپزشک به شما کمک می کنند تا بتوانید با مشکل خود زندگی کنید.

سالانه 2.5 میلیون انسان دچار تصادف هایی می شوند که منجر به ضربه مغزی می شوند. بیشتر ضربه های سر خفیف هستند، اما صدها ضربه مغزی شدید نیز در این تصادفات رخ می دهند.

کودکان و آسیب های مغزی

آسیب های مغزی در کودکان منجر به ناتوانی یا مرگ می شود. سالانه حدود نیم میلیون کودک – که بیشتر آنها پسر هستند – به دلیل آسیب های مغزی به اورژانس منتقل می شوند. کودکانی که دچار آسیب های مغزی شده اند نسبت به هم سن و سال های خود بیشتر دچار مشکلات یادگیری می شوند. به علاوه این کودکان دچار مشکلات عاطفی و رفتاری نیز می شوند.

شروع راه رفتن برای کودکان پر از لغزش و افتادن است. خوشبختانه کودکان در مقابل ضربات خفیف به سر مقاوم هستند، اما اگر کودک پس از پرتاب شدن، گریه خود را متوقف نکند و از ناراحتی سر و گردن خود شکایت می کند و مشکل بیدار شدن از خواب دارد، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

زمانی که کودکان به سن مدرسه می رسند، در معرض خطر آسیب های بیشتری هستند، چه در زمان ورزش، دوچرخه سواری یا تصادف با اتومبیل. به کودکان خود آموزش دهید که در زمان ورزش کلاه ایمنی و دیگر لباس های محافظ را بپوشند.

در موقع انجام برخی ورزش ها، موتور سواری، اسب دوانی و دوچرخه سواری از سر خود محافظت کنید. تصادف اتومبیل ممکن است منجر به آسیب های مغزی جبران ناپذیری شود. بنابراین قبل از روشن کردن اتومبیل کمربند ایمنی خود را ببندید. کودکان کم سن و سال را روی صندلی های مخصوص قرار دهید. به کودکان خود آموزش دهید در هنگام سوار شدن به اتومبیل حتما کمبر ایمنی خود را ببندند.

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *