اختلال نافرمانی مقابله ای یا ODD در کودکان | روانشناسی کودکان

کودکان نافرمان1

همه کودکان گاهی با والدین و اطرافیان خود مخالفت هایی می کنند، به ویژه زمانی که خسته، گرسنه، مضطرب یا ناراحت هستند.

در این مواقع کودک بحث می کند و از بزرگسالان و والدین نافرمانی می کنند. مخالفت و نافرمانی بخش طبیعی از رفتارهای کودکان در فرایند رشد می باشد، به ویژه در سنین 2 تا 3 سال و اوایل نوجوانی. با این حال زمانی که اینگونه رفتار مداوم و مکرر باشد، رفتار خصمانه و عدم همکاری کودک به نوعی نگران تبدیل می شود، به ویژه اینکه اینگونه رفتار کودک بر روی روابط خانواده و زندگی علمی و اجتماعی کودک تاثیر می گذارد.

در کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) نوعی الگوی مداوم از نافرمانی و خصمانه در رفتارهای کودک در مقابل بزرگ ترها مشاهده می شود. علائم این اختلال عبارتند از:

  • بداخلاقی مکرر
  • بحث و جدل بیش از حد با بزرگترها
  • مورد سوال قرار دادن قوانین
  • مقاومت مداوم در برابر خواسته های بزرگسالان و مخالفت با قوانین
  • تلاش عمدی برای آزار دادن و ناراحت کردن دیگران
  • سرزنش دیگران برای اشتباهات و سوء رفتارهای خود
  • حساسیت بالا و عصبانی شدن
  • خشم مکرر
  • صحبت های بی ادبانه در زمان عصبانیت
  • کینه توزی و در صدد انتقام

علائم این اختلال معمولا در موقعیت های مختلف مشاهده می شود، اما در مدرسه و خانه بیشتر مشاهده می شود. شانزده درصد از کودکان و نوجوانان در سن مدرسه دچار این اختلال هستند.

علت بروز اختلال نافرمانی مقابله ای نامشخص است، اما والدین بسیاری از این کودکان گزارش دادند که کودک آنها جدی تر بوده و خواهر و برادر آنها این رفتار را از سنین پایین تر نشان می دهند. بنابراین عوامل بیولوژیکی، روانی و اجتماعی در بروز این اختلال نقش مهمی دارند.

کودکان نافرمان

کودک مبتلا به ODD باید مورد ارزیابی و معاینه کامل قرار گیرد. بررسی وجود اختلالات دیگر در این کودکان لازم می باشد، از جمله اختلال بیش فعالی و نقص توجه (ADHD)، ناتوانی در یادگیری، اختلالات خلقی و اختلالات اضطراب. برطرف کردن علائم ODD بدون درمان دیگر اختلالات تقریبا غیرممکن است. برخی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای یا ODD ممکن است به اختلال سلوک مبتلا شوند.

یکی از روش های درمانی برای این اختلال تنظیم برنامه های مدیریت و آموزشی برای کمک به والدین است. روان درمانی فردی برای مدیریت خشم روش موثری است.

مهارت های حل مشکل برای کمک به حل مشکلات و کاهش میزان رفتارهای منفی به کار می رود. آموزش مهارت های اجتماعی برای افزایش انعطاف پذیری و بهبود مهارت های اجتماعی و بالا بردن تحمل نیز توصیه می شود.

دارو برای درمان برخی حالت های شدید این اختلال و همچنین برخی اختلالات دیگر مانند ADHD، اختلال خلقی و اضطراب مفید خواهد بود.

داشتن کودک مبتلا به ODD برای والدین با مشکلات زیادی همراه است. این والدین به حمایت و همراهی نیاز دارند و به روش های زیر می توانند به کودکان خود کمک کنند:

  • همیشه رفتار مثبت نشان دهید. زمانی که کودک همکاری می کند، او را تشویق کنید.
  • اگر فکر می کنید درگیری و اختلاف شما با کودک بیشتر خواهد شد، مکان را ترک کنید یا زمانی را برای استراحت بگذارید. اگر کودک چنین اقدامی کرد او را حمایت کنید.
  • از آنجایی که کودک مبتلا به ODD به کشمکش و جدل ادامه می دهد، اقداماتی را که تمایل دارید کودک انجام دهد، اولویت بندی کنید. اگر به کودک زمان داده اید تا فکر کند یا به اتاق خود برود، زمان جر و بحث را افزایش ندهید.
  • سعی کنید با دیگر بزرگسالانی که با کودک شما در ارتباط هستند کار کنید و حمایت آنها را برای کودک خود جلب کنید.

گروه پزشکان جایروس 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «اختلال نافرمانی مقابله ای یا ODD در کودکان | روانشناسی کودکان»

  1. سلام..پسرم ۱۲ سال سن دارد ،،حدود ۳ماه پیش از ارتفاع پرت شد،و با ضربه به سرش چند دقیقه بیهوش شد،،اما بعد مراجعه به پزشک و انجام کارهای لازم،،خوشبختانه خونریزی نداشت ،،و سالم تشخیص داده شد،،اما بعد از اون اتفاق حدود ۲۳ روزیه که بسیار پرخاشگر،،عصبی ،،مضطرب،و ناراحت است،،،یجورای انگار حمله عصبی بهش دست میده ،،و شروع به پرخاشگری و فوش وناسزا و گریه و پر از کینه و رنجش از اطرافیان میشه،،در جالت عادی پسر مودب و نسبتا ارومی هستش ،،حالا سوالم اینه میشه ربطی به به اون ضربه داشته باشه ؟؟چون به روانپزشک هم مراجعه کردیم ،،و حتی به مدت ۱۰ روز در بخش روانبخشی کودکان هم بستری شد ،،اما بعد ترخیص چیزی عوض نشد ،،لطفا راهنمای کنید ،،تشکر

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      جهت بررسی این موضوع و پاسخ دقیق، نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی فرزندتان می باشد. متاسفانه بدون بررسی طبی نمی توانیم پاسخی در این خصوص ارائه دهیم. در صورت تمایل با مرکز شماره یک تماس بگیرید همکاران راهنماییتان می کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *