راهکارهایی برای کاهش حالت تهوع در دوران بارداری

تغذیه دوران بارداری

بدن یک زن در طول 3 ماه اول بارداری تغییرات زیادی را متحمل می شود، ترشح هورمون استروژن افزایش می یابد.تغییرات هورمونی به همراه کشش عضلات شکم و قوی تر شدن حس بویایی، سبب بروز حالت تهوع در 90% زنان در دوران حاملگی می شود. کاهش حالت تهوع با تغییراتی در تغذیه و محیط زیست می تواند این دوران را برای شما لذت بخش کند.

1)غذاهایی را بخورید که با حالت تهوع مقابله می کنند
آن دسته از مواد غذایی که مواد مقوی و کالری مورد نیاز بدن شما را در دوران بارداری تامین میکنند، میتوانند تهوع صبحگاهی را نیز کاهش دهند. اگر تغذیه شما مانند اوایل بارداری نیست نگران نباشید، بسیاری از زنان باردار در سه ماهه ی اول بارداری مواد غذایی محدودی را میتوانند بخورند.

  •   نشاسته موجود در غلات سبوس دار و حبوبات، اسید دستگاه گوارش را کاهش داده و حالت تهوع را کاهش میدهد. ترکیب کربوهیدرات های مرکب با پروتئین بدون چربی به منظور افزایش انرژی، ممکن است وضعیت شما را بهبود بخشد. غلات کامل عبارتند از: نان گندم کامل و ذرت. حبوبات شامل: لوبیا و نخود. پروتئین بدون چربی می تواند شامل مواد جایگزین گوشت مانند(tofu) یا هر برش گوشت و یا مرغ  که چربی کمی داشته باشد را در بر بگیرد.
  •   زمانیکه معده شما تحمل غذای دیگری را ندارد کراکر شیرین میتواند آنرا تسکین دهد. زنجبیل تازه یک درمان جایگزین برای انواع تهوع است. ریشه زنجبیل را رنده کرده و آن را به چای یا آب معدنی خود اضافه کنید. همچنین می‌توانید شیرینی با طعم زنجبیل بپزید. اگر آبنبات یا شیرینی زنجبیلی را از فروشگاه تهیه میکنید توجه داشته باشید از طعم دهنده های طبیعی استفاده کرده باشند.

 

2) وعده های غذایی و میان وعده  کوچکی داشته باشید ولی تعداد  وعده های غذایی را افزایش دهید.

  • گرسنگی ممکن است باعث حالت تهوع شود، بنابراین سعی کنید قبل از آنکه گرسنه شوید یا همان زمانیکه گرسنه شدید غذا میل کنید.
  •  پرخوری نکنید. زمانیکه سیر شدید دست از غذا خوردن بکشید، صبر کنید تا دوباره گرسنه شوید سپس غذا بخورید.

 

۳)از خوردن غذاهایی که باعث حالت تهوع می شود اجتناب کنید.

  • غذاهایی مانند: غذاهای چرب، غذاهای ادویه دار و غذاهایی با بو و رایحه ی قوی باعث حالت تهوع می شوند. ممکن است در اوایل بارداری خوردن بعضی از غذاهایی که قبلا از آنها لذت میبردید برایتان مناسب نباشد. از خوردن غذاهایی که فکر کردن به آنها و بو کردنشان باعث حالت تهوع میشود اجتناب کنید.
  •  به هیچ عنوان در طول بارداری الکل مصرف نکنید، علاوه بر امکان به وجود آمدن نقص در جنین باعث حالت تهوع هم می‌شود.

 

۴)در طول روز حداقل ۱ .4 لیتر آب بنوشید.

علاوه بر اینکه مانع کم آبی بدن می شود از استفراغ کردن نیز جلوگیری می کند.

  •  اگر غذاها برایتان اشتها آور نیستند در بین روز مقداری آب بنوشید. استفاده از آب معدنی بهتر از آب معمولی است.

 

۵) تا جائیکه می توانید عوامل موجود در محیط خود(عواملی که باعث حالت تهوع می شوند) را کنترل کنید.

از عطر، شمع و پاک کننده های خانگی که باعث تهوع می‌شوند اجتناب کنید. دیگر عوامل محیطی که ممکن است نیاز به تنظیماتشان را تغییر داده و کنترل کنید، عبارتند از درجه حرارت اتاق، نور و کیفیت هوا.

 

6) حداقل ۸ ساعت در طول شب بخوابید و هر زمان که خسته شدید استراحت کنید.
هر زمان بدنتان به دلیل خستگی ضعیف شد بیشتر احتمال دارد بدنتان تسلیم حالت تهوع ‌شود.

 

7)ویتامین های دوران بارداری را همراه غذا و مقدار زیادی آب بخورید.
مواد مغذی موجود در ویتامین ها ممکن است سیستم دستگاه گوارش را به هم ریخته و حالت تهوع را بدتر کند. اگر با وجود خوردن ویتامین ها به همراه غذا، هنوز هم معده ی شما  اذیت می‌شود از دکترتان بخواهید در دورانی که حالت تهوع دارید ویتامین های حاوی مواد مغذی کمتر برای شما تجویز کند.

منبع:

wikihow


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *