یک نوزاد باهوش

8 راه برای داشتن یک نوزاد باهوش

ارتباط بانوزاد

هرگز برای داشتن یک نوزاد باهوش و متفکر دیر نیست. در این مقاله 8 راه مختلف برای موفقیت در این کار ارائه می شوند که چند مورد عبارتند از: محیط مناسب رحم مادر، پرورش، تغذیه، موسیقی و بازی.

  1. آغاز تربیت در رحم

استنشاق و یا خوردن موادی به نام نودوتوکسین، که در دود سیگار و الکل و مواد مخدر به وفور یافت می شوند، صدمات زیادی را به مغز نوزاد می زنند و ثابت شده است که باعث می شوند بعدها نوزاد دچار مشکلات یادگیری و رفتاری شود. در کنار مصرف نکردن مواد مخدر، الکل و نیکوتین که تاثیر بدی بر روی نوزاد می گذارند، مواردی هستند که به خاطر تاثیر مثبت آنها، در دوران بارداری حتما باید مصرف شوند. انتخاب یک رژیم غذایی سالم برای مادر یک امر ضروریست. همانطور که تغذیه ی نامناسب به رشد ذهنی نوزاد صدمه می زند، تغذیه ی بهتر برای مادر در واقع بر روی ذهن نوزاد نیز تاثیر زیادی دارد.

نکته: رشد مغز نوزاد در 9 ماهی که در رحم مادر است بسیار سریعتر از هر دوران دیگری در زندگی بیرون رحم می باشد و محتویات خون مادر در طی این 9 ماه، رشد سیستم عصبی جنین را نیز تحت  تاثیر قرار می دهد.

آنچه در ذهن مادر می گذرد نیز بر روی رشد ذهنی نوزاد تاثیر می گذارد. گرچه علم روانشناسی هم مراحل کودکی خود را سپری می کند و به پیشرفت بیشتری نیاز دارد، اما شواهدی وجود دارند حاکی از اینکه ذهن نوزاد تاح تاثیر حوادث بیرون رحم نیز قرار می گیرد. به عنوان مثال مادرانی که در دوران حاملگی به موسیقی خاصی گوش دهند، علاقه به این موسیقی در نوزاد آنها نیز به وجود خواهد آمد و بعدها گوش دادن به موسیقی باعث آرامش آن نوزاد می شود. داستانی در این رابطه وجود دارد حاکی از اینکه نوازنده ی ویولون، پابلو کاسال، شروع به نواختن قطعه ی جدیدی کرد و بعد زود تشخیص داد که موسیقی را می شناسد، حتی قبل از اینکه نت آن را بخواند. وی بعدها دریافت که مادرش در دوران حاملگی زیاد به این موسیقی گوش می داده است.

برای مادری که دوران حاملگی پر تنش و پر از اضطرابی را پشت سر می گذارد، احتمال به دنیا آوردن یک نوزاد مضطرب خیلی زیاد است. مادر و جنین دارای برخی هورمون های مشترک هستند، و یک محیط پر از هورمون های استرس ممکن است رشد مغز را تحت تاثیر قرار دهد.

به هرحال استرس در زندگی اجتناب ناپذیر است، به ویژه در طی تغییرات مهمی از جمله بارداری. آنچه فرد در مقابل استرس خود انجام می دهد، مهم است. مادری که تغذیه ی خوبی دارد، به طور مرتب ورزش می کند و برای غلبه به اضطراب خود زمانی را به کار کردن اختصاص می دهد، محیط سالمتری را برای جنین در رحم خود فراهم می آورد. دیگر اعضای خانواده نیز باید از نیازهای مادر آگاه باشند، به این ترتیب وی می تواند تا جایی که ممکن است از لحاظ ذهنی آرامش داشته باشد تا زندگی جدیدی را که در درونش در حال رشد می باشد، به خوبی پرورش دهد.

  1. شروع تغذیه ی هوشمند

موارد زیر بیان می کنند که چگونه تغذیه ی شیر مادر می تواند به داشتن یک نوزاد باهوش کمک کند:

378028.TIF

پرورش بهتر

بررسی ها نشان می دهند که نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، تعداد دفعات بیشتری در روز تغذیه ی شوند تا نوزادانی که از غیر شیر مادر استفاده می کنند، علاوه بر این، این نوزادان طبق یک برنامه تغذیه می شوند. همچنین تغذیه با شیر مادر باعث بغل کردن، لمس کردن و تعامل بیشتر با نوزاد می شود.

نکته: علاوه بر وجود مهر بیشتر در تغذیه با شیر مادر، این غذا روی ذهن نوزاد نیز تاثیر می گذارد. حداقل یازده بررسی علمی نشان می دهد که نوزادان که با شیر مادر تغذیه می شوند، باهوشتر هستند. تغذیه ی مداوم تر و طولانی تر با شیر مادر، شانس داشتن نوزاد باهوش را بیشتر افزایش می دهد.

لمس بیشتر نوزاد

نوزادی که با شیر مادر تغذیه می شود، تمام شب یا بیشتر شب را در کنار مادر می خوابد، که یک شیوه ی فرزند پروری سالم است که زمان تماس را در طول روز نیز افزایش می دهد. متخصصان نوزادان معتقدند که لمس کردن نوزاد – و نبود آن – بر روی رشد فیزیکی و فکری نوزاد بسیار موثر است. علاوه بر این، مادر شیرده حساسیت بیشتری بر روی سیگنال های فرزند خود دارند. برای موثر بودن شیردهی، یک مادر در زمان تغذیه ی نوزاد باید فرزندش را تماشا کند، نه بطری شیر یا ساعت یا هرنقطه ی دیگری. این حساسیت به بخش های دیگر نیز منتقل می شود.

افزایش تغذیه ی ساختمان مغز

شیرمادر حاوی 400 ماده ی مغذی است که در غذای دیگر یافت نمی شوند. به عنوان مثال، شیر مادر حاوی چربی های ساختمان مغز می باشد که مولفه های ساخت میلین و غلاف عایق فیبرهای عصبی را ارائه می دهد که این فیبرها به انتقال سریعتر پیغام کمک می کنند. شیر انسان کاملا با تغییر در رشد مغزی انسان مطابقت دارد و این قبل از شروع علم مدرن به دستکاری تغذیه اتفاق افتاده است.

شیر مادر حاوی مقدار زیادی کلسترول است ( این مقدار نه بیش از حد زیاد است و نه بیش از حد کم، بر اساس یک رژیم غذایی دارای میزان متوسط کلسترول) و کلسترول باعث رشد بهتر مغز می شود. شیر نوزادان به غیر از شیر مادر، بدون کلسترول بوده و یا حاوی مقدار خیلی کم کلسترول است. علاوه بر این، افراد به طور طبیعی از خوردن مواد حاوی کلسترول اجتناب می کنند. به این ترتیب نوزادانی که به غیر از شیر مادر تغذیه می شوند، بدون این ماده ی سازنده ی مغز رشد می کنند. شیر مادر در مورد دیگر مواد مغذی مغز نیز غنی است.

لاکتوز، مهم ترین کربوهیدرات موجود در شیر مادر، قندی است که مغز ترجیح می دهد. غذاهای نوزاد حاوی لاکتوز نیست. تورین (taurine) نیز یک پروتئین موثر برای مغز است که در شیر مادر یافت می شود. در این اواخر نوعی غذای نوزاد ساخته شد که این پروتئین هم به آن افزوده شد، اما محققان هنوز در مورد میزان پروتئین لازم برای اضافه کردن به غذای نوزاد مطمئن نیستند.

افزایش پاسخ دهی

صحبت کردن  با نوزاد

ما نمی توانیم زیاد روی این مسئله تاکید کنیم: پاسخ پدر و مادر به نشانه های فرزند خود یکی از سالمترین سازندگان دیدگاه می باشد. تغذیه با شیر مادر یکی از روش هایی است که به طور طبیعی به نیازها و گریه های نوزاد خود پاسخ می دهد چرا که مادر در این مواقع دارای هورمون های خاصی می شود. وقتی نوزاد گریه می کند، جریان خون به سمت سینه ی مادر افزایش می یابد و در نتیجه وی دارای یک اصرار بیولوژیکی شده و از نوزاد خود پرستاری می کند. هر چه بیشتر پرستاری کند، سطح هورمون های مادرانه نیز بیشتر افزایش می یابد (پرولاکتین و اکسی توسین). پیغام دهنده های شیمیایی که در سراسر مغز مادر هستند، بر روی ذهن مادر در مورد چگونگی پرستاری وی از فرزندش تاثیر می گذازند. تصور می شود که این هورمون ها بر روی شهود و بینش مادر تاثیر داشته و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

  1.  بغل کردن یک نوزاد

نوزادانی که بیشتر بغل می شوند، کمتر گریه می کنند.

نوزادانی که کمتر گریه می کنند، زمان و انرژی بیشتری را به رشد و یاگیری اختصاص می دهند. علت عصبی این امر حرکت تنظیم شده ی نوزادان است. نوزادانی که بغل می شوند، در هنگام بیداری زمان بیشتری را در آرامش و سکوت می گذرانند که هوشیاری آرام نامیده می شود. این یک وضعیت رفتاری است که در آن نوزاد در بهترین حالت قادر است با محیط پیرامون خود تعامل داشته باشد. نوزادهای تازه متولد شده در محیط جدید خود دارای سیستم های عصبی آشفته ای هستند؛ آنها باید خود را با محیط بیرون رحم سازگار کنند. آنها بازوهای خود را خم می کنند، کمر آنها دارای یک قوس می باشد و به نظر می رسد که واقعا بی قرار هستند. آغوش بندها نوزادان را در بر می گیرند و با ارائه ی برخی حرکات در سازماندهی سیستم عصبی به نوزاد کمک می کنند.

بغل کردن نوزاد

نتیجه ی دیگر استفاده از آغوش بند این است که نوزاد توجه بیشتری از جانب والدین دریافت می کند و به خاطر اتصال بیشتر سلول های مغزی، تعامل بیشتری با محیط خود دارد. در واقع محققان گزارش داده اند که نوزادانی که بغل می شوند، هوشیاری در بینایی و افزایش شنوایی بیشتری نشان می دهند. همچنین وضعیت رفتاری هوشیاری آرام، شانس تعامل بیشتر را با نوزاد به والدین می دهد. در آغوش بند یا در آغوش والدین، نوزاد دید وسیعی نسبت به محیط خود دارد و قادر است دنیای اطراف را تجزیه کند. نوزاد با تمرکز بر روی آنچه دوست داردو نادیده گرفتن آنچه تمایلی به آن ندارد، انتخاب کردن را فرا می گیرد. توانایی انتخاب کردن نیز به رشد نوزاد باهوش کمک می کند.

یک نوزاد باهوش در آغوش یک مراقب پرمشغله خیلی چیزها یاد می گیرد

مغز یک نوزاد مطابق با تجربیات محیطی که اعصاب را تحریک کرده تا شاخه شاخه شده و با دیگر رشته های عصبی در ارتباط باشد،  رشد کرده و توسعه می یابد. از آنجایی که یک نوزاد از نزدیک درگیر دنیای مراقب خود می باشد و در آنچه فرد مراقب انجام می دهد، شرکت دارد، در واقع در حال تمرین تمام امور مربوط به مراقب خود می باشد. ذهن در حال توسعه ی نوزاد تمام این تجربه ها را مانند هزاران قطعه فیلم سینمایی کوتاه ذخیره می کند که در کتابخانه ی عصبی وی قرار می گیرند و تا بارها و بارها اجرا شوند.

با توجه به موارد ذکر شده بغل کردن نوزاداز اهمیت بالایی برخوردار است و در این امر آغوش بند وسیله ی بسیار مفیدی است. علاوه بر اینها محیطی که نوزاد در طول روز در آن قرار می گیرد در شکل گیری شخصیت و افکار وی خیلی تاثیر دارد.

  1. صحبت کردن هوشمندانه

نکته: چگونگی صحبت کردن شما با نوزاد تاثیر عمیقی بر روی رشد ذهنی نوزاد دارد و در این منظر والدین، به ویژه مادر، واقعا می درخشند.

صحبت کردن با نوزاد

اصلا لازم نیست مادران طریقه ی صحبت کردن با نوزاد خود را یاد بگیرند، بلکه فقط کافیست از زبان مادرانه و تن آرام و حالت های صورت خود برای صحبت با نوزاد استفاده کنند. مادر می تواند نوزاد را از زمین بردارد، سرعت حرکات و تکلم خود را کم کند و در برخی حرکات خود اغراق کند. مادر وقتی با نوزاد خود صحبت می کند از تمام صورت خود باید استفاده کند و متناسب با میزان توجه نوزاد سرعت حرکات خود را تغییر دهد. برای اطمینان از اینکه نوزاد پیغام آنها را دریافت می کند، صدای برخی کلمات را می کشند. چگونگی صحبت کردن مادر با یک نوزاد بسیار مهم تر از لغاتی است که مادر استفاده می کند.

مادرها به طور طبیعی در حال نمایش یک فرایند ساخت مغز هستند. مادر در صحبت کردن با نوزاد خود صدای خود را تغییر می دهدو یا بالا و پایین می آورد و به این شکل به نوزاد اجازه می دهد که پیغامی را که دریافت می کند، پردازش کند. شاید تصور کنید که صحبت کردن با نوزاد مانند صحبت کردن با خودتان است، اما طبیعتا طوری به صحبت ادامه می دهید که انگار یک مکالمه ی دو طرفه است. بررسی ویدئوهایی از صحبت بین مادرها با نوزادان خود نشان می دهد که مادر طوری با نوزادش صحبت می کند که انگار از طرف نوزاد پاسخی دریافت کرده است. به این طریق مادر توانایی فرزندش برای گوش دادن را نیز شکل می دهد. نوزاد این توانایی های اولیه را ذخیره کرده و بعدها در هنگام سخن گفتن تمام این مهارت ها را به یاد می آورد. در اینجا مهارت هایی را برای والدین مشاهده می کنید که می توانند از طریق صحبت کردن نوزاد باهوشی تربیت کنند.

  • نگاه کردن به شنونده. جلب توجه چشمان نوزاد به سمت خود، قبل از اینکه صحبت کردن را شروع کنید، مدت زمان بیشتری خواهید تواست با وی صحبت کرده و پاسخ نیز دریافت کنید.
  • پاسخگو باشید. ممکن است فکر کنید نوزادها تا سن یک و نیم یا دوسالگی صحبت نمی کنند، اما در واقع تکلم نوزاد با تولدش آغاز می شود. از همان ابتدا نوزاد تازه متولد شده درمی یابد که زبانش ابزاری برای تعاملات اجتماعی است می تواند توجه دیگران را جلب کرده و نیاز خود را برطرف کند. با رشد نوزاد این ابزار برقراری ارتباط نیز رشد می کند (حالات چهره، زبان بدن، حرکات، صداهایی که تولید می کند و در نهایت کلماتی که تولید می کند.). همچنین دایره لغات نوزاد، حتی قبل از شروع به صحبت کردن، در حال رشد می باشد. با پاسخ به گریه ی نوزادتان و صحبت کرددن با او، در واقع به او کمک می کنید تا مهارت های ارتباطی خود را اصلاح کرده و توسعه دهد. وقتی نوراد با والدین خود صحبت می کند، در واقع گوش دادن را نیز فرا می گیرد. وقتی نوزاد با حرکات خود نشان می دهد که می خواهد او را بغل کنید، پدر یا مادر نیز این حرکات را خوانده و با بغل کردن نوزاد به وی پاسخ می دهند. از آنجایی که درخاست نوزاد به درستی خوانده شده و با احساس نیز پاسخ داده شده، نوزاد انگیزه پیدا می کند تا اشارات بیشتری از خود نشان دهد. نوزاد پاسخ های ارائه شده با اشارات را در ذهن در حال رشد خود ذخیره می کند زیرا در مقابل حرکت خود پاسخ درستی دریافت کرده است و اعتماد می کند. اما این امر در مورد نوزادی که پاسخی دریافت نمی کد یا پاسخ اشتباه دریافت می کند، به گونه ی دیگری است، در این نوزادها رشد ذهنی صورت نمی گیرد.
  • مخاطب قرار دادن نوزاد با نام. کودک در سال اول زیاد با نام خود وابسته نیست و غالبا شنیدن آن باعث ایجاد نوعی ارتباط ذهنی می شود و بعدها با شنیدن نام خود که قبلا شنیده، سیگنال های صدا برای وی جذابیت بیشتری خواهند داشت- مانند یک بزرگسال که قدرت پردازش لحن آشنا را دارد.
  • ساده صحبت کنید. از جملات کوتاه دو یا سه کلمه ای و لغات کوتاه با بیان مبالغه آمیز استفاده کنید.
  • پر جنب و جوش باشید. به عنوان مثال همانطور که به نوزاد می گویید با فلانی خداحافظی کن، همزمان دست خود را نیز تکان دهید. نوزادان بیشتر لغاتی را که همراه با یک عمل انجام می شوند، به خاطر می آورند. به سخنان خود در انتهای جمله کمی انعطاف و تغییر تن بدهید، چرا که نوزادان خیلی زود از صدای یکنواخت خسته می شوند.
  • سوال بپرسید. در صحبت کردن به صورت سوال، انتهای جملات به طور طبیعی دارای تنی است که منتظر پاسخ از طرف نوزاد هستید.
  • در مورد آنچه در حال انجامش هستید، صحبت کنید. وقتی در حال انجام کارهای عادی روزمره ی خود هستید، از قبیل لباس پوشیدن، دوش گرفتن و عوض کردن نوزاد، تمام آنها را بیان کنید، درست مانند یک گزارشگر ورزشی که در حال گزارش یک بازی می باشد. طبیعی است که احساس احمقانه ای به شما دست می دهد، اما به هرحال شما در حال صحبت یا یک دیوار سنگی نیستید. در مقابل شما یک نوزاد باهوش با گوش های بزرگ وجود دارد و در واقع با هر لغت شما، یک فرایند توسعه ی مغز در حال اتفاق افتادن است. او هر لغتی را که می شنود در حافظه ی بی انتهای خود ذخیره می کند. در برخوردهایی که با نوزادان و کودکان مختلف داشته ام، دریافته ام مادرانی که بیشتر حرف می زنند، کودکان اجتماعی تر و پرحرفتری دارند.
  • خواندن باعث باهوش تر شدن نوزاد می شود. هرگز برای کتاب خواندن برای نوزادتان زود نیست. نوزادان ترانه های کودکانه و شعر را دوست دارند. کتاب یا مجله ی مورد علاقه ی خود را با صدای بلند برای نوزاد بخوانید.
  • پدرهای سازنده ی مغز. نوزادها یاد می گیرند که با پدران خود از طریق بازی و شوخی ارتباط برقرار کنند که خود یک تمرین برای ساخت ذهن می باشد. برای یک نوزاد باهوش، بازی به منزله ی یادگیری است. برای اکثر پدرها، انجام یک کار منظم به معنای صد در صد انجام شدن آن است. کارهای روزمره و عادی هم می توانند ارتباطات را بیشتر کنند. بنابراین در هر هفته یک شب را خواندن با پدر اختصاص دهید. آغوش پدر و تن مردانه ی او مهارت های خواندن کودک را برای آینده بهبود می بخشد.

ارتباط با نوزاد

  • برای نوزاد خود شعر بخوانید. متخصصان نوزادان معتقدند که خواندن شعر بر مرکز مغز نوزاد برای زبان بیشتر از لغات بدون موسیقی تاثیر می گذارد. حتی اگر شما خواننده ی خوبی نیستید، اما حداقل یک مخاطب دارید که شما را تحسین می کند. نوزادها در همه ی سنین اشعار آشنا را دوست دارند. علاوه بر این می توانید چند تا از شعرهای مورد علاقه ی نوزاد را تکرار کنید. تکرار کردن برای نوزادها بسیار جذاب می باشد.

 

 

  1. پاسخ های هوشمندانه

نه تنها چگونگی صحبت کردن شما با نوزادتان مهم است، بلکه چگونگی گوش دادن شما به او نیز در شکل گیری یک نوزاد باهوش بسیار مهم است. مطالعات نشان می دهند که یکی از قویترین فاکتورهای رشد ذهنی کیفیت ارتباط نوزاد و والدین و همچنین پاسخی که آنها به حرکات نوزاد ارائه می دهند، است. یک پاسخ کاملا لمسی و متقابل از طرف والدین باعث رشد ذهنی کودک می شود، چرا که ذهن در حال دریافت اطلاعات درست در زمان درست می باشد. اگر احساس می کنید که در رشد ذهنی نوزاد نقش دارید، باید گفت که احساس شما درست است. به طور ساده تر اینکه تحقیقات جدید نشان می دهد که آنچه والدین با نوزاد خود انجام می دهند، آنها را باهوش تر می سازد.

نکته: پاسخ به حرکات و اشارات نوزاد اتصالات ذهنی را می سازد.

تا همین چندی پیش، والدین تصور غلطی داشتند و فکر می کردند برای رشد ذهنی نوزاد، آنچه برای او می خرند اهمیت بیشتری دارد تا کارهایی که برای نوزاد انجام می دهند. این تصور الدین کالاهای پرزرق و برق مربوط به نوزادها را در بازار افزایش داد و اتاق خواب نوزادها کاملا تغییر کرد. علاوه بر این والدین بیشتر تحریک می شدند تا اسباب بازیهای مختلف برای نوزاد خود بخرند و حتی کلاس هایی برای نوزاد ترتیب داده شد.

هیچ مدرکی در این مورد وجود ندارد که اسباب بازی های رنگارنگ و کلاس های پرهزینه در رشد نوزادهای باهوش موثر هستند. زمانی که محققان تاثیر اسباب بازیها و برنامه های آموزشی را روی نوزاد بررسی کردند، دریافتند که همچنان وجود مادر جایگاه اول اهمیت را دارد. پس از اینکه اسباب بازیها و تجهیزات مختلف وارد بازار شدند، والدین بیشتر نقش معلم را داشتند تا یک همراه احساسی که به تمام حرکات نوزاد پاسخ می دهد. در این زمان تحقیقات انجام شد و در این تحقیقات محققان دریافتند که تنها عاملی که بیشترین تاثیر را بر روی رشد ذهنی نوزاد دارد میزان و چگونگی پاسخ دهی افرادی است که از نوزاد مراقبت می کنند، به ویژه والدین. حرکات نوزاد نوعی ارتباط ایجاد می کند، بنابراین اسباب بازیها در درجه ی دوم اهمیت قرار می گیرند. در حقیقت روابط و نه اشیاء، ذهن نوزاد را می سازند.

  1. موسیقی هوشمند

موسیقی برای نوزاد

موسیقی ذهن و بدن را آرام می کند

تحقیقات جدید آنچه را که والدین برای سالها به آن مشکوک بودند، ثابت می کند: موسیقی می تواند نوزادها را آرامتر و احتمالا باهوشتر سازد. علاقه به موسیقی به عنوان یک محرک مغزی ناشی از مشاهداتی است که در آنها نوزادان نارس به موسیقی های کلاسیک بهتر پاسخ می دادند. برخی موقعیت ها در مدارس نشان داده اند که وقتی دانش آموزان در معرض موسیقی قرار می گیرند، توجه و اجرای آنها بهتر می شود. پزشک ها به این نتیجه رسیدند که موسیقی با آزاد کردن هورمون اندورفین، تاثیر آرام بخش دارد.

  1. بازی هوشمندانه

برای یک کودک بازی و یادگیری هر دو یکی هستند. نوزاد باهوش از طریق بازی در مورد دنیای خود مطلع می شود و والدین هم با تماشای بازی فرزند خود می توانند به افکار او پی ببرند. با تماشای بازی و یا شریک شدن در بازی فرزند خود، والدین می توانند برای فرایند توسعه ی ذهن کودک خود و مشکلات مربوط به آن و فرایندهای حل مساله ی آن، ایده  بگیرند.

Mother and Daughter Playing Together At Home

بازیهای ذهنی

بازی هایی که نوزادها انجام می دهند، سلول های عصبی مغز را تحریک می کنند تا ارتباطات هوشمندانه ایجاد کنند. به هرحال در طول بازی به نیازهای نوزاد خود نیز توجه داشته باشید.

بازی رو در رو

بازی مورد علاقه ی نوزادان دو هفته تا دو ماه از نوع بازی چهره به چهره می باشد. وقتی نوزاد در یک حالت آرام و هوشیار قرار دارد، او را در بهترین حالت فاصله و تمرکز قرار دهید ( بین 20 تا 25 سانتی متر) و زبان خود را به آرامی بیرون آورید. وقتی که نوزاد شروع به حرکت دادن زبان خود کرد، حتی گاهی او هم زبانش را خارج می کند، در این هنگام می دانید که یک حرکت را برای او ثبت کرده اید. همین بازی را به نحو دیگری با باز کردن دهان خود و تغییر حالت لب ها انجام دهید. بازی حالات چهره کمی خسته کننده هستند.

بازی های آینه ای

در بازیهای تقلید چهره، شما آینه ی نوزاد خود می شوید. وقتی نوزاد شما اخم می کند، یا دهانش را باز می کند و یا هر تغییر دیگری در چهره اش ایجاد می شود، شما نیز آن را با حالت اغراق آمیز تقلید کنید. به این ترتیب نوزاد خود را در جهره ی مادرش می بیند. این بازی یک روش قوی از آگاهی نوزاد نسبت به خودش می باشد. نوزادها دوست دارند که تغییر در حالات چهره ی شما را تقلید کنند. مانند یک تمرین رقص شما انجام می دهید و نوزاد دنبال می کند. هیچ چیز مانند چهره نمی تواند نوزاد را سرگرم کند.

بازی ها و سرگرمی های نوزاد 4 ماهه

این نوزادها بازی با جغجغه و عروسک و حلقع را دوست دارند. برخی اسباب بازیها را نیز می توانید در نزدیک نوزاد آویزان کنید، تماشای آنها نیز برای نوزاد جالب است. یا اینکه سعی کنید تمام آنها را در آغوش او جمع کنید.

بازیهای انگشتی

یک نوار 10 سانتی به نوزاد بدهید و به چگونگی استفاده ی او از انگشتها، دستها و بازوهایش دقت کنید و اینکه چگونه مشتاقانه روی نوار تمرکز می کند.

توجه: زمانی که وسیله ای مانند نخ یا نوار به نوزاد می دهید خود شما از نزدیک به بازی او نظارت داشته باشید تا از خطر احتمالی خفگی جلوگیری کنید.

بازیهای لگد زدنی

اسباب بازی هایی که می توان به آنها لگد زد، در این سن جز موارد مورد علاقه ی نوزاد هستند. جغجغه و برخی اسباب بازی هایی که صدا تولید می کنند را می توان به پاهای نوزاد بست و وی نیز با تکان دادن پاهای خود سعی در وارد کردن ضربه به این اسباب بازیها خواهد داشت که تمرین خوبی برای پاهای نوزاد است.

بازیها و سرگرمی های کودکان 5 ماهه

توپ بازی. توپ ها و لگوها بهترین بازیها برای نوزادان هوشمند هستند و همیشه خواهند بود. نوزادها می توانند با این اسباب بازیهای ساده کارهای زیادی انجام دهند.

بازیهای غلطیدنی. بازی بر روی فوم ها و اسفنج ها را می توان در سن 4 ماهگی شروع کرد، زیرا نوزاد به راحتی می تواند روی آنها بخزد و جست و خیز کرده و خود را سرگرم کند. نوزاد را روی یکی از این فوم ها گذاشته و یک اسباب بازی را در فاصله ی چند سانتی متری از او قرار دهید. سپس دقت کنید که چگونه برای رسیدن به اسباب بازی پاهای خود را به داخل جمع می کند و خود را به جلو و عقب فشار می دهد و یا برای به دست آوردن اسباب بازی روی فوم می غلطد.

بازی با آینه. نوزاد را در فاصله ی مشخصی از آینه قرار دهید که بتواند آن را لمس کند ( آینه های قدی بهترین نوع هستند.). دقت کنید که نوزاد سعی می کند دست ها و صورت خود را با تصویر داخل آینه هماهنگ کند و وقتی شما در آینه ظاهر شوید، نوزاد جذب تصویر شما می شود.

بازی ها و سرگرمی های کودکان 6 تا 9 ماهه

اسباب بازی نوزاد

نوزادها در این مرحله بسیار کنجکاو هستند و مشتاق کشف روابط بین اشیا و اسباب بازی ها می باشند – یک اسباب بازی بزرگ چه ارتباطی با یک اسباب بازی کوچک دارد و یا اینکه یک شی کوچک چگونه در یک شی بزرگ جای می گیرد. این مرحله، مرحله ی بازی ظرف است که نوزاد می تواند از ترکیب اشیا بازی هایی را شکل دهد از قبیل کوبیدن، انباشته کردن و خالی و پر کردن که بازی های مورد علاقه ی نوادان در این سن است.

کوبیدن – کمی پنبه در گوش های خود بگذارید و برخی ظروف آشپزخانه را در مقابل نوزاد قرار دهید. نوزاد از صدای تولید شده ناشی از برخورد این اشیا بسیار خوشحال می شود.

انباشتن روی هم – نوزاد از قرار دادن اشیا کوچکتر در داخل اشیا بزرگتر نیز لذت می برد. کاسه های پلاستیکی و فنجان های مخصوص پیمانه بهترین ابزار برای این بازی هستند.

بازی پر و خالی کردن – لگوهایی به اندازه ی دست نوزاد و یک جعبه ی خالی کفش در اختیارش قرار دهید و دقت کنید که دست های کوچک و ذهن نوزاد برای قرار دادن لگوها در داخل جعبه ی خالی چگونه کار می کند. زمانی که در حال شستن لباس ها هستید، نوزاد را در سبد بزرگ مخصوص لباس ها قرار دهید که البته دقت کنید در داخل سبد کمی لباس ها با اندازه ی کوچک وجود وجود داشته باشد، ترجیحا لباس های نوزاد. وقتی نوزاد تمام لباس ها را از سبد به بیرون می ریزد، او را از سبد بیرون بگذارید و دقت کنید که دوباره تمام لباس ها را به داخل سبد برمی گرداند.

آب بازی

بازی در وان حمام، با نظارت و کنترل کامل، برای نوزاد خیلی هیجان انگیز است و نوعی تمرین برای پر و خالی کردن است. حتی پر و خالی کردن یک فنجان آب و چلپ و چلوپ کردن هم برای نوزاد پر از هیجان است.

سرگرمی ها و بازی های نوزاد 9 تا 12 ماهه

از 9 تا 12 ماهگی، مهارت های مهم ذهنی آغاز می شوند که در این سن بلوغ ذهنی نوزاد آغاز می شود که به مفهوم ثبات شی است – توانایی به خاطر آوردن مکانی که شی پنهان شده است. قبلا آنچه در معرض دید نوزاد نبود، از ذهن او نیز خارج می شد. اگر شما یک اسباب بازی را زیر پتو پنهان کنید، نوزاد برای پیدا کردن آن علاقه نشان می دهد. این کار را امتحان کنید. به نوزاد اجازه بدهید که پنهان کردن اسباب بازی مورد علاقه اش را ببیند. سپس مشاهده می کنید که نوزاد در زیر پتو به دنبال اسباب بازی خود است و می توانید در چهره ی نوزاد بخوانید که در مورد محل اباب بازی فکر می کند.

قایم باشک با صدا

سپس بازی صدا را اضافه کنید. به جای اینکه به نوزاد اجازه بدهید محل پنهان شدن شما را مشاهده کند، ابتدا مخفی شوید و سپس اسمش را صدا بزنید. پس از آن مشاهده می کنید که در اطراف اتاق به دنبال صدا می گردد.

قایم باشک

توانایی جدید نوزاد برای به خاطر آوردن مکانی که سر پدر یا مادر برای آخرین بار ظاهر شده بود، این بازی را برای کودک بسیار جذاب می کند. به نوزاد اجازه بدهید شما را در اطراف اتاق دنبال کند. وقتی که شما را گم کرد، نام او را صدا بزنید. نوزاد به سمت مکانی که شما را دیده بود می رود و سپس به تقلید از شما نوزاد هم مخفی می شود.

اسباب بازی های مناسب برای نوزاد باهوش

نکته: به یاد داشته باشید که تعامل و ارتباط تاثیر بیشتری بر روی نوزاد می گذارد تا اشیا و اسباب بازی ها.

از طریق اسباب بازی ها نوزاد در حال کشف علت ها و معلول هاست. اساسا اسباب بازی باید تا جایی که ممکن است احساسات نوزاد را تحریک کند، طوریکه نوزاد بتواند ببیند، بشنود، احساس کند و با اسباب بازی ها کاری انجام دهد.

در اینجا چند نمونه از اسباب بازی های سرگرم کننده و ارزان را ارائه می دهیم که می تواند در سال اول رشد ذهنی نوزاد را تحریک می کند:

  • اسباب بازی هایی که به راحتی حمل و نقل شوند.
  • اسباب بازی های دستی: جغجغه، حلقه ( با قطر 5 تا 8 سانتی متر)، تلفن اسباب بازی، آینه نشکن
  • اسباب بازی هایی که دارای رنگ های متضاد هستند، مانند سیاه و سفید و رنگ های اولیه و مکعب های بزرگ
  • کتاب های پارچه ای
  • اسباب بازی های فشاری و صدادار
  • توپ و لگو

ویژگی های یک اسباب بازی خوب:

  • آن اسباب بازی هایی که سطح کودک را بالا می برند.
  • اسباب بازی هایی که خلاقیت کودک تشویق می کند.
  • اسباب بازی هایی که تعامل بین کودک و والدین را افزایش می دهد.
  • اسباب بازی های ماندگار که با فرزند شما نیز رشد می کند.
  • اسباب بازی های ایمن و بی خطر.

 

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

0 دیدگاه دربارهٔ «یک نوزاد باهوش»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *