وزوز گوش چیست و چطور درمان می شود؟

وزوز گوش

وزوز گوش به معنای شنیدن صدای زنگ، خش خش، سوت یا دیگر صداها در گوش است. صدای شنیده شده در گوش ممکن است منقطع یا متناوب باشد و بلندی صدای آن نیز متفاوت خواهد بود. زمانی که محیط ساکت است، وزوز گوش بلندتر می شود، بنابراین شب ها قبل از خواب این مشکل ممکن است بسیار آزاردهنده تر از هر زمان دیگری باشد. در برخی موارد صدای وزوز گوش با صدای ضربان قلب هماهنگ می شود (صداهای ضربانی).

[toggle title=”در ویدئوی زیر با وزوز گوش بیشتر آشنا می شوید!” state=”open” ][/toggle]

وزوز گوش یک عارضه رایج است و حدود 50 میلیون بزرگسال را در امریکا تحت تاثیر قرار داده است. در اکثر موارد این وزوز و صدا فقط باعث آزردگی فرد می شود، اما در بخی موارد تمرکز و خواب فرد را نیز مختل می کند. در نهایت این مشکل بر روی کار و روابط فرد تاثیر گذاشته و منجر به مشکلات روانشناختی می شود.

گرچه وزوز گوش اغلب با از دست دادن شنوایی در ارتباط است، اما این عارضه باعث از دست دادن شنوایی نمی شود، همچنین کم شدن شنوایی نیز وزوز گوش را به همراه ندارد. در حقیقت مبتلایان به وزوز گوش هیچ مشکل شنوایی را تجربه نمی کنند و در برخی موارد به صداها حساس تر می شوند (پرشنوایی).

گاهی عفونت یا انسداد گوش باعث وزوز گوش می شود که در این موارد با درمان مشکل ایجاد شده، وزوز گوش نیز برطرف می شود. اما معمولا با وجود درمان این مشکلات وزوز گوش همچنانا ادامه پیدا می کند. در چنین موارد دیگر روش های درمانی با کاهش صدای ایجاد شده در گوش یا پنهان کردن آن، به فرد کمک می کنند.

چه عواملی باعث وزوز گوش می شوند؟

آناتومی گوش

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض صدای بلند مهم ترین عامل بروز وزوز گوش است. بیش از 90 درصد مبتلایان به این عارضه بخشی از شنوایی خود را بر اثر سر و صدای زیاد از دست داده اند. صدا به سلول های حساس به صدا در بخش حلزونی گوش آسیب می رساند. برخی مشاغل از جمله نجاری، خلبانی، نوازندگی و کارگران تعمیر و افرادی که با اره برقی، اسلح و دیگر دستگاه های پر سر و صدا کار می کنند،  با صدای زیاد همراه هستند و به گوش آسیب می رسانند. قرار گرفتن در معرض صدای ناگهانی و بلند نیز باعث بروز این عارضه می شود.

برخی بیماری ها و شرایط نیز منجر به وزوز گوش می شوند، از جمله:

  • انسداد گوش بر اثر تولید زیاد ماده داخلی، عفونت گوش و در موارد نادر تومور خوش خیم در عصب شنوایی
  • مصرف برخی داروها، از همه مهم تر آسپیرین، انواع آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد التهاب، آرام بخش ها و داروهای ضد افسردگی. وزوز گوش به عنوان یک عارضه بالقوه برای حدود 200 داروی با نسخه و بدون نسخه ذکر شده است.
  • افزایش سن که باعث پیر شدن حلزون یا دیگر بخش های گوش می شود.
  • بیماری منیر (Menier) که بر روی بخش های داخلی گوش تاثیر می گذارد.
  • اتواسکلروز، یک بیماری که باعث سفت شدن استخوان کوچک در گوش میانی می شود.
  • دیگر بیماری ها مانند فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی، مشکلات گردش خون، کم خونی، آلرژی، کم کاری غده تیروئید، بیماری های خود ایمنی و دیابت.
  • مشکل در گردن یا فک، از جمله سندروم مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)
  • آسیب دیدن سر و گردن
  • نوروم آکوستیک، یک تومور خوش خیم و غیر سرطانی که در عصبی بروز می کند که از مغز به گوش درونی می رسد و کنترل کننده تعادل و شنوایی است.

نوشیدن الکل، سیگار کشیدن، مصرف کافئین یا خوردن بعضی غذاها وزوز گوش را بدتر می کند. به علاوه استرس و خستگی شدید نیز وزوز گوش را بدتر می کنند که هنوز دانشمندان علت آن را کشف نکرده اند. به علاوه مردان بیش از زنان در معرض ابتلا به وزوز گوش هستند.

اختلالات عروق خونی مرتبط با وزوز گوش

در موارد نادر وزوز گوش بر اثر اختلالات عروق خونی بروز می کند. این شرایط وزوز گوش ضربانی نامیده می شود و علل بروز آن عبارتند از:

  • آترواسکلروز. با افزایش سن و تجمع کلسترول و دیگر رسوبات، عروق خونی نزدیک به گوش میانی و درونی قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهند – توانایی انعطاف پذیری و یا تنگ و گشاد شدن با هر ضربان قلب. این مسئله باعث می شود گردش خون در این بخش با فشار انجام شود و گوش به راحتی هر ضربان را تشخیص می دهد. این نوع وزوز در هر دو گوش شنیده می شود.
  • تومورهای موجود در سر و گردن. تومورهایی که بر روی عروق خونی سر یا گردن (عروق نئوپلاسم) فشار وارد می کنند، ممکن است باعث وزوز گوش یا دیگر مشکلات در گوش شوند.
  • فشار خون بالا. فشار خون و عواملی که باعث افزایش فشار خون می شوند، مانند استرس، الکل و کافئین می توانند وزوز گوش را به طور قابل توجهی تشدید کنند.
  • جریان خون آشفته. تنگی یا پیچ خوردگی عروق گردن (شریان کاروتید) یا ورید گردن (ورید ژوگولار) باعث آشفتگی و نامنظم شدن جریان خون شده و وزوز گوش را در پی دارد.
  • ناهنجاری مویرگ ها. شرایطی به نام ناهنجاری های شریانی (AVM)، اتصالات غیرطبیعی بین شریان ها و وریدها، ممکن است منجر به بروز وزوز گوش شود. این نوع وزوز عموما تنها در یک گوش شنیده می شود.

علائم وزوز گوش

وزوز گوش عبارت است شنیدن یک صدای آزار دهنده در گوش زمانی که هیچ صدای بیرونی وجود ندارد. در زمان ابتلا به وزوز گوش صداهایی شبیه به صداهای زیر در گوش می شنوید:

  • صدای زنگ
  • وزوز
  • غرش
  • صدای خش خش
  • صدای بشکن یا تق تق

این صدا ممکن است در یک گوش یا هر دو گوش شنیده شود.

دو نوع وزوز گوش وجود دارد:

  • وزوز گوش ذهنی (subjective) که تنها فرد مبتلا می شوند و رایج ترین نوع آن است. مشکلات موجود در گوش بیرونی، میانی و درونی ممکن است باعث بروز این مشکل شوند. به علاوه برخی مشکلات شنوایی، عصبی و بخش هایی از مغز که بر روی سیگنال های صوتی تاثیر می گذارند هم باعث بروز این عارضه می شوند.
  • وزوز گوش عینی (objective) در این حالت پزشک هم در زمان معاینه صدای وزوز را می شوند. این نوع به ندرت رخ می دهد و ممکن است بر اثر مشکل در عروق خونی، بیماری استخوان گوش میانی یا انقباضات عضلانی بروز کند.

درمان وزوز گوش

برای درمان این عارضه پزشک ابتدا سعی می کند علت بروز وزوز گوش را تشخیص دهد. اگر یک بیماری عامل وزوز گوش باشد، با انجام اقداماتی صدای گوش را کاهش دهد. برخی از این اقدامات عبارتند از:

  • خارج کردن جرم گوش. با این اقدام علائم وزوز گوش کاهش پیدا می کند.
  • درمان بیماری های رگ های خونی. شرایط و مشکلاتی که در عروق خونی وجود دارد ممکن است نیاز به مصرف دارو، جراحی یا دیگر روش های درمانی داشته باشد تا مشکل را برطرف کند.
  • تغییر داروها. اگر مصرف یک داروی خاص باعث بروز این عارضه شده باشد، پزشک میزان مصرف دارو را برای بیمار تغییر داده و یا توصیه به توقف مصرف آن می کند.

حذف صدا

در برخی موارد وجود یک صدای دیگر به کاهش وزوز کمک کرده و باعث می شود این عارضه کمتر باعث آزار شود. به این منظور از یک دستگاه الکترونیک برای کاهش وزوز استفاده می شود. این دستگاه الکترونیک شامل موارد زیر است:

  • دستگاه های نویز سفید. این دستگاه ها صداهای شبیه سازی شده محیط، مانند صدای باران یا اقیانوس، را تولید می کنند و اغلب درمان موثری برای وزوز گوش محسوب می شوند. استفاده از فن، دستگاه های مرطوب کننده هوا و سیستم های تهویه در اتاق خواب ک صدای زمینه تولید می کنند و به کاهش وزوز گوش کمک می کنند.
  • سمعک. اگر فرد مبتلا به مشکلات شنوایی و وزوز گوش است، این دستگاه بسیار موثر خواهد بود.

[toggle title=”گروه پزشکان جایروس را به خاطر بسپارید!” state=”open” ]ما بهترین ها را در ایران به شما معرفی می کنیم. سایت جایروس اولین سایت و مرکز تخصصی اطلاع رسانی اعصاب و روان در کشور فعالیت علمی و تحقیقاتی می کند. گروه پزشکان جایروس در مناطق مختلف تهران و شهرستان های مختلف کشور حضور دارند و در رفع مشکلات جسمی و روحی به شما کمک می کنند. از طریق صفحه تماس با ما  از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید. اما چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

  • پزشکان ما با شما صادق هستند.
  • متخصصین ما دارای تسلط و تجربه کافی در امر طبابت می باشند و همگی دارای رزومه موفقی هستند.
  • خدماتی که توسط گروه پزشکان جایروس به شما ارائه می شود جامع و کامل است.
  • آخرین مرکزی که برای به دست آوردن سلامت مراجعه خواهید کرد، دپارتمان های گروه پزشکان جایروس خواهد بود؛ مطمئن باشید سلامت خود را به دست خواهید آورد.
  • در امر اطلاع رسانی تمام تلاش خود را می کنیم تا اطلاعاتی کامل و دقیق به شما ارائه دهیم.

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com (مرجع اطلاعات پزشکی کشور)

www.zibaan.ir (مرجع اطلاعات زیبایی کشور)

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد. تصمیم با خود شماست.[/toggle]

[toggle title=”تیم تحقیقاتی نگارنده این مقاله” state=”open” ]

دکتر مصطفی امیری
متخصص مغز و اعصاب، فلوشیپ اختلالات خواب

دکتر زهرا وهابی

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

دکتر مهدی دهقانی

متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

و 

سمیه محمدی، نگارنده و مترجم[/toggle]

[button color=”purple ” size=”medium” link=” http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/tinnitus/diagnosis-treatment/treatment/txc-20180394″ target=”blank” ]منبع شماره 1[/button]   [button color=”purple ” size=”medium” link=” http://www.webmd.com/a-to-z-guides/understanding-tinnitus-basics” target=”blank” ]منبع شماره 2[/button]


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *