نکاتی در رابطه با بهداشت فردی

بهداشت فردی

فشار همسالان: تحقیقی در سال 2009 نشان داد که افراد زمانی بیشتر به شستن دست های خود ترغیب می شوند که افراد بعد از آنها این کار را انجام دهند. احتمالا شما هم به انجام کارهای بهداشتی ترغیب شده اید. اما آیا واقعا لازم است که ترغیب شوید؟

برخی می پرسند آیا واقعا لازم است دست ها را پس از استفاده از دستشویی شست؟ پاسخ قاطعانه مثبت می باشد و نیاز به تکرار نیز دارد. در یک تحقیق در سال 2013 بر روی 3749 نفر مشخص شد که 10 درصد آنها پس از دستشویی دست های خود را نمی شویند، 33 درصد آنها از صابون استفاده می کنند و تقریبا همه آنها به اندازه کافی در شستن دست های خود دقت نمی کنند. این یافته ها اصلا خوب نیست، زیرا شستن دست ها یکی از مهم ترین راه ها برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ها یا انتقال بیماری ها به دیگران می باشد. به علاوه برای اینکه شستن دست ها موثر باشد باید حدود 20 ثانیه مالیدن و شستن را با صابون ادامه دهید.

آیا استفاده از ضد عفونی کننده های دست ضروریست؟ اگر صابون در دسترس نباشد، ضد عفونی کننده ها بهترین گزینه ها می باشند. این ضد عفونی کننده ها حاوی حداقل 60 درصد الکل هستند که می توانند خیلی سریع برخی میکروب ها – و نه همه آنها را – از بین ببرند. شستن دست ها با آب و صابون موثرتر است، اما گاهی به دلیل عدم دسترسی به آب و صابون بهتر است از این مواد استفاده کنید.

یکی دیگر از سوالاتی که بسیاری از مردم می پرسند این است که آیا لازم است صندلی توالت را در هنگام استفاده با دستمال پوشاند؟ متخصصان بهداشت در این مورد پاسخ می دهند اگر این کار حس بهتری به شما می دهد، بله انجام دهید. اما محل تماس بدن شما با صندلی توالت در واقع محل انتقال عفونت نیست. بهتر است قبل از تماس دست با شیر آب یا دستگیره در دستشویی از دستمال کاغذی استفاده کزده و آنها را بپوشانید. این قسمت ها دارای میکروب های بیشتری هستند.

آیا لازم است 2 بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید؟ شاید لازم باشد. اگر سیگار می کشید، مبتلا به دیابت هستید، یا مبتلا به بیماری ژنتیکی اینترلوکین 1 هستید، نوعی بیماری مربوط به لثه ها، بهتر است هر 6 ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید. در غیر اینصورت مراجعه 1 بار در سال کافی خواهد بود.

آیا لازم است سالانه مورد معاینات جسمی قرار بگیرید؟ شواهد نشان داده اند که معاینات جسمی سالانه مزایای زیادی دارند. با این حال اگر دچار مشکلات جسمی خاصی نیستید، معاینات سالانه ضروری نیست. اما نیاز به پزشکی دارید که جوانب مثبت و منفی تست های غربالگری را بررسی کند.

بهداشت فردی

آیا پس از ورزش نیاز به حرکات کششی دارید؟ محققان در این باره می گویند که کشش به تنظیم مجدد بدن و کاهش آسیب کمک می کند. به عبارت دیگر اگر پس از هر جلسه ورزش 10 دقیقه حرکات کششی انجام ندهید، خطر درد و مصدومیت در جلسه بعدی بیشتر خواهد بود. رعایت بهداشت در محیطی که ورزش می کنید نیز اهمیت بالایی دارد. به عنوان مثال در کلاس یوگا بهتر است ملافه زیر خود را به طور مرتب تمیز کنید، حتی اگر عرق نکرده باشید. ملافه ها می توانند محلی برای رشد انواع میکروب ها باشند. فرض این است که اگر هر کسی این کار را انجام دهد، از انتشار آلودگی پیشگیری می شود. اگر ملافه متعلق به خود شماست که چه بهتر بعد از هر جلسه آن را با آب گرم و صابون بشویید یا در محلول آب و سرکه قرار دهید.

در مورد فیلتر کردن آب آشامیدنی نیز بررسی های زیادی انجام شده و این اقدام بستگی به کیفیت آب مصرفی شما و محل زندگیتان بستگی دارد. خانواده هایی که دارای چاه خصوصی برای مصرف آب هستند، بهتر است برای اطمینان سالانه این آب را مورد آزمایش قرار دهند. اگر از فیلتر کننده آب استفاده می کنید، توصیه می شود به طور منظم آن را تعویض کنید، زیرا پس از مدتی فیلترها باعث کاهش جریان آب، ضعیف شدن طعم آن و بازگشت برخی آلودگی ها به آب می شوند.

خیلی از شما نیز در مورد تاریخ مصرف مواد غذایی و اهمیت آنها می پرسید و اینکه آیا لازم است غذاها را طبق تاریخ مصرف تعیین شده مصرف کنیم؟ پاسخ مثبت است یا می توانید آنها را فریز کنید. تاریخ مصرف مواد غذایی یک داستان متفاوت دارد. بسته به تولید ماده غذایی، غذا می تواند روزها یا هفته ها قبل از خوردن یا فریز کردن نگهداری شود. اگر یک ماده فاسد شدنی فریز شود، تا زمانی که یخ زده است سالم می ماند، اما کیفیت آن پس از مدتی تغییر خواهد کرد.

شستن میوه ها و سبزیجات نیز قبل از مصرف اهمیت فوق العاده ای دارد. این کار خطر انتقال بیماری ناشی از آفت کش ها یا آلودگی های باقیمانده روی سطح میوه ها را به حداقل می رساند. یک استثنا در این باره وجود دارد که محصولات شسته شده و آماده مصرف نیازی به شستن ندارند، زیرا شستن آنها باعث تولید باکتری بیشتر می شود.

آیا لازم است صورت خود را قبل از خواب بشویید؟ بله، بسیار موثر است، به ویژه اگر در طول روز پوست صورت با آرایش و ضدآفتاب پوشیده شده بود. این کار باعث می شود پوست را از هر گونه آلودگی، چربی و میکروب که در طول روز به خود گرفته، پاک کرد.

آیا لازم است هر روز ضد آفتاب استفاده کنید؟ بله، صد در صد. ضد آفتاب از پوست در برابر آفتاب سوختگی، پیری زودرس و سرطان پوست جلوگیری می کند. ضد آفتاب های موثر که از پوست در مقابل اشعه های UVA و UVB محافظت می کنند، دارای SPF 30 بوده و مقاوم در برابر آب می باشند.

منبع:

http://health.usnews.com/health-news/health-wellness/slideshows/do-you-really-need-to-cover-the-toilet-seat-with-paper/1

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *