ناتوانی و ضعف در خواندن و نحوه درمان درست

5 اختلال متداول در یادگیری

ناتوانی و ضعف در خواندن چیست؟

ناتوانی وضعف در خواندن و نوشتن یکی از اختلالات ویژه یادگیری است که به سبب ارتباطاتی که با دشواری های زبانی دارد در حیطه کاری گفتاردرمانی قرار میگیرد. چرا که کلمات نوشته شده نوعی سمبل زبانی هستند که برای برقراری ارتباط استفاده می شوند.

کودکان مبتلا معمولا با ورود به مدرسه شناخته می شوند. چنین کودکانی معمولا تعجب والدین و معلم را بر می انگیزند چراکه علی رغم اینکه از هوش طبیعی و یا بالایی برخوردارند بدون بهره گیری از آموزش های ویژه قادر به ادامه تحصیل نیستند ودر برخی موارد مطالب فراگرفته را به زودی فراموش میکنند.

این کودکان در زمره کودکان کم شنوا، عقب مانده ذهنی ، استثنایی و زبان پریش و… قرار نمیگیرند. این کودکان نیازمند شیوه های خاص آموزشی و درمانی هستند که از کلیه حواس کودک برای یادگیری و شناسایی حروف، هجی کردن ، خواندن و نوشتن استفاده میکند.

این کودکان به هیچ وجه نباید به مدارس کودکان عقب مانده ذهنی ارجاع داده شوند. چنین کودکانی ممکن است در شناخت و تطابق حروف و کلمات ، خواندن و هجی کردن کلمات نوشته شده یا املا ناتوان یا دچار مشکل باشند.


اگر به دنبالی راهی برای افزایش هوش و حافظه و بهبود عملکرد مغزتان هستید، دوره تقویت هوش و تقویت حافظه دکتر مصطفی امیری را از دست ندهید.

تقویت هوش


 

[divider]

چه عواملی باعث مختل شدن خواندن می‌شود؟

اختلالات خواندن غالبا منشاء ارثی دارند؛ اما در بخش زیادی از موردها، دلیل آنها را پاک مضاف بر سوابق خانوادگی که در این بیماری تماشا میشود، دیگر عوامل نیز به شرح زیر می‌باشند:

– وزن اندک در موقع بدنیا آمدن

– استرس‌های قبل و پس از زادروز(تولد)

– عفونت‌های ساختار اعصاب مرکزی

– زیان‌های وارده به سر

شواهد دانشورانه (علمی) اندکی مبنی بر رابطه بین تار دیدن، اختلالات حرکتی چشم و انحرافات چشم با اختلالات خواندن وجود دارد.

سایر علایم عبارتند از:

کمبود توجه و تمرکز، دقت بیش از اندازه به جزئی از کل یا برعکس کلی نگری و عدم توجه به اجزا، فقدان هماهنگی لازم در حرکات، عدم تثبیت برتری طرفی، اختلال در درک روابط فضایی وجهت یابی، آینه نویسی و وارونه نویسی، اختلال در تقلید یا کپی موارد نوشته شده، اختلال تلفظی ، اختلال در محاسبه و اختلال در تمیزوتشخیص شنیداری و بینایی بسته به شدت و نوع عارضه یک یا چند علامت از مجموعه مذکور در کودک مشاهده میشود.

لازم به ذکر است هرچه کودکان زودتر به گفتاردرمانی مراجعه کنند ، پیشرفت های بیشتری نشان داده و راحتتر درمان میشوند.

[divider]

آیا   کلینیک فوق تخصصی آلومینا میتواند به کودکان با اختلال خواندن کمک نماید ؟

بخش  اعصاب و روان کودکان کلینیک فوق تخصصی مغز واعصاب و روان آلومینا ( جایروس ) با دارا بودن کادر مجرب در حیطه کودکان با اختلالات خواندن شامل فوق تخصص مغز واعصاب ، فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان ، روانشناس کودک و نوجوان ، متخصص نورو فیدبک ، توانبخشی ذهنی  و گفتاردرمان  میتواند برنامه مشخصی را بر حسب وضعیت هر کودک طراحی نموده  و روند درمان را پیش ببرد.

در حیطه روانشناسی و درمان اختلالات خواندن میتوان به روش های نوروفیدبک ، رفتاردرمانی ، توانبخشی شناختی اشاره کرد .

  • مریم عبداللهی
  • روانشناس
  • درمانگر تخصصی اختلالات یادگیری

بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *