مغز و اعصاب چیست و کدام دکتر مغز و اعصاب مناسب ماست؟

مغز و اعصاب

مغز و نخاع، سیستم عصبی مرکزی را تشکیل می دهند.

این سیستم پیچیده مغز و اعصاب مسئول بیشتر کارهای ارادی و غیرارادی ماست. مانند راه رفتن و صحبت کردن – و چیزهایی که بدن ما به طور خودکار – مانند تنفس و هضم غذا کنترل می کند.

سیستم عصبی مرکزی همچنین با احساسات ما – دیدن، شنیدن، لمس کردن، مزه کردن و بوییدن – و همچنین احساسات، افکار و حافظه ما درگیر است.

[divider]

مغز و ستون فقرات

مغز یک توده نرم سلول های عصبی و بافت های حمایتی است. مغز چند قسمت عمده دارد: مغز، مخچه و ساقه مغز.

این قسمت ها با هم کار می کنند، اما هر کدام دارای عملکرد خاصی هستند.

بزرگترین بخش مغز، بیشتر قسمت فوقانی جمجمه را پر می کند. این بخش به دو نیمه به نام نیمکره های راست و چپ مغزی تقسیم می شود. مغز با استفاده از اطلاعاتی که از حواس می گیرد به ما می گوید چه چیزهایی در اطراف ما اتفاق می افتد و بدن ما را برای پاسخدهی بهتر کنترل می کند. نیمکره راست، عضلات سمت چپ بدن را کنترل می کند، و نیمکره چپ عضلات سمت راست بدن را کنترل می کند بنابراین اگر سمت راست مغز سکته کند،سمت چپ بدن فلج می شود. این بخش فوقانی مغز همچنین تکلم و احساسات ما را کنترل می کند، همچنین خواندن، تفکر و یادگیری را نیز کنترل می کند.

مخچه که پشت مغز است، کنترل تعادل و اقدامات پیچیده ای مانند راه رفتن و صحبت کردن را دارد.

ساقه مغز؛ مغز را با نخاع متصل می کند. ساقه مغز کنترل گرسنگی و تشنگی و برخی از اساسی ترین عملکردهای بدن مانند دمای بدن، فشار خون و تنفس را نیز کنترل می کند.

مایع مغزی نخاعی

مغز توسط استخوان های جمجمه و با پوشش سه غشاء نازک به نام مننژ محافظت می شود. مغز همچنین با مایع مغزی نخاعی احاطه شده و محافظت می شود. این مایع توسط سلول های خاصی در چهار فضای خالی مغز، به نام بطن ها تولید می شود. این مایع از طریق بطن ها و در فواصل بین مننژ ها جریان می یابد. مایع مغز و نخاع همچنین مواد مغذی را از خون به مغز منتقل می کند و مواد زائد را از مغز تخلیه می کند.

طناب نخاعی از بسته های سلول های عصبی تشکیل شده است و از طریق مغز از طریق کانالی در مرکز استخوان ستون فقرات از مغز خارج می شود. این استخوان های ستون فقرات از نخاع محافظت می کنند. مثل مغز، طناب نخاعی توسط میننژ ها پوشیده شده و با مایع مغزی نخاعی احاطه می شود.

اعصاب نخاعی مغز را با اعصاب محیطی در بسیاری از قسمت های بدن متصل می کند. برخی اعصاب به طور مستقیم از مغز به چشم ها، گوش ها و سایر قسمت ها می رود. این شبکه عصبی پیامها را بین مغز و بقیه بدن انتقال می دهد.


خوب حالا که با سیستم عصبی آشنا شدیم میریم سراغ پاسخ به سوالات بعدی شما:

1- کی (چه زمانی) نیازه که به متخصص مغزواعصاب مراجعه کنیم؟ (اینجا کلیک کنید)

2- تفاوت بین متخصص و جراح مغز و روانپزشک و روانکاو چیه و به کدام یک مراجعه کنیم؟ (اینجا کلیک کنید)

3- علت سردرد از زبان متخصص سردرد چیست؟ (اینجا کلیک کنید)


برخی از منابع برای مطالعه بیشتر: 1- سایت مایوکلینیک  2-سایت وب ام دی 3-سایت کلینیک کلیولند 4-NIH

این مطلب فقط برای آموزش اطلاعات عمومی پزشکی برای عموم مردم است و به هیچ عنوان جنبه تشخیصی درمانی ندارد و جایگزین ویزیت تخصصی و حضوری پزشک نیست.

دکتر مصطفی امیری متخصص مغزواعصاب و فوق تخصص اختلالات خواب

بورد تخصصی مغزواعصاب از دانشگاه تهران

فلوشیپ اختلالات خواب از اسپانیا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)