مدیتیشن خواب : قدرت مدیتیشن خواب و انواع با کلام و بی کلام برای خواب عمیق

مدیتیشن خواب چیست؟

 

اگر شب‌ها به‌سختی به خواب می‌روید، شما تنها نیستید. مشکل بی‌خوابی در 35 تا 50 درصد از بزرگسالان در سراسر جهان وجود دارد.

بسیاری از افراد، مشکلات خواب را با استرس و افسردگی مرتبط می‌دانند. ازآنجایی‌که استرس می‌تواند باعث نگرانی و ایجاد تنش بدنی و ذهنی شود، ممکن است حتی در صورت وجود اندکی اضطراب، به خواب‌رفتن مشکل باشد.

مدیتیشن ممکن است به شروع و بهبود کیفیت خواب شما کمک کند و می‌تواند ذهن و بدن را آرام کند. مدیتیشن، زمانی که قبل از خواب شبانه انجام شود، ممکن است با افزایش آرامش کلی به کاهش بی‌خوابی و مشکلات خواب کمک کند.

با سایت جایروس کلینیک همراه باشید تا در مورد مدیتیشن خواب بیشتر و علمی‌تر یاد بگیریم.

مدیتیشن خواب

مدیتیشن: کیفیت خواب و هورمون‌ها

مدیتیشن می‌تواند بر کیفیت خواب، هورمون‌ها و تغییرات فیزیولوژیکی اثر مثبت داشته باشد. در ادامه برخی از این تأثیرات را می‌بینید:

  1. بهبود کیفیت خواب: مدیتیشن می‌تواند کمک کند به راحتی در خواب فرو رویم و بی‌خوابی را کاهش دهد. همچنین می‌تواند کمک کند به بهبود عمق و کیفیت خواب ما.
  2. کاهش استرس و اضطراب: مدیتیشن به کاهش سطح کورتیزول، هورمون استرس بدن، کمک می‌کند. این باعث می‌شود تا افراد با استرس و اضطراب کمتری روبرو شوند، که می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند.
  3. تعادل هورمونی: مدیتیشن می‌تواند به تعادل ملاتونین، هورمون خواب، کمک کند. این می‌تواند بر تنظیم ریتم سیرکادیان و بهبود کیفیت خواب اثرگذار باشد.
  4. بهبود فعالیت قلب و عروق: مدیتیشن می‌تواند به کاهش فشار خون و ضربان قلب کمک کند، که هر دو می‌توانند به کیفیت خواب بهتر کمک کنند.
  5. کاهش التهاب: مدیتیشن می‌تواند سطوح سایتوکاین‌های التهابی را کاهش دهد. این می‌تواند به بهبود سلامتی عمومی و کیفیت خواب کمک کند.
  6. تقویت سیستم ایمنی: مدیتیشن می‌تواند تاثیر مثبتی بر سیستم ایمنی داشته باشد، که می‌تواند به بهبود خواب و سلامتی عمومی بدن کمک کند.
  7. کاهش درد: مدیتیشن می‌تواند به کاهش ادراک درد و در نتیجه کاهش تجربه درد کمک کند.

مدیتیشن قبل از خواب

دو شیوه مرسوم مدیتیشن برای خواب:

 

  1. مدیتیشن تمرکزی (Focused Meditation)

این روش شامل تمرکز بر روی چیز خاصی مانند تنفس، یک لغت یا حتی یک منظره طبیعی است.

1: در یک مکان آرام و راحت بنشینید یا به رختخواب بروید.

2: چیزی را انتخاب کنید که می‌خواهید روی آن تمرکز کنید، مانند تنفس خود.

3: تمام توجه خود را بر روی آن چیز متمرکز کنید. اگر ذهن شما سرگردان شد، آرام و بی‌درنگ آن را به مدیتیشن بازگردانید.

4: این فرایند را برای حداقل 10 تا 15 دقیقه یا تا زمانی که به خواب بروید، ادامه دهید.

 

2. مدیتیشن تصویرسازی (Visualization Meditation)

این روش شامل تصویرسازی یک مکان یا تجربه آرام‌بخش است.

1: در یک مکان آرام و راحت بنشینید یا به رختخواب بروید.

2: یک تصویر یا تجربه آرام‌بخش را در ذهن خود تصور کنید، مثلاً یک ساحل آرام یا یک جنگل سرسبز.

3: حواس خود را به جزئیات تصویر برسانید – صداها، بوها، حس‌ها، و تمام تجربیاتی که می‌توانید در آن مکان تجربه کنید.

4: این فرایند را برای حداقل 10 تا 15 دقیقه ادامه دهید، یا تا زمانی که به خواب بروید.

با این روش‌های مدیتیشن، شما می‌توانید بدن و ذهن خود را آماده خواب کنید و کیفیت خواب خود را بهبود ببخشید.


 

آموزش قدم به قدم مدیتیشن برای خواب عمیق و کاهش استرس

 

1. آماده سازی:
به مکانی خلوت و راحت بروید، جایی که می‌توانید برای مدتی بدون وقفه آرام باشید. برای این مدیتیشن، می‌توانید در حالت نشسته یا درازکشیده باشید، فقط مطمئن شوید که راحت هستید. اگر می‌خواهید، چشمان خود را ببندید.

2. تمرکز بر تنفس:
ابتدا تمرکز خود را به تنفس برسانید. نفس عمیق بکشید و به آرامی آن را بیرون بدمید. توجه داشته باشید به حس نفس کشیدن و نفس دادن، به حرکت سینه و شکم خود، و به سکونی که با هر نفس دادن حس می‌کنید.

3. تصویرسازی آرامش بخش:
حالا یک مکان آرام بخش را در ذهن خود تصور کنید. این می‌تواند یک ساحل آرام، یک جنگل سرسبز، یا هر مکان دیگری باشد که به شما احساس آرامش می‌دهد. تصور کنید که شما در آن مکان حضور دارید. توجه داشته باشید به جزئیات، به صداها، بوها، و احساساتی که در آن مکان حس می‌کنید.

4. رها کردن استرس و تنش:
با هر نفس عمیق که می‌کشید، تصور کنید که استرس و تنش از بدن شما خارج می‌شود. با هر نفس که بیرون می‌دهید، احساس سبکی و آرامش را تجربه کنید. بگذارید همه نگرانی‌ها، ترس‌ها، و استرس‌ها از شما جدا شوند.

5. مرور مثبت و خوش بینانه روز:
حالا چند دقیقه را صرف کنید و روز خود را با چشم انداز خوش بینانه مرور کنید. تصور کنید که همه چیز به بهترین شکل ممکن پیش می‌رود.

6. بازگشت به آگاهی فعلی:
وقتی آماده شدید، به آرامی به حواس خود برگردید. حرکت کمی به انگشتان و پاهای خود بدهید. اگر چشمانتان بسته است، به آرامی آنها را باز کنید.

7. پایان مدیتیشن:
وقتی که آماده بودید، به آرامی از مکان خود برخیزید. به یاد داشته باشید که احساسات آرامش و صلحی که در این مدیتیشن تجربه کرده‌اید، می‌تواند همراه شما در طول روز باشد.

به یاد داشته باشید، ممکن است در ابتدا تمرین کردن این مدیتیشن کمی چالش برانگیز به نظر برسد، اما با تمرین مرتب و صبر، می‌توانید به بهبود کیفیت خواب و کاهش استرس خود کمک کنید.

 

منابع:

در ادامه، لیستی از منابع علمی قابل اعتماد وجود دارد که اطلاعات مرتبط با تأثیر مدیتیشن بر کیفیت خواب، هورمون‌ها، و تغییرات فیزیولوژیکی را ارائه می‌دهند:

1. “Meditation and Yoga Can Modulate Brain Mechanisms That Affect Behavior and Anxiety-A Modern Scientific Perspective” published in *Aging and Disease*, 2016.
2. “Effectiveness of a Meditation-Based Stress Management Program as an Adjunct to Pharmacotherapy in Patients with Anxiety Disorder” published in *Journal of Psychosomatic Research*, 2008.
3. “Mindfulness Meditation and Improvement in Sleep Quality and Daytime Impairment Among Older Adults with Sleep Disturbances” published in *JAMA Internal Medicine*, 2015.
4. “The effects of mindfulness-based stress reduction on sleep disturbance: a systematic review” published in *Explore (NY)*, 2014.
5. “Mindfulness meditation and the immune system: a systematic review of randomized controlled trials” published in *Annals of the New York Academy of Sciences*, 2016.
6. “The Effect of Mindfulness-Based Therapy on Anxiety and Depression: A Meta-Analytic Review” published in *Journal of Consulting and Clinical Psychology*, 2010.
7. “The underlying anatomical correlates of long-term meditation

لطفا توجه داشته باشید که این منابع به زبان انگلیسی هستند و برای دسترسی به متن کامل برخی از این مقالات، ممکن است نیاز به دسترسی به پایگاه‌های داده علمی یا اشتراک در ژورنال‌های مربوطه باشد.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *