فیزیوتراپی فلج صورت یا فلج بلز در بهترین مرکز توانبخشی و فیزیوتراپی

فیزیوتراپی فلج صورت

 

فیزیوتراپی فلج صورت

فلج بلز یا فلج صورت یک نوع ضعف و فلج شدن در عضله های صورت است که تصور می رود به خاطر مبتلا شدن عصب های صورت به یک ویروس عفونی بروز پیدا می کند.

بیشتر بیماران معمولا در طول 3 الی 6 ماه به طور کامل بهبود پیدا می کنند.اما چیزی در حدود 20 درصد بیماران برای همیشه این ضعف را با خود به همراه خواهند داشت.

فیزیوتراپی فلج صورت
فیزیوتراپی فلج صورت

این دسته از افراد معمولا به هنگام غذا خوردن، نوشیدن و حرف زدن مشکل پیدا خواهند کرد و مسئله تا به حدی جدی خواهد شد که بیان حالات چهره مانند لبخند زدن نیز برایشان دشوار خواهد شد.

البته نباید از اثرات روحی و روانی این عارضه نیز گذشت. بیشتر این بیماران به تدریج دچار غم و افسردگی نیز خواهند شد

به هنگام شروع این عارضه ، بیماران باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی و تشخیص این عارضه و کنترل آن باشند (مانند دارو درمانی و مراقبت های ویژه از چشم ) .در ابتدا ، ورزش های صورت بسیار نامناسب خواهد بود چرا که عصب های صورت به زمانی برای بهبودی احتیاج دارند.

حرکات اجباری صورت می تواند اثرات کمی به نسبت ورزش دادن قسمت سالم صورت داشته باشد

در ادامه حتی ممکن است این حرکات مضر نیز باشند و احتمالا موجب پرش و حرکات ناخواسته صورت خواهند شد

فیزیوتراپی فلج صورت
فیزیوتراپی فلج صورت

در صورتی که ضعف عضلات صورتتان بیش از 3 الی 6 ماه طول کشید، بهترین کار این است که قرار ملاقاتی با یک فیزیوتراپیست تنظیم کنید تا به شما کمک کند.

فیزیوتراپیست می تواند روند بهبود و ریکاوری بیمار را تسریع بخشیده و تا جایی با بیمار کار کند تا بتوان برای وی یک برنامه درمانی شخصی طراحی کرد.

این درمان ها ممکن است شامل تکنیک های ریلکسیشن عضلات صورت، و هم چنین تمرینات بازآموزی در برابر آینه باشد.

حتی بیمارانی که مدت هاست دچار این عارضه شده اند و با این ضعف کنار آمده اند نیز می توانند از این گونه درمان ها منافع بی شماری را به دست آورند.

تمرین برای فلج بلز

تمرین های مختلفی برای فلج بل یا فلج صورت وجود دارد که می توانید آن ها را از فیزیوتراپیست خود یاد بگیرید. تیم فیزیوتراپی شایگان مهر آماده است تا کلیه درمان های فلج بلز و فیزیوتراپی فلج صورت را به شما عزیزان ارائه کند. علاوه بر این می توانید با مجموعه تماس گرفته و درخواست فیزیوتراپیست در منزل را داشته باشید.

درمان قطعی فلج بلز

نمی توان با قطعیت گفت که کدام نوع از درمان برای درمان فلج صورت مفید تر است اما باید این گونه ذکر کرد که هر درمانی که در پیش گرفته اید، باید توانبخشی و فیزیوتراپی پس از آن را به شدت جدی بگیرید چرا که بدون توانبخشی نه تنها علائم این بیماری از بین نخواهند رفت بلکه ممکن است به مرور زمان شدت بیشتری نیز پیدا کندد.

ورزش برای درمان فلج صورت

با انجام این ماساژها برای تمرینات خود حاضر شوید

قبل از این که هرگونه تمرینی انجام دهید ، باید در ابتدا ، ماساژ صورت خود را انجام دهید .در ادامه به روش صحیح ماساژ اشاره می کنیم :

از انگشتان خود استفاده کرده و ماساژ دهید و سپس پوست خود را به آهستگی ازگوشه دهان به سمت گوش ها بکشید و بعد آن را به شکلی دورانی تا استخوان آرواره ماساژ دهید

همین الگو را برای چانه و پیشانی نیز استفاده کنید

با انگشت ،پیشانی را به سمت بالا و تا خط رویش موها بکشید (دو الی سه بار).

همین کار را با ناحیه گونه ها انجام دهید یا این که با ملایمت با نوک انگشت به پیشانی خود بزنید.

تمرینات کوتاه و کاربردی برای خانه

پیش از این که به این تمرینات بپردازیم باید بگوییم که گرچه انجام آن ها بسیار مهم است اما نباید به خود فشار بیاورید و اگر عضلات صورتتان آماده نیست، تمرینات را به زمان دیگری موکول کنید.

تمریناتی برای کنترل پلک ها

به زمین نگاه کنید

پشت انگشت اشاره خود را روی پلک آسیب دیده بگذارید تا آن را بسته نگه دارد

از دست آزاد دیگرتان استفاده کنید ،پلک آسیب دیده را بالا کشیده و سعی کنید که ابروها برسانید.

تلاش کنید که هر دو پلک را با هم فشار دهید

چشم های خود را چپ کنید ، گویی که در حال نگاه کردن به خورشید هستید

شما می توانید علاوه بر این درمان میمیک چهره را نیز امتحان کنید. این روش که توسط پزشک معروف گوش؛حلق؛بینی (پیتر دورایس) در دهه 70 کشف شد، روش بسیار خوبی برای حفظ تقارن و تعادل چهره به حساب می آید .

در ادامه تصمیم داریم به شیوه ی انجام این روش بپردازیم.

 

فیزیوتراپی فلج صورت
فیزیوتراپی فلج صورت

جلسه اول با انجام تمرینات ماساژ ،حداقل به مدت 10 الی 15 دقیقه آغاز می شود.این ماساژ معمولا شامل ماساژ دورانی برای ناحیه ای که آسیب دیده است یا کل چهره می شود .

سپس،کشش عضلات را متوقف می سازیم تا عضله ی آسیب  دیده اندکی استراحت کند.

وقتی که عملیات گرم کردن تکمیل شد ، مراحل زیر را برای انجام این تمرین در نظر بگیرید :

 

حرکت های اساسی و اولیه : تمرینات خاصی نظیر چین و چروک پیشانی، بستن چشم، لبخند زدن، دندان قروچه کردن  و حرکات لب به شما آموزش داده می شود. این ها تمرینات با سرعت ها و شدت های متفاوت انجام می شود.

حرکت آرواره (فک ): ریلکسن کردن فک پایین، تمرین دهان و حرکات چشم نیز انجام خواهد شد

تمرینات بستن دهان : این تمرین شامل پر کردن لپ ها با میزان های مختلف هوا می باشد. هم چنین تلاش می شود که تمرین باز نگه داشتن چشم ها در حال خوردن و نوشیدن نیز اموزش داده شود

تمرینات حالت های بیان چهره : در طول فیزیوتراپی فلج صورت به شما آموزش داده خواهد شد که چگونه می توانید دوباره از عضلات صورتتان برای بیان حالات چهره مانند خشم و تعجب استفاده کنید.

فیزیوتراپی در منزل

یکی از نکات مهم و ضروری این است که از فیزیوتراپیستی که در منزل شما را درمان می کند ، درخواست کنید که کارت نظام پزشکی خود را به شما نشان دهد . چرا که متاسفانه امروزه افراد سودجوی فراوانی هستند که از موقعیت بغرنج بیمار برای منفعت طلبی خود استفاده می کنند.

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید 

مرکز درمانی شایگان مهر


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *