غذاهای مناسب برای افسردگی

غذاهای مناسب برای افسردگی

بوقلمون

بوقلمون حاوی پروتئین سازنده تریپتوفان است که بدن برای ساخت سروتونین استفاده می کند. سروتونین یک ماده شیمیایی است که نقش مهمی در افسردگی دارد. در حقیقت برخی داروهای ضد افسردگی با هدف قرار دادن طرقه مصرف سروتونین توسط مغز کار می کنند. مرغ و سویا نیز دارای همین اثرات هستند.

آجیل برزیلی

این میان وعده سرشار از سلنیوم است که از بدن در مقابل ذرات کوچک و مخرب به نام رادیکال های آزاد محافظت می کند. یک تحقیق در این زمینه نشان داد که افراد جوانی که از این ماده مغذی در رژیم غذایی خود استفاده نمی کنند، بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند. با این حال نمی توان گفت که کمبود سلنیوم باعث افسردگی می شود. تنها مقدار کمی از این آجیل تقریبا نیمی از تمام نیازمندی های روزانه شما از مواد معدنی را تامین می کند، بنابراین مراقب میزان مصرف این ماده خوراکی باشید. دیگر مواد غذایی حاوی این ماده معدنی عبارتند از برنج قهوه ای، گوشت گاو بدون چربی و دانه آفتابگردان.

هویج

هویج حاوی مقدار زیادی بتاکاروتن است که این ماده مغذی در کدو، اسفناج، سیب زمینی شیرین و طالبی نیز موجود می باشد. بررسی ها نشان داده اند که این ماده مغذی سطح افسردگی را کاهش می دهد. شواهد کافی در مورد پیشگیری از اختلال توسط این ماده غذایی وجود ندارد، اما مصرف بیشتر آن در رژیم غذایی مضر نخواهد بود.

نرم تنان و صدف

غذاهای دریایی منبع خوبی از ویتامین B 12 هستند که سطح پایین آن احتمال بروز افسردگی را افزایش می دهد. کمبود این ویتامین باعث کمبود ماده به نام آدنوزیل متیونین (SAM) می شود که مغز برای پردازش دیگر مواد شیمیایی موثر بر خلق و خو نیاز دارد. اگر به دنبال منابع دیگری از ویتامین B 12 هستید، غذاهایی مانند گوشت گاو بدون چربی، شیر و تخم مرغ را نیز امتحان کنید.

قهوه

مقدار کمی از کافئین به شما کمک می کند تا احساس سرزندگی بیشتری داشته باشید. اما اگر مبتلا به افسردگی پس از زایمان هستید یا دچار اختلال هراس شده اید، کافئین می تواند علائم بیماری را بدتر سازد.

سبزیجات

سبزیجات سرشار از فولات هستند که سلول های مغز برای اینکه بتوانند به خوبی کار کنند و از شما در مقابل افسردگی محافظت کنند، به آن نیاز دارند. تولید کنندگان مواد غذایی این ویتامین را که ویتامین B9 نیز نامیده می شود، به محصولات خود اضافه می کنند تا برنج و ماکارونی را غنی شده کنند. این ویتامین در عدس، لوبیا و مارچوبه نیز موجود است.

ماهی

ماهی آزاد، ماهی تن و شاه ماهی دارای چربی های اشباع نشده هستند. محققان تصور می کنند این چربی ها به مبارزه با افسردگی کمک می کنند. یک نوع از این چربی ها اسیدهای چرب امگا 3 نامیده می شود که به سلول های مغز کمک می کند تا از مواد شیمیایی موثر بر خلق و خو استفاده کنند. برخی بررسی ها در این زمینه نشان داده اند که افرادی که افسرده نیستند، سطح بیشتری از امگا 3 در بدن خود دارند نسبت به کسانی که افسرده شده اند.

شیر

شیر منبع خوبی از ویتامین D می باشد. اگر مقدار کمی از این ماده مغذی را در بدن خود داشته باشید، گاهی باعث بروز افسردگی می شود. تحقیقی در این زمینه نشان داد افرادی که از مکمل های ویتامین D استفاده می کنند یک سال بعد کمتر از دیگران افسرده هستند. اگر شیر دوست ندارید، ویتامین D را از طریق مواد غذایی دیگر، مانند غلات، آب میوه و ماهی جذب کنید.

منبع:

http://www.webmd.com/depression/ss/slideshow-foods-fight-depression

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «غذاهای مناسب برای افسردگی»

  1. سلام
    مدتیه که تو خودم دارم رنج میکشم بارها شده به خاطر,مشکلاتم فکر خودکشی بسرم زده انواع قرصهارو میخورم که اروم بشم ولی نمیشم لطفا کمکم کنید دلم برای بچگیام تنگ شده میخوام ازادو اروم بشم ولی متاسفانه این فکرا ولم نمیکنن خواهش میکنم کمکم کنید, و بگید چه کنم

    1. دکتر ندا فرزانه روانپزشک و رواندرمانگر

      با سلام و احترام
      با توجه به اینکه افکار خودکشی؛ از اورژانسهای روانپزشکی است ، بنابراین نیاز هست که در اولین موقع به روانپزشک برای بررسی فوری مراجعه نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *