علل کوری ناگهانی یا کاهش دید ناگهانی را مرور کنیم!

vision loss2

 

از دست دادن ناگهانی دید با علل مختلف در سنین متفاوت دیده می شود.

بیماران به صورت های مختلفی شکایت خود را بیان می کنند؛ مه آ لود شدن، آ مدن پرده ، نقاط سیاه و تاری دید. زمان این تاری دید از چند ثانیه تا چند ساعت متغیر است و می تواند یک بار رخ دهد و یا چندین بار در روز تکرار شود و بالاخره پایدار شود.

شایع ترین علت آن ایسکمی است و معمولا عوامل خطر قلبی و عروقی وجود دارد. در گیری عروق کرونر و شواهد آترواسکلروز در اندام ها  و سایر ارگانها دیده می شود.

علل دیگر شامل عفونت، التهاب، و اسکولیت،  تروما، علل ساختاری و یا انسداد و در آخر علل ایدیوپاتیک است.

ایسکمی رخ داده باعث اختلال در رساندن اکسیژن و مواد مغذی به سلولهای عصبی و فیبرهای عصبی می شود.

از دست دادن دید یکطرفه در افراد زیر 40 سال معمولا فرآیند خوش خیمی است مثلا در اثر اسپاسم شریان ها در زمینه میگرن، ولی از دست دادن دید دو طرفه فرآیند مهمی است و باید به علل عروقی مثل سکته دو طرفه لوب بینایی و یا انسداد کاروتید فکر کرد و بررسی انجام داد.

این بیماری در مردان دو برابر زنها شیوع دارد.

ظاهر چشم در معاینه مهم است.چون وجود درد بدون ترشح احتمال التهاب عصب چشم/optic neuritis و یا کلانتر و یا سینوزیت را مطرح می کند و در صورت سالم بودن معاینه ظاهری چشم ، علل خارج چشمی مطرح می شود.

وقتی برای بیماری تاری دید مطرح می شود عوامل مختلفی باید مد نظر باشد:

1.درگیری شریان مرکزی چشم

2.درگیری ورید مرکزی چشم

3.آسیب قرنیه چشم

4.آتریت سلول ژانت

5.سردرد میگرنی

6. آدم مغزی و بدنبال آن ورم عصب چشم

7.بیماری سیکل سل

8.نوروپاتی عصب چشم در زمینه ایسکمی

9.نوروپاتی عصب چشم در زمینه ضایعه فشار نده

10.اسکلریت

بررسی های لازم:

انجام آزمایشات قند و چربی و تیرویید  کبدی و واسکولتی

انجام ام آر ای مغز و چشم

انجام بررسی عروق مغز

انجام بررسی قلبی

مشاوره چشم

درمان بستگی به تشخیص دارد، از آنجا که شایع ترین علت ایسکمی است، البته بعد از رد علل چشمی و عفونت؛ دادن آ نتی پلاکت مثل آسپیرین،  یا کلوپیدگرول یا اگرنوکس در راس کارها قرار دارد.

در صورت مطرح شدن التهاب عصب چشم optic neuritis دادن کورتن می تواند کمک کننده باشد.

 

[divider]

دکتر زهرا وهابی

 

♦  دکتر زهرا وهابی متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات – دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران♦

مدیر دپارتمان بیماریهای ستون فقرات و اختلالات عصب و عضله مجموعه کلینیک های تخصصی آلومینا

کلینیک آلومینا مرکز فوق تخصصی پیشگیری و درمان اختلالات مغز و اعصاب و روان در ایران است.

تماس با ما


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

29 دیدگاه دربارهٔ «علل کوری ناگهانی یا کاهش دید ناگهانی را مرور کنیم!»

  1. سلام
    من که ۱۸ سالم هم هست امروز به طور ناگهانی خییلی شدید یه خط سمت راست سرم از بالای چشمم درد گرفت و بعدشم دوتا چشمام یه ناحیه هایی نمی‌دیدند و مثل اینگه تو خورشید نگاه کرده باشم ولی فضای زیادی اونجوری شده بود بعد از ۱ ساعت تقریبا خوب شد ولی سردرد موند بعد که یکم خوابیدم بهتر شد ولی هنوز درد میکنه
    میشه بگید چرا این اتفاق افتاده ؟
    و آیا به نظرتون الان که خوب شدم تقریبا نیازی به مراجعه به دکتر هست ؟
    ممنون از سایت خوبتون

  2. سلام وقت تان بخیر من به مدت ۷ ماه دیدم خیلی ضعیف شده و هر روز ضعیفتر هم‌ میشود من ۲۶ سال سن دارم و در آلمان زندگی میکنم قبلا با داکتر تماس گرفتم برایم عینک‌داده‌و با وجود عینک هم سردرد میشوم و هم دید من کمتر میشود . در فامیل هم بیشتر اعضای فامیل ما به مشکل بینایی مواجه هستند و همه عینک می‌ پوشند . مه سیاتیک هم دارم و این مشکل از وقت آلمان آمدم شروع شد و بینایی من هم از زمانی اینجا آمدم کمتر شده میتوانید بگوید چکار کنم و چرا اینگونه شده

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست گرامی
      طبق مواردی که مطرح کردید موضوع کاهش دید و ضعیف شدن چشم را به صورت ارثی در خانواده دارید و این عامل مهمی در ابتلا شما می تواند باشد. جهت بررسی این موضوع و ارائه راهکار مناسب نیاز به معاینه و ارزیابی چشم شما می باشد. توصیه می شود توسط متخصص چشم پزشک معابنه شوید و متناسب با شرایط دید شما، راهکار مناسب اتخاذ گردد.

  3. سلام خسته نباشید دایی بنده 10سال پیش تصادف میکنه و بعد اون تصادف به مرور دید چشماش کاهش پیدا کرد و بعد چندماه کلا نابینا شد
    گاهی غذای خوب میخوره و خوب استراحت میکنه چند ثانیه صبح ها بعد بیدار شدن میبینه در حد تشخیص اشیا و رنگ
    8ساله پیگیر نشده. الان من میخوام پیگیری کنم چون مطمئنم چشماش سالمه
    راهنمایی کنین باید چیکار کنم

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست
      جهت بررسی این موضوع و پاسخ دقیق، نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی دایی گرامی تان می باشد. توصیه می شود ابتدا ارزیابی لازم توسط متخصص جشم پزشک صورت گیرد. در صورت نیاز با صلاحدید پزشک، به متخصص مغز و اعصاب ارجاع داده خواهید شد.

  4. سلام.ببخشید راستش من یه چند وقته که مشکلی دارم اونم اینه که من در طول شبانه روز کامل احساس خواب دارم ینی چشمام همه چیزو نه تار نه تاریک و نه چیز دیگه ای میبینه
    مثل وقتیه ک از خواب بلند شدی و هنوز با اطراف اشنا نیستی و نور چراغ منو دیوونه میکنه و چشمام رو خیلی اذیت میکنه
    باید چیکار کنم؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست گرامی
      علل متعددی می تواند موجب بروز این حالت گردد. جهت بررسی این موضوع و ارائه راهکار مناسب، نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی شما می باشد. توصیه می شود توسط متخصص مغز و اعصاب معاینه شوید. در صورت تمایل، با مرکز شماره یک تماس بگیرید همکاران راهنماییتان می کنند.

  5. سلام وقتتون بخیر
    شوهرم هرچندمدت دید چشماش کم میشه برای این موضوع دکتر نرفته ولی حدود دو هفته پیش که آزمایش کلی داده هم چربی داشته هم آنزیمای کبدیش مورد پیدا کرده به نظر شما علت کم شدن دیدش همین هاست یا دکتر برن مجدد؟چون برای درمان کبد دارو مصرف میکنه دارو برای چربی دکتر تجویز نکرده چون تداخل داشته.ممنون

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست گرامی
      توصیه می شود در این خصوص، معاینات لازم توسط متخصص چشم صورت گیرد. عوامل متعددی می تواند موجب کاهش دید چشم گردد.

  6. سلام. تشخیص التهاب عصب چشم از چه طریق ممکنه؟ام آر ای از مغز. عکس رنگی چشم . سی تی اسکن. معاینه چشم از نزدیک. Esr خون.

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      بستی به ارزیابی بالینی فرد و میزان اختلال دارد.
      معمولا جهت بررسی و تخیص از روش های زیر استفاده می شود:
      معاینه چشم
      افتالموسکوپی
      تصویربرداری
      توموگرافی
      آزمایش خون و ….

  7. سلام مادرمن ۶۰ سالشه ویه مدتی هست چشم چپش فقط یه ذره قسمت بالایی رامیبینه متخصص چشم ومغزواعصاب هم بردیم از چشاش وکلیه سرش عکس وازمایش های مختلفی گرفتندوهرکدوم داروه وامپول های خاصی تجویزکردند متاسفانه تاحالافرقی نکرده ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      جهت بررسی این موضوع و ارائه راهکار مناسب، نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی وی می باشد.
      متاسفانه بدون بررسی طبی نمی توانیم نظری در این خصوص ارائه دهیم.
      در صورت تمایل با مرکز شماره یک تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.
      با آرزوی سلامتی برای مادر گرامی تان

  8. سلام. دوستی دارم که در اثر تب از 7 سالگی چشم چپش کور شده در حال حاضر 35 سال دارد آیا این چشم با عمل جراحی بینایش را به دست می‌آورد. چشم او ظاهرن سالم است

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست گرامی
      جهت پاسخ در این خصوص نیاز به معاینه فرد توسط چشم پزشک می باشد.

  9. با سلام پدر من یهویی دید یه چشمشو از دست داده ام ار ای مغز و رگ گردن و نوار و عکس چشم هم رفتت اما چیزی نشون نداده بطور مداوم هم آسپرین استفاده میکنه دلیلش چی میتونه باشه و این نابینایی موقتیه؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      برای پاسخ دقیق در این خصوص نیاز به معاینه و ارزیابی پدر گرمیتان می باشد. بدون بررسی طبی نمیتوانیم نظری در این خصوص ارائه دهیم.

  10. سلام اقای دکتر.من درجه چشامم یکیش ۷ هستش یکی دیگه6/75.
    21سالمم هس.دو روزه یکی از چشام دیدش خیییییییلی کم شده سوی نورش کم شده واقعا حتی گاهی خیلی چیزارو هم با چشم چپم نمیبینم ولی چشم راستم مشکلی نداره و کاملا خوب میبینه.اینم بگم که ۴ روز پیش چشم چپم بشدت درد میکرد و بعدش اینجوری شد…خیلی نگرانم توروخدا راهنماییم کنین.ابریزش چشمی هم نداشتم و ندارم خارشو قرمزی هم نه

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      برای پاسخ قطعی در این خصوص نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی می باشد.
      بدون بررسی طبی نمی توانیم نظر قطعی در این خصوص ارائه دهیم.

  11. با سلام. ببخشید من یک شب به طور تصادفی پاشدم با یک چشمم به اطراف نگاه کردم دیدم چیزی نمی بینم ولی وقتی با چشم دیگه ام نگاه کردم دیدم می بینم. در واقع وقتی با هر دو چشمم نگاه می کنم بدون مشکل در روز و شب می بینم ولی وقتی چشم سمت راستم رو می بندم و فقط با چشم چپم نگاه می کنم تو تاریکی شب به طور کاملا مشخص همه چی رو سیاه تر و خیلی تاریک تر می بینم تا حدی که بعضی چیزها رو کلا نمی بینم. می خواستم ببینم این می تونه معنیش این باشه که چشم چپم دچار شب کوریه؟ آیا شب کوری می تونه فقط یک چشم رو درگیر کنه و چشم دیگه رو نه؟ اگه اینطوره مبتلایانی که فقط یک چشمشون شب کوری داره وقتی با هر دو چشم تو تاریکی نگاه می کنن باز کاهش دید رو احساس می کنن یا خیر؟ که اگه پاسخ خیر باشه پس من شب کوری ندارم و بی خودی حساس شدم. راستی من نزدیک بینم و نمره چشمم بالاست و حدود 6 و آستیگماتیسم شدید هم دارم ولی حدود سه سالی می شه چشمم ضعیف تر نشده یعنی از 27 سالگی به این ور شیشه های عینکم رو عوض نکردم و به چشم پزشک هم مراجعه نکردم. قبل از 27 سالگی هر سال چشمم ضعیف می شد. لطفا من رو از نگرانی دربیارین. ممنون.

    1. سلام.الان من دوروز دییقا همین مشکل رو دارم و متاسفانه تو سفرم نمیتونم برم دکتر خیییییلی نگرانم کرده.مشکل شما حل شد؟؟ چیکار کردین اخرش

  12. سلام پدرم یک چشمش رو ازدست داده (اول یک نقطه در سمت چپ بود بعد به صورت غبار بر روی چشم وبعد نابینایی)الان چشم دیگه بعد از چند ماه ،اول به صورت غبارشد وبعد ازیکی دوروز بینایی بسیار کم شده (چشم پزشکا گفتند چشم مشکلی نداره واز مغز واعصابه )میخواستم بدونم راهی برای درمان یا بهبودش وجود داره ممنون

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام، دوست گرامی نیاز به بررسی و معاینه وی است. از لحاظ پزشکی و اخلاقی بدون بررسی های بالینی و طبی امکان تشخیص و یا راه کار مناسب نمی باشد. در صورت تمایل می توانید با مرکز شماره یک (دپارتمان مغز و اعصاب) تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

  13. سلام…چندین ماه پیش مادرم دچار درد در چشم راست شد…ولی بعد مدتی خوب شد و دیگه دکتر نرفت…یه روز از خواب پاشد و دید چشم راستش کم شده بود…روز به روز دیدش کمتر میشد…تا جایی ک الان دکتر ها قطع امید کردن…هییچ دکتری نفهمید دردش چیه….خیلی دکترها رفتیم مشهد تهران رشت….ولی هیچکدوم نفهمیدن….قارچ و عفونت هم نیس تو ازمایش نشون داد…توموری هم درکار نیست…هیچ دلیلی نداره ینی؟؟؟؟فقد چن روز پیش دونه های اگزما روی سرش شکل گرفت که فک نکنم ربطی داشته باشه…راهنمایی کنید !….

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام، دوست گرامی قطعا بدون معاینه مادرتان و بررسی های طبی لازم نمیتوان تشخیص یا راه کار مناسب ارائه کرد. توصیه میشود توسط پزشک متخصص چشم و پزشک متخصص مغز و اعصاب حاذق بررسی دقیق تری انجام شود تا علت مشخص گردد و متناسب با آن درمان مناسب اتخاذ گردد. امیدواریم مشکل مادرتان به زودی رفع گردد.

  14. سلام وقتتون بخیر…حدود دوسه روز پیش برادر۱۸ساله ام که امسال کنکور داره و به شدت مشغول درس خواندن است از کاهش دید شکایت داشت امروز به دکتر مراجعه کرد بعد معاینه توسط چند نوع دستگاه متوجه شدیم که ساختار چشم کاملا سالمه اما یکی از چشماش دید کامل داره درصورتی که چشم دیگه بطور ناگهانی دید ۷دهم داره یه قطره براش ریختن که مانع فشار آوردن به چشمش میشه و عکسoctبراش نوشتن….خیلی نگرانم ممنون میشم اگه راهنماییم کنید در ارتباط با تشخیص احتمالی وراه های درمان

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و تحقیقات پزشکی

      سلام، دوست گرامی نیاز به معاینه و بررسی بالینی دارد تا بتوان به طور دقیق اختلال را تشخیص داد. توصیه میشود بدون نگرانی و پیش داوری معاینات توسط پزشک معالج وی انجام شود تا علت مشخص شود و درمان مناسب اتخاذ گردد.

  15. سلام خسته نباشید ببخشید خط خطی شدن های روی چشم که بر اثر اسب چشم ایجاد میشن برطرف میشه بدون جراحی و اینا با قطره و پماد ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *