علت سرفه کردن های زیاد چیست؟

علت سرفه کردن های زیاد چیست؟
علت سرفه کردن های زیاد چیست؟

ممکن است تصور کنید سرفه های ناشی از یک سرماخوردگی ظرف یک هفته برطرف می شوند. اما سرفه های معمولی – سرفه هایی که ناشی از بیماری های جدی تر نیستند – حدود 18 روز تداوم خواهند داشت.

علت اکثر سرفه ها ویروس ها می باشند. بنابراین آنتی بیوتیک ها برای درمان سرفه ها کمکی نمی کنند، بلکه برای درمان بیماری های باکتریایی استفاده می شوند. روش های درمانی دیگری می توانند به کمتر شدن سرفه ها کمک کنند و به شما احساس بهتری بدهند. اما به هرحال هیچ درمانی نمی تواند این سرفه ها را به طور کامل درمان کند.

برای اینکه میزان سرفه های شما قبل از خواب کاهش یابد، می توانید از قرص های سرفه یا آب نبات های سفت استفاده کنید. مکیدن هر یک از اینها میزان سرفه ها را کاهش می دهد. مکیدن آب نبات سفت باعث کاهش غلغلک و خارش پشت گلو می شود.

اگر از عسل یا قرص ضد سرفه استفاده کنید، میزان سرفه های شبانه کمتر شده و شب بهتر خواهید خوابید. بزرگسالان می توانند 2 قاشق چایخوری عسل قبل از خواب بخورند. عسل برای نوزادان کمتر از 1 سال توصیه نمی شود.

تصور می شود برای کاهش میزان سرفه ها می توان از ترکیب چند دارو استفاده کرد، اما این روش درست نیست. این محصولات بیشتر از یک دارو در خود دارند که خطر بروز عوارض جانبی را افزایش می دهد. کودکان زیر 4 سال نباید هیچ داروی سرماخوردگی مصرف کنند. اگر کودک شما بین 4 تا 6 سال است، حتما به پزشک مشورت کنید.

اکثر اوقات سرفه ها به خودی خود برطرف می شوند، اما اگر سرفه های شما با خلط غلیظ یا صدای خس خس همراه است، حتما به پزشک مراجعه کنید. خس خس همرا با نفس کشیدن ممکن است نشانه برونشیت، آسم یا مشکل تنفسی دیگری باشد که حتما باید به پزشک مراجعه شود.

اگر مشکل تنفسی دارید یا سرفه هایتان با خون همراه است، حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر نوزاد شما نیز سرفه های سنگین می کند که باعث نگرانی شما شده، به پزشک مراجعه کنید.

استفاده از دستگاه بخور با بوی اکالیپتوس سرفه را کاهش می دهد. بخار را در ناحیه قفسه سینه و گردن خود انتشار دهید. از این روش برای کودکان زیر 2 سال استفاده نکنید.

در بزرگسالان اگر سرفه بیشتر از 8 هفته طول بکشد، حتما به پزشک مراجعه کنید. اکثر اوقات سرفه ها به خودی خود برطرف می شوند. اما اگر علائم دیگری مانند افزایش وزن، تنگی نفس، سرفه همراه با خون را مشاهده کردید، هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

تصور می شود زرد یا سبز بودن مخاط همراه سرفه به معنای عفونت سینوسی است، اما در حقیقت بخش طبیعی سرماخوردگی محسوب می شود. این نوع مخاط غلیظ تر و سخت تر از آن است که به سینوس ها مربوط باشد و ممکن است بر روی صورت خود احساس فشار داشته باشید. در عین حال این مسئله نیز نشان دهنده عفونت سینوسی نیست و نیازی به آنتی بیوتیک نمی باشد. اگر این مشکل بیش از 10 روز طول کشید، به پزشک مراجعه کنید.

سوزش سر دل نیز باعث سرفه های طولانی هم در بزرگسالان و هم در کودکان می شود. اسیدی که از معده به سمت بالا می آید، عصب ها را تحریک کرده و منجر به سرفه می شود. از نوشیدن الکل اجتناب کنید، 2 تا 3 ساعت قبل از خواب چیزی نخورید و سعی کنید سرتان در هنگام خواب کمی بالا بدنتان قرار گیرد.

اگر در زمان خواب سرتان کمی بالاتر از بدنتان قرار داشته باشد، مخاط به پشت گلو راه پیدا نمی کند و همچنین اسید از معده به سمت بالا حرکت نمی کند و میزان سرفه ها کاهش پیدا می کند.

هوای خشک گلو را تحریک می کند. مرطوب کننده هوا و مرطوب کردن مسیرهوایی نفس کشیدن را راحت تر می کند. اما از رطوبت بیش از اندازه هوا نیز اجتناب کنید. میزان رطوبت هوا بهتر است بین 40 تا 50 درصد. رطوبت زیاد تاثیر معکوس بر روی گلو دارد. دستگاه بخارساز خود را به طور مرتب تمیز کنید.

آنتی هیستامین گاهی میزان مخاط گلو را کاهش می دهد و راه هوایی را گشادتر می کند. این دارو توده های گلو را از بین می برد و تنفس را آسان می کند. به همین دلیل معمولا در بین داروهای سرماخوردگی و سرفه آنتی هیستامین را مشاهده می کنید. داروهایی که برای شب ساخته می شوند، معمولا خواب آور هستند و به این ترتیب تاثیر بهتری خواهند داشت.

به یاد داشته باشید که داروی آنتی هیستامین به درمان سرفه های ناشی از سیگار کشیدن، آمفیزم، پنومونی، آسم و برونشیت مزمن کمکی نمی کند.

بسساری معتقدند که نوشیدن شیر باعث تولید مخاط بیشتر می شود، اما شواهدی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. با این حال بسیاری از متخصصان معتقدند که نوشیدنی های غلیظ گلو را می پوشانند و مخاط را غلیظ تر می کنند. نوشیدن چای سبز گزینه خوبی محسوب می شود. این نوشیدنی مدت ها برای تسکین گلو درد استفاده شده است. به علاوه تحقیقات نشان داده اند که چای سبز حاوی آنتی اکسیدان است و به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک می کند.

سعی کنید مخاط موجود در گلو را از طریق دهان خارج کنید، اما بلعیدن آنها نیز مشکلی به وجود نمی آورد. این مخاط در حقیقت نوعی پروتئین است که در معده هضم خواهد شد و هرگز به بالا برنخواهد گشت.

لینک منبع: اینجا کلیک کنید.

نگارنده: سمیه محمدی 

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *