شناخت مشکلات شبانگاهی در کودکان

مشکلات شبانگاهی در کودکان

در هر خانه ای حداقل  گاهی مشکلات خوابانیدن کودک در هنگام شب وجود دارد که خوابیدن را برای مادر و احتمالا پدر غیر ممکن میسازد . راه رفتن در خواب ،وحشت های شبانه ،اضطراب از جدا شدن و بی خوابی ایجاد شده در اثر یک بیماری و یا هیجان بیش از حد میتواند در هر زمان و در هر خانواده ای روی دهد.

اگر نیاز های خواب کودکان و والدین یکسان بود ،خوابیدن در هنگام شب برای همه  خانوده بسیار اسان تر می بود ،ولی چنین نیست هر کسی نیازمند مراحلی در خواب است که یکی از ان ها مرحله ((خواب توام با حرکات سریع چشم)) و دیگری مرحله (ارتدوکس ) نامیده میشود .مرحله ارتدوکس شامل چهار مرحله  تدریجا عمیق شونده خوتب است که در افراد بالغ و در کودکان بزرگتر در چرخه های حدودا نود دقیقه ای در هنگام شب تکرار میشود .کودکان کم سن نیز همین مراحل را میگذرانند ،ولی این چرخه ها در ان ها  تنها حدود پنج دقیقه طول میکشد  این بدان معناست که نوزادان و کودکان خواب سبک تری دارند .هشتاد در صد خواب نوزادان عمیق است .

بسیاری از متخصصان کودک معتقدند که الگوی کلی خواب کودکان بدین ترتیب اس که یک کودک دو ساله بهطور متوسط به دوازده ساعت خواب در شب ،به علاوه یک تا دو ساعت چرت بعدازظهرنیاز دارد.در شش سالگی ،کودک هنوز نیازمند دوازده  ساعت خواب ولی با چرت های کوتاه تری است.

به خاطر بسپارید که این زمان ها ، زمان های متوسط خواب هستند و کودکی که ساعات بیشتر یا کمتری را میخوابد لزوما غیر طبیعی نیست.

هر کس برای اینکه بتواند در روز به خوبی کار کند ،باید شب ها به بهترین وجه ممکن استراحت کند شب هنگام نباید صحنه یک جنگ دایم بین خواسته های والدین و کودکان بر سر نگه داشتن کودک در رختخواب باشد .

[divider]

کودکانی که به رختخواب نمی روند 

کودکان به دلایل متعددی در مقابل رفتن به رختخواب مقاومت میکنند .شاید ان ها از تاریکی و یا بیدار نشدن به موقع میترسند و یا اینکه هنگامی که تنها هستند احساس نا امنی میکنند.بدون شک کودک ترجیح میدهد  بازی کند و یا اینکه تلویزیون تماشا کند .

هنگامی که کودکان بزرگتر میشوند ، زندگی اجتماعی ان ها اهمیت پیدا میکند .به هر ترتیب هر خانه ایی باید زمان مشخصی برای خوابیدن داشته باشد و اگر قرار باشد در خانه ایی صلح و ارامش برقرار باشد ،پدر ها و مادر ها  نباید اجازه انتخاب در مورد ان را بدهند .

[divider]

زمان مشخص برای خوابیدن تعیین کنید

در مورد یک زمان مشخص برای خوابیدن کودک تصمیم بگیرید و سپس به ان پای بند باشید .این بدان معنا نیست که شما باید مطلقا انعطاف پذیرباشید و مثلا هنگامی که ساعت هشت و زمان خواب است ولی پدر تازه از راه رسیده است یا اینکه دایی کودک به منزل امده است ، او را به رختخواب بفرستید .ولی هر چقدر اقتدار بیشتری در تعیین زمان خوابیدن داشته باشید ، اسان تر خواهد بود که کودک را در یک زمان  مشخص به رختخواب بفرستید .

[divider]

از چیز هایی که به کودک ارامش میدهند به نفع خود استفاده کنید

کودکان خرد سال ،با تکرار بعضی کار ها احساس امنیت عاطفی میکنند .ان ها امنیتی را که بعضی رسوم میدهند و اشیا خاصی را که میتوانند روی ان حساب کنند دوست دارند .

[divider]

یک برنامه شبانگاهی تعیین کنید

کودکان دوست دارند بدانند بعدا چه اتفاقی می افتد .یک برنامه منظم شبانگاهی میتواند ان ها را  از اینکه هنگام خواب و استراحت فرا رسیده است اگاه کند برای تعیین برنامه شبانه از راهنمایی های زیر پیروی کنید :

آن را ساده بگیرید :برنامه های عادی خانواده و خواسته های کودک را در نظر بگیرید.

با علامت هایی برنامه را مشخص کنید :کودک را از آغاز شدن برنامه شبانه اگاه کنید.

پیش از خواب کودک خود را ارام کنید  :کتک کاری بین کودکان و بازی هایی که نیازمند فعالیت زیاد هستند ،برای ساعات قبل خواب مناسب نیستند.

برنامه شبانگاهی را به طور مناسب برگزار کنید :به طور ایده آل ، اماده شدن برای خواب باید شامل نوازش کودک و زمان نزدیکی و محبت بین شما و او باشد او باید در این هنگام احساس امنیت و ارامش بیشتری کند.

انعطاف پذیر باشید ولی بدانید چطور برنامه را قطع کنید  :اگر ندانید که چطور باید در اینگونه موارد تصمیم بگیرید که چراغ را خاموش کنید و به خواب روید برنامه شبانه میتواند خسته کننده و پایان نیافتنی شود.

 

در مورد تر س ها و نگرانی های کودک با او صحبت کنید:کودکان ترس ها و تشویش هایی  دارند  که شب ها بیشتر خودشان را نشان میدهد . کودک خود را تشویق کنید که در مورد مسایل و مشکلاتش با شما صحبت کند تا بتوانید ان ها را برطرف کنید و به او کمک کنید تا بخوابد .

چطور با بی قراری کودک کنار بیایید

به کودک یاد دهید که چگونه به رختخواب رود بعضی از کودکان نمیدانند که چطور ارام بگیرند تا بخوابند .کودکانی که هنوز در گهواره هستند ولی به سنی رسیده اند  که بتوانند حرف بزنند ، معمولا نیازمن برخورد قاطع شما هستند.

همکاری کودک را تقویت کنید

هم با حرف هم با عمل کودک را برای همکاری اش در شب  تشویق کنید .و یا به او پس خوراند بدهید .برنامه شبانگاهی تنظیم کنید و تمام برنامه را یک باره به اجرا بگذارید .

کودکانی که نیمه شب از خواب بر میخیزند

ما هرگز نشنیده ایم که کودکی وجود داشته باشد که گاهی نیمه های شب از خواب بر نخیزد و سعی در جلب توجه نداشته باشد .این رفتاری است که تقریبا مانند تمام رفتار های  دیگر تا هنگامی که به صورت عادت در نیا مده اند ، مشکل تلقی شوند .

رفتار کودک را نادیده بگیرید

گاهی نوزاد نیمه شب از خواب بیدار میشود و تقاضای توجه و کمک میکند ، زیرا بدنش به او پیام میدهد که گرسنه ،خیس یا ناراحت است این مسعله نباید مورد بی توجهی قرار گیرد .با این حال ، کودک بزرگتری را که به طور جدی مورد توجه و مراقبت قرار گیرد و اطرافیانش به او محبت میکنند ،می توان با کمی بی توجهی ، به وضعیت مطلوب تشویق کرد . به طوری که عادت شبانه خود را ترک کند و شب ها بیشتر بخوابد.

[divider]

 

با استفاده از روش های زیر میتوانید ، شگرد نادیده گرفتن سنجیده را به کار ببرید :

 

  • الگوی رفتاری او را در نظر بگیرید
  • ترتیب یک بازی را بدهید
  • زمان گریه کودک را اندازه بگیرید
  • چگونه به کودک کمک کنیم تا مجددا به خواب رود

 

برای کودکان بزرگتر نیز میتوان از نادیده گرفتن سنجیده استفاده کرد ولی ممکن است برای به خواب رفتن مجدد ،به کمک نیاز داشته باشند.

از روشهای ارامش تدریجی استفاده کنید.

از تمرین  مثبت استفاده کنید ، در طول روز با او کار کنید و راه هایی را به کودک نشان دهید که در هنگام شب میتواند با به کار گیری ان ها به خواب برود صحنه ارام زیبا به او پیشنهاد کنید تا بتواند بخوابد.

از موسیقی آرام بخش استفاده کنید . نزدیک تخت کودک یک ظبط صوت با یک نوار موسیقی ملایم بگذارید.

 [divider]

راهی برای گذراندن زمان ارائه دهید

برای او چندین فعالیت ارام که میتواند در رختخواب انجم دهد ، مانند کتاب ، نوار قصه  حیوانات پارچه ای یا عروسک تدارک ببینید ، تا هنگامی که از خواب بر میخیزد به شما نیازی نداشته باشد

کودکانی که دوست دارند با شما بخوابند

کودکان دوست دارند با والدینشان بخوابند  کنار والدین گرم ، صمیمانه و امن است . بعضی از والدین هرگز به کودک خود اجازه نمیدهند که وارد رختخواب ان ها شوند  بسیاری از والدین کودکان بیمار خود را هنگام شب با خود به بستر میبرند ، تا هم بتوانند ان ها را ارام کنند و هم اینکه در همان زمان خوذشان بخوابند بهترین کار این است که اجازه ندهیم کودکان بستر والدینشان را بستر خودشان بدانند .

 

درادامه :راه حل هایی برای پیش گیری


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «شناخت مشکلات شبانگاهی در کودکان»

  1. با سلام ممنون از مقاله مربوط به خواب, دختر من 22ماهشه 3ماه پیش از پستونک گرفتمش و پشیمونم, متاسفانه خوابوندنش بسیار سخت شده قبلا خودش البته با حضور من روی تختش خوابش میبرد یکی دو بار هم بیدار میشد و پستونکشو میدادم میخوابید الان دیگه دیر قت به زور میخوابه و شبها بیدار میشه روی شونه من خوابش ببره و در حال راه رفتن و اگر انجام ندم گاهی یکساعت گریه میکنه و خیلی بدتر میشه هیچ جایگزین پستونک براش پیدا نمیکنم و اهل اینکه به چیزی بچسبه طولانی مدت نیست از پتوش خوشش میاد ولی اونهم کمک نکرد من واقعا شبها از بیخوابی خودم و فرزندم رنج میبرم چه نظری دارین؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام، دوست گرامی توصیه می شود در این زمینه با روانشناس کودک صحبت کنید تا بررسی لازم صورت گیرد. قطعا با راهکارهای ارائه شده می توانید این شرایط را بهبود ببخشید. در صورت تمایل می توانید با یکی از مراکز تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *