سندروم داون چیست و چه پیامدهایی دارد؟

سندروم داون
سندروم داون

سندروم داون (DS) که تریزومی 21 نیز نامیده می شود، وضعیتی است که در آن فرد با یک کروموزوم اضافه متولد می شود. کروموزوم ها حاوی صدها یا حتی هزاران ژن هستند. ژن ها حاوی اطلاعاتی هستند که تعیین کننده ویژگی های شماست (ویژگی هایی که از والدینتان به شما منتقل شده است). در سندروم داون کروموزوم های اضافه باعث تاخیر در رشد ذهنی و جسمی کودک می شوند.

مشکلات جسمی و بیماری های مربوط به سندروم داون در کودکان مختلف به طور یکسان بروز نمی کند. برخی از این کودکان نیاز به مراقبت های پزشکی خاص دارند، در حالیکه برخی دیگر می توانند به زندگی عادی خود ادامه دهند.

این سندروم قابل پیشگیری نیست، اما قبل از تولد کودک قابل شناسایی می باشد. مشکلات جسمی ناشی از سندروم داون قابل درمان هستند و منابع زیادی در دسترس هستند که به کودکان مبتلا به سندروم دان و خانواده های آنها کمک می کنند.

چه عاملی باعث بروز سندروم داون می شود؟

به طور معمول در زمان لقاح نوزاد اطلاعات ژنتیکی از والدین خود دریافت می کند که شامل 46 کروموزوم می باشد: 23 کروموزوم از مادر و 23 کروموزوم از پدر. در حالت سندروم دان کودک یک کروموزوم بیشتر دریافت می کند، یعنی در مجموع 47 کروموزوم. این ویژگی ژنتیکی اضافه باعث بروز مشکلات جسمی و تاخیر در رشد کودک می شود.

علت بروز سندروم دان مشخص نیست و هیچ راهی برای پیشگیری از بروز این عارضه وجود ندارد. دانشمندان می دانند که زنان بیشتر از 35 سال بیش از دیگران در معرض خطر به دنیا آوردن کودک مبتلا به سندروم دان هستند. به عنوان مثال برای زن 30 ساله شانس 1 در 1000 وجود دارد که صاحب فرزند مبتلا به سندروم دان شود. اما این احتمال در سن 35 سالگی به 1 در 400 می رسد. در سن 40 سالگی این احتمال حتی به 1 در 100 می رسد.

بیماری های مربوط به سندروم دان

برخی کودکان مبتلا به سندروم دان دچار هیچ بیماری و مشکلی نمی شوند، اما به هرحال برخی دیگر ممکن است با بیماری های مادرزادی مانند بیماری قلبی، متولد شوند.

به علاوه کودکان مبتلا به سندروم دان در معرض خطر ابتلا به افزایش فشار خون ریوی هستند. فشار خون ریوی یک بیماری جدی است و آسیب های غیرقابل برگشت به ریه ها می رساند. تمام نوزادان مبتلا به سندروم دان باید توسط یک متخصص قلب کودکان مورد بررسی قرار بگیرند.

به علاوه تقریبا نیمی از کودکان مبتلا به سندروم دان دچار مشکلات بینایی و شنوایی می شوند. از دست دادن شنوایی ممکن است مربوط به تجمع مایع در گوش داخلی و یا مشکلات ساختاری گوش باشد. مشکلات بینایی نیز معمولا شامل انحراف چشم، نزدیک بینی، دوربینی و افزایش خطر ابتلا به آب مروارید است. معاینه مرتب چشم و گوش توسط پزشک متخصص برای کشف مشکل و پیشگیری از بروز هرگونه مشکل ضروریست.

دیگر مشکلات شایع بین کودکان مبتلا به سندروم دان عبارتند از: مشکلات تیروئید، مشکلات روده و معده، اختلالات تشنجی، مشکلات تنفسی از جمله آپنه خواب و آسم، چاقی، افزایش احتمال عفونت های مختلف و افزایش احتمال بروز سرطان های مختلف در دوران کودکی. افراد مبتلا به سندروم دان گاهی دارای یک ستون فقرات فوقانی ناپایدار هستند که باید قبل از شرکت در فعالیت های جسمی توسط پزشک مورد معاینه قرار گیرد. خوشبختانه بسیاری از این مشکلات قابل درمان هستند.

لینک منبع

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *