سندرم موبیوس (Moebius syndrome)

موبیسم

سندرم موبیوس چیست؟

 

سندروم موبیوس یک اختلال نادری عصبی است که در زمان تولد پیش می آید ، که در ابتدا بر روی عصب 6 وسپس  7 جمجمه تاثیر می گذارد و افراد با چنین سندرمی نمی توانند عضلات صورت خود را حرکت دهند مثلا بخندند ، اخم کنند و یا چشمک بزنند.

دیگر اعصاب جمجه از جمله 3 ، 4 ، 5 ، 10 و 12 نیز به ترتیب تحت تاثیر قرار می گیرند و باعث ناهنجاری هایی در اسملت دست و پا ایجاد میشود.

 

سندرم موبیوس می تواند با مشکلات تنفسی، گفتار و اختلالات بلع، اختلالات بینایی، اختلال عملکرد حسی ، اختلالات خواب و قدرت ضعیف قسمت بالای بدن همراه باشد و حدود 30 درصد از کودکان مبتلا به سندرم موبیوس در طیف اوتیسم هستند.

 

علائم می تواند شامل:

  • مشکلات در عضلات صورت مانند عدم داشتن لبخند.
  • مشکلات تغذیه، بلع که می تواند با حالت خفگی همراه باشد.
  • نگه داشتن سر به سمت عقب
  • عدم کنترل حرکت چشم
  • عدم چشمک زدن
  • مشکلات دندانی
  • سرازیر  شدن آب دهان
  • زبان کوتاه یا تغییر شکل آن
  • جنبش محدود زبان
  • تغییر شکل دست یا پا

 

اغلب کودکانی که دچار این مشکل هستند ف مشکل گفتاری شان با گفتار درمانی بهتر میشود اما به دلیل مشکلات موجود در زبان یا دهان نتوانند به خوبی صحبت کنند اما از اول شان بهتر خواهند شد و این سندرم گاهی با سندرم رابین نیز همراه است.

علت رخ دادن این سندرم ژنتیکی است اما هنوز علت دقیق آن به طور قطع مشخص نیست.

 

چگونه سندرم موبیوس درمان می شود؟

 

نوزادان گاهی اوقات  برای تغذیه نیاز به لوله تغذیه برای حفظ تغذیه مناسب دارند . استرابیسم معمولا با عمل جراحی برطرف میشود.

کودکان مبتلا به سندرم موبیوس معمولا از درمان های فیزیکی و گفتاری برای بهبود و هماهنگی مهارت های حرکتی درشت  و برای به دست آوردن کنترل بهتر صحبت کردن و غذا خوردن و همچنین روش های درمانی ادغامی حسی بهره می برند.

 

اندام و ناهنجاری فک اغلب ممکن است از طریق عمل جراحی اصلاح شود. علاوه بر این، جراحی ترمیمی و پلاستیک صورت می تواند برای فرد مناسب باشد .

 

منبع :

moebiussyndrom


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

7 دیدگاه دربارهٔ «سندرم موبیوس (Moebius syndrome)»

  1. سلام
    من ۲۱ سالمه و دانشجوام و فقط صورتم درگیر این سندرم یه بارم عمل چشم کردم همیشه ام پیگیر هستم
    این مشکل قبول کردم باهاش کنار اومدم برای مامان باباها سخته چه این مشکل یا هر مشکل دیگه که برای بچشون پیش بیاد بازم خدارو شکر میکنم

  2. سلام پسری دارم ۱۵ ساله با سندرم موبیوس تمام علائم رو داره ولی خدا رو شکر اوتیسم نداره درمان از اورتودنسی رو شروع کردیم چون لب بالای پسرم کوتاهه حالا دکترا میگن اول باید درمان دندان تموم بشه بعد جراحی فک و پلاستیک رو انجام میدیم ولی به من گفتن حالت چشمها که انحراف داره رو نمیشه درمان کرد آیا راهی وجود داره ؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      برای پاسخ قطعی در این خصوص نیاز به معاینه و بررسی پسرتان می باشد.

  3. با سلام،من خوزستان هستم،و فرزند پسری دارم،که حالت موبیوس از ناحیه صورت هست،و هفت سالش هست،و هنوز حرف نمیزنه،و زبان آن حالت پفکی داره،و عصب یک طرف صورت فلج هست،لطفا بفرمایید باید به کجا مراجعه کنم ،باتشکر

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      برای بررسی این موضوع، باید فرزندتان تحت نظر متخصص مغز و اعصاب قرار گیرند. در مورد اختلال در تکلم نیز پزشک، فرزندتان را به گفتار درمانگر ارجاع خواهد داد.
      دوست گرامی در خوزستان مرکزی راه اندازی نکرده ایم بنابراین بدون شناخت کافی نمی توانیم مرکز یا پزشک خاصی را معرفی نماییم.
      ر صورت تمایل شما برای مداوای وی در تهران، مجموعه جایروس کلینیک دکتر وهابی (متخصص مغز و اعصاب) و دکتر رضوانی (گفتا درمانگر) را پیشنهاد می نماید.
      با آرزوی سلامتی فرزند دلبندتان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *