زندگی و نقش مرموز هورمون ها در بدن

هورمون ها

زمانی که خانم ها یائسه می شوند، تغییرات چشمگیری در سطح هورمون های آنها رخ می دهد و یائسگی در حقیقت نشان دهنده اتمام توانایی خانم ها برای بچه دار شدن می باشد. مردان دچار چنین تغییری در سطح هورمون های خود نمی شوند و همچنان می توانند اسپرم تولید کنند. سطح تستتوسترون به تدریج کاهش می یابد و با کاهش سطح این هورمون مرد دچار افزایش وزن شده و انرژی و تمایل کمتری به برقراری رابطه جنسی خواهد داشت.

دو هورمون نقش مهمی در سطح اشتهای شما دارند. یکی از این هورمون ها گرلین نامیده می شود که زمان غذا خوردن را به بدن اعلام می کند. هورمون دیگر لپتین نام دارد که رمانی که سیر می شوید به بدن سیگنال هایی می فرستد. دانشمندان در حال بررسی نقش این دو هورمون در کاهش و افزایش وزن می باشند.

تستوسترون اغلب هورمون مردانه نامیده می شود، اما بدن خانم ها نیز این هورمون را تولید می کند، البته کمتر از بدن آقایان. این هورمون باعث رویش مو در روی صورت و بدن مردان می شود، عامل کلفت بدون صدای آنها و تولید اسپرم نیز می باشد. در خانم ها هورمون تستوسترون نقش مهمی در میل جنسی ایفا می کند.

تیروئید هورمون هایی تولید می کند که به کنترل سوخت و ساز بدن کمک می کند – اینکه بدن با چه سرعتی غذا را به انرژی و مواد مغذی تبدیل می کند. زمانی که این غده هورمون کافی تولید نکند، مشکل کم کاری تیروئید به وجودمی آید. یکی از علائم کم کاری تیروئید افزایش بی دلیل وزن می باشد. برای درمان این مشکل حتما به پزشک مراجعه کنید.

سطح هورمون استروژن و پروژسترون بدن خانم ها قبل از پریود شدن کاهش می یابد. برای برخی خانم ها کاهش میزان این هورمون باعث بروز سردردهای میگرنی می شود.

تغییرات هورمونی باعث جوش زدن و آکنه صورت می شود. بسیاری از نوجوانان به دلیل بالا رفتن سطح هورمون ها در دوره بلوغ دچار جوش و آکنه در بدن و صورت خود می شوند. به علاوه هورمون ها باعث افزایش باکتری های روی پوست می شوند که این امر نیز منجر به بروز آکنه خواهد شد. در خانم ها تغییرات هورمونی قبل از هر پریود یکی دیگر از عوامل جوش زدن و آکنه صورت است. قرص های ضد بارداری نیز در برخی افراد باعث جوش می شوند.

هورمون ملاتونین هورمون خواب می باشد و زمان خواب را به بدن اعلام می کند. بدون این هورمون نیز می توان خوابید، اما تولید این هورمون در بدن باعث می شود استراحت کاملتری داشته باشید. افرادی که دچار مشکل بی خوابی هستند یا به صورت شیفتی کار می کنند، از مکمل های ملاتونین استفاده می کنند.

عشق نیز دارای هورمون است. هورمون عشق اکسی توسین نامیده می شود. زمانی که ما یکدیگر را در آغوش می گیریم یا نوازش می کنیم، این هورمون تولید می شود و یکی از عوامل پیوند بین مادر و فرزند و همچنین عشاق می باشد.

بدن هورمون رشد تولید می کند و FDA نیز مکمل هایی از این هورمون را مورد تایید قرار داده که در آزمایشگاه ساخته شده اند. این مکمل ها برای کودکانی که به اندازه کافی رشد نمی کنند و همچنین برای بزرگسالان مفید است. اما برای استفاده عمومی توصیه نمی شود.

منبع:

http://www.webmd.com/women/rm-quiz-secret-life-of-hormones

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *