روش های گفتار درمانی

%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d9%87%d8%a7%db%8c-%da%af%d9%81%d8%aa%d8%a7%d8%b1-%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86%db%8c

بسیاری از شرایط، از جمله فلج مغزی، اوتیسمم، از دست دادن شنوایی و تاخیر در رشد ممکن است باعث بروز مشکل در گفتار و تکلم کودک شود. برخی کودکان ممکن است زبان را درک نکنند. برخی دیگر قادر به درک زبان هستند، اما به دلیل مشکل در تکلم در برقراری ارتباط موثر با دیگران دچار مشکل می شوند. گاهی نیز کودکان در بخش های دیگری از برقراری ارتباط دچار مشکل می شوند، مانند حرکت دست و حالات چهره.

گفتار درمانی یک برنامه بالینی با هدف بهبود مهارت های زبانی و کلامی کودک و توانایی های حرکت دهان وی انجام می شود. کودکانی که قادر به صحبت کردن هستند، سعی می شود کلام آنها واضحتر شود یا با یادگیری لغات جدید و بیان جمله، مهارت های زبانی آنها ساخته می شود و شنوایی آنها نیز تقویت شود.

کودکانی که نمی توانند صحبت کنند، زبان اشاره یاد می گیرند یا چگونگی استفاد از ابزاری مانند کامپیوتر را فرا می گیرند. این ابزار در صحبت کردن و برقراری ارتباط به آنها کمک می کند.

کودکانی که صحبت می کنند اما در چگونگی نشان دادن حالت چهره یا حرکت دست ها مشکل دارند، طی جلسات گفتار درمانی تمرکز بر روی تقویت این بخش ها خواهد بود.

روش های گفتار درمانی

روش های مختلفی وجود دارد که توسط گفتار درمان استفاده می شود. روش استفاده شده به چالش ها و مشکلات زبانی بستگی دارد. به عنوان مثال در مورد مشکلات بیان و تکلم، گفتار درمان داخل دهان کودک را مورد بررسی و معاینه قرار خواهد داد. این کار به وسیله چوب بستنی، انگشت، نی، سوت و موارد دیگر برای کنترل عضلات دهان، زبان و گلو انجام می شود.

در مورد کودکانی که مشکل آنها ارتباطی است، یک رویکرد مبتنی بر بازی انتخاب می شود تا ارتباط را در کودک تحریک کند. در مورد کودکانی که به اختلالاتی دچار هستند که بر روی هماهنگی دهان برای تولید زبان تاثیر می گذارد (مانند دیسپراکسیا)، به کودک کمک می شود تا سعی کند صداهایی را به طور مداوم تولید کرده و تکرار کند.

به علاوه گفتار درمان به کودک مبتلا به معلولیت شدید کمک می کند تا از ابزار ارتباطی خاص، مانند کامپیوتر با تولید کننده صدا، استفاده کند. گاهی نیز برای این کودکان از تخته ای استفاده می شود که شامل نشانه اشیا و فعالیت های روزمره می باشد که کودک می تواند به آنها اشاره کرده و به این ترتیب درخواست خود را بیان کند. این روش فن آوری کمکی نامیده می شود. به هرحال روش های مختلفی برای کمک و تشویق کودک به صحبت کردن و برقراری ارتباط وجود دارد.

در زمان انجام گفتار درمانی گاهی ممکن است انگیزه کودک کم شود. بنابراین گفتار درمان از بازی های مختلف، فلش کارت ها، اسباب بازی ها، عروسک های مختلف و تقویت کننده های دیگر استفاده می کند تا جلسات در مسیر خود و به طور منظم برگزار شوند و کودک به تلاش و کار بیشتر تشویق شود.

از آنجایی که هرکس با اختلالات خاص خود منحصر به فرد است، بنابراین درمان باید طبق نیازهای فرد طراحی شود. اگر کودکی در بیان حرف “ب” مشکل داشته باشد، گفتار درمان پیشنهاد می کند کودک در طول روز لیستی از لغات را بیان کند که در خود حرف ب دارند و این لیست به مرور دشوارتر خواهد شد.

در برقراری ارتباط با دیگران نیز به کودک آموزش داده می شود که سر خود را بالا نگه دارد، تماس چشمی با دیگران برقرار کند و زمانی که دیگران او را درک نمی کنند صحبت و منظور خود را تکرار کند.

برای کودکانی که دچار اختلالات شدید ارتباطی هستند، درمان انحصاری و فردی لازم است. بسیاری از کودکان نیز برنامه درمانی در خانه خواهند داشت که درمانگر از خانواده می خواهد بین جلسات درمانی نیز این برنامه را ادامه دهد. در روش های درمانی مداخله ای اغلب از یکی از اعضای خانواده یا دوستان خواسته می شود که برنامه های آموزش داده شده را در محیطی آموزشی و درمانی برای کودک بیان کرده و تقویت کند.

این روش درمانی غیر مستقیم افرادی را تشویق می کند که در تماس نزدیک با کودک هستند تا به تقویت مهارت های کودک بپردازند و فرصتی برای برقراری ارتباط و مکالمه برای وی فراهم سازند.

در مدرسه کودکان به صورت گروهی تحت درمان قرار می گیرندو برخی دیگر نیز دارای برنامه های درمانی هستند که توسط گفتار درمان طراحی شده، اما به وسیله معلم یا یک کمکی اجرا می شود.

منبع:

http://www.mychildwithoutlimits.org/plan/common-treatments-and-therapies/speech-therapy/

نگارنده: سمیه محمدی

انجام گفتاردرمانی در کلیه شعب تهران و کرج تحت متخصصین مجرب گفتاردرمانگر

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

1 دیدگاه دربارهٔ «روش های گفتار درمانی»

  1. من از بچگی لکنت زبان داشتم. فقط با گفتاردرمانی تونستم درمان بشم. اصلا سراغ جادو خرافات نروید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *