روانشناس کودک، نقش وی و شرایط درمان

ناس روانشناس کودک و شرایط درمان

روانشناس کودک

روانشناس کودک، کودکان و نوجوانان را ارزیابی و درمان می کنند. آنها به کودکان کمک می کند تا با فشارهایی مثل طلاق، مرگ و انتقال خانواده یا مدرسه مواجه شوند. مراجعین آنها ممکن است شامل کودکان با انواع مسائل رشدی از جمله: ناتوانایی های یادگیری و بیماری های شدید روانی، عقب ماندگی های ذهنی و یا اختلال کمبود توجه، اوتیسم، اختلال وسواس فکری، ترس می باشد. روانشناسان بیشتر از سایر متخصصان روانپزشکی در انجام آزمایشات روانشناختی کار میکنند.

روانشناسی کودک یکی از چندین تخصص روانشناسی است که بر روی مسائل روانشناختی کودک و نوجوان تمرکز دارد. روانشناسان بالینی به طور معمول در ارائه روش های درمانی در حیطه روان در درازمدت بیشتر از روانشناسان مدارس مداخله دارند.

اکثر روانشناسان کودک با کودکان به صورت  فردی برای تشخیص شرایط و ارائه مشاوره و درمان کار می کنند. آنها ممکن است کودکان را برای انواع اختلالات از جمله : اختلالات یادگیری، اختلال کمبود توجه، بیش فعالی، اضطراب و افسردگی ارزیابی کنند. آنها همچنین کودکان را برای تاخیرهای رشد، علائم اختلال طیف اوتیسم و سایر مشکلات که بر توسعه تأثیر می گذارد، ارزیابی می کنند. علاوه بر این، روانشناسان ممکن است به کودکان کمک کنند تا از سوء استفاده،  تروما مانند مرگ یک دوست محروم و سایر تجربیات شخصی که بر سلامت روانی و عاطفی آنها تأثیر می گذارد، غلبه کنند. آنها معمولا کودکان را در محیط دفتر خصوصی مشاهده می کنند. بسته به تشخیص آنها، ممکن است فرزندان را به متخصصین دیگر، به یک روانپزشک برای دارو انتقال دهند یا پیشنهاد  روند درمان را از طریق ملاقات های منظم حضوری برنامه ریزی کنند.

 

اغلب نیاز است که در جلسه اول درمان در صورت داشتن شرایط مناسب خود کودک نیز حضور داشته باشد تا روانشناس کودک بتواند مشاهدات بالینی خود را ثبت کند والبته نیاز است که والدین هردو در جلسه اول حضور داشته باشند تا بتوان دقیقا سبک های تربیتی آنها ، تحوه تقویت و تنبیه و دیگر مسائل را مورد بررسی قرار داد .

در حقیقت در برخی موارد نیاز است که علاوه بر کودک با خانواده نیز کار شود و آنها را در مداخلات درمانی درگیر کرد.

درکودک جوانتر، بیشتر والدین نیاز به درمان دارند. با کودکان بسیار جوان، بعضی اوقات، والدین اصلی ترین درمانگرها هستند، زیرا انها بیشترین زمانشان را با فرزندانشان میگذرانند و آنها میتوانند به استراتژی های درمان کمک کنند.
اما من فکر میکنم حتی با بچه های بزرگتر و نوجوانان جوان هم  ورود والدین بسیار مهم است. بچه ها لزوما به من چیزی نمی گویند که من باید بدانم، بنابراین من معمولا با یک پدر و مادر برای اولین بار وقبل از ملاقات با کودک صحبت می کنم و یا در پایان جلسات، فقط برای شنیدن چگونگی انجام کارها و اگر نگرانی های جدیدی والدین دارند زمان می گذارم.

این به من کمک می کند که کودک را بهتر درک کنیم و پدر و مادر را در درگیر کار درمان کنیم. بسته به اینکه چه اتفاقی می افتد، من نیز ممکن است جلسات را با تمام خانواده و یا فقط با پدر و مادر داشته باشم.

من معتقدم که درمان نباید اسرار آمیز باشد و شما به عنوان والدین حق دارید به طور کلی درباره آنچه در حال کار است و چگونگی انجام آن است مطلع باشید  از سوی دیگر، بچه ها همچنین نیاز به حریم خصوصی دارند تا بتوانند به من به عنوان روانشناس شان  اعتماد کنند، بنابراین فقط نکات ضروری که نیاز است به خانواده گزارش خواهد شد .

 

(ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی دارویی و غیردارویی کودکان )

[divider]
اولین جلسه مشاوره به چه صورت است ؟

من دوست دارم با پدر و مادر (ها) در ابتدا ملاقات کنم. من این کار را به دو دلیل انجام می دهم: اول،  فرصتی برای پرسیدن سوالات زیادی برای شناخت خانواده ، درک تاریخچه مشکل، اقدامات درمانی است  و همچنین در مورد خود نقاط قوت و ضعف کودک می پرسم فقط بهتراست دریافت این اطلاعات در حضور خود کودک صورت نگیرد مگر در شرایط خاص.

اولین و مهمترین نکته در مشاوره با کودک ایجاد رابطه خوب با کودک است در صورتی که این ارتباط به درستی شکل گیرد روند درمان راحت تر پیش خواهد رفت.

گاهی والدین میگویند که فرزندشان با آمدن به جلسات مشاوره عصبی میشود در اینجا من به والدین می گویم که طبیعی است خیلی از کودکان دیگر هم چنین حسی را دارند قدم اول همین است که والدین درک کنند این رفتارها کاملا طبیعی است و به مرور این احساس راحتی و آرامش در کودکان ایجاد خواهد شد و با ایجاد احساس امیدواری ترقیب به درمان خواهیم کرد.

به عنوان یک روانشناس حرفه ای بهتراست در جلسه اول انتظار والدین را از خودمان را بدانیم تا منسجم تر به روند درمان بپردازیم،تعیین هدف یکی از ملزومات جلسات درمانی است والبته قابل ذکر است که گاهی انتظارات والدین از فرزندشان مناسب نبوده و نیاز است که بر روی انتظارات والدین و اهدافشان با دقت بیشتری کار شود .

 

[divider]

شرایط یک روانشناس کودک و محیط مشاوره

یک روانشناس کودک خوب علاوه بر داشتن ظاهر مرتب و آراسته و صورت مهربان باید اسباب بازی ها و بازی های سرگرم کننده نیزدر دفتر کارش داشته باشد.والدین عزیز این مساله را باید مد نظر داشته باشند که گاهی نیاز است جهت بررسی و مشاهدات بالینی چند جلسه را بدون هیچ هدفی صرفا جهت آشنایی بیشتر ادامه دهند.
[divider]

 

روانشناس کودک و نوجوان

 

فرزند من چه زمانی خوب میشود؟

سوالی که اغلب والدین در جلسه اول می پرسند این است که کی فرزند من خوب میشود ؟ باید گفت که پیش بینی سخت است و تفاوت های فردی مانع از بیان دقیق این سوال میشود. به طور کلی، زمانی که مشکلات شدیدتر هستند و طول مدت ایجاد شده زیاد بوده است نیاز به تعداد جلسات بیشتر و استراتژی های مفیدتر می باشد اگریک راه حل سریع و آسان وجود داشته باشد، حدس من این است که شما می توانستید خودتان  آن را انجام دهید!

معمولا، انتظار ما این است که در طی دوازده هفته پیشرفت چشمگیری داشته باشد  اما ممکن است دیرتر از آن انجام شود. بهتراست ابتدا جلسات درمانی به طور منظم هر هفته باشد  و بعد از ایجاد پیشرفت های خوب به مرور تعدا جلسات کاهش یافته و فاصله جلسات بیشتر خواهد شد و از چند ماه تا سال ها ممکن است به طول بینجامد.

پیشرفت درمانی همیشه به طور منظم صورت نمی پذیرد بلکه گاهی با نوساناتی دست و پنجه نرم می کند.

منابع :

work.chron

psychologytoday

 

تیم تخصصی ما شامل روانشناس کودک ، فوق تخصص روانپزشکی کودک،گفتاردرمانگر کودک ، کاردرمانی  آماده ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی دارویی و غیردارویی به شما عزیزان می باشد

 

 

مریم عبداللهی روانشناس و نوروتراپیست

درمانگر تخصصی کودکان

عضو انجمن روانشناسان

 

جهت کسب نوبت ویزیت با ایشان در تمامی شعب تهران اینجا کلیک کنید


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *