روانشناس، روانپزشک و روان درمانگر – تفاوت این عناوین چیست؟

روانشناس، روانپزشک و روان درمانگر – تفاوت این عناوین چیست؟

تفاوت های بسیاری بین روانشناس، روانپزشک و روان درمان  وجود دارد. بعضی از آنها واضح و برخی دیگر  ظریف و  پنهان، اما قابل توجه، هستند.

اصلی ترین موضوع ” مدرک و مجوز” پزشکی است.

یک روانشناس، متخصص مراقبت سلامت روحی افراد است و مجوز پزشکی او برای درمان افراد مبتلا به اختلالات روانی و عاطفی می باشد.روانشناس نمی تواند دارو تجویز کند. معمولا، بعد از نام آنها، شما حروف Ph.D  ، Psy. D ، و یا Ed.D را می بینید. اما، توجه شود که هر Ph.D به منزله دکتر روانشناس نیست و نباید از او در این مورد کمک بگیرید!!! شاید او در ادبیات دکترا داشته باشد. در اکثر موارد ، Psy. D و Ed.D به معنای آن است که فرد از تحصیلات کامل دانشگاهی و کلنیکی برخوردار است که مجوز روانشناسی به او تعلق گرفته است. با این حال، از داشتن مجوز و مدرک روانپزشکی دکتر خود مطمئن شوید، زیرا بیمه درمانی به پزشکان بدون مجوز تعلق نمی گیرد.

یک روانپزشک، یک پزشک است (M.D) . به این معنا که او دارای مدرک پزشکی از دانشگاه مربوطه است. روانپزشک در طول دوره ی “رزیدنتی” آنچه مربوط به سلامت روان همچون شرایط بیولوژیکی، فیزیکی و عصبی و ابعاد سلامت روان را آموزش می بیند. در طول این دوره، او نحوه و چگونگی روان درمانی را می آموزد و با گذراندن آموزشهای لازم، اجازه تجویز دارو را به دست می آورد. در اینجا نیز شما باز هم باید از مجوز داشتن و گذراندن دوره های مربوطه توسط او اطمینان پیدا کنید!

توجه کنید که هر پزشکی همچون  دستیار پزشک (PA) و یا برخی پرستاران خاص (APRN ) اجازه تجویز داروهای  روانپزشکی را دارند. ولیکن، آنها آموزش ها ودوره های مورد نیاز در سلامت روان را نگذرانده اند!!!! در نتیجه برخی تجویزها ممکن است به مشکلات بیشتر و عوارض جانبی ختم شود.

در حالیکه روانشناس و روانپزشک برای ارائه خدمات سلامت روان به مجوز نیاز دارند، روان درمانگر نیازی به این مجوز ندارد. این همان حیطه “حقه و حیله ” است!!! هر فردی با داشتن زمینه ایی از کار در حوزه سلامت روان، همچون مددکار اجتماعی، می تواند خود را یک روان درمانگر معرفی کند!!! توجه کنید که مددکارانی هستند که به دلیل سابقه بالای کاری، روان درمانگران قابلیند و حتی مدرک و مجوز لازم را دارند که به شما در گرفتن حق بیمه نیز کمک می کند. پس، پیشینه، آموزش و زمینه کاری این افراد را مورد سوال قرار دهید و از صحت آن اطمینان پیدا کنید.

فراموش نکنید که، شما “یک مراجع” هستید و این حق را دارید تا همه چیز را زیر سوال ببرید، تحقیق کنید، صحت آن را بررسی و سپس تصمیم بگیرید که به آن فرد مراجعه کنید و یا خیر!!!

[divider]

نگارنده: شیرین قلی زاده

کلنیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «روانشناس، روانپزشک و روان درمانگر – تفاوت این عناوین چیست؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *