راههايي براي هوشمندي، هوشياري و تمركز ذهن در پيشگيري از آلزايمر

sharp mind1

بكارگيري مغز

يك ضرب المثل معروف انگليسي وجود دارد كه ميگويد: “اگر چيزي را استفاده نكنيد، از دستش ميدهيد”. بكار گرفتن مغز سبب هوشياري ذهن ميگردد. افراديكه از لحاظ ذهني فعالتر از سايرين هستند، بسيار كمتر به بيماري آلزايمر دچار ميشوند. سعي كنيد:

  • مطالعه كنيد
  • سخراني كنيد
  • راديو گوش كنيد

 

همه چيز را وارونه كنيد

آيا بخاطر داريد در دوران كودكي بصورت وارونه و اشتباه صحبت ميكرديد؟  محققان تمريناتي را تحت عنوان “نوروبيك (neurobics)” ابداع كرده اند كه مغز را براي فكر كردن به شيوه اي جديد، به چالش ميكشد. از آنجاييكه حواس پنجگانه كليد يادگيري است، ميتوان از آن جهت تمرين دادن مغز استفاده كرد. بطور مثال، اگر شما راست دست هستيد، سعي كنيد از دست چپتان استفاده كنيد. از مسير ديگري به محل كارتان برويد. چشمانتان را ببنديد تا نوع غذا را از طعم و مزه آن تشخيص دهيد.

 

ورزش كنيد

ورزش كردن، بويژه ورزش هايي چون پياده روي و شنا كه منجر به بالا رفتن ضربان قلب ميشوند، بر ذهن نيز تاثير مثبتي ميگذارند. با اين حال، كارشناسان نسبت به اينكه فعاليت بدني، جريان خون به سمت مغز را افزايش ميدهد و سبب افزايش ارتباط بين سلول هاي مغز ميشود، اطمينان حاصل نكرده اند. اما فعال ماندن ميتواند قدرت حافظه، تخيل و حتي توانايي برنامه ريزي امور را افزايش دهد.

 

يك رژيم غذايي سالم

به مغزتان لطف كنيد و مواد غذايي را انتخاب كنيد كه براي قلب و دور كمرتان مناسب است. چاقي در ميانسالي، احتمال ابتلا به “اختلال فراموشي” را تا دو برابر افزايش ميدهد. فشار خون و كلسترول بالا نيز خطر ابتلا به اين اختلال را افزايش ميدهد. بنابراين سعي كنيد:

  • بجاي سرخ كردن مواد غذايي، آنها را بپزيد يا گريل كنيد.
  • بجاي كره، خامه و چربي گوشت، از چربي هاي مفيد مانند روغن مغزها، دانه ها و زيتون استفاده كنيد.
  • انواع ميوه و سبزيجات را مصرف كنيد.
  • ماهي ميل نماييد.

 

مراقب آنچه مينوشيد باشيد!

همانطور كه ميدانيد مصرف بالاي الكل بر قدرت تصميم گيري، صحبت كردن، راه رفتن و حافظه تاثير زيادي ميگذارد. اما آيا ميدانيد مصرف الكل در دراز مدت چه تاثيري دارد؟ اين امر سبب كوچك شدن لب (lobe) قدامي مغز ميگردد، و حتي در صورت ترك الكل، اين آسيب ميتواند هميشگي باشد.

 

موسيقي

نواختن توسط يكي از آلات موسيقي در سالهاي اوليه زندگي، كمك ميكند تا در سنين بالاتر راحت تر فكر كنيد. تجربه موسيقيايي، عملكردهاي ذهن مانند حافظه و توانايي برنامه ريزي را افزايش ميدهد. بعلاوه نواختن موسيقي، ذهن و دست را با يكديگر هماهنگ ميسازد. و از همه مهمتر اينكه هيچوقت براي شروع اين كار دير نميباشد.

 

رابطه دوستانه برقرار كنيد

در واقع صحبت كردن با ديگران در منزل، محل كار يا در اجتماع مغز شما را هوشيار ميسازد. مطالعات نشان ميدهد كه فعاليت هاي اجتماعي سبب ارتقاي ذهن ميگردند. بنابراين براي شركت در يك كلاس يا برقراري تماس تلفني با يك دوست هميشه پيش قدم باشيد!

 

آرامش خود را حفظ كنيد

تنش و استرس هاي بيش از حد به ماده خاكستري بافت عصبي مغز (حاوي سلول هايي است كه اطلاعات را ذخيره و پردازش ميكنند) آسيب وارد ميسازد. در اينجا به چندين راه براي آرام كردن خود اشاره شده است:

  • نفس عميق بكشيد.
  • بدنبال چيزي باشيد كه شما را بخنداند.
  • موسيقي گوش دهيد.
  • يوگا يا مديتيشن انجام دهيد.
  • با يكنفر صحبت كنيد.

 

رابطه خواب و مغز

پيش و پس از فرا گرفتن مطالب جديد خواب كافي داشته باشيد. هنگاميكه خسته ميشويد، تمركز بر روي مسايل سخت و دشوار ميگردد. اما هنگاميكه ميخوابيد، مغز اطلاعات جديد را مستقر ميسازد تا شما در آينده بتوانيد آنها را فراخواني كنيد. خواب شبانه براي حافظه و وضعيت رواني، بهترين گزينه تلقي ميشود. بزرگسالان به 7 الي 8 ساعت خواب شبانه نياز دارند.

 

يار حافظه

مادامي كه سن افزايش ميابد، ممكن است مطالبي را كه قبلا به راحتي بياد مي آورديد، فراموش كنيد. اين امر بخشي طبيعي در كهولت سن محسوب ميشود. برخي نكات مفيد در اين خصوص عبارتند از:

  • رويدادها را يادداشت كنيد.
  • از يك تقويم يا يك برنامه يادآوري در تلفن همراهتان جهت يادآوري امور كوچك (مانند تماس ها يا قرار ملاقات ها) استفاده كنيد.
  • در آن واحد بر روي انجام يك فعاليت تمركز كنيد.
  • مطالب و امور جديد را گام به گام فرا بگيريد.

 

بازي با اسامي

آيا در بخاطر آورن اسامي مشكل داريد؟ سعي كنيد هميشه در حين صحبت كردن، نام مخاطبانتان را مدام تكرار كنيد، يا دست كم نام آنها را در ذهنتان مرور كنيد. يا يك تصوير يا قيافه اي جالب از وي در ذهنتان ترسيم كنيد تا شما را بياد نام او بياندازد. بطور مثال موجود بامزه اي بنام “خرگوش”، فردي به نام “فرنوش” را در ذهن شما تداعي ميكند.  😉

 

جهت برقراری ارتباط با مشاوران و متخصصان کلینیک فوق تخصصی آلومینا می توانید از شماره های تماس موجود بر روی صفحه وب سایت استفاده نماييد.

 

گردآوري و ترجمه: مينو زرفش

منبع : www.webmd.com


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *