خونریزی واژن پس از رابطه جنسی چه علتی دارد؟

خونریزی واژن پس از رابطه جنسی چه علتی دارد؟

 

خونریزی واژن پس از رابطه جنسی چه علتی دارد؟

خونریزی واژن پس از رابطه جنسی  می تواند هشدار دهنده باشد.  این مشکل نسبتاً شایع است و تا 9٪  زنانی را که  قاعده می شوند ،  تحت تاثیر قرار می دهد. ولی معمولاً نگران کننده نیست.  اما گاهی می تواند ناشی از یک عفونت باشد.  و در موارد نادر، نشانه ای از سرطان دهانه رحم است.

 

علت خونریزی واژن پس از رابطه جنسی

شایع ترین علل خونریزی واژن پس از رابطه جنسی مشکل در دهانه رحم است.  که بخشی لوله مانند باریکی است که در انتهای رحم به واژن می رسد.

یکی از این علل خونریزی ، التهاب دهانه رحم و یا سرویکس است. التهاب می تواند به طور مداوم و کاملاً بی ضرر باشد. یا این که ممکن است به علت یک عفونت منتقله از طریق بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا یا گونوره باشد که نیاز به درمان دارد. هر دو نوع التهاب سرویکال می توانند خونریزی پس از ارتباط جنسی را ایجاد کنند.

دومین دلیل رایج برای خونریزی پس از رابطه ، پولیپ سرویکس است. پولیپ ها معمولاً کوچک هستند – حدود 1 تا 2 سانتیمتر – که اغلب بر روی دهانه رحم که به واژن وصل می شود ، مشاهده می شوند. اکثر پولیپ ها سرطانی نیستند و پزشک می تواند آنها را در یک جلسه بردارد.

 

سایر علل خونریزی واژن

تب خال تناسلی یکی از علل خونریزی واژن

سایر علل خونریزی واژن پس از رابطه جنسی عبارتند از :

  • اصطکاک در طول رابطه و یا خشک بودن واژن ،
  • خونریزی طبیعی رحم به علت شروع شدن دوره قاعدگی و یا در آخر دوره ،
  • عفونت گردن رحم یا واژن ،
  • زخم تناسلی ناشی از تبخال یا یک بیماری دیگر ،
  • پیش آگهی سرطان دهانه رحم ،
  • Cervical ectropion  هنگامی که پوشش داخلی دهانه رحم به طرف دهانه رحم و در سمت واژن رشد می کند ،
  • پرولاپس اندام های لگنی (زمانی که اندام های لگنی مانند مثانه یا رحم در خارج از دیواره واژن قرار می گیرند ،
  • سرطان دهانه رحم ، مهبل (واژن) یا رحم.

در حالی که بسیاری از این علل به درمان نیاز ندارند و بی ضرر هستند ، گاهی اوقات خونریزی واژن پس از رابطه جنسی می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی باشد.

 

خطرات خونریزی واژن پس از مقاربت  

اگر گاهی اوقات بعد از رابطه جنسی خونریزی جزئی دارید ، به احتمال زیاد همه چیز خوب است و جای نگرانی نیست.  اما تنها راه برای دانستن اینکه آیا مشکل شما جدی است یا خیر این است که به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

اگر خونریزی پس از سکس درست پیش از قاعدگی و یا در آخر دوره قاعدگی اتفاق بیفتد ،  نیازی نیست به پزشک مراجعه کنید. اگر شما به تازگی معاینات لگنی و تست پاپ اسمیر انجام داده اید ، نیازی به مراجعه مجدد به پزشک نیست.  در سایر موارد و یا اگر شما فقط نگران هستید ، بهتر است برای بررسی عفونت و یا هر مشکل جدی تر به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

 

علت خونریزی واژن پس از یائسگی  

خونریزی بعد از رابطه جنسی پس از یائسگی غیر طبیعی است.  در این صورت برای بررسی و رد کردن احتمال سرطان دهانه رحم ، سرطان آندومتر و مشکلات دیگر با پزشک معالج خود مشورت کنید.

 

معاینات پزشکی  

تست پاپ اسمیر برای بررسی خونریزی واژن

اولین گام در هنگام مراجعه به پزشک پاسخ دادن به بعضی از سؤالاتی است که به تعین علت خونریزی شما کمک خواهد کرد. از جمله اینکه آیا به تازگی مصرف قرص های ضد بارداری را شروع کرده اید؟ همچنینن پرسش دیگر این است که آیا در هنگام مقاربت درد دارید ؟ درد در هنگام ارتباط جنسی می تواند نشانه ای از خشک بودن دیواره واژن و یا عفونت باشد.

معاینه لگن برای تعیین علت خونریزی لازم است.  علت خونریزی می تواند پارگی واژن یا ضایعات واژن ، علائم پرولاپس اندام های لگن ، پولیپ سرویکس یا التهاب باشد. اگر پولیپ داشته باشید ، ممکن است پزشک بتواند آنها را در مطب از بین ببرد و در غیر این صورت در اتاق عمل این کار را خواهد کرد.  و نمونه ها را برای بررسی بیشتر به  آزمایشگاه ارسال می کند.

همچنین پزشک با انجام تست پاپ اسمیر می تواند سرویکس را از نظر ابتلا به عفونت های رایج مانند کلامیدیا و گونوره ، که می تواند پس از رابطه جنسی خونریزی ایجاد کند بررسی کند.  این عفونت ها با تجویز آنتی بیوتیک مناسب درمان می شود.  آزمایش پاپ اسمیر هر نشانه ای از رشد غیر طبیعی ، پیش سرطانی یا سلول های سرطانی را تشخیص می دهد.

 

بررسی نتیجه تست پاپ اسمیر  

اگر تست پاپ اسمیر شما هرگونه ناهنجاری در گردنه رحم را نشان دهد ، احتمالاً باید کولپوسکوپی  از رحم خود انجام دهید.   کولپوسکوپی از رحم شبیه به تست پاپ اسمیر است.  اما کمی بیشتر طول می کشد   دکتر از یک دستگاه بزرگ نمایی ویژه به نام کولپوسکوپ استفاده خواهد کرد تا دقیق تر به رحم برسد. در صورتی که پزشک شما هر چیز مشکوکی را ببیند ، می تواند یک نمونه کوچک از بافت را برای آزمایش بردارد.

اگر خونریزی بعد از رابطه جنسی یک امر مداوم باشد ، پزشک ممکن است کولپوسکوپی را توصیه کند. تا نگاهی دقیق تر به دهانه رحم شما داشته باشد. حتی اگر نتایج پاپ تست طبیعی شما باشد.

اگر شما یائسه هستید ، پزشک شما ممکن است یک سونوگرافی ترانس واژینال را انجام دهد تا به ارزیابی دقیق تر ارگان های لگن بپردازد و یا  بیوپسی اندومتر بردارد تا سلول های غیر طبیعی را در بافت اندومتر رحم شما جستجو کند.

 

خونریزی واژن در دوران بارداری

خونریزی واژن در دوران بارداری

اگر حامله هستید ، خونریزی واژن پس از رابطه جنسی  ممکن است  ترسناک باشد. اما احتمالاً دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. دهانه رحم در حین بارداری ممکن است به راحتی خونریزی کند. زیرا رگ های خونی اضافی در این منطقه رشد می کنند.

اگر خونریزی پس از رابطه جنسی بدون علت باشد ، ممکن است خود به خود متوقف شود.  یک مطالعه که اخیراً انجام شده  نشان داده است که  بیش از نیمی از زنان که پس از رابطه جنسی خونریزی داشته اند ،  گزارش دادند که پس از 2 سال این مشکل از بین رفته است.

 

جلوگیری از خونریزی بعد از رابطه جنسی  

شما می توانید به راحتی برخی از علل  خونریزی پس از رابطه جنسی از قبیل اصطکاک در هنگام مقاربت یا روان نبودن کافی را با استفاده از ژل های روان کننده  در طول رابطه جنسی از بین ببرید.

همچنین اگر به نظر می رسد خونریزی شما به علت ارتباط جنسی پیش از اتمام کامل دوره قاعدگی است ، می توانید تا اتمام کامل قاعدگی کمی بیشتر صبر کنید و بعد رابطه برقرار کنید.  از بین بردن پولیپ های دهانه رحم و یا درمان عفونت های سرویکس نیز در پایان دادن به  خونریزی پس از رابطه جنسی مؤثر می باشد.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع 

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *