خطرات مصرف قند زیاد، مراقب باشید!!!

مصرف قند

مصرف قند یکی از مشکلات انسان امروز است. قند یکی از بدترین ترکیباتی است که به رژیم غذایی امروز اضافه شده است. قند اثرات خطرناکی بر روی سوخت و ساز بدن دارد و منجر به بروز بیماری های مختلف می شود. در ادامه به علل اجتناب از مصرف قند اشاره می کنیم.

  1. قند دارای مواد مغذی ضروری نیست و برای دندان ها مضر است.

شاید تاکنون بارها و بارها این جمله را شنیده باشید، اما تکرار آن باز هم لازم است: مصرف قند زیاد برای بدن مضر است. شکر و قند اضافه حاوی کالری بالا هستند، در حالیکه هیچ ماده مقوی در خود ندارند.

قند حاوی هیچ گونه پروتئین، چربی های ضروری، ویتامین یا ماده معدنی نیست و این مشکل بزرگ مربوط به قند است. به علاوه قند برای دندان ها بسیار مضر است، زیرا محیطی مناسب باکتری های مضر در دهان به وجود می آورد.

  1. قند حاوی فروکتوز بالاست که برای کبد بسیار مضر است.

برای درک بهتر مضرات قند لازم است بدانید قند از چه ساخته شده است. قبل از اینکه قند از دستگاه گوارش وارد جریان خون شود، به دو قند ساده تر گلوکز و فروکتوز شکسته می شود. گلوکز در هر سلول زنده ای روی کره زمین وجود دارد و اگر آن را از غذای خود دریافت نکنیم، بدن آن را تولید می کند.

فروکتوز متفاوت است. بدن آن را به مقدار قابل توجهی تولید نمی کند و نیاز فیزیولوژیکی به آن وجود ندارد. مسئله مربوط به فروکتوز این است که فقط توسط کند به طور قابل توجهی متابولیزه می شود. بنابراین اگر مقدار کمی از آن مصرف کنیم، مشکلی به وجود نمی آید. در این مورد فروکتوز به گلیکوژن تبدیل خواهد شد و در کبد ذخیره خواهد شد تا در صورت نیاز مورد مصرف قرار گیرد. اما اگر به طور مکرر از این ماده زیاد مصرف کنیم، کبد چرب و دیگر مشکلات جدی بروز خواهد کرد.

به یاد داشته باشید که خوردن میوه زیاد منجر به بالا رفتن سطح فروکتوز نمی شود. به علاوه در افراد مختلف این مسئله متفاوت خواهد بود. افرادی که از لجاظ جسمی سالم تر هستند و یا فعالیت زیادی دارند، قادرند رژیم های غذایی حاوی کربوهیدرات و کالری بالا را تا حدی بهتر تحمل کنند.

  1. افزایش سطح فروکتوز در کبد باعث بروز کبد چرب غیرالکلی می شود.

زمانی که فروکتوز در کبد به چربی تبدیل می شود، به شکل ذرات کلسترول VLDL حمل می شود. با این حال همه این ذرات از کبد خارج نمی شوند و مقداری از آنها در کبد باقی می مانند. این مسئله منجر به بروز بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) می شود که یک مشکل رو به رشد در بسیاری از کشورهاست و با بیماری های متابولیک همراه می شود.

بررسی ها نشان داده اند که افراد مبتلا به کبد چرب 2 تا 3 برابر بیشتر از دیگران فروکتوز مصرف می کنند.

  1. قند باعث مقاومت بدن در مقابل انسولین می شود که منجر به سندروم متابولیک و دیابت می شود.

انسولین هورمون بسیار مهمی در بدن است. این هورمون باعث ورود گلوکز از جریان خون به سلول ها می شود و در نتیجه سلول های به جای چربی شروع به سوزاندن گلوکز می کنند.

بالا رفتن سطح گلوکز در خون بسیار سمی است و یکی از عوامل پیامدهای دیابت، مانند نابیایی، است. گاهی رژیم غذایی نامناسب باعث می شود انسولین آنطور که باید کار نکند که به اصطلاح مقاوت بدن در مقابل انسولین نامیده می شود. این مقاومت منجر به بروز بیماری های زیادی می شود، از جمله سندروم متابولیک، چاقی، بیماری های قلبی و عروقی و دیابت نوع 2.

بسیاری از بررسی های انجام شده نشان داده اند که مصرف زیاد قند منجر به بالا رفتن مقاومت بدن در مقابل انسولین می شود.

  1. بالا رفتن مقاومت در برابر انسولین منجر به بروز دیابت نوع 2 می شود.

زمانی که سلول های بدن در مقابل اثرات انسولین مقاوم شوند، سلول های بتا در پانکراس مقدار بیشتری انسولین تولید می کنند. این مسئله بسیار مهم است، زیرا بالا رفتن سطح قند خون به طور مزمن منجر به آسیب های جدی می شود.

زمانی که مقاومت بدن در مقابل انسولین بیشتر می شود، پانکراس نمی تواند نیاز بالا به تولید انسولین را تحمل کند. در نتیجه سطح گلوکز خون بالا رفته و دیابت نوع 2 تشخیص داده می شود.

نکته مهم اینکه افرادی که نوشیدنی ها و نوشابه های قندی و شیرین می نوشند، تا 83 درصد بیش از دیگران در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

  1. مصرف قند منجر به بروز سرطان می شود.

سرطان یکی از مهم ترین علل مرگ و میر در جهان است و با رشد و تکثیر غیر قابل کنترل سلول ها مشخص می شود. انسولین یکی از هورمون های اصلی در تنظیم این نوع رشد است.

به همین دلیل بسیاری از دانشمندان معتقدند که بالا رفتن مداوم سطح انسولین منجر به بروز سرطان می شود. به علاوه مشکلات متابولیک مربوط به مصرف قند، یکی از علل بروز التهاب و مهم ترین عامل سرطان است.

بررسی ها نشان داده اند افرادی که قند زیادی مصرف می کنند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به سرطان هستند.

  1. به دلیل اثراتی که قند بر روی هورمون ها و مغز دارد، دارای اثرات تشدید کننده چربی است.

همه کالری ها برابر نیستند. غذاهای مختلف و هورمون های کنترل کننده مصرف غذا، اثرات مختلفی بر روی مغز ما دارند. بررسی ها نشان داده اند که فروکتوز در سیر کردن، دارای اثری مانند گلوکز نیست.

افرادی که فروکتوز بیشتری مصرف می کنند، در مراکز مربوط به سیری در مغز فعالیت کمتری دارند و بیشتر احساس گرسنگی می کنند. به علاوه بررسی ها نشان داده اند که فروکتوز گرلین، هورمون گرسنگی، را کاهش نمی دهد، در حالیکه گلوکز در این مورد اثر بیشتری دارد.

به مرور زمان کالری دریافت شده از قند کافی نیست، در نتیجه میزان کالری دریافتی فرد بیشتر می شود.

  1. قند باعث آزاد شدن دوپامین در مغز می شود، به همین دلیل به شدت اعتیاد آور است.

قند برای بسیاری از مردم اعتیاد اور است. شکر نیز، مانند برخی مواد مخدر، باعث آزاد شدن دوپامین در مغز می شود. مشکل مربوط به قند و بسیاری از هله هوله ها این است که باعث بالا رفتن سطح دوپامین در مغز می شوند، میزان تاثیر این ماده در آزادسازی دوپامین بیش از مواد غذایی طبیعی است.

به همین دلیل افرادی که سابقه اعتیاد دارند، به راحتی به قند نیز اعتیاد پیدا می کنند. برای فردی که به مواد قندی معتاد شده، مصرف مناسب بی معنا خواهد بود.

  1. قند یکی از مهم ترین علل چاقی در کودکان و بزرگسالان است.

تاثیری که قند بر روی هورمون ها و مغز می گذارد، یکی از مهم ترین علل بالا رفتن چربی است. قند منجر به کاهش احساس سیری شده و منجر به بروز اعتیاد می شود؛ در نتیجه فرد کنترل خود را نسبت به میزان مصرف قند از دست می دهد.

به علاوه افرادی که زیاد قند مصرف می کنند، بیش از دیگران در معرض اضافه وزن و چاقی هستند و این مشکل مربوط به تمام سنین است.

بسیاری از تحقیقات انجام شده در این زمینه ارتباط بین مصرف قند و چاقی را مورد بررسی قرار داده اند و نوعی ارتباط قوی بین آنها مشاهده کرده اند. این ارتباط به ویژه در کودکان بسیار قابل مشاهده است. در کودکان مصرف روزانه قند به میزان 60 درصد خطر چاقی را افزایش می دهد.

بنابراین یکی از مهم ترین اقداماتی که برای کاهش وزن باید انجام دهید، کم کردن میزان قند از رژیم غذایی تان است.

  1. چربی باعث بالا رفتن کلسترول و بروز بیماری های قلبی نمی شود، بلکه قند عامل آن است.

مدت های زیادی همه ما چربی های اشباع شده را عامل بروز بیماری های قلبی می دانستیم. به هرحال بررسی های جدید نشان داده اند که چربی های اشباع شده تنها مقصرها نیستند.

شواهد نشان می دهند که قند می تواند یکی از مهم ترین علل بروز بیماری های قلبی باشد که از طریق تاثیرات مضر فروکتوز باعث بروز این مشکل می شود.

با توجه به تمام خطرات بیان شده توصیه می شود مصرف شیرینی، نوشیدنی های قندی و نوشابه ها را از رژیم غذایی خود جذف کنید یا به حداقل برسانید.

[button color=”blue” size=”medium” link=” https://authoritynutrition.com/10-disturbing-reasons-why-sugar-is-bad/” target=”blank” ]منبع شماره 1[/button]  [button color=”blue” size=”medium” link=” http://articles.mercola.com/sugar-side-effects.aspx” target=”blank” ]منبع شماره 2[/button]

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *