تاثیر ماری جوانا بر مغز

تاثیر ماری جوانا بر مغز

ماری جوانا به عنوان یک داروی بی ضرر شناخته شده است، اما محققان در مورد تاثیرات این دارو بر روی مغز تحقیقاتی انجام داده اند. برخی تاثیرات مربوط به ماری جوانا بر روی مغز عبارتند از: افزایش خطر ابتلا به جنون، تغییر در سیستم پاداش مغز و سیگنال های عصبی در هم.

دکتر اسکات کراکوور می گوید: گبزرگترین خطر مربوط به استفاده از ماری جوانا افزایش خطر ابتلا به جنون و روان پریشی است.” کاهش ضریب هوشی یکی دیگر از خطرات مهم مربوط به ماری جوانا است برای کسانی که در دوران نوجوانی از این دارو استفاده می کنند.

دکتر کراکوور در این باره می گوید: افرادی که در دوران جوانی از ماری جوانا استفاده می کنند، در سنین بالاتر بیشتر در معرض افت IQ می باشند.

تاثیر ماری جوانا بر اشتها

طبق تحقیقاتی که در سال 2015 بر روی موش ها انجام شد، محققان دریافتند که ماری جوانا بر روی سلول های عصبی مغز که مسئول کم کردن اشتها هستند، تاثیر می گذارد و این امر باعث می شود اغلب افراد پس از سیگار کشیدن بسیار گرسنه شوند. در این تحقیق محققان با دستکاری مسیر سلولی به عنوان یکی از راه های تاثیر دارو بر مغز، اتفاقاتی که در زمان آزمایش در مغز موش رخ می داد را مشاهده کردند.

دانشمندان انتظار داشتند سلول های عصبی کم کننده اشتها با تلاش آنها برای تحریک اشتهای جوندگان غیر فعال شوند. اما بر خلاف انتظارات آنها این سلول های عصبی فعال می شدند، زیرا آنها مواد شیمیایی را آزاد می کردند که باعث افزایش گرسنگی می شد.

توضیحات محققان در زمینه چگونگی تاثیر ماری جوانا بر مغز به طور قطع تایید نشده است، اما مشخص است که مصرف ماری جوانا باعث گرسنگی افراد می شود.

محققان در این زمینه می گویند ماری جوانا می تواند راهی برای درمان کم اشتهایی و کاهش وزن در برخی افراد مبتلا به سرطان می باشد.

ماری جوانا و علائم روان پریشی

THC – ترکیب اصلی روانگردان در ماری جوانا – ممکن است سطح سر و صدای عصبی یا فعالیت های تصادفی عصبی را در مغز افزایش دهد. طی یک بررسی در سال 2015 محققان سطح فعالیت های تصادفی عصب ها را در 24 نفر تحت دو حالت اندازه گیری کردند: پس از مصرف THC خالص و بعد از مصرف دارو.

آنها دریافتند که افراد پس از مصرف THC فعالیت های تصادفی بیشتری در سلول های عصبی خود نشان می دهند. THC علائمی مشابه روان پریشی ایجاد می کند و سطح فعالیت های عصبی و سر و صدای عصبی را افزایش می دهد. یافته ها نشان می دهند که علائم راون پریشی پس از مصرف ماری جوانا مربوط به افزایش فعالیت های عصبی است.

سیستم پاداش مغز

تاثیر ماری جوانا بر مغز0

مغز افرادی که سالهاست سیگار می کشیدند و ماری جوانا مصرف می کنند در مقایسه با مغز دیگران، به شکلی متفاوت به برخی پاداش ها پاسخ می دهند. در یک تحقیق، محققان مغز 59 فرد مصرف کننده ماری جوانا را مورد بررسی قرار دادند. پاسخ مغز این افراد به تصاویر اشیاء مربوط به مصرف ماری جوانا و میوه های مورد علاقه شان متفاوت بود.

دانشمندان دریافتند که شرکت کنندگان این تحقیق که به مدت 12 سال سیگار کشیده بودند، در زمان مشاهده تصاویر مربوط به ابزار آلات مصرف ماری جوانا به طور متوسط فعالیت بیشتری در مغز خود نشان می دادند. از طرف دیگر افراد شرکت کننده در گروه دیگر که تاکنون سیگار نکشیده بودند، در زمان مشاهده تصاویر این ابزار آلات فعالیت چندانی در مغز خود نشان نمی دادند. این بررسی نشان داد که ماری جوانا مدار طبیعی پاداش مغز را مختل می کند.

اندازه مغز و اتصال بخش های مغز

محققان دریافته اند که مصرف طولانی مدت ماری جوانا بر روی اندازه مغز تاثیر می گذارد. طی یک تحقیق که در نوامبر 2014 منتشر شد، محققان 62 بزرگسال که هرگز ماری جوانا مصرف نکرده اند و 48 بزرگسال را که به مدت 8 یا 9 سال و حداقل 3 بار در روز ماری جوانا مصرف می کرده اند، مورد بررسی قرار دادند.

طی این بررسی محققان دریافتند افرادی که به مدت 4 سال و حداقل یک بار در روز ماری جوانا مصرف کرده اند، حجم ماده خاکستری کمتری در ناحیه ای از مغز خود دارند که قشر اوربیتوفرونتال نامیده می شود.

به علاوه در این تحقیق مشخص شد که بین بخش های مختلف مغز مصرف کنندگان ماری جوانا اتصال بهتری وجود دارد که باعث می شود اطلاعات بین بخش های مختلف مغز بهتر انتقال پیدا کنند.

محققان علت این اتصال قوی بین بخش های مختلف مغز پس از مصرف ماری جوانا را نمی دانند، اما احتمال می دهند که مربوط به وجود ماده THC در ماری جوانا باشد که نوعی ترکیب روانگردان محسوب می شود. علت این امر این است که THC بر روی گیرنده های کانابینوئید تاثیر می گذارد که این گیرنده ها نیز بر روی اشتها و خلق و خو تاثیر می گذارند و در قشر اوربیتوفرونتال به مقدار زیادی وجود دارند.

ماری جوانا و مغز نوجوانان

ماری جوانا بر روی مغز نوجوانان به شکل متفاوتی تاثیر می گذارد. با این حال تاثیر ماری جوانا بر روی افراد مختلف یکسان نیست و عوامل مختلفی بر روی چگونگی تاثیر این ماده بر مغز دخیل هستند. یکی از این عوامل ژنتیک می باشد. در یک تحقیق محققان دریافتند که ماری جوانا در نوجوانان باعث کوچک شدن مغز نمی شود، در حالیکه تحقیقات پیش از این خلاف این امر را نشان داده بودند.

به هرحال محققان در تحقیقات مختلف دریافتند که مغز پسران نوجوان که از لحاظ ژنتیکی به اسکیزوفرنی حساس هستند، با مصرف ماری جوانا به مروز زمان رشد منفی خواهند داشت. طی یک تحقیق دانشمندان مغز پسران را در سن 15 سالگی و پس از آن در سن 19 سالگی مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که پسرانی که ماری جوانا مصرف می کنند و در معرض ابتلا به اسکیزوفرنی هستند، به مرور زمان نازک شدن لایه های مغز خود را تجربه می کنند – بیرونی ترین لایه مغز.

منبع:

http://www.livescience.com/55258-how-marijuana-affects-the-brain.html

نگارنده: سمیه محمدی

ارائه خدمات دارویی و غیردارویی اعتیاد در مرکز سلامت روان رستا – آلومینا در کرج

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

0 دیدگاه دربارهٔ «تاثیر ماری جوانا بر مغز»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *