ارتباط بین مصرف ماری جوانا و بروز رفتارهای خشونت آمیز

ماری جوانا و خشونت0

تحقیقات انجام شده نشان داده اند که مصرف زیاد حشیش باعث بروز رفتار خشونت آمیز می شود، چرا که حشیش باعث تغییر در عملکرد مغز می شود.

محققان در مورد ارتباط احتمالی بین استفاده از ماری جوانا و جرم و جنایت و رفتارهای خشونت آمیز هم بررسی های گسترده ای انجام داده اند. در مقابل الکل، مت و دیگر مواد مخدر، به نظر می رسد اثرات مخرب حشیش منجر به بروز رفتار خشونت آمیز می شود. با این حال تحقیقات انجام شده نوعی ارتباط بین مصرف ماری جوانا و افزایش رفتارهای خشونت آمیز نشان داده اند. تعیین ارتباط قطعی بین مصرف ماری جوانا و بروز خشونت کمی دشوار است، عوامل دیگری نیز ممکن است در این امر دخالت داشته باشند، از جمله وضعیت اقتصادی، ویژگی های شخصیتی و یا بسیاری از متغیرهای دیگر که تمایل فرد را به سمت مصرف ماری جوانا می برد. به علاوه رابطه علت و معلولی بین سیگار کشیدن و رفتار خشونت آمیز ممکن است کاملا معکوس باشد. به این معنا که افرادی که خشن هستند یا مرتکب جرائم بیشتری می شوند، بیشتر در معرض خطر مصرف ماری جوانا خواهند بود.

با این حال ماری جوانا در بسیاری کشورها یک ماده مخدر غیر قانونی می باشد، بنابراین افرادی که دارای ویژگی های شخصیتی ضد اجتماعی هستند یا آنهایی که تمایل به انجام فعالیت های غیر قانونی دارند، بیشتر به سمت مصرف مواد مخدر غیرقانونی نیز خواهند رفت. تحقیقات جدیدی در این زمینه انجام شده که ارتباط بین مصرف ماری جوانا و رفتارهای خشونت آمیز را بررسی می کند. در ادامه به بررسی یافته های این تحقیق می پردازیم.

آنچه این تحقیق را قانع کننده تر از مطالعات قبلی می سازد این است که محققان همان افراد قبل را طی 50 سال، از سنین جوانی تا بزرگسالی، مورد بررسی قرار داده اند. این امر به راحتی به محققان کمک می کند که دریابند کدامیک زودتر اتفاق می افتد: مصرف حشیش یا خشونت.

افراد مورد بررسی در این تحقیق 411 پسری بودند که حدود سال 1953 متولد شده و از طبقه کارگر که در محله های شهری لندن زندگی می کردند. این افراد زمانی بزهکار بودند. 97 درصد آنها قفقازی بودند که همراه با پدر و مادر خود بزرگ شدند. محققان عوامل دیگری را نیز مورد ارزیابی قرار دادند، عواملی مانند مقیاس شخصیت ضد اجتماعی، استفاده از الکل، استفاده از مواد مخدر دیگر، مصرف سیگار، بیماری های روانی یا سابقه خانوادگی این بیماری ها.

اکنون یافته های محققان را بیان می کنیم: بسیاری از شرکت کنندگان هرگز حشیش استفاده نکردند و هرگز نیز رفتار خشونت آمیز از خود نشان ندادند. 38 درصد از آنها حداقل یک بار در زندگی خود از حشیش استفاده کردند. اکثر آنها مصرف حشیش را در دوران نوجوانی امتحان کردند، اما پس از آن دیگر از حشیش مصرف نکردند. با این حال 20 درصد از پسرانی که مصرف حشیش را در سن 18 سالگی آغاز کردند، تا میانسالی ( 32 تا 48 سالگی) به مصرف آن ادامه دادند. یک پنجم (یعنی 22 درصد) از افرادی که سیگاری بودند، پس از شروع مصرف حشیش رفتارهای خشونت آمیز از خود نشان دادند و تنها 0.3 درصد از این افراد پیش از مصرف حشیش دچار رفتارهای خشونت آمیز شدند. ادامه مصرف حشیش یکی از مهم ترین عوامل پیش بینی کننده برای رفتارهای خشونت آمیز بود.

بنابراین نتایج نشان می دهند که ادامه مصرف حشیش باعث 7 برابر شدن رفتارهای خشن و جرائم خشونت آمیز می شود. این مسئله مشابه ارتباط بین بروز سرطان ریه و تداوم کشیدن سیگار می باشد. محققان می گویند مصرف حشیش باعث تغییر در عملکرد طبیعی سیستم عصبی در قشر جلو مغز می شود و به علاوه باعث بروز اختلال در مدارهای عصبی کنترل کننده رفتار خواهد شد.

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *