برنامه ریزی چیست

بررنامه ریزی
برنامه ریزی یکی دیگر از مهارت های تفکر است که به توسعه استراتژی های فردی برای به اتمام رساندن کارها و رسیدن به اهداف کمک می کند. برنامه ریزی کمک می کند تا کودک در مورد  چگونگی تکمیل کارها، قبل از شروع آنها فکر کند. برای مثال: کودکی که برای اولین بار می خواهد روی پروژه ای از درس هنر کار کند،تصمیم می گیر که قبل از شروع آنچه را که نیاز خواهد داشت، فراهم کند و آنها را طوری بچیند که در هر مرحله که لازم شد به راحتی استفاده کند و سپس طبق برنامه مرحله به مرحله کار را انجام دهد تا به پایان برسد.

برنامه ریزی چگونه عمل می کند؟
برنامه ریزی بخش مهمی از پیشرفت تحصیلی کودکان می باشد.برنامه ریزی به عنوان یکی از مهارت های کلیدی تفکر، به کودک اجازه می دهد تا مجموعه ای از راهکارها ،اولویت بندیها  و اقدامات را برای اتمام کارها و رسیدن به اهداف تنظیم کند.
مهارت برنامه ریزی در انجام کارهایی از قبیل روابط اجتماعی( تعیین تاریخ بازی و اینکه چه بازی قرار است انجام شود) و فعالیتهای مربوط به مدرسه: نوشتن  انشاء، انجام پژوهش، ارائه ی یک پروژه و … کارایی دارد.

_ کودکان و نوجوانانی که ازمهارت برنامه ریزی خوبی برخوردارند:

●قادرند ترکیبی از فعالیت های مدرسه و فعالیت های اجتماعی بدون اینکه در هم تداخل ایجاد کنند و سبب بروز استرس شوند،انجام دهند.


اگر به دنبالی راهی برای افزایش هوش و حافظه و بهبود عملکرد مغزتان هستید، دوره تقویت هوش و تقویت حافظه دکتر مصطفی امیری را از دست ندهید.

تقویت هوش


 

● در انجام کارها تمایل به زمان بندی دارند.

● می توانند ابزار لازم برای انجام کار و به پایان رساندن موفق یک پروژه را پیش بینی کنند.

● به شکلی موثر قادر به اولویت بندی کارها و وظایف خود هستند.

_ کودکان و نوجوانانی که مهارت برنامه ریزی آنها توسعه نیافته است:

● در فرایند انجام کار مدام با مشکلاتی روبرو می شوند.

● در تنظیم اولویت ها برای رسیدن به اهداف مشکل دارند.

● کارها و تکالیف خود را همیشه در آخرین لحظه انجام می دهند.

● فعالیتی را بدون اینکه هدف از آن و چگونگی تکمیل آن را بدانند، شروع می کنند.

● بیش از حد در لحظه و حال زندگی می کند.

بهبود مهارت های  برنامه یزی
در اینجا،تعدادی راهکار کلی برای کمک به بچه ها به منظور رشد مهارت برنامه ریزی ارائه می شود:
● ایجاد یک تقویم حرفه ای از  رویدادهایی که به کودک شما برای برنامه ریزی کمک می کند.کودک شما می تواند شخصاً این تقویم را با عکس ها،نمودارو برچسب پر کند. این تقویم باید شامل رویدادهای مهم : قرار ملاقات،بازیها و اهداف باشد.

● با کودک خود یک چک لیست از موارد مورد نیاز برای فعالیتها و کارهای مختلفی که قرار است انجام شود،تهیه کنید.برای مثال:یک چک لیست برای انجام بازی بیس بال ممکن است شامل: چوب بیس بال،کیف، دستکش،کلاه، کفش و بطری آب  باشد.

● اگر کودک شما قرار است به یک اردو یا تفریح دو روزه برود ، به او کمک کنید تا مواردی را ممکن است در سفر لازم شود پیش بینی کنند و موارد مورد نیاز را فراهم کنند.مثلاً اگر کودک شما قرار است به باغ وحش برود،می توانید از اینترنت نقشه ی باغ وحش را پرینت بگیرید و به او کمک کنید تا اولویت بندی کند از کجا شروع کند و زمان را چطور تنظیم کند تا بتواند همه ی جاهایی که دوست دارد را تماشا کند.

●مشق شب جزء مواردی است که همیشه کودک باید انجام دهد. برای کمک به کودک برای انجام منظم آن می توانید انجام تکلیف را به دو بخش تقسیم کنید.مثلاً:  یکی بعد از مدرسه، یکی بعد از شام. از فرزند خود نظر خواهی کنید که چه زمانی بهتر می توانند تکلیف خود را انجام دهند و به او بگویید امیدوارید با تقسیم بندی تکالیف به موقع بتواند آنها را کامل کند.

برنامه ریزی و مهارتهای تحصیلی
برنامه ریزی مهارت بسیار اساسی برای فراگیری علوم و دانش ادبی می باشد.و با بالا رفتن سطح تحصیل کودک به اهمیت آن افزوده می شود.

_ خواندن
● برنامه ریزی به بچه ها در فهم مواردی که به منظور یادگیری یک موضوع لازم است، کمک می کند.

● قبل از شروع مطالعه برنامه ریزی یک فعالیت بسیار مهم می باشد.

_ ریاضیات
● برنامه ریزی یک مهارت مهم برای فکر کردن درباره نوع مشکل  و حل آن است.

● برنامه ریزی برای تعیین اقدامات لازم برای حل مسائل چند بخشی ریاضی،مهم می باشد.

_ نوشتن
● مهارت برنامه ریزی برای پیش نویس کردن یک مطلب مانند طوفان مغزی، ترسیم و استفاده از آن بسیار حیاتی می باشد.

● برنامه ریزی در رابطه با اینکه  کودک در مورد چه چیزی می خواهد مطلب بنویسد و از کجا باید شروع کند و چه منابعی را برای نوشتن باید مطالعه کند،مهم می باشد.

برنامه ریزی و عملکردهای اجرایی
برنامه ریزی رایج ترین مهارتی است که در نظریه های عملکردهای اجرایی مطرح شده است. استفاده از برنامه ریزی و پیش بینی موارد لازم برای رفتار هدفمند بخشی از نظریه عملکردهای اجرایی می باشد. و به عنوان یکی از عملکردهای اجرایی، بهترین راه ممکن برای پیش بینی، مرحله بندی، زمان بندی و تنظیمات لازم برای رسیدن به اهداف می باشد. ارزیابی عملکردهای اجرایی در بخش برنامه ریزی، از طریق چگونگی تعیین اهداف، آماده شدن برای شروع فعالیت انجام می پذیرد.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *