اوتیسم و مشکلات رفتاری آن

اوتیسم یک نقص برنامه ریزی شده در ژن های کودک شما نیست که برای همیشه پایدار باقی بماند.توجه متفاوت به محیط اطرافو شناسایی ماشه چکان هایی که باعث وقوع رفتار مشکل ساز می شوند به فهم بهتر اوتیسم و چگونگی مدیریت آن کمک خواهد کرد.

 

اوتیسم

 

شناسایی نیازهای فرزند اوتیسم شما

تحقیقات زیادی در مورد  نظریه ذهن در در کودکان مبتلا به اوتیسم انجام شده است. منظور از نظریه ذهن توانایی افراد برای در نظر گرفتن خودشان به عنوان افرادی متفاوت با دیگری است که نیازهای متفاوتی دارند.  نتایج نشان داده اند کودکان مبتلا به اوتیسم در این زمینه نقص دارند. این ممکن است درست باشد، اما معلمان، والدین و متخصصان اغلب به همان اندازه فاقد درک درستی از احساسات و ادراکات کودک مبتلا به اوتیسم می باشند.

شما نمی فهمید که سوسوی چراغ برای یک کودک مبتلا به اوتیسم ممکن است همانند تجربه رعد و برق باشد.  شما متوجه نیستید که چرا ممکن است کودک نیاز داشته باشد که پاهایش را بر روی زمین بکوبد و اطراف اتاق بدود تا از افتادن خودش از روی صندلی جلوگیری کند. شما نمی دانید که ماست، به دلیل صاف بودن آن، ممکن است یکی از تنها غذاهایی باشد که دختر شما دوست نداشته باشد.

اگرچه کودک شما نیازهای شما را متوجه نمی شود اما شما نیز در شناسایی نیازهای او نقایصی دارید. او ممکن است متوجه نشود که امروز، روز بدی برای شماست و کمتر نیازمند شما باشد. او ممکن است بی وقفه صحبت کند زیرا نمی تواند نشانه های خستگی شما را متوجه شود.

اوتیسم

جستجوی معنای پنهان علائم اوتیسم

بسیاری از رفتارهای فرزند شما ممکن است معنای واضحی نداشته باشد و هدف واضحی را دنبال نکند.  بایستی فرض کنید کودک شما پیام های کد داری را در مورد چیزهایی که برای او اهمیت دارد ارسال می کند و شما بایستی این رمزها را بگشایید تا بتوانید پیام او را بخوانید.

با توجه متفاوت به این رفتارها می توانید رفتارهایی را که قبلاً ندیده اید رمزگشایی کرده و به شیوه موثری به کودک خود کمک کنی.  با اتخاذ این رویکرد، شما به این رفتارهای عجیب و غریب با دقت بیشتری پاسخ خواهید داد.

نخستین کاری که باید انجام دهیم این است که این رفتارها را شناسایی و ضبط کنیم درست همااند انسان شناسان که رفتارهای افراد صبت و ضبط می کنند. قضاوت های خود را متوقف کنید و این نکات را بررسی نمایید. معمولاً چه زمان هایی این رفتارها دیده می شوند؟ آیا قبل از این زمانها اتفاق خاصی می افتد؟ مثلاً ممکن است این رفتارها بیشتر در کافه مدرسه اش اتفاق می افتد، یا زمانی که چراغ ها روشن می شود. شاید تنها زمانی اتفاق می افتد که  نور فلورسنت را در آشپزخانه روشن می کنید.  بسیاری از رفتارها به دنبال یک موقعیت ایجاد می شوند. درست همانطور  که شما به دنبال احساس گرسنگی به دنبال نانوایی می گردید. برانگیزاننده های محیطی در زندگی کودک شما باعث وقوع این رفتارها می شوند بنابراین شما می توانید این  برانگیزاننده ها را برای هر کدام از رفتارهای کودک خود شناسایی کرده و آنها را مدیریت نمایید. به جای نگاه کردن به رفتار بد کودک خود به بافتی که در آن رفتار رخ می دهد توجه کنید و هرچیزی را در آن بافت مورد کنکاش و بررسی قرار دهید.

 

محیط بیرونی

بعضی چیزها در محیط اطراف فرزند شما قابل تغییر هستند و بعضی از آنها قابل تغییر نیستند. گاهی اوقات فقط وقتی بدانید مشکل چیست  می توانید کارهایی را برای رفع آن انجام دهید. برای امثال اگر یخچال و فریزر شما همیشه صدا می دهد و شما  متوجه شوید که پسرتان نسبت به این صدا حساس است و حواسش پرت می شود، می توانید به او کمک کنید تا یک محل آرام برای انجام تکالیف پیدا کند.
گاهی اوقات شما متوجه می شود میان آنچه از فرزند شما انتظار می رود با آنچه او واقعاً می تواند انجام دهد همخوانی وجود ندارد.

تحریک حسی

ممکن است کودک شما، اگر با اطلاعات حسی بیش از حد مواجه شود، با رفتار ناخوشایند واکنش نشان دهد. جیمی پسر باهوشی است که انرژی زیادی برای یادگیری دارد اما او یک همکلاسی دارد که هر روز برای ساعت ها گریه می کند. صدای گریه او و بار هیجانی این موقعیت برای جیمی آزاردهنده است و او نمی تواند تمرکز کرده و خوب یاد بگیرداگر مادر او متوجه این موضوع بشود  سعی می کند او را به یک کلاس درس دیگری ببرد  که کمتر مخرب باشد.

محرک های اجتماعی

او هیچ دوستی ندارد، بنابراین گذراندن زمان برای او بسیار سخت است. صحبت کردن با معلم و همکلاسی هایشمی تواند تفاوت جدی ایجاد کند.  به آنها بگویید که مشکل دختر شما چیست.  بله، بچه ها گاهی نسبت به یکدیگر ناهربان رفتار می کنند اما ممکن است که پذیرنده نیز رفتار نمایند.  فرض نکنید که آنها باید بدانند که چگونه در اطراف فرزند شما رفتار می کنند، اما به آنها یاد دهید که چگونه می توانند به او کمک کند. یا این شیوه خودتان متعجب می شوید که چگونه از جانب هسمالانش حمایت می شود.

 

مشکلات ارتباطی

شاید فرزند شما ناامید شود زیرا نمی تواند با دیگران ارتباط برقرار کند.  استفاده از تصاویر، زبان اشاره در اینجا کمک کننده خواهد بود.

 

اوتیسم

محیط داخلی

در اینجا برخی از سرنخ هایی دورنی که برانگیزاننده رفتارهای مشکل ساز است مطرح می کنیم:

 

    دردهای جسمی

نسبت به تمامی دردها مانند دندان ها، ریفلاکس، روده، استخوان های شکسته، برش ها و شکاف ها، عفونت ها، آبسه ها، اسپری ها و کبودی ها به شدت حساس باشید.  هر رفتاري که به نظر مي رسد موضعي باشد ممکن است درد را نشان دهد. برای مثال اگر او همیشه دوست دارد شکم خود را بر روی دسته مبل قراردهد ممکن است به این دلیل باشد که معده او صدمه دیده است.

 

    تشنج

بعضی از رفتارها، به ویژه رفتارهایی که به نظر بسیار عجیب و غریب، غیرمنتظره هستند ممکن است به علت تشنج باشد. اگر در مورد این نگران هستید، فیلم بسیار دقیقی از آنچه که مشاهده می کنید را داشته باشید و ببینید آیا معلمان و متخصصان کودک شما همان مشاهدات را دارند.

 

    آلرژی و حساسیت غذایی

سعی کنید هر گونه حساسیت یا حساسیت غذایی را که ممکن است کودک شما را ناراحت کند، شناسایی کنید. اسهال در عرض چند ساعت پس از خوردن غذایی خاص ممکن است بیانگر حساسیت به آن غذا باشد. رخی از بچه ها ممکن است گونه هایشان سرخ شود. هر نشانه ای دیگر را که ممکن است بیانگر حساسیت باشد جدی بگیرید.

 

    خستگی، گرسنگی یا تشنگی

همانطور که هرکسی، در اثر گرسنگی، خستگی، یا تشنگی می تواند بتحریک پذیر شود، این موضوع در مورد کودک مبتلا به اوتیسم نیز صادق است. خواب ضعیف، بیماری مزمن یا عفونت نیز می تواند باعث تحریک پذیری آن شود.

 

    احساسات

غم و اندوه، خشم، ترس و اضطراب نیز می توانند روی رفتار کودک شما تاثیر گذارد.

 

 

اوتیسم

 

تثبیت، تنظیم، و اختلالات حسی

هنگامی که شما به نیازهای فیزیکی کودک توجه کرده اید، وقت آن است که برای تنظیم هیجانی و حسی او زمانی را در نظر بگیرید.

در مدرسه حدود پنج حس را یاد گرفته ایم:  طعم، بو، صدا، دید و لمس.یکی از مهمترین حواس دیگری که در کودک مبتلا به اوتیسم حائز اهمیت است حس دهلیزی می باشد. حس دهلیزی کنترل تعادل و حس عمقی، و یا احساسی از بدن در فضا را بر عهده دارد.  در بسیاری از افراد مبتلا به اوتیسم، برخی از اطلاعات از این حواس خیلی زیاد، خیلی کم، و یا تحریف شده است و منجر به احساس ترس و وحشت، درد می شود. بسته به نیازها و نقاط قوت فرزندتان، یک اختلال احساسی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

چرخش
تکان دادن
انجام فشار بر روی دیوار
پوشیدن یک جلیقه یا پتو
گوش دادن به موسیقی
مکیدن
جویدن

ورزش نیز یک راه عالی برای آرام کردن سیستم عصبی و آموزش خود کنترلی است. تیم های ورزشی که نیاز به مهارت های پیشرفته و تعاملات اجتماعی دارند احتمالا ایده خوبی نیست، اما بسته به سن، مهارت ها، و ترس فرزند خود را، رفتن به سالن ورزش و یا استخر، آلیاژها یک توپ در سراسر زمین، و یا عنوان را برای یک خانواده برای کمک به کاهش استرس و تغذیه نیازهای احساسی.

بر اساس یک مطالعه به نفع این اطلاعات حس عمقی طول می کشد حدود دو ساعت، به طوری که کودک شما ممکن است یک استراحت حسی مثل این تقریبا هر دو ساعت نیاز دارند. بعضی از کودکان نیاز به ثبات بیشتری دارند. البته هر کودک متفاوت است و نیازهای آنها روز به روز تغییر می کند. جودی مذاکرات در مورد او نیاز به دریافت اطلاعات حسی فعالانه قبل یک مشکل و وجود دارد منفعلانه و اگر چیزی است که در لحظه ای که باعث استرس او وجود دارد.

یکی از اهداف درمان است برای کودک شما برای توسعه به اندازه کافی خود آگاهی به زمانی که آنها نیاز به ثبات، خود تنظیم، و یک حسی استراحت و بدانید که چگونه به انجام این کارها. سپس، صرف نظر از مسائل آنها، آنها در جهان بهتر خواهند شد.

 

لینک منبع

 

زهرا بابایی،  دکتری تخصصی روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *