کودکان مبتلا به اوتیسم

کودکان مبتلا به اوتیسم 3

اوتیسم یک اختلال مغزی است که توانایی فرد را برای برقراری ارتباط با دیگران محدود می کند. این اختلال ابتدا در بین کودکان ظاهر می شود که ممکن است خفیف یا شدید باشد. برخی رفتار طبیعی از خود نشان می دهند، برخی دیگر توانایی های استثنائی دارند در حالیکه بعضی مبتلایان در تلاش برای صحبت کردن هستند. اختلال اوتیسم از هر 68 کودک، یک کودک را تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم اوتیسم

قبل از اینکه کودک به سن 3 سالگی برسد، یک بررسی دقیق می تواند علائم اوتیسم را مشخص کند. برخی کودکان تا 18 تا 24 ماهگی دارای رشد طبیعی هستند و سپس مهارت های خود را از دست می دهند یا رشد این مهارت ها متوقف می شود. علائم اوتیسم عبارتند از:

  • انجام مکرر برخی حرکات
  • اجتناب از تماس با چشم و یا لمس فیزیکی
  • تاخیر در یادگیری
  • تکرار برخی کلمات یا عبارات
  • ناراحت شدن به خاطر تغییرات جزئی

البته دقت داشته باشید که این علائم در کودکان بدون اوتیسم نیز ممکن است رخ دهد.

حتی نوزادها هم اجتماعی هستند، بنابراین کشف علائم اوتیسم در نوزادها در چگونگی تعامل آنها با دنیای اطرافشان ممکن می باشد. در این دوره، یک نوزاد مبتلا به اوتیسم ممکن است علائم زیر را نشان دهد:

  • به صدای مادر خود عکس العمل نشان ندهد.
  • به شنیدن نام خود عکس العمل نشان ندهد.
  • نگاه چشم در چشم با دیگران ندارند.
  • با رسیدن به سن یک سالگی حرفی نمیزنند.
  • لبخندی نمی زنند، یا به نشانه های اجتماعی از طرف دیگران پاسخ نمی دهند.

نوزادانی که مبتلا به اوتیسم نیستند نیز ممکن است این علائم را نشان دهند، اما به هرحال با مشاهده هرگونه نشانه نگران کننده به پزشک مراجعه کنید.

کودکان مبتلا به اوتیسم 5

نشانه های اوتیسم بیشتر در سن دو سالگی مشخص می شود. در حالیکه کودکان سالم در این سن اولین لغات خود را بیان می کنند و آنچه را می خواهند، درخواست می کنند، کودکان مبتلا به اوتیسم هیچ یک از این فعالیت ها را انجام نمی دهند. دیگر علائم اوتیسم عبارتند از:

  • صحبت نکردن تا 16 ماهگی
  • بازی نکردن تا 18 ماهگی
  • بیان نکردن عبارت دو کلمه ای تا 2 سالگی
  • از دست دادن مهارت های زبانی
  • نشان ندادن عکس العمل به اشارات بزرگترها، به عنوان مثال اشاره به یک هواپیمای در حال پرواز

این کودکان گاهی ممکن است دچار علائم فیزیکی شوند، مانند بروز مشکل در دستگاه گوارش و یا بروز مشکلات خواب. هماهنگی بین عضلات این کودکان کاهش می یابد، بنابراین در دویدن و انجام برخی فعالیت ها دچار مشکل می شوند. حدود یک سوم کودکان مبتلا به اوتیسم دچار تشنج نیز می شوند.

اوتیسم چگونه بر روی مغز تاثیر می کذارد؟

اوتیسم بر روی قسمت هایی از مغز تاثیر می گذارد که کنترل کننده احساسات، روابط و حرکات بدن هستند. یک کودک نوپای مبتلا به اوتیسم معمولا به خاطر مشکلات مغزی و بزرگ شدن مغز، دارای سر بزرگتری نسبت به دیگر کودکان می باشند. ژن های غیرطبیعی که در خانواده ها منتقل می شوند، بر روی عملکرد ضعیف مغز تاثیر دارند. محققان امیدوارند که از طریق اسکن مغز راه هایی برای تشخیص اوتیسم پیدا کنند.

در بسیاری از کودکان، اختلال اوتیسم تا زمان پیش از دبستان و مهدکودک تشخیص داده نمی شود، بنابراین نیاز به کمک آنها در این دوره نادیده گرفته می شود. به همین دلیل است که متخصصان توصیه می کنند در 9 ماهگی کودکان مورد تست های غربالگری قرار بگیرند. چکاپ های مربوط به اوتیسم در سنین 18 و  ماهگی انجام می شوند و توصیه می شود کودکانی که دارای علائم نگران کننده هستند و یا دارای سابقه خانوادگی اوتیسم می باشند، این معاینات را با نظم بیشتری انجام دهند.

کودکان مبتلا به سندروم اسپرگر دارای هوش پایین یا مشکلات زبانی نیستند. در حقیقت ممکن است دارای مهارت های گفتاری پیشرفته ای باشند. اما از نظر اجتماعی منزوی هستند و در فهم مسائل غیر کلامی، مانند حالت چهره، مشکل دارند. این افراد ممکن است بر روی موضوعی که برایشان جالب است، تمرکز کنند، اما در رابطه با دوست یابی و برقراری رابطه با دیگران دچار مشکل هستند.

درمان اوتیسم

کودکان مبتلا به اوتیسم 4

رفتار درمانی در مورد این بیماری بسیار مورد استفاده قرار می کیرد. در این روش درمانی به کودک کمک می شود تا با دیگران رابطه موثرتری برقرار کند. این روش درمانی در مدرسه نیز قابل اجراست. هیچ درمان دارویی در رابطه با بیماری اوتیسم وجود ندارد، اما دارو می تواند برخی علائم را بهبود بخشد. داروهای ضد روان پریشی برای جلوگیری از برخی رفتارهای غیرعادی یا صدمه زدن به خود تجویز می شوند. در صورتیکه بیمار دچار تشنج شوند، برخی داروها برای پیشگیری از تشنج تجویز خواهند شد. کاهی داروهای ضدافسردگی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. عکس العمل کودک در مقابل داروها باید به دقت تحت کنترل باشد.

کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است در مقابل صدا، نور، لمس شدن و برخی طعم ها و بوها بسیار حساس باشند. به عنوان مثال چراغ چشمک زن یا زنگ مدرسه ممکن است باعث ناراحتی آنها شود. طی یک بررسی انجام شده، محققان دریافتند که کمک به این کودکان برای سازگاری با موقعیت های مختلف می تواند باعث بروز رفتارهای بهتری شود.

در کلینیک فوق تخصصی آلومینا متخصصان و مشاوران کودک حضور دارند که می توانند در تشخیص و درمان اختلال اوتیسم به والدین کمک کنند. در صورتی که هرگونه سوالی در رابطه با اوتیسم دارید یا تمایل به مراجعه به کلینیک را دارید، می توانید با شماره های روی صفحه وب سایت تماس بگیرید.

نگارنده: سمیه محمدی

 

مریم عبداللهی

  • مریم عبداللهی
  • روانشناس و نوروتراپیست

 

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *