ازدواج به سبک خویشاوندی| ازدواج فامیلی

ازدواج فامیلی

 

ازدواج خویشاوندی یا فامیلی پدیده ایست که عمیقا ریشه در فرهنگ برخی جوامع دارد. این سبک ازدواجی در مردمان غرب آسیا، جنوب هند و شمال افریقا محبوبیت زیادی داشته و در حدود 50-20% از ازدواجها را شامل میشود. در ایران نیز در یک مطالعه میانگین کلی ازدواج های فامیلی حدود 38.6% تخمین زده شده است و شایعترین شکل آن ازدواج بین اقوام درجه اول مثل دخترخاله-پسرخاله و دخترعمو-پسرعمو و… می باشد.

تفاوتهایی در شیوع و مدل های مختلف این نوع ازدواج بر اساس مسائل قومی، مذهبی، نژادی و ناحیه جغرافیایی و حتی شیعه یا سنی بودن افراد وجود دارد و جالب اینکه درصد بالایی از ازدواجهای فامیلی در بخش مرفه جامعه صورت می گیرد.

در سال 2010میلادی در 25 ایالت امریکا ازدواج خویشاوندی درجه اول به علت شیوع نقایص و ناهنجاری های ژنتیکی منع شده و در 6 ایالت دیگر تحت شرایط خاصی مثل سن بالا و یا نازایی زوج یا زوجین و یا ارائه گواهی مشاوره ازدواج معتبر اجازه به انجام ان داده شد، حتی در بعضی مناطق اجازه یک ازدواج فامیلی در خانواده صادر اما از ازدواج فامیلی دوم در همان خانواده ممانعت به عمل می آید.

 

چرا ازدواج فامیلی محبوب است؟


اگر به دنبالی راهی برای افزایش هوش و حافظه و بهبود عملکرد مغزتان هستید، دوره تقویت هوش و تقویت حافظه دکتر مصطفی امیری را از دست ندهید.

تقویت هوش


 

برخی مطالعات جامعه شناختی نشان داده که ثبات زندگی زناشویی در ازدواج های فامیلی به دلیل سازگاری و هم خوانی بیشتر بین زوجین و خانواده هایشان بیشتر است، و همچنین  افراد فامیل بعلت رفت و آمد و معاشرت بیشتر با یکدیگر شناخت بهتر و بیشتری از اخلاق و اعمال و رفتار هم دارند و همین مطلب احتمال انتخاب گزینه مناسب جهت ازدواج را بالاتر می برد.

از آنجا که همواره نگرانی و دغدغه هایی برای زنان در مورد عدم تامین و حمایت انها در مورد مسائل مالی و سلامت در زندگی وجود دارد، ازدواج خویشاوندی  به خیال آنها پشتوانه محکمتری نسبت به قوانین موجود در جامعه برای حفظ وضعیت و دفاع از حقوق انهاست.

در بعضی موارد این باور وجود دارد که ازدواج فامیلی باعث تحکیم پیوندهای خانوادگی و همبستگی بین اعضا میشود و با ازدواج فرصتهای عالی جهت انتقال ارزش های فرهنگی خانواده و تداوم ان در طی نسل های متمادی در خانواده فراهم می اید.

در ازدواج های فامیلی  مذاکرات قبل از ازدواج در باب مسائل مالی اغلب به راحتی انجام می شود و مقدمات و لوازم ازدواج مانند مهریه و جهیزیه و مراسم عقد و عروسی با تسهیلات و هزینه کمتری فراهم می گردد.

یکی دیگر از دلایل اصراربعضی  به ازدواج در فامیل این است که خانواده ها و خصوصا والدین خانم ترجیح می دهند دخترشان به جای ازدواج با غریبه و زندگی در محلی دور از دسترس ایشان با فردی از فامیل ازدواج کرده و نزدیک به آنها زندگی کند و از لذت ملاقات و حضور نوه هایشلن برخوردار شوند.

علاوه بر اینها بسیاری از خانواده های متمول ترجیح می دهند با ازدواج خویشاوندی اموال و دارایی های خود را درون خانواده نگه داشته و نسل به نسل انتقال دهند.

بعضی از مطالعات حاکی از این مطلب است که طلاق و جدایی در ازدواج های خویشاوندی کمتر است، و البته حقیقت این مطلب بیشتر از آنجا ناشی می شود که طلاق در ازدواجهای فامیلی سخت تر از ازدواجهای دیگر صورت می گیرد. چرا که با جدایی دو نفر از هم اغلب کل روابط خانوادگی تحت شعاع قرار می گیرد و ممکن است منجر به از هم پاشیده شدن یک فامیل شود. بنابراین در اکثریت موارد در صورت ایجاد اختلاف بزرگان و ریش سفیدان فامیل در بین زوجین داوری کرده و آشتی و مسالمت را بین زن و شوهر برقرار می کنند.

 

و اما معایب ازدواج فامیلی چیست؟

اول اینکه احتمال دخالت اطرافیان در زندگی زوجین در ازدواج های فامیلی بیشتر از سایر ازدواج هاست و دامنه این دخالتها معمولا گسترده تر بود و فراتر از خانواده های درجه یک دو طرف و اغلب به کل فامیل کشیده میشود.

در ثانی مراقبین بهداشت و سلامت  و متخصصین علم ژنتیک ریسک بیماری های مادرزادی انتقال یافته به فرزندان را در مقابل تمامی مزایای بالقوه اجتماعی-اقتصادی ازدواج های فامیلی مهم و جدی قلمداد می کنند و در خصوص ان هشدارهای زیادی می دهند.

در ازدواج های فامیلی در قیاس با سایر ازدواج ها نرخ باروری و تولد کمی بالاتر است و میزان سقط تفاوت بارزی ندارد. مرده زایی و مرگ نوزاد از جمعیت عمومی بالاتر و شیوع نقائص حین تولد حدود 2-3% بیشتر از نوزادان  حاصل از ازدواج غیر فامیلی است. هرچند شاید این تفاوت درصدی اندک باشد اما با احتساب آمار موالید سالانه عدد قابل توجهی به دست می اید.

علت بالا بودن نقائص و اختلالات مادرزادی از این قرار است که زمانی که ژن مخصوص بیماری در پدران و اجداد مشترک زن و شوهر وجود داشته باشد و از یک طرف به مادر و از طرف دیگر به پدر منتقل شود و این زن مخصوص هم از پدر و هم از مادر به کودک به ارث برسد، در نتیجه تجمع این ژن در فرزند احتمال بروز و شدت آن بیماری بیشتر خواهد شد.

در بسیاری از مطالعات روی ارتباط سندرم داون (نوعی عقب ماندگی ذهنی) با ازدواج خویشاوندی مطالعه و این نتیجه حاصل شده که بسیاری از ازدواج‌های فامیلی موجب خواهد شد که فرزندان آن ازدواج‌ها، عقب‌افتاده باشند. البته هر ازدواج فامیلی این نتیجه را نمی‌دهد.

امار نشان می دهد که تعداد کودکان معلول و ناقص و مبتلای به نابینایی و ناشنوایی و اختلالات خونی و ناهنجاری های استخوانی و صرع و اختلالات ذهنی و یادگیری و عقب ماندگی رشد در بین ازدواج های فامیلی بیشتر از سایر خانواده هاست.

ارتباط بین ازدواجهای خویشاوندی با بیماریهای پیچیده با شروع تاخیری نظیر دیابت ، قلبی-عروقی، فشار خون بالا، اسکیزوفرنی(جنون) و سرطانها مبهم و نیاز به مطالعات بیشتری به جهت کنترل عوامل متعدد مداخله کننده در نتیجه مطالعه دارد.

 

ازدواج فامیلی

اگرچه بوجود آمدن کودک بیمار و یا معیوب و ناقص در ازدواج های فامیلی یک احتمال است اما با توجه به مشکلات زیاد ناشی از آن و زندگی سخت و دردناک این کودکان بایستی برای کاهش  این احتمال اقداماتی انجام گیرد. از آنجا که وجود یک بیماری در پدران و اجداد مشترک زوجین منجر به بروز بیماری در نسل های بعد می شود، مراجعه به متخصصین علم زنتیک و تهیه شجره نامه ها و انجام آزمایشات لازم پیش از ازدواج و تستهای غربالگری حین بارداری، یکی از ارکان مهم برای کاهش احتمال تولد فرزند بیمار در ازدواج های فامیلی است. چرا که آزمایشات مرسومی که امروزه برای زوجهای در آستانه ازدواج انجام می شود، تنها امکان بروز تالاسمی را بررسی می کنند و بررسی های بیشتری برای این زوجین لازم می باشد.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *