ارتباط بین خواب و دیابت

دیابت و خواب

محققان در حال بررسی ارتباط بین خواب و دیابت هستند. آنچه دریافتند این است که خواب – خواب خوب، کم خوابی و مدت خواب – چگونه می تواند بر روی این بیماری تاثیر بگذارد و مشخص کند که شما به این بیماری مبتلا هستید یا خیر.

بررسی های اخیر نشان داده اند که زیاد خوابیدن خطر بروز دیابت نوع 2 ر افزایش می دهد. برآوردها نشان داده اند که از هر سه نفر یک نفر به این بیماری مبتلا می شود.

بررسی دیگری نیز نشان داد که کم خوابیدن رتم شبانه روزی بدن را مختل می کند. این مسئله مربوط به ساعت بیولوژیک بدن شماست. اگر ساعت بیولوژیک دچار مشکل شود، بدن به خوبی به انسولین پاسخ نمی دهد. انسولین هورمونی است که قند را در سلول ها به انرژی تبدیل می کند. زمانی که این اتفاق بیفتد، منجر به بروز دیابت می شود.

پزشک ها علت تاثیر خواب بر روی دیابت را نمی دانند. اما یک مسئله واضح است: بهتر است خواب منظم و کافی داشته باشید و آن را به شکل یک عادت برای خود در آورید.

[toggle title=”در این ویدئوی کوتاه ارتباط بین خواب و دیابت توضیح داده می شود!” state=”open” ][/toggle]

 

تحقیقات انجام شده

در سال 2015 تحقیقی در این زمینه انجام شد. دانشمندان پنجاه و نه هزار زن بین سنین 55 تا 83 سال را مورد بررسی قرار دادند. یافته های مربوط به این تحقیق بسیار مهم و کلیدی بودند. محققان دریافتند خانم هایی که کم می خوابند، یعنی کمتر از 6 ساعت در شب، بیش از دیگران به دابت مبتلا می شود. به علاوه خانم هایی که بیشتر از حد معمول می خوابیدند هم در معرض ابتلا به دیابت بودند.

زمانی که محققان ارتباط بین خواب و دیابت را به شکل یک چارت در آوردند، دریافتند افرادی که بد خواب هستند، یعنی خیلی کم یا خیلی زیاد می خوابند، بیشتر به بیمای دیابت مبتلا می شوند. اما علت این مسئله چیست؟

پاسخ به این سوال زیاد سخت نیست. یک شب بی خوابی خودمان را در نظر بگیریم. زمانی که شب ها تا دیر وقت بیدار می مانیم، غذای بیشتری می خوریم، به علاوه تمایل به غذاهای پرچرب و کربوهیدرات ها داریم. به علاوه در طول روزی که شب قبل آن 4 یا 5 ساعت خوابیده ایم، تمایلی به ورزش کردن نداریم.

اما تحقیق انجام شده تمام فاکتورهایی مانند تغییر رژیم غذایی، افزایش وزن و کمبود فعالیت بدنی را در نظر گرفت. حتی با وجود تمام این عوامل باز هم مشخص شد که کم خوابی یا خواب زیاد خطر بروز دیابت را افزایش می دهد. بنابراین عامل دیگری وجود دارد که در عادت های بد خواب باعث بروز دیابت می شود.

مختل شدن ریتم شبانه روزی

محققان دریافتند که کم خوابی باعث مختل شدن ریتم طبیعی بدن می شود. آنها یک هفته کار با 5 ساعت خواب شبانه را شبیه سازی کردند. این شبیه سازی شامل زمان هایی می شد که در آن افراد شرکت کننده کاملا بیدار بودند و غذا می خوردند، در حالیکه در این زمان باید می خوابیدند. سپس زمان هایی را مورد توجه قرار دادند که سطح ملاتونین در بدن شرکت کننده ها در بالاترین مقدار بود (ملاتونین هورمونی است که به تنظیم خواب کمک می کند.).

طبیعتا سطح ملاتونین زمانی در بالاترین سطح است که انتظار می رود بخوابید. اما محققان دریافتند اگر پس از بیدار شدن فرد سطح این هورمون به میزان زیادی بالا بماند، بدن نسبت به تاثیرات انسولین حساسیت کمتری نشان می دهد. در حقیقت تاثیر انسولین بر بدن به میزان 20 درصد کمتر می شود.

همچنین پزشکان دریافتند که اگر شرکت کننده ها زمانی که باید خواب باشند، غذا بخورند بیش از پیش در معرض ابتلا به دیابت خواهند بود.

یکی از محققان در این باره می گوید: ما دریافتیم هر چه بیشتر در شب بیولوژیک بیدار بمانید، حساسیت بدن شما نسبت به انسولین بدتر خواهد شد. این مسئله بسیار مهم است، زیرا مختل شدن حساسیت بدن به انسولین هم منجر به بروز پیش دیابت و هم دیابت نوع 2 می شود.

در افراد جوان کم خوابی خطر بیشتری دارد و منجر به بروز بیمای های مختلف از جمله دیابت می شود.

به علاوه در اوایل زندگی نقاط رشد بحرانی یا نقاط حساسیت خیلی مهمی وجود دارند که ممکن است منجر به اختلالات خاصی در سوخت و ساز بدن شوند، حتی ممکن است حالتی به وجود آید که برنامه ریزی مجدد سوخت و ساز بدن نامیده می شود. بنابراین اگر در سنین پایین کم خواب باشید، بیشتر در معرض ابتلا به چربی اطراف شکم خواهید بود. سنین پایین به این علت بسیار مهم است زیرا کم خوابی یا خواب زیاد به شکل عادت در آمده و سلول ها برنامه ریزی می شوند.

خواب ایده آل

اکثر متخصص ها می گویند 7 تا 8 ساعت خواب شبانه بهترین حالت برای همه افراد است. این میزان نسبت به سن متفاوت خواهد بود. نوزادها، کودکان نوپا و نوجوانان به خواب بیشتری احتیاج دارند.

آگاهی از میزان خواب مناسب یک مسئله است و اجرای ان یک مسئله دیگر، به ویژه اگر موانع مختلفی بر سر راه شما باشد. برخی از این موانع عبارتند از هم اتاقی که زیاد خر و پف می کند، یک بیماری مزمن مانند آپنه خواب یا افسردگی، تماشای تلویزیون، انجام کارها و به تعویق افتادن خواب و حتی وجود ادویه در شام. آنچه مشخص است این است که اکثر مردم خواب و اهمیت آن برای سلامت جسم و روح را دست کم می گیرند.

چطور خواب خود را قانونمند کنیم؟

برای همه ما پیش آمده که برخی شب ها دچار کم خوابی شویم. پیشنهاد می کنیم از پرده ها ی ضخیم استفاده کنید تا بتوانید در زمان خواب اتاق خواب را کاملا تاریک کنید. یک میان وعده خیلی سبک قبل از خواب، مانند خوردن یک سیب یا کمی ماست، مانع بیدار شدن شما در طول شب می شود.

به هیچ عنوان تلویزیون را در اتاق خواب نگذارید. قبل از خواب کتاب بخوانید تا چشم هایتان سنگین شوند. به علاوه هر شب راس یک ساعت مشخص به تخت بوید و روز بعد نیز راس یک ساعت خاص از خواب بیدار شوید.

سازمان ملی خواب موارد زیر را توصیه می کند تا بتوانید خواب بهتری داشته باشید:

  • یک برنامه منظم برای خواب خود داشته باشید.
  • از چرت زدن در طول روز اجتناب کنید، اگر خواب شب شما را مختل می کند.
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • دمای اتاق خواب خود را خیلی بالا نبرید.
  • روی یک تشک و بالشت خوب بخوابید.
  • اگر با وجود تمام این اقدامات دچار مشکل بی خوابی هستید، به پزشک مراجعه کنید. کم خوابی یا مشکل در خوابیدن ممکن است نشانه شرایط دیگری به نام آپنه خواب باشد.

[toggle title=”گروه پزشکان جایروس را به خاطر بسپارید!” state=”open” ]ما بهترین ها را در ایران به شما معرفی می کنیم. سایت جایروس اولین سایت و مرکز تخصصی اطلاع رسانی اعصاب و روان در کشور فعالیت علمی و تحقیقاتی می کند. گروه پزشکان جایروس در مناطق مختلف تهران و شهرستان های مختلف کشور حضور دارند و در رفع مشکلات جسمی و روحی به شما کمک می کنند. از طریق صفحه تماس با ما  از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید. اما چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

  • پزشکان ما با شما صادق هستند.
  • متخصصین ما دارای تسلط و تجربه کافی در امر طبابت می باشند و همگی دارای رزومه موفقی هستند.
  • خدماتی که توسط گروه پزشکان جایروس به شما ارائه می شود جامع و کامل است.
  • آخرین مرکزی که برای به دست آوردن سلامت مراجعه خواهید کرد، دپارتمان های گروه پزشکان جایروس خواهد بود؛ مطمئن باشید سلامت خود را به دست خواهید آورد.
  • در امر اطلاع رسانی تمام تلاش خود را می کنیم تا اطلاعاتی کامل و دقیق به شما ارائه دهیم.

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com (مرجع اطلاعات پزشکی کشور)

www.zibaan.ir (مرجع اطلاعات زیبایی کشور)

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد. تصمیم با خود شماست.[/toggle]

[button color=”blue” size=”medium” link=” http://www.webmd.com/diabetes/features/diabetes-sleep-connection#1″ ]لینک منبع[/button]

نگارنده: سمیه محمدی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *